Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help - Canon 300d Probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help - Canon 300d Probleem

Ben zoals iedere beginneling aan het experimenteren met mijn camera, maar heb volgend probleem ?
    Als ik mijn camera op Manueel zet:
    Ik stel mijn sluitertijd in
    Ik stel mijn iso in
    Ik stel mijn Diafragma in
    Maar hoe stel je in godsnaam je belichting in ?
    Hij stelt zelf zijn belichting in (zie meter)
    Be who you are, not who you want to be ! and if you hate me.... kiss my ass !

Re: Help - Canon 300d Probleem

wat bedoel je met belichting???.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als ik op stand M alles manueel instel heb ik altijd donkere foto's of zelfs foto's waar je niets op ziet ?
      Wat doe ik dan verkeerd ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door happyboy_494
        Als ik op stand M alles manueel instel heb ik altijd donkere foto's of zelfs foto's waar je niets op ziet ?
        Wat doe ik dan verkeerd ?
        Ik denk gewoon dat je de camera niet goed instelt
        Donkere foto´s of waar niks op te zien is lijkt er me op dat je je sluitertijd te kort instelt in combinatie met een hoge f-stop waarde. Of omgekeerd..

Lukt het je wel om goede foto´s te nemen met bijvoorbeeld de Tv of Av stand?
        www.andram.be

Comment

sluitertijd * iso * diafragma = je belichting

Het pijltje dat je ziet in je zoeker : "je belichting". Dus door één van die andere 3 te veranderen bepaal je zelf je belichting (je staat daarvoor toch op manueel)
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ok dank voor de uitleg, ik was van mening dat je het pijltje op je zoeker ook nog eens manueel kon instellen.

Comment

Ok dank voor de uitleg, ik was van mening dat je het pijltje op je zoeker ook nog eens manueel kon instellen.
              Je moet diafragma/sluitertijd/iso zo kiezen dat het wijzertje in het midden staat, dan zou de foto juist belicht moeten zijn (behalve bij tegenlicht en andere uitzonderingen).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                Je moet diafragma/sluitertijd/iso zo kiezen dat het wijzertje in het midden staat, dan zou de foto juist belicht moeten zijn (behalve bij tegenlicht en andere uitzonderingen).
                zou ie dat op auto niet doen???.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

't Is helemaal niet kwaad bedoeld hoor, maar leer misschien eerst stappen alvorens te willen lopen... Eenmaal je goed onder de knie hebt hoe de verhoudingen tussen diafragma, sluitertijd en ISO zijn en welke invloed deze hebben op je foto, dan kan je eventueel in de M-stand proberen foto's te maken. Als je dat nog niet onder controle hebt, dan zal je ongetwijfeld veel betere resultaten boeken in de andere instellen (Av (enkel aanpassen van diafragma, sluitertijd wordt automatisch juist ingesteld), Tv (enkel aanpassen van de sluitertijd, diafragma wordt automatisch juist ingesteld), of zelfs de auto-modes)
                  meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                    't Is helemaal niet kwaad bedoeld hoor, maar leer misschien eerst stappen alvorens te willen lopen... Eenmaal je goed onder de knie hebt hoe de verhoudingen tussen diafragma, sluitertijd en ISO zijn en welke invloed deze hebben op je foto, dan kan je eventueel in de M-stand proberen foto's te maken. Als je dat nog niet onder controle hebt, dan zal je ongetwijfeld veel betere resultaten boeken in de andere instellen (Av (enkel aanpassen van diafragma, sluitertijd wordt automatisch juist ingesteld), Tv (enkel aanpassen van de sluitertijd, diafragma wordt automatisch juist ingesteld), of zelfs de auto-modes)
                    Hoe kan je leren fotofraferen op de M-stand als je het niet mag gebruiken?

Ik heb ongeveer 35 jaar geleden leren lopen. Stappen was er toen niet bij. Met vallen en opstaan diende je alles te leren. Mijn vader heeft me toen het "handje vastgehouden".

Is het zo abnormaal dat deze vraag hier wordt gesteld? Of mogen de discusies enkel gaan over Canon versus Nikon of wel of geen spiegelreflex?

