Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help - Canon 300d Probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Help - Canon 300d Probleem

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
    flitske, als het je een troost mag zijn, ik sta 100% achter jouw eerste (en deze) post
    En ik ook

Maar die reactie van buckfast-beekeeper vond ik wat kort door de bocht.

Sorry,

Groetjes

JO
    Groetjes
    ----JO

Comment

Beste mensen,

Deze discussie is een beetje uit de hand aan het lopen en dit is zeker mijn bedoeling en/of intentie niet. Ik ben momenteel mijn camera aan het verkennen en heb misschien een verkeerde vraag gesteld. Is het dan zo vreemd dat je als beginneling de M stand verkent ? De automatische functies gebruik ik zeker nog op regelmatige basis. Maar ik heb al ondervonden dat de automatische functies niet voldoen aan mijn verwachtingen zoals bijvoorbeeld de wb. De functies Tv en Av gebruik ik uiteraard. Ik heb mijn antwoord ondertussen gekregen en ook nuttige info ontvangen wat betreft literatuur.
      Voor mij is mijn vraag beantwoord.
      Maar ik blijf erbij dat de gevorderden meer interactief zouden moeten zijn t.o.v. de geposte foto's. Ik zou ook zoveel mogelijk foto's willen beoordelen maar ik kan het niet, daarvoor is mijn ervaring te beperkt.

Groeten
      Happyboy494
      Be who you are, not who you want to be ! and if you hate me.... kiss my ass !

Comment

ff mijn reactie hier....

ik heb hier geen problemen mee met "zo'n" vragen maar er staat nog altijd een "ZOEKEN" knop bovenaan deze site...
        Deze gebruik ik dagelijks en deze SITE bevat een BOM vol informatie!!! Je kan zelfs geavanceerd zoeken op users/groeps etc... Wat ik allemaal wel niet tegenkom. Soms vind je echt je antwoord niet en dan kan je die wel ev posten in een oude post of een nieuwe...

en voor mijn part mag die "zoeken" knop groter en duidelijker op deze site staan!!
        -=- Light is the key...

Comment

Deze discussie is een beetje uit de hand aan het lopen en dit is zeker mijn bedoeling en/of intentie niet. Ik ben momenteel mijn camera aan het verkennen en heb misschien een verkeerde vraag gesteld. Is het dan zo vreemd dat je als beginneling de M stand verkent ?
          Verkennen is goed, maar als je niet weet wat die M stand inhoudt en wat je er al dan niet kan/moet aan instellen ga je dus niks leren door zomaar willekeurig wat instellingen uit te proberen.
          Graag iets duidelijkere vragen dus, gedocumenteerd mét voorbeeldfoto en EXIF informatie gaat al heel andere antwoorden opleveren dan de vraag die je nu stelt.
          Verder kan ik enkel flitske bijtreden.
          Mark (300D)

Comment

Hoi Happy en anderen.

Ik kon het niet laten ook even te reageren op deze topic...
            Ik ben zelf assistent beheerder geweest van een msn-group en ik was ook steeds de eerste de mensen te wijzen op de zoekfunctie en google dus soms kan ik de reacties wel eens begrijpen. Verder ben ik nieuw in de digitale fotografie met DSLR en ik voel mij ook soms verloren in de manual en knoppekes terwijl ik hier al deze prachtige resultaten zie. Je moet niet denken dat iedere foto die geschoten wordt steeds gepost word, volgens mij is er een reden waarom de memoriekaartjes zo groot moeten zijn...
            Daarom:

*ON TOPIC*
            In het tumult zijn "we" (we zijn toch een gemeenschap met een gemeenschappelijke interesse?) de lichtcompensatie vergeten??? Ik ben er zeker van dat die op de 300D ook zal zitten, ook al weet ik niet hoe die bij dat toestel te regelen en in hoeveel stappen. Je krijgt dan in de zoeker een aanduiding met EV. Dat is eigenlijk meer fijn-tuning, als de foto TE donker is dan moet je een van de andere 3 paramaters instellen.

*OFF TOPIC*
            Het is misschien een idee een klein compact boekje te kopen, bvb uit de reeks *for dummies* (wil ik niks mee zeggen maar deze zijn heel makkelijk leesbaar) om de basis en de relatie tussen de 3 grote parameters te leren inschatten. En veel lezen hier, das ook heel leerzaam ook al moet je de eigen inbreng van de auteur maar voor waarheid nemen.

Verder gebruik ik de zoekfunctie hier ook vaak en wil ik daarbij aan happy nog een tip geven. Ik vind het vrij vervelend om hele pagina's tekst te overlezen om in de laatste regel het antwoord te vinden ook al staan de zoektermen gehighlight. Wanneer je nu een topic opent kun je daarin zelf nog zoeken met de toetsencombo CTRL-F. Op iedere website, behalve in plaatsjes gegoten tekst en flash, kun je zo tekst in de geopende pagina opsporen.

Hopelijk weet je nu iets meer en krijg je er binnenkort wat meer kleur in.
            En laat je niet afschrikken, blaffende honden bijten zelden...

Groetjes,
            Ikke.
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

Comment

In het tumult zijn "we" (we zijn toch een gemeenschap met een gemeenschappelijke interesse?) de lichtcompensatie vergeten??? Ik ben er zeker van dat die op de 300D ook zal zitten, ook al weet ik niet hoe die bij dat toestel te regelen en in hoeveel stappen. Je krijgt dan in de zoeker een aanduiding met EV. Dat is eigenlijk meer fijn-tuning, als de foto TE donker is dan moet je een van de andere 3 paramaters instellen.
              Uit deze reactie meen ik te begrijpen dat het blijkbaar nog steeds niet duidelijk is hoe deze belichting (eigenlijk belichtingscompensatie) in elkaar zit.

