Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Canon EOS 5D topic!

Eén lijn trekken wil zeggen ook de andere off topic berichten verwijderen. Mocht hier wederom een ruzie gaan ontstaan hebben de gezamenlijke mods besloten dit topic te gaan sluiten.

ELKE ACTIE GEEFT EEN REACTIE, HOU DAAR REKENING MEE

Reageer niet als een opmerking u niet bevalt.
    Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
    Canon eos 7D Mijn site

Comment

Doc en PSG de reacties die jullie nu gaven heb ik liever per PM, ook deze roepen weer reacties uit, ook al zijn ze goed bedoeld
      Motto: Altijd blijven lachen kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren.
      Canon eos 7D Mijn site

Comment

Geen reden om ze zomaar te wissen.

Een forum is nu eenmaal een plaats waar mensen reageren.

Keep on smiling.
        En smijt voor mijn part de thread toe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
          Geen reden om ze zomaar te wissen.

Een forum is nu eenmaal een plaats waar mensen reageren.

Keep on smiling.
          En smijt voor mijn part de thread toe.
          Maar dan wel ON-topic blijven.

En wij sluiten een topic........smijten hem niet toe.
          Canon eos 7D Mijn site

Comment

On-topic:
            Momenteel denk ik er sterk aan om op een 5D over te stappen. Ik heb hem een keertje vastgehad en het resultaat is zonder meer verbluffend. Twee vragen:
            - zijn er hier mensen die aan macro doen en hun cropcamera hebben weggedaan voor een 5D, of ben ik de enige die zo zot zou zijn?
            - (hier komt ie weer) weet er iemand hoe het zit met de 6D, 5D Mk II of hoe je dat ook wil noemen? Het zou zonde zijn om veel geld uit te geven aan iets dat daarna plots veel minder kost omdat er een nieuw model van uitkomt.
            http://peliculiar.lalunerouge.net

Comment

Van de nieuwe 5D zijn er enkel geruchten en speculaties. Ik heb ook een tijdje de kat uit de boom zitten kijken, maar uiteindelijk dan toch 2 weken geleden de 5D aangeschaft.

Macro met zo'n 5D vond ik wel niet zo gemakkelijk, je scherptediepte op een FF is inderdaad toch wel een stuk kleiner en ik moest al snel naar hoge diafragma waardes gaan, want dan weer tot langere sluitertijden lijdt. Nu het heeft ook zijn voordelen, je achtergrond is vele snelle mooi out of focus.
              Ik moet nog echt leren werken met dat toestel, een gans verschil tegenover mijn 40D.
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

De 5D van de huidige toestellen het langst op de markt. Het was het eerste toestel met Picture Styles en ISO in 1/3-stop trapjes enzo. Het zal toch stilaan tijd gaan worden voor een refresh.

Om die reden alleen al gonst het van de geruchten. Niet dat er iets tastbaar is hoor (anders dan de EOS 1000D bijvoorbeeld) maar simpelweg omdat het toestel nu al zo lang zonder opvolger heeft gedaan.

Dave
                pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                  Het was het eerste toestel met Picture Styles en ISO in 1/3-stop trapjes enzo.
                  Voor de volledigheid : De EOS 1D (aankondiging september 2001) had welliswaar geen picture styles maar wel de 1/3 stop ISO trapjes. De 1D MKIIN (gelijktijdig aangekondigd met de 5D) had naast de 1/3 trapjes ook picture styles.
                  DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam Bekijk bericht
                    Voor de volledigheid : De EOS 1D (aankondiging september 2001) had welliswaar geen picture styles maar wel de 1/3 stop ISO trapjes. De 1D MKIIN (gelijktijdig aangekondigd met de 5D) had naast de 1/3 trapjes ook picture styles.
                    Inderdaad, mijn vergissing
                    pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                      (hier komt ie weer) weet er iemand hoe het zit met de 6D, 5D Mk II of hoe je dat ook wil noemen? Het zou zonde zijn om veel geld uit te geven aan iets dat daarna plots veel minder kost omdat er een nieuw model van uitkomt.
                      De speculaties daaromtrent hebben er telkens naast geslagen. Ik heb me een paar weken geleden dan de 5D gekocht. Het is een toestel die zichzelf al bewezen heeft. Of de prijs nog veel gaat dalen, betwijfel ik, zelfs met een opvolger. Het is nog altijd een FF he. En dat is ook zijn grootste kracht.