@ happyboy_494 doe vooral verder. Met vallen en opstaan zal je het wel leren. Misschien nog een tip. Maak van een zelfde situatie een "automatische" foto en een manueel exemplaar. Vergelijk beide en ook de specs van de foto's. Je kan er waarschijnlijk veel van leren. In alle geval is het digitaal experimenteren een stuk goedkoper dan het analoge equivalent.
                    mvg

Theo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buckfast-beekeeper

Of mogen de discusies enkel gaan over Canon versus Nikon of wel of geen spiegelreflex?
                      Wat heeft dat nu hier mee te maken? Ook rap op de teentjes getrapt geloof ik?

Aan de vraagstelling van de topic-starter kun je klaar en duidelijk opmaken dat hij geen, maar ook geen enkele ervaring heeft met fotografie. Hij kent de relatie tijd--diafragma--iso nog niet eens. En toch wil hij in de M-stand fotograferen, wat bij veel mensen die het al een tijd doen nog problemen geeft. Dat is zijn goed recht. Maar hij komt hier om uitleg en raad vragen. Mag er dan niet op gewezen worden dat hij beter eerst in de automatische modes leert fotograferen en dan over te schakelen naar de M-stand?

Ik veronderstel dat je ook eerst heb leren kruipen en dan pas stappen om vervolgens te leren lopen. Of hebt gij eerst leren rennen en dan pas kruipen?

Zulke reacties verzieken het hier.

Groetjes,

JO
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

Beste

Dank voor uw reactie, dat ik geen totale ervaring met fotografie dat is uw mening maar dit terzijde. Als ik al mijn foto's moet trekken in de automatische stand dan kan ik beter mijn 300d weggooien en een goedkoop toestelletje kopen in de aldi, Niet ?
                        Je moet inderdaad geen paarden beslaan al lopend maar ik heb de indruk dat vele "gevorderden" vergeten zijn hoe zij begonnen zijn.

In elk geval, fotograferen is voor mij nieuw en ik leer elke dag bij, misschien heb ik mijn vraag op een verkeerde manier gesteld. Ik vind het jammer dat "amateurs" soms tot op het bot afgebroken worden terwijl het de bedoeling is van de forums om heel wat juiste en correcte informatie te verkrijgen. In plaats van negatieve commentaren te geven op vragen zouden de gevorderden veel beter "meer" commentaren geven op de foto's die gepost worden, sommige foto's hebben hier meer dan 500 clicks en dan zie je 3 of 4 reacties. Jammer maar dit zal wel aan mezelf liggen zeker ? Of zou het aan de kwaliteit van de foto's liggen ? Nee dat denk ik niet maar wat ik wel weet dat "gevorderden" liever discussiëren over een kader rond een foto in plaats van de inhoud of compositie !

Vriendelijke en teleurgestelde groet !
                        Happyboy494
                        Last edited by happyboy_494; 7 november 2005, 11:06.

Comment

Beste

Dank voor uw reactie, dat ik geen totale ervaring met fotografie dat is uw mening maar dit terzijde. Als ik al mijn foto's moet trekken in de automatische stand dan kan ik beter mijn 300d weggooien en een goedkoop toestelletje kopen in de aldi, Niet ?
                          Soms is die automatische stand nog niet zo gek hoor Je kunt er van leren wat het toestel denkt dat de juiste belichting is. Als je maar genoeg foto's bestudeerd krijg je vanzelf een gevoel voor wat mogelijk is. Zo heb ik het ook geleerd De M stand is hoge school fotografie. Dat doe je niet eventjes zomaar.

Je moet inderdaad geen paarden beslaan al lopend maar ik heb de indruk dat vele "gevorderden" vergeten zijn hoe zij begonnen zijn.
                          Vergeet niet dat jij niet de enige bent die hier vragen stelt. De mensen die hier al wat langer rondhangen hebben dezelfde vragen al 1000x beantwoord. Het 1001'ste antwoord wil dan wel eens wat kortaf zijn

In elk geval, fotograferen is voor mij nieuw en ik leer elke dag bij, misschien heb ik mijn vraag op een verkeerde manier gesteld. Ik vind het jammer dat "amateurs" soms tot op het bot afgebroken worden terwijl het de bedoeling is van de forums om heel wat juiste en correcte informatie te verkrijgen. In plaats van negatieve commentaren te geven op vragen zouden de gevorderden veel beter "meer" commentaren geven op de foto's die gepost worden, sommige foto's hebben hier meer dan 500 clicks en dan zie je 3 of 4 reacties. Jammer maar dit zal wel aan mezelf liggen zeker ? Of zou het aan de kwaliteit van de foto's liggen ? Nee dat denk ik niet maar wat ik wel weet dat "gevorderden" liever discussiëren over een kader rond een foto in plaats van de inhoud of compositie !
                          Je doet in ieder geval je best om te leren Als de oude rotten ieder foto uitgebreid moeten becommentarieren zijn ze niet meer in staat om te werken vermoed ik. Da's een dagtaak gezien het aantal

