Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw groentje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuw groentje

Hallo iedereen,

Ben sinds gisteren nieuw op het forum en laat ik me dan even voorstellen. Ben Tim Vanhoegaerden, 22 jaar en woon te Kampenhout. Om direct met de deur in huis te vallen: het is de allereerste keer dat ik mij aan de fotografie ga wagen, het kriebelt om er dieper op in te gaan en heb daarom dus al een vraagje.

'K ben van plan om rond april, mei 2006 een digitaal fototoestel aan te schaffen, met name een digitale spiegelreflex. Oké het is mss raar om dit al van de eerste maal te kopen, maar ben dan ook van mening dat het een degelijk toestel is en dat ik der veel jaren mee kan doen. De meeste foto's die ik in de toekomst ga trekken zijn wss landschappen en familiekiekjes.

Het modelletje dat ik denk te kopen, is een canon eos20D met een EF-S 17-85 mm zoomlens hierop. Das ineens voor mij voldoende van lens wegens een vrij 'breed' gebied aan te kunnen. Nu heb ik nogmaals gekeken op het internet voor andere mogelijke modellen en merken en ben eveneens terecht gekomen bij nikon en fuji. Dit laatste merk ken ik van mijn vader zijn spiegelreflex van vroeger en deze was er heel tevreden van. Nu is mijn vraag, hebben jullie op- en/of aanmerkingen naar mijn keuze toe of zeggen jullie, oké dat is meer dan goed genoeg voor jou?
    Last edited by Soulman; 15 november 2005, 18:39.
    If you don't have what you like, like what you have

Re: Nieuw groentje

allereerst welkom hier!
    voor de toepassingen die jij aangeeft is de 20d wel een duur toestel hoor!
    ik zou in jou plaats eens rondkijken of je niet beter en goedkoper af bent met een prosumer oid!
    de middenmoot camera's moeten tegenwoordig niet meer onderdoen voor de dslr's,niet qua beeldkwaliteit en ook niet qua levensduur!
    maar ja,dat is mijn mening maar hé!
    ik wens je in ieder geval veel suc6 met je zoektocht en post maar wat fotokes als je een gepast toestel gevonden hebt!
    grts; M

Comment

Vind ik ook, dat een spiegelreflex als een 20D duur is voor de toepassingen die je daar opnoemt, maar dat belet niet dat je daarmee een goed toestel in huis haalt.

Dat van 'veel jaren' moet je met een korrel nemen. Als je éénmaal door de spiegelreflex microbe gebeten bent, dan zal je wel anders piepen, want (zeker Canon) er komen elk jaar nieuwe nog betere toestellen uit waardoor het water je elk jaar opnieuw in de mond staat. Het tijdperk dat je een reflex kocht die zeker 10 jaar niet verouderde is lang voorbij.

Of je nu Canon, Nikon of Fuji neemt: als je een reflex in huis haalt, dan kan je geen miskoop doen. Let erop, het is niet de body die het duurste is, het is de optiek (lenzen) waar het geld in kruipt. Als de microbe je éénmaal te pakken heeft, zal je beginnen uitkijken naar lenzen. Waar je best op let zijn de accesoires en de prijs ervan. Als je Canon in huis haalt, moet je in de toekomst bij Canon blijven (tenmiste als je niet al je bijgekochte lenzen wil verkopen). Nikon en Fuji werken beide met dezelfde lenzen.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

Comment

Wel kom op BD.

Als instap camera kan ik je zeker de Nikon D50 aanraden, niet duur , veel mogelijkheden , ligt goed in de hand en gemakkelijk te bedienen. Het geld dat je uitspaart aan een dure boddy kan je inversteren is een goed objectief bijvoorbeeld de nieuwe 18-200 met VR. Met deze combinatie schiet je al een heel eind op.

Groetjes
        Spogy
        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

Comment

Als je het geld hebt voor deze combinatie dan heb je in 1 keer de beste combinatie op de markt voor dat geld. Doe het dus gerust je gaat er geen spijt van hebben. De andere hier hebben natuurlijk gelijk dat dit toestel niet nodig is voor familiekiekjes of zelfs voor landschappen. Het is een toestel dat op een hoger niveau staat dan de sub 1000€ modellen en alhoewel niet nodig ga je er toch nog enkel voordelen van ondervinden zelfs voor jouw gebruik.

Maar vergeet niet eenmaal je de microbe te pakken hebt ga je nog een pak meer geld uitgeven. Maar misschien is dat geen probleem maar dat weet alleen jij he.

