Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Canon EOS 5D topic!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het nieuwe Canon EOS 5D topic!

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
    Voor de MP zou ik hem niet kopen. De extra cropmogelijkheden daarentegen zie ik wel als een voordeel.
    Welke extra cropmogelijkheden? Als je de 5D net zoveel cropt om tot dezelfde uitsnede te komen als op de 20D dan ga je er qua kwaliteit serieus op achteruit. Vanwege de cropmogelijkheden zou ik niet van 20D naar 5D gaan.

Comment

Ik ben overtuigd van de betere kwaliteit voor mijn maxprint van 30x45. Ik heb vandaag meerdere testfoto's zitten afdrukken met crops naar dat formaat en er zit wel degelijk een voordeel in de beeldkwaliteit van de 5D en dat bij iso 100. Omdat er altijd plaats teveel zit op zo een testprint ook maar D200 erbij gezet uit interesse en daar is dat voordeel niet aanwezig. Het is dus zeker meer dan enkel meer MP.
      Ik ben er eveneens van overtuigd dat de 12,7 MP van de Canon 5D door de grotere sensor een hogere kwaliteit oplevert dan dat dezelfde 12,7 MP op een APS sensor dit zou kunnen. Ook ben ik overtuigd dat meer MP ook voor kleinere afdrukken een voordeel oplevert. Maar ik kan dit voordeel niet aantonen of bewijzen.

Een aanwijzing staat wel bij de D200 review op dpreview:

Maar voor dit formaat is het voordeel uiteindelijk toch erg klein. Voor de MP zou ik hem niet kopen. De extra cropmogelijkheden daarentegen zie ik wel als een voordeel. Want dat geeft die 24-105 een effectief bereik dat nog een stuk groter is dan de 17-85 op APS-C. Dus volgens jou doe ik er dan niet echt goed aan of trek ik dat besluit wat snel?
      Ik probeer een zo volledig mogelijk overzicht te geven van de verschillen tussen de Canon 5D en de Canon 20D. Als je zelf vind dat geen van deze verschillen een probleem oplevert, dan kan je perfect een Canon 5D kopen en betere resultaten behalen dan met een Canon 20D of met een Canon 30D. Maar als later blijkt dat 1 van deze verschillen continu problemen oplevert dan is de Canon 5D gewoon een verkeerde aankoop.

Zelf kan ik niet meer zonder Canon 5D om de eenvoudige reden dat ik nu continu de 135L en de 70-200L IS gebruik terwijl ik deze kwaliteitslenzen op de Canon 10D of 20D zo goed als nooit kon gebruiken. Maar inderdaad is de Canon 5D + 135L een stuk groter en zwaarder dan de Canon 20D + 85 1,8.

Ik had dat gevoel al met 20D en nog altijd kan ik niet zeggen dat ik meer nodig heb. Maar de verbeteringen op de 30D maken dat toch het betere toestel ook voor mijn gebruik. En 5D doet nog beter dus tja die marketing dat werkt.
      Ik had nooit het idee dat ik voldoende had aan de 10D en de 20D. Daarvoor was de zoeker te klein, het aantal MP te laag en ga zo maar verder.
      Beide DSLR heb ik dan ook gekocht in afwachting van een betaalbare FF DSLR zonder het gewicht van de 1D serie.
      Met de Canon 5D zijn alle beperkingen van de 10D en 20D niet meer aanwezig.

Jan.

Comment

Maar wat voor foto's maak je dan eigenlijk Jan10D ?
        Ik kan zo snel niet echt iets van je terugvinden, geen site?
        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
          Voor de MP zou ik hem niet kopen. De extra cropmogelijkheden daarentegen zie ik wel als een voordeel.
          Welke extra cropmogelijkheden? Als je de 5D net zoveel cropt om tot dezelfde uitsnede te komen als op de 20D dan ga je er qua kwaliteit serieus op achteruit. Vanwege de cropmogelijkheden zou ik niet van 20D naar 5D gaan.
          In Ter Zake probeer ik te laten zien dat de door Kevlar aangehaalde 'extra cropmogelijkheden' wellicht op een misverstand berust.

Comment

Wel kijk zolang ik 8 MP over ga houden kan ik toch nog steeds een print maken met dezelfde kwaliteit als op de 20D zonder te croppen. En zodoende gaan mijn lenzen dus iets meer bereik hebben. Dat is het voordeel dat ik zie. Als ik natuurlijk crop naar wat je met dezelfde lens zou zien naar wat je ziet in de 20D zoeker dan heb ik uiteindelijk minder resolutie dan de 20D gezien de lagere pixeldichtheid. Hoe de verhouding exact ligt ik zou het eigenlijk niet weten. Als jij weet hoe dit te berekenen wil ik het wel weten dan kan ik het ook eens berekenen.