Ondanks het feit dat ik maar een groentje ben, zal ik toch trachten om dit uit te leggen met mijn beperkte kennis ter zake.
              Aan de experts : aarzel niet om mijn uitleg te corrigeren als deze verkeerd blijkt te zijn.

Here we go :

Voor alle duidelijkheid : in de M-stand kan je op de Canon EOS 300D en 350D (misschien ook de andere EOS-toestellen???) geen belichtingscompensatie gebruiken . In de M-stand dient de EV-meter om aan te duiden hoever uw belichting afwijkt van de ,door de camera als ideaal berekende belichting. (uw foto zal onder- of overbelicht zijn afhankelijk van de manueel ingestelde ISO, diafragma en sluitertijd)

Maw. de belichtingscompensatie is enkel te gebruiken in al de modes behalve de M-mode (althans bij de EOS300 en EOS350, daar bij beide toestellen zowel het diafragma als de suitertijd per 1/3 EV in te stellen zijn (vb : Av F1 1.1 1.2 1.4 1.6 1.8 ... & Tv 1/500 1/400 1/320 1/250... (verschil tussen F1 & F1.4 = 1 EV of verschil tussen 1/500 en 1/250 = 1EV).

Wat houdt de belichtingscompensatie exact in :

De belichtingscomensatie bepaalt hoeveel EV (voor meer info over de term EV, zie volgende link : http://www.photocritic.org/articles/ev.php) de rekencomputer van de camera moet bijtellen of aftrekken van de door hem als ideaal berekende belichting.

Enkele voorbeelden :

In AV-stand zijn de ISO-waarde (vb. 400 iso) en het diafragma (vb. F2.8) manueel ingesteld.
              Stel dat de computer voor een ideale belichting een sluitertijd berekent van 1/500 seconde, dan zal bij een belichtingscompensatie van - 1 ev, de sluitertijd aangepast worden naar een sluitertijd van 1/250 seconde.

In de TV-stand zijn de ISO-waarde (vb. 400 iso) en de sluitertijd (vb. 1/500 seconde) manueel ingesteld.
              Stel dat de computer voor een ideale belichting een diafragma berekent van F 4, dan zal bij een belichtingscompensatie van - 1 ev, het diafragma aangepast worden naar F 2.8

Hopelijk is hiermee de belichtingscompensatie wat duidelijker...
              meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door loloboy

*ON TOPIC*
                In het tumult zijn "we" (we zijn toch een gemeenschap met een gemeenschappelijke interesse?) de lichtcompensatie vergeten??? Ik ben er zeker van dat die op de 300D ook zal zitten, ook al weet ik niet hoe die bij dat toestel te regelen en in hoeveel stappen. Je krijgt dan in de zoeker een aanduiding met EV. Dat is eigenlijk meer fijn-tuning, als de foto TE donker is dan moet je een van de andere 3 paramaters instellen.Ikke.
                @ Flitske=
                Aan de vetgezette zin is het DUIDELIJK te merken dat dit niet over de M-stand ging, dat had ik er misschien voor sommigen moeten bijzetten. In de M-stand kan ik immers geen van de 3 parameters (iso, dia, sluiter) aanpassen.
                't Is niet omdat een lezer, bij het lezen van een tekst, deze verkeerd interpreteerd, de auteur de materie niet begrijpt.

Ik begrijp wel dat je er in slaagt om in 1 topic minstens op 2 mensen hun zenuwen te werken.
                BE-Wommelgem

Comment

Sorry, maar in de M-stand kan je nu juist WEL de 3 parameters aanpassen! Zowel ISO, sluitertijd als diafragma.

Trouwens, ik heb nooit iemand verboden om de belichtingscompensatie uit de doeken te doen. Het is natuurlijk altijd gemakkelijker te bekritiseren dan zelf voor een antwoord te zorgen. Mijn uitleg heeft mij qua opzoekwerk zeker een kwartier gekost en dit met de hoop wat meer informatie bij te brengen. Jouw antwoord helpt niemand vooruit.

Tenslotte zie ik maar 1 persoon die ik hiermee op de zenuwen werk, en dat ben jij, want wat Happyboy betreft, daar heb ik al lang een PM naar gestuurd om even alle plooien glad te stijken en ik ben ervan overtuigd dat hij mijn uitleg zal kunnen appreciëren.
                  meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Allee, van die Manueel heb je natuurlijk gelijk, bij mij ist blijkbaar een groen rechthoekje. Ik zal tijdens het werken niet meer op BD rondzwerven, dan doe ik ook geen stommiteiten. Feit is dat wat ik vertelde WEL juist was of niet? Je kan de compensatie gebruiken om je instellingen wat lichter of donkerder te laten worden.

Ik vroeg mij verder al af waar die PM voor dient op een forum waar je samen naar oplossingen zoekt en ook de replies in de groep gooit. Nu ben ik er eigenlijk achter, om nadien je excusses aan te bieden. Spijt komt echter altijd te laat, ben van mening dat je eerst moet denken en nadien maar moet opdraaien voor de gevolgen als je fout was. Dan leer je van je fouten, als men ze je vergeeft maak je ze steeds weer opnieuw.

MAAR
                    Je kan een klaardere foto krijgen via de compensatie of niet? Dat was nieuw toen ik erbij kwam.
                    En via CTRL-F kun je in een forum dieper zoeken of niet? Dat kan een nieuw lid helpen minder vragen te moeten stellen in de toekomst.
                    Das toch info die bruikbaar is of niet?

Allee, ik ga het hier verder bij laten want we dwalen VER af van de kleurvolle foto's die happy wil. Nog veel PM plezier, volgens mij ga je het nog veel gebruiken.
                    BE-Wommelgem

Comment

sjongejonge

Comment

Working...
                      X