Comment

Misschien hoef je helemaal geen spiegel reflex om van start te gaan, en kan je eens een kijkje nemen in de wereld van prosumers.
            Zelf ben ik sinds kort in het bezit van een Canon powershot pro1. Integendeel tot wat sommige mensen (blijven) beweren een hele leuke camera. Klein, dus overal mee te nemen, en voor de meeste situaties ruim voldoende.
            Voordeel van zo'n prosumer zijn hier wellicht al honderden keren belicht, net zoals de nadelen.
            En die zijn er. Je loopt al vlug tegen de grenzen op van zo'n toestel, zoals bij hogere isowaarden, snelheid, e.d. Langs de andere kant krijg je ook al vlug goede tot heel goede resultaten.
            Zoiets in de categorie van: veel beter dan verwacht.
            Een prosumer bied je namelijk voor een aantal situaties een "kant en klare" oplossing voor veel situaties, een toestel dat makkelijk mee te nemen is, en prima voldoet. Er wordt weleens (mijn inziens veel te vaak) vergeten dat het de man achter de camera is en niet de camera zelf die je leuke, interessante, grappige of gedenkwaardige plaatjes oplevert.
            In elk geval toch even het overwegen waard, denk ik.
            Voor een handjevol meer prenten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cnature000
              ... Als je Canon in huis haalt, moet je in de toekomst bij Canon blijven (tenmiste als je niet al je bijgekochte lenzen wil verkopen)...
              ... àls je ze dan al kan verkopen...

Wanneer Canon het weer in zijn hoofd zou halen om nog maar eens hun bajonetvatting fundamenteel te wijzigen, blijf je beslist niet bij Canon... (such a bad experience never again!!!...)

On topic:

Als je nog maar pas begint met (digitale) fotografie, zou je toch best eerst wat praktijkervaring opdoen en starten met een kwalitatief goede compact camera, die nooit een verloren investering is (de meeste DSLR gebruikers hebben trouwens ook nog een compact camera ...).

Wie nog helemaal geen ervaring heeft, zal mss. niet direct tevreden zijn van de "out of camera" resultaten met een DSLR. Gisteren werd hier nog een topic gestart door iemand die blijkbaar niet direct tevreden was met zijn DSLR...

En natuurlijk... véééél lezen en leren, o.a. op dit en andere fora.

De search (zoek) functie hier zinvol gebruiken brengt je direct waar je wil en spaart veel tijd en tikwerk voor vraagstellers en beantwoorders...

Comment

Wie nog helemaal geen ervaring heeft, zal mss. niet direct tevreden zijn van de "out of camera" resultaten met een DSLR. Gisteren werd hier nog een topic gestart door iemand die blijkbaar niet direct tevreden was met zijn DSLR
                oefening baart kunst
                zowel compact als DSLR hebben goede en slechte kanten

De vraag is die je zelf aan je moet stellen is " WAT WIL IK IN DE TOEKOMST ERMEE DOEN"
                Zelf ben ik begonnen met een compact camera ,daarwas de fun voor mij snel over.
                Mijn foto's van de DSLR zijn ook nog niet wat ik ervan had verwacht.Door gebrek van kennis zowel van fotografie als kennis van het toestel
                Een DSLR kan de functie's van een compact maar een compact kan niet alle functie's van DSLR.
                Mijn ervaring is dat ik toen geld heb weggesmeten. Nu is het ook dat de compact van nu niet de compact was van een jaar of twee geleden.
                Als je het gesleur met materiaal niet leuk vindt,de tijd nemen op te expermenteren,het achterblijven als je ergens een foto wil nemen, ook de blikken van de mensen ( zie die daar staan met zijn grote camera) etc ...neem dan een compact. Snel handig en ook snel weg te stoppen.
                Maar stel aan je zelf de vraag wat............ga ik ermee doen
                thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

Je zegt je aankoop te plannen voor mei 2006
                  Misschien een tip : koop NU een prulcameratje van zo'n 100 € en leer alvast de beginselen van digitale fotografie en de verwerking hiervan
                  Met de opgedane ervaringen zal je volgend jaar beter in staat zijn om te oordelen wat je echt wil
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Allemaal hartelijk dank voor de reactie en de meer dan bruikbare info. Naar aanleiding van al dit goeds ben ik nog eens gaan rondsnuffelen en ben ik dan ook tot de constatatie gekomen dat de eos 20D idd wel te duur is voor mijn toepassingen. Ben dan eens gaan kijken naar de nikon D50 zoals Spoggy mij aangeraden heeft.
                    Ziet er een zéér degelijk toestel uit en ga dit dan wss aanschaffen in combinatie met hun nikkor 18-200 VR objectief. Dit objectief ziet er geschikt uit voor mijn bedoelingen, met name één lens waar je niet te beperkt mee bent in het nemen van foto's. Denk trouwens dat als ik een prosumer zou kopen ik hier vroeg of laat op 'problemen' ga stuiten met geen voldoende zoom naar mijn mening.