- zijn er hier mensen die aan macro doen en hun cropcamera hebben weggedaan voor een 5D, of ben ik de enige die zo zot zou zijn?
                      Ik zou op zijn minst uw toestel behouden en eerst evalueren.

5D is niet direct voor macro gemaakt, maar je kan wel vrij veel compenseren.
                      Je moet uw diafragma meer toedraaien, maar je kan ook uw iso meer boosten zonder veel ruis ed te krijgen.
                      5D heeft geen "vergrotingsfactor", maar de pixels zijn van heel goede kwaliteit en kunnen dus meer vergroot worden.
                      Je kan dus uw image bijcroppen en dan wat vergroten.
                      Dan ga je volgens mij dicht tegen het resultaat van de cropcamera zitten.
                      Ik zou speculeren dat je aan de resolutie/oplossend vermogen van een 8 megapixel cropcamera komt.
                      In die zin : als je uw 12,8 megapixel cropt volgens een 1,6 vergrotingsfactor komt je aan 5 megapixels.
                      Je hebt door de uitstekende kwaliteit van de pixels daar nog een marge voor vergroting om vb nr een 8 megapixel te gaan. Het is puur een aanvoelen hier.

Noot : niemand zegt natuurlijk dat je precies moet croppen zoals een 1,6 cropcamera zou doen. Je kan ook minder croppen.

Ik weet ook van mensen die de 5D voor tele gebruiken volgens dezelfde redeneringen.

Ik zou zeggen: als het zover is, leg de toestellen eens naast elkaar voor je beslist van uw crop weg te doen.
                      Last edited by PSG; 18 mei 2008, 11:52.

Comment

On-topic:
                        Ik heb verleden week de Sigma 150 eens op op mijn 5D geplaatst. Ik moet zeggen dat het toch behoorlijk tegenvalt wat betreft werkafstand:
                        tegenover een cropcamera verlies je dus echt veel werkafstand, je moet met de 5D merkelijk dichterbij komen om hetzelfde beeld vast te leggen. Voor het shooten van libellen en vlinders is dat uiteraard een groot nadeel.
                        Het lijkt wel alsof 150mm niks voorstelt op een 5D, terwijl dat op een 20D al behoorlijk tele is. Op een 5D zou een 250 of 300mm macro ideaal zijn. Hou die cropcamera dus maar bij.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Ik heb verleden week de Sigma 150 eens op op mijn 5D geplaatst. Ik moet zeggen dat het toch behoorlijk tegenvalt wat betreft werkafstand, tegenover een cropcamera verlies je dus echt veel werkafstand, je moet met de 5D merkelijk dichterbij komen om hetzelfde beeld vast te leggen.
                          Het lijkt wel alsof 150mm niks voorstelt op een 5D, terwijl dat op een 20D al behoorlijk tele is. Op een 5D zou een 250 of 300mm macro ideaal zijn.
                          Hou die cropcamera dus maar bij.
                          Hij is ook vergelijkbaar met 240mm op de 5d tov de 20d

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Hij is ook vergelijkbaar met 240mm op de 5d tov de 20d
                            Hubert
                            Ja, dat weet ik, maar ik had nooit gedacht dat het verschil in praktijk zo duidelijk was . Als het terug beter weer is, ga ik eens proberen met een 1,4x TC op de Sigma 150. Dan kom ik toch al weer aan 210mm.
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hier een videoclip over de 5D in het Engels, de klank is echter niet te best.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                                Het lijkt wel alsof 150mm niks voorstelt op een 5D, terwijl dat op een 20D al behoorlijk tele is. Op een 5D zou een 250 of 300mm macro ideaal zijn. Hou die cropcamera dus maar bij.
                                Wel, het is voor een groot stuk een illusie natuurlijk.
                                Een cropcamera vergroot niet echt, hij snijdt gewoon een stuk uit uw beeld.
                                En dat kan je achteraf ook in software.
                                Natuurlijk komt het beeld ook dichter in uw viewfinder en da's makkelijker voor compositie.

Maar als je dezelfde field of view registreert met een 20D of een 5D, krijg je wel twee serieus verschillende foto's van kwaliteit.

Benieuwd wat uw extender zal doen want dan zit je naar field of view al dicht tegen het effect van uw cropcamera.

Comment

Working...
                                X