Vriendelijke en teleurgestelde groet !
                          Happyboy494
                          Mijn advies is om korte tenen te kweken en een dikke huid is ook nooit weg Niks van aantrekken en gewoon blijven lezen en vragen stellen. We zijn allemaal zo begonnen.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik vind het jammer dat "amateurs" soms tot op het bot afgebroken worden terwijl het de bedoeling is van de forums om heel wat juiste en correcte informatie te verkrijgen. In plaats van negatieve commentaren te geven op vragen zouden de gevorderden veel beter "meer" commentaren geven op de foto's die gepost worden,
                            @happyboy_494 :
                            ik ben ten zeerste verrast op je reactie. Mijn bedoeling was geenszins om denigrerend over te komen naar nieuwelingen, daar ik mijzelf tot deze categorie reken. Ik kan echter wel terugblikken op mijn eigen korte ervaring en dat is trouwens de reden waarom ik u aanraadde om eerst wat te oefenen met de automatische modes en met de Av-, en Tv- modes alvorens je op de Manuele mode te storten die u, volgens mij, eerder zal ontmoedigen dan wel te motiveren als je niet genoeg achtergrond hebt over de fotografiebeginselen. Misschien kan ik je eveneens aanraden om zoals ik (en misschien ook anderen) een aantal boeken te kopen over fotografie. Deze zullen je ongetwijfeld heel wat bijbrengen en u toelaten om veel sneller te evolueren dan zomaar lukraak dmv. "trial and error" te gaan experimenteren zonder te begrijpen wat je juist doet. Hier zijn alvast een paar aanraders die mij heel wat bijgebracht hebben :
                            Digitaal fotograferen Reizen Uitgeverij Libero ISBN :90 5764 392 8
                            Fotograferen in de praktijk Uitgeverij Veltman Uitgevers ISBN : 90 5920 015 2
                            40 digitale fotografietechnieken Uitgeverij Easy Computing ISBN : 90 456 3477 5
                            National Geographic Fotogids Uitgeverij National Geographic ISBN : 9076963118
                            National Geographic Fotogids Digitale fotografie ISBN : 90 76963 67 3
                            Mensen en portretten fotograferen Uitgeverij Libero ISBN : 90 5764 299 9

Ook tijdschriften kunnen heel interessant zijn, zoals :
                            Zoom.nl
                            Chip Video & fotografie

Bovendien zijn er, zoals hier op het forum reeds meerdere maal werd naar verwezen, ook een aantal interessante topics :

Enkele vragen ivm filts op een 10D. Ik begrijp dat in P-mode, de camera een snelheid kiest zodat je geen bewegings onscherpte hebt en flits werkelijk gaat gebruikt worden om de onderwerpen op te lichten (tenzij je boven 10 EV zit). Ik begrijp ook dat in Av of Tv mode, de flits als invulflits gaat gebruikt worden, zodat je

Je moet begrijpen dat het ook voor andere forumbezoekers (zowel leken als experts) altijd leuker, motiverender en interessanter is om te antwoorden op vragen waarvan men kan vaststellen dat de persoon die ze stelt, zelf reeds wat opzoekingswerk gedaan heeft, maar er echt niet aan uit kan...

Zoals je uit mijn antwoord misschien al zal gemerkt hebben, ben ik niet echt gelukkig met uw reactie! Mijn bedoeling was namelijk om u een goed advies te geven. Als reactie hierop krijg ik enkel verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Wees dan ook niet verbaasd als binnenkort niemand nog de moeite zal nemen om op dergelijke vragen te antwoorden...

Ik heb ongeveer 35 jaar geleden leren lopen. Stappen was er toen niet bij. Met vallen en opstaan diende je alles te leren. Mijn vader heeft me toen het "handje vastgehouden".

