Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bereik? mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bereik? mm?

Hallo iedereen,

Ik ben nog maar een beginnelingetje, heb mijn camera (een Sony DSC) nog maar sinds 9 mei, en vooreerst nam ik foto's op gevoel, idem voor de instellingen, maar gaandeweg wilde ik toch wel het fijne weten van die f getallen enzovoorts.
    Nu, het is me allemaal duidelijk denk ik, doordat ik veel opgezocht heb op internet, maar 1 ding niet:

wat bedoelt men als men zegt bijvoorbeeld: "een camera die een bereik heeft van 30-200mm"?

Ik snap echt niet goed wat met die term bedoelt wordt

Ik zal waarschijnlijk nog wel met van die - voor jullie triviale - dingen afkomen die ik niet weet, ik hoop dat jullie me dit niet kwalijk nemen
    Ik ben alvast heel enthousiast over dit forum, vele woorden die jullie gebruiken versta ik nog niet maar dat zal wel komen denk ik, en de fotoschool lijkt me ook heel tof enzo, spijtig genoeg heb ik deze plek hier pas ontdekt net voor de blok gaat beginnen

Alvast bedankt voor jullie reactie op mijn - waarschijnlijk domme - vraag!
    Groetjes
    Groetjes,
    Lady Of The Flowers

- - - - - - - - - cut here - - - - - - - - -
    Pandemonium(Mijn website)
    ladyoftheflowers.fotopic.net (Foto's)

Re: bereik? mm?

hé, lady of the flowers (mooie nick trouwens), welkom hier!
    hier kun je idd héél veel bijleren ...

waar die mm 'precies' voor staat is de 'brandpuntafstand'.
    een lens van om en bij de 80mm kun je vergelijken met de beeldhoek van het ware oog (test: zet een 80mm aan je ene oog en kijk gewoon door je ander, het linker en rechter beeld komen heel goed overeen).
    een 50mm is wat men 'standaard' noemt, alles eronder 'breedhoek', alles erboven 'tele'.
    PAS OP: ALLES IN TERMEN VAN ANALOGE CAMERA (kleinbeeld, 36x24, full-frame, ...)

bij de meeste digitale camera's moet je dat met een bepaalde factor vermenigvuldigen (delen) om te weten wat de brandpuntafstand tgo. 'full-frame' is. bv mijn IXUS: 5.2 tot 10.4mm is eigenlijk te vergelijken met 35-70mm full-frame.

iets wijzer? neen? dan laat ik het aan de pro's.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

wel dit is het bereik van je camera.
      Waarbij 30mm een groot bereik ... wijd bereik is... groothoek genaamd.
      hiermee krijg je dus een wijd overzicht van omgeving, onderwerp.

terwijl 200mm meer tele lens is. en je meer inzoomt op het onderwerp.

In beeldspraak gesproken. Stel je staat op de grote markt van Antwerpen en je neemt een foto waarbij je lens op 30mm staat. Dan krijg je een foto waar Brabo op staat, het stadhuis, paar huizen, mensen die wat verder lopen etc...
      Neem je nu een foto op 200mm dan staat brabo er beeldvullend op.

Mvg

Comment

Dankuwel voor de reacties!

mm, bedankt voor je compliment over m'n nick, het is de titel van een liedje van Placebo, een van m'n favoriete bands

Dus het bereik zijn, als ik het goed begrijp, de afstanden waarop je camera een voorwerp nog scherp waarneemt, zij het veraf of juist dichtbij, klopt mijn redenering?
        Dus dan is een camera met een bereik van 10mm - 600mm 'beter' dan een camera van 40mm - 100mm?
        (ik weet totaal niet of deze getallen kunnen kloppen, het is maar om te zien of ik het juist voorheb)
        Groetjes,
        Lady Of The Flowers

Comment

nope, foute redenering. maar laat ons wachten op de expertise van de 'techneuten'.
          wat jij aanhaalt is de 'kortste scherpstelafstand'.
          in principe kan elke lens scherpstellen tot oneindig, en de kortste afstand hangt van lens tot lens af: een 400mm zal niet (moeten) kunnen scherpstellen tot op 5cm, snap je, een 80mm macro zal dat wel kunnen, een 80mm portret dan weer niet.
          ik had hier een eindje geleden eens een linkje gevonden dat dit perfect illustreerde ... maar waar hé ...
          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"

Comment

Je moet het eigelijk zien als de vergrotingsfactor

om u een beter visueel beeld te geven kun je eens een kijkje nemen op de site van tamron.
            http://www.tamroneurope.com/flc.htm

hier kun je de bandpuntafstanden bekijken en ook het verschil tussen analoog en digitaal.

bovenaan kun je de uiterste brandpunten instellen, en onderaan kun je met het schuivertje zoomen.