Zodra ik mijn aankoop gedaan heb, laat ik zeker iets weten en volgen er ongetwijfeld mislukte foto's die ik op het forum zal gooien die voor op- en aanmerkingen zeker aan bod zullen komen. Maar zoals het spreekwoord zegt, al doende leert men. Ondertussen blijf ik uiteraard alles volgen op het forum om nog héél veel dingen op te steken.

Nog één vraagje: Is het nodig om digitale foto's altijd te bewerken met een programma zoals photoshop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soulman
                      ...

Nog één vraagje: Is het nodig om digitale foto's altijd te bewerken met een programma zoals photoshop?
                      Beelden van een prosumer: neen
                      Beelden van een DSLR: ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Soulman
                        Allemaal hartelijk dank voor de reactie en de meer dan bruikbare info. Naar aanleiding van al dit goeds ben ik nog eens gaan rondsnuffelen en ben ik dan ook tot de constatatie gekomen dat de eos 20D idd wel te duur is voor mijn toepassingen. Ben dan eens gaan kijken naar de nikon D50 zoals Spoggy mij aangeraden heeft.
                        Ziet er een zéér degelijk toestel uit en ga dit dan wss aanschaffen in combinatie met hun nikkor 18-200 VR objectief. Dit objectief ziet er geschikt uit voor mijn bedoelingen, met name één lens waar je niet te beperkt mee bent in het nemen van foto's. Denk trouwens dat als ik een prosumer zou kopen ik hier vroeg of laat op 'problemen' ga stuiten met geen voldoende zoom naar mijn mening.

Zodra ik mijn aankoop gedaan heb, laat ik zeker iets weten en volgen er ongetwijfeld mislukte foto's die ik op het forum zal gooien die voor op- en aanmerkingen zeker aan bod zullen komen. Maar zoals het spreekwoord zegt, al doende leert men. Ondertussen blijf ik uiteraard alles volgen op het forum om nog héél veel dingen op te steken.

Dit is natuurlijk niet altijd nodig, maar Photoshop is en blijft een handig hulpmiddel om net dat ietsje te weinig licht of contrast of net dat kleine beetje onscherpheid weg te werken. U daar zeer ver in gaan en elke foto met Photoshop gaan bewerken, maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Wees gerust, na verloop van tijd zal u meer en meer shots nemen, die zelfs de mangel van Photoshop ontglippen.
                        Het is en blijft echter schitterende software.
                        Een goede tip hierbij, schaf u een goed boek aan over Photoshop of volg indien mogelijk ergens een paar lessen in het gebruik er van. U zal zien dat de mogelijkheden zo wat onbegrensd zijn.

Veel succes met uw stappen in de fotografie en welkom op de schitterende site!!!

Met vriendelijke groeten

Comment

Probeer een goede 2e handse op de kop te tikken;Wordt hier op BD genoeg te koop aangeboden. Toestellen van ca €2000 worden nu voor ca €700-800 aangeboden. En die camera's voldoen nog steeds zeker voor een starter.
                          Wanneer de cam niet meer aan jouw eisen voldoet, dan kan je de grote stap wagen
                          Jos
                          www.picturelifestyle.nl

Comment

Heb ondertussen niet stil gezeten en ben nog wat aan het rondneuzen geweest op het internet en enkele reviews gelezen. Zo ben ik eveneens de fuji S2 PRO tegengekomen en dit lijkt mij eveneens een zeer degelijke camera en op het eerste zicht te vergelijken met de nikon D50 of ben ik helemaal verkeerd.

Nu heb ik volgend vraagje: Zijn er vanuit jullie ervaring en kennis dingen die ik moet weten in verband met mogelijke verschillen tussen deze twee camera's? Is het opportuun om de nikon D50 links te laten liggen en deze fuji S2 PRO aan te schaffen of zijn het gewoon echt evenwaardige toestellen en ligt het dan gewoon aan mijn voorkeur om te beslissen welk van de 2 toestellen ik zou aanschaffen. Daarbij komt wel dat ik de nieuwe nikon 18-200 met VR ga kopen als lens en als ik het goed begrepen heb, zou deze lens met de fuji compatibel moeten zijn.

Comment

fuji S2 PRO is al wat langer op de markt. maar is wel wat zwaarder dan de Nikon D50 en ik denk op de hoge iso waarden de D50 toch beter scoort.
                              Maar de twee toestellen mag je niet met elkaar vergelijken hoor....
                              De fuji helt meer naar de pro markt toe terwijl de D50 meer een instapper is...
                              Maar dat bedoel ik eigenlijk meer voor de bediening van het toestel...
                              want beeldkwaliteit is die super hoor en is hij niet slechter dan de Fuji.Maar censor is wel van een ander type dan de Nikon.
                              Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                              Hier op dit forum.

Comment

Working...
                              X