Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Even vanonder het stof halen. Als ik het goed begrijp zal er waarschijnlijk rond september een aankondiging komen ivm de opvolger(of niet) van de 5D.
Niet dat ik op deze zit te wachten, maar ik hoop dat de prijzen van de 5D daardoor gaan dalen...en dat is een beetje mijn probleem. Tot 30/6 heb je 150€ korting, maar tussen dat en de aankondiging van een opvolger zit een periode die financieel niet zo aantrekkelijk is ivm de 5D. Hmmmm
Even vanonder het stof halen. Als ik het goed begrijp zal er waarschijnlijk rond september een aankondiging komen ivm de opvolger(of niet) van de 5D.
Niet dat ik op deze zit te wachten, maar ik hoop dat de prijzen van de 5D daardoor gaan dalen...en dat is een beetje mijn probleem. Tot 30/6 heb je 150€ korting, maar tussen dat en de aankondiging van een opvolger zit een periode die financiel niet zo aantrekkelijk is ivm de 5D. Hmmmm
Niemand kan dat bevestigen denk ik. Maar er zijn 2 updates die er aankomen die van de 5D en de 30D. Wanneer tja...
Een aankondiging van Canon is altijd in Augustus.
Als er Fotokina is, niet nu dus, is er ook een aankondiging in September.
Volgens luminous-landscape zou er een aankondiging kunnen zijn in October.
Maar ik verwacht alleen maar een 40D en een 1DsIII.
Merk ook op dat de prijzen van de 1DII niet echt veel gedaald zijn nu er een 1DIII is.
Een opvolger van de 5D betekent niet dat iedereen zijn 5D onmiddelijk gaat weggooien.
Mijn 5D wordt daarna gewoon backup.
Een aankondiging van Canon is altijd in Augustus.
Als er Fotokina is, niet nu dus, is er ook een aankondiging in September.
Volgens luminous-landscape zou er een aankondiging kunnen zijn in October.
Maar ik verwacht alleen maar een 40D en een 1DsIII.
Merk ook op dat de prijzen van de 1DII niet echt veel gedaald zijn nu er een 1DIII is.
Een opvolger van de 5D betekent niet dat iedereen zijn 5D onmiddelijk gaat weggooien.
Mijn 5D wordt daarna gewoon backup.
Jan.
Oh ja ik was de 1DsIII vergeten die moet er ook nog komen he.
Maar Jan als ik mij goed herinner is de 300D ook in augustus aangekondigd zonder dat er een photokina was. En dit was toch wel een van de belangrijkste aankondigingen die er ooit in de dslr wereld geweest is. Nu ja dat is lang geleden ik kan mij vergissen.
Maar Jan als ik mij goed herinner is de 300D ook in augustus aangekondigd zonder dat er een photokina was. En dit was toch wel een van de belangrijkste aankondigingen die er ooit in de dslr wereld geweest is. Nu ja dat is lang geleden ik kan mij vergissen.
Ik dacht dat de D30 aankondiging de belangrijkste was... De eerste betaalbare digitale SLR.
Of de 1D aankondiging... De eerste professionele digitale Canon SLR.
Of de 1Ds aankondiging... De eerste digitale volledig beeld SLR.
Of de 10D aankondiging... Mijn eerste digitale SLR.
Of de 5D aankondiging... De eerste betaalbare volledig beeld digitale SLR.
Of de 1DIII aankondiging... De eerste DSLR met ISO6400.
Zoals gezegd wordt in Augustus nu reeds elk jaar opnieuw 1 DSLR en 1 of twee lenzen aangekondigd.
Ik dacht dat dat de D30 aankondiging was... De eerste betaalbare digitale spiegel SLR.
Of de 1D aankondiging... De eerste digitale professionele digitale Canon SLR.
Of de 1Ds aankondiging... De eerste digitale volledig beeld SLR.
Of de 10D aankondiging... Mijn eerste digitale SLR.
Of de 5D aankondiging... De eerste betaalbare volledig beeld digitale SLR.
Of de 1DIII aankondiging... De eerste DSLR met ISO6400.
Zoals gezegd wordt in Augustus nu reeds elk jaar opnieuw 1 DSLR en 1 of twee lenzen aangekondigd.
Jan
Nah Jan
Kijk maar naar de huidige concurrentie niveau's.