Het voordeel is voor mij eigenlijk enkel van belang met de 24-105L. Deze zou mijn standaardlens worden. Nu is mijn standaardlens de 17-85. Het bereik van deze laatste is 27,2-136. Beginnen van 24 is voor mij een serieus voordeel en zo ongeveer wat ik nu mis. Maar soms is zelfs de 136 nog wat kort wanneer ik niet de tijd of mogelijkheid heb om van lens te wisselen. Als ik door te croppen dus aan 136 geraak met nog steeds 8 mp ben ik heel tevreden. Hoe dat correct berekenen weet ik niet maar mijn inschatting is dat ik zelfs meer bereik ga halen. Met mijn primes bijvoorbeeld ga ik juist heel blij zijn dat de 50 echt 50 is, en de 135 ook echt 135. En kom ik wat tekort dan kan ik zonder kwaliteitsverlies tov 20D nog steeds naar 8 MP croppen. En dat is dus ook een extra cropmogelijkheid omwille van de overvloed aan pixels.

Comment

In Ter Zake probeer ik te laten zien dat de door Kevlar aangehaalde 'extra cropmogelijkheden' wellicht op een misverstand berust.
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=103518
              Oeps we waren tegelijkertijd aan het tippen ik ga nu met veel interess je artikel eens lezen om te zien of ik correct ben in mijn interpretatie. Alvast bedankt voor de moeite.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                Ik probeer een zo volledig mogelijk overzicht te geven van de verschillen tussen de Canon 5D en de Canon 20D. Als je zelf vind dat geen van deze verschillen een probleem oplevert, dan kan je perfect een Canon 5D kopen en betere resultaten behalen dan met een Canon 20D of met een Canon 30D. Maar als later blijkt dat 1 van deze verschillen continu problemen oplevert dan is de Canon 5D gewoon een verkeerde aankoop.
                Daar komt voor mij dan nog bij dat ik het ook het prijsverschil waard moet vinden. Eigenlijk zou ik een paar maanden een 5D moeten gebruiken om te zien hoe het mij bevalt maar dat kan dan weer niet he.

Langs de andere kant is 17-55 f2.8 IS toch ook wel heel interessant om te hebben alhoewel het bereik korter is dan ik zou wensen. Maar f2.8 + IS dat kan ik wel gebruiken. En daarmee kan ik bijna gelijkaardig met dof spelen als op een F4 met FF he. Wie weet kom ik er nooit uit en koop ik wel de eerste die een opvolger heeft

Comment

Langs de andere kant is 17-55 f2.8 IS toch ook wel heel interessant om te hebben alhoewel het bereik korter is dan ik zou wensen. Maar f2.8 + IS dat kan ik wel gebruiken. En daarmee kan ik bijna gelijkaardig met dof spelen als op een F4 met FF he. Wie weet kom ik er nooit uit en koop ik wel de eerste die een opvolger heeft
                  ...Beter toch even afwachten of die 17-55 f2.8 IS wel kwalitatief goed is...
                  Heb vroeger ook een 17-85 IS USM gehad en vond die toch niet echt zijn geld waard ( zeker niet van 17 tot 35 mm ) ... ik vrees een beetje voor de nieuwe 17-55 hetzelfde...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix
                    ...Beter toch even afwachten of die 17-55 f2.8 IS wel kwalitatief goed is...
                    Heb vroeger ook een 17-85 IS USM gehad en vond die toch niet echt zijn geld waard ( zeker niet van 17 tot 35 mm ) ... ik vrees een beetje voor de nieuwe 17-55 hetzelfde...
                    Tja ik zal gemakkelijker zijn zekers. Ik vind een 17-85 ruim zijn geld waard( buiten wat extra distortion doet hij praktisch evengoed als 17-40L hij is niet trager en heeft IS en meer bereik voor lagere prijs. De bouw is natuurlijk een klasse lager maar zijn prijs lijkt hij mij meer dan waard). En natuurlijk kan je beter afwachten maar de kans dat deze zijn geld niet waard zou zijn schat ik heel erg klein in. Canon heeft in deze prijsklasse niet de gewoonte slechte lenzen te verkopen.