Is het zo abnormaal dat deze vraag hier wordt gesteld? Of mogen de discusies enkel gaan over Canon versus Nikon of wel of geen spiegelreflex?
                            @buckfast-beekeeper : Sorry, maar je opmerking houdt geen steek, of heb jij misschien ook leren lezen, schrijven, auto rijden dmv. vallen en opstaan??? Dit lijkt mij heel inefficiënt en demotiverend, tenzij je een aangeboren talent hebt.

Ik ben de eerste om het experimenteren aan te bevelen, maar dan heb je toch een zekere basiskennis nodig. Ik denk dat dit voor alle disciplines opgaat, ook voor fotografie. Met zo'n redenering mag je alle handboeken en opleidingen afschaffen, door vallen en opstaan zal je het ooit misschien ook wel onder de knie krijgen.
                            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
                              @happyboy_494 :
                              ik ben ten zeerste verrast op je reactie. Mijn bedoeling was geenszins om denigrerend over te komen naar nieuwelingen, daar ik mijzelf tot deze categorie reken. Ik kan echter wel terugblikken op mijn eigen korte ervaring en dat is trouwens de reden waarom ik u aanraadde om eerst wat te oefenen met de automatische modes en met de Av-, en Tv- modes alvorens je op de Manuele mode te storten die u, volgens mij, eerder zal ontmoedigen dan wel te motiveren als je niet genoeg achtergrond hebt over de fotografiebeginselen. Misschien kan ik je eveneens aanraden om zoals ik (en misschien ook anderen) een aantal boeken te kopen over fotografie. Deze zullen je ongetwijfeld heel wat bijbrengen en u toelaten om veel sneller te evolueren dan zomaar lukraak dmv. "trial and error" te gaan experimenteren zonder te begrijpen wat je juist doet. Hier zijn alvast een paar aanraders die mij heel wat bijgebracht hebben :
                              Digitaal fotograferen Reizen Uitgeverij Libero ISBN :90 5764 392 8
                              Fotograferen in de praktijk Uitgeverij Veltman Uitgevers ISBN : 90 5920 015 2
                              40 digitale fotografietechnieken Uitgeverij Easy Computing ISBN : 90 456 3477 5
                              National Geographic Fotogids Uitgeverij National Geographic ISBN : 9076963118
                              National Geographic Fotogids Digitale fotografie ISBN : 90 76963 67 3
                              Mensen en portretten fotograferen Uitgeverij Libero ISBN : 90 5764 299 9

Ook tijdschriften kunnen heel interessant zijn, zoals :
                              Zoom.nl
                              Chip Video & fotografie

Bovendien zijn er, zoals hier op het forum reeds meerdere maal werd naar verwezen, ook een aantal interessante topics :

Enkele vragen ivm filts op een 10D. Ik begrijp dat in P-mode, de camera een snelheid kiest zodat je geen bewegings onscherpte hebt en flits werkelijk gaat gebruikt worden om de onderwerpen op te lichten (tenzij je boven 10 EV zit). Ik begrijp ook dat in Av of Tv mode, de flits als invulflits gaat gebruikt worden, zodat je

Je moet begrijpen dat het ook voor andere forumbezoekers (zowel leken als experts) altijd leuker, motiverender en interessanter is om te antwoorden op vragen waarvan men kan vaststellen dat de persoon die ze stelt, zelf reeds wat opzoekingswerk gedaan heeft, maar er echt niet aan uit kan...

Zoals je uit mijn antwoord misschien al zal gemerkt hebben, ben ik niet echt gelukkig met uw reactie! Mijn bedoeling was namelijk om u een goed advies te geven. Als reactie hierop krijg ik enkel verwijten naar mijn hoofd geslingerd. Wees dan ook niet verbaasd als binnenkort niemand nog de moeite zal nemen om op dergelijke vragen te antwoorden...

@buckfast-beekeeper : Sorry, maar je opmerking houdt geen steek, of heb jij misschien ook leren lezen, schrijven, auto rijden dmv. vallen en opstaan??? Dit lijkt mij heel inefficiënt en demotiverend, tenzij je een aangeboren talent hebt.

Ik ben de eerste om het experimenteren aan te bevelen, maar dan heb je toch een zekere basiskennis nodig. Ik denk dat dit voor alle disciplines opgaat, ook voor fotografie. Met zo'n redenering mag je alle handboeken en opleidingen afschaffen, door vallen en opstaan zal je het ooit misschien ook wel onder de knie krijgen.

flitske, als het je een troost mag zijn, ik sta 100% achter jouw eerste (en deze) post

Comment

Working...
                              X