De categorie van de 1D's allemaal maar 1 concurrent, de 5D geen enkele concurrent, de 10D klasse 1 concurrent. De 300D klasse daar vind je nu hopen concurrenten ik wil ze zelf niet meer proberen te tellen.
Maw, nog véél te lang wachten, en véél teveel potentiele fotos te missen.
Bedankt, dan moet ik vanaf NU maar op zoek gaan naar een 2dehands 5D (maar wie wil nu ziets wegdoen... )
Ik binnen afzienbare tijd, als de 1D MkIII uit is, de reviews kloppen met de verwachtingen, het budget er is, en de RAW bestanden door Lightroom en/of DxO en/of ACR ondersteund worden!
Ik ben nu al een tijdje de 5D aan het bekijken voor aankoop.
Het is duidelijk dat de voornaamste troef zijn sensor is :
heel goede resolutie, heel goede ruiscontrole en een dynamisch bereik & skintones dat toch iets beter is dan andere camera's (de fuji's erbuiten gelaten).
In dit aspect leunt ie meer aan bij de pro-camera's.
Aan de body echter is niet zoveel speciaals en daar leunt ie meer aan bij de consumer modellen. De ergonomie is OK maar niet meer dan dat.
Aangezien ik beeldkwaliteit heel belangrijk vind, kan ik daar wel mee leven, maar rond de volgende punten heb ik toch nog twijfels :
1) Exposure:
De meting is er soms naast, sterk verspreide hooglichten worden niet in rekening genomen, je kan maar max +2 of -2 exposure compensation toepassen
en vooral : de weergave in het histogram toont soms geen overbelichting wanneer dit effectief het geval is.
2) AF :
Er is geen AF assist light dus focussen in donkere situaties verloopt heel slecht.
Hoe zit dat dan in een verduisterde studio (ik zet mijn lampen heel laag omdat ze niet gekoeld zijn) ?
Ook werken de horizontale AF sensors niet boven de F2.8. Heeft implicaties voor de 24-105 F4 die daardoor minder interessant wordt.
3) Stof
Ik hoor 'wilde' verhalen over veel stof zowel op de viewfinder als op de sensor.
Ik heb er een hekel aan om die sensor te kuisen en heb ook geen zin om die om de zoveel tijd die te laten kuisen.
Ik had graag eens geweten hoe mensen die effectief een 5D hebben, daar tegenover staan.
1) Exposure:
De meting is er soms naast, sterk verspreide hooglichten worden niet in rekening genomen, je kan maar max +2 of -2 exposure compensation toepassen
en vooral : de weergave in het histogram toont soms geen overbelichting wanneer dit effectief het geval is.
Antwoord staat hier al:
Well, if the above is a problem for you, I suggest you don't buy a 5D
De eerste dag dat ik niet meer tevreden ben over mijn 5D omdat ik -3ev of +3 ev compensate nodig heb, stop ik gewoon met fotograferen.
Er is toch nog een zekere kennis nodig om goede fotos te maken.
Niet alle problemen worden door de techniek voor u opgelost.
2) AF :
Er is geen AF assist light dus focussen in donkere situaties verloopt heel slecht.
Hoe zit dat dan in een verduisterde studio (ik zet mijn lampen heel laag omdat ze niet gekoeld zijn) ?
Ook werken de horizontale AF sensors niet boven de F2.8. Heeft implicaties voor de 24-105 F4 die daardoor minder interessant wordt.
hier is er maar 1 oplossing. 580EX altijd op de 5D.
3) Stof
Ik hoor 'wilde' verhalen over veel stof zowel op de viewfinder als op de sensor.
Ik heb er een hekel aan om die sensor te kuisen en heb ook geen zin om die om de zoveel tijd die te laten kuisen.
Ik had ook altijd last van stof. Tot ik gestopt ben met naar stof te zoeken.
Nu is het stof geen probleem meer.
Persoonlijk geef ik u toch de raad om zeker geen 5D te kopen.
Ik gebruik bijna altijd matrix meting op mijn D70.
Ik kan daarop betrouwen en ik weet bijna op het zicht hoeveel ik ga moeten compenseren in speciale situaties.
Het is dus geen kwestie van techniek maar van ergonomie.
Het is ook geen toeval dat de 1D MkIII wél +/- 3 stops exposure compensation heeft.
Comment