Greetz
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Als men spreekt over een "bereik" wil dat zeggen dat je te maken hebt met een zoomlens. Dat is een lens die zodanig gevarieerd kan worden dat het onderwerp dat je wilt fotograferen schijnbaar dichterbij komt (="tele") of verder weg gaat (="wide" of groothoek). Het kleinste getal (bv. 24 mm) komt overeen met de maximale groothoekinstelling (onderwerp lijkt dan het verst verwijderd) en het grootste (bv. 120 mm) met de maximale tele-instelling (dus onderwerp is door de zoominstelling 't dichtstbij gehaald).
              Andere lenzen hebben een "vaste brandpuntsafstand", bv. 55 mm, en in dat geval kan je niet "zoomen" (wel scherpstellen natuurlijk). Als je het onderwerp dan groter wilt afbeelden moet je zelf dichterbij gaan.
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Nog even zeggen dat het "zoombereik" soms i.p.v. door bv. "25 mm - 100 mm" wordt omschreven als "4x". Dat is in dit voorbeeld namelijk het relatieve zoombereik, dat je dus verkrijgt door het grootste getal te delen door het kleinste (100/25 = 4).
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Aaah ja, nu weet ik wat jullie bedoelen! Ik heb wat zitten experimenteren met die afstanden op de site, en samen met jullie uitleg is het me allemaal duidelijk geworden. Hoe groter je bereik, hoe beter dus eigenlijk, want dan kan je nog meer kiezen hoe dicht je een scène wil halen of hoe veraf je ze wil.
                  Ik wist zelfs niet eens dat die maximale groothoekinstelling veranderlijk was, dacht dat het bij alle camera's standaard was hoe ver een voorwerp lijkt als je door de kijker kijkt zonder gezoomd te hebben!

Bedankt voor jullie uitleg iedereen! Ben echt blij dat ik nu toch al ietsje meer weet, echt bedankt voor jullie geduld!

Groetjes
                  Groetjes,
                  Lady Of The Flowers

Comment

LotF,
                    enkel nog opletten voor "meer is beter"!!
                    de beste lenzen zijn altijd met VASTE brandpuntafstand.
                    hoe GROTER het zoombereik, hoe MEER compromissen in de optische kwaliteit.
                    pas op: bepaalde zooms zijn beter dan andere, sommige zooms zijn héél goed, en in geval van digitale compact: digitale zoom negeren, enkel rekening houden met optische zoom.
                    stap eens binnen bij een fotograaf (geen groot-warenhuis) en praat er eens over ... waar studeer je?
                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"

Comment

Het is natuurlijk niet "hoe meer bereik hoe beter". Toch niet wat de kwaliteit van het objectief betreft, dit hangt af van het gebruikte materiaal voor de lenzen, de opstelling ervan en de hier aangekoppelde lichtsterkte.
                      Infeite heeft het veel te maken met sferische aberatie en wat er aan gedaan is om deze te beperken, maw en simpel een 2.8 objectief is beter gecorrigeerd op alle vlakken om door de grootste opening een foto te kunnen maken zonder dat er sferische aberatie optreed.

Maar als je over "hoe meer bereik hoe beter" spreekt in de zin van "het bereik", bv ik wil op reis en wil absoluut maar één lens meezeulen, tja dan geld de stelling wel op voorwaarde dat je eventueel aan kwaliteit wil inboeten....

Comment

Hmmm ok, ik zie wat jullie bedoelen, jeez, het is allemaal niet zo simpel eh maar gelukkig zijn er mensen zoals jullie die het kunnen verduidelijken.

mm, ik studeer in Leuven, dus fotografen genoeg daar, maar ik heb genoeg informatie gekregen hier, ik ben content

Allemaal heel erg bedankt!!
                        Groetjes,
                        Lady Of The Flowers

Comment

Als je nog vragen hebt, niet twijfelen, stel ze gerust.
                          We zijn allemaal op één of ander moment begonnen, en hebben ook van andere moeten leren.
                          En als je sommige termen die hier gebruikt worden niet verstaat kun je gerust om uitleg vragen. We zijn altijd bereid om wat meer uitleg te geven

Nog veel fotogenot voor volgend jaar.

PS er zijn geen domme vragen, enkel domme antwoorden
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Bedankt zunoel, voor de vriendelijke woorden, echt heel lief van u

Tot ziens hier ergens op het forum

Groetjes
                            Groetjes,
                            Lady Of The Flowers

Comment

Working...
                            X