Comment

[QUOTE=Kevlar]Ik vind een 17-85 ruim zijn geld waard( buiten wat extra distortion doet hij praktisch evengoed als 17-40L [QUOTE]

...blijkt dat zelfs de kitlens op groothoek in sommige testen beter eruit komt dan de 17-85... ( corner sharpness!! )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix

...blijkt dat zelfs de kitlens op groothoek in sommige testen beter eruit komt dan de 17-85... ( corner sharpness!! )
                        Wel je zal mij nooit horen zeggen dat de kitlens een slechte lens is. Optisch gezien is het voor zijn prijs een topper. En ga op diezelfde site ook maar eens kijken naar de DSLR vergelijking daar staat de Canon kitlens tov de kitlenzen van de andere merken. En komt er zelfs als beste uit als je het mij vraagt. Er wordt vaak smalend gedaan over de kitlens maar voor zijn prijs kan je bij canon geen betere zoomlens kopen.

Over de 17-85 ben ik akkoord dat 17mm niet zijn sterkste punt is. Maar bijv in dezelfde test is op 85 mm de corner sharpness de beste van allemaal zelfs beter dan de 17-40 op 40mm.

Kijk hier ook maar eens voor een vergelijking tussen 17-40L en 17-85 IS.

Er is een pak meer aan een lens dan enkel kijken naar hoe presteert is op 17 mm. En zelfs op 17mm doet ie op echte beelden niet noemenswaardig slechter dan de 17mm van de 17-40L. En beelden zijn veel interessanter dan een resolutie testplaat.

Als je dan bedenkt dat de 17-85 IS 250€ minder kost dan de 17-40L. Tussen 17 en 40 mm amper optisch moet onderdoen buiten wat meer distortion, op 17mm wat minder scherpte in de hoeken en wat meer CA. Maar wel 45mm meer bereik en IS dan is het volgens mij een koopje. De bouw is natuurlijk ook wat minder en hij heeft ook geen wheatersealing maar de bouw is zeker niet slecht en IS is mijn inziens 1000x interessanter dan wheatersealing.

De 17-40 is op zich de betere lens maar heeft veel minder mogelijkheden voor een stuk duurdere prijs.

PS: en in die andere thread lijk je te denken dat de 18-200 VR beter zou zijn wel ga hier maar eens naar de testresultaten van beide via DXO analyser kijken. En je zal zien dat de 18-200 qua scherpte zelfs nog niet in de buurt komt van de 17-85 IS over het overgrote deel van het bereik dat ze gemeen hebben. En dan vooral in de hoeken. Enkel op 17,18 mm zijn ze ongv gelijkwaardig maar al de rest vergeet het maar. Op CA gebied doet ie wel wat beter maar CA is niet echt een zwaar probleem met de 17-85 vind ik.
                        Last edited by Kevlar; 28 februari 2006, 13:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                          Maar wat voor foto's maak je dan eigenlijk Jan10D ?
                          Ik kan zo snel niet echt iets van je terugvinden, geen site?
                          Er is geen noodzakelijk verband tussen het maken van fotos en het online zetten van fotos.
                          Mijn bijdrage aan dit forum blijft beperkt tot het uitwisselen van mijn ervaring in verband met Canon DSLR en Canon lenzen.

Jan.

Comment

Daar komt voor mij dan nog bij dat ik het ook het prijsverschil waard moet vinden. Eigenlijk zou ik een paar maanden een 5D moeten gebruiken om te zien hoe het mij bevalt maar dat kan dan weer niet he.

Mijn Canon 5D kan ik niet missen.

De 24-105L op de Canon 5D levert inderdaad een 8,2 MP bereik op van 130 mm tegenover 136 mm met de 17-85 op een Canon 20D.

Te berekenen als 105 * 4368 / 3504.

Voordeel van de Canon 5D en de 24-105L is dat de uitsnede niet beperkt is tot het midden van het beeld.

De 17-55 levert slechts een bereik op van 88 mm wat toch echt niet in de buurt komt van het bereik met de 24-105L op 5D of de 17-85 op 20D.
                            Bovendien kan verwacht worden dat de 17-55 niet zo scherp is op f2,8 als de 24-105L op f4.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                              De 17-55 levert slechts een bereik op van 88 mm wat toch echt niet in de buurt komt van het bereik met de 24-105L op 5D of de 17-85 op 20D.
                              Bovendien kan verwacht worden dat de 17-55 niet zo scherp is op f2,8 als de 24-105L op f4.

Jan.
                              Dat bereik zie ik als 1 van de grote nadelen van die lens. Het is ook het bereik dat er voor gezord had dat ik in het verleden geen 17-40L gekocht heb. En de vraag die ik mij stel is dus ook hoe teleurstellend ga ik dit bereik vinden.

Anderzijds is er wel de F2.8 he of ie minder scherp is dan de 24-105 op F4 zullen we nog wel zien zo zeker ben ik daar niet van en absolute scherpte moet ik niet hebben. Adequate scherpte zal ie wel hebben. En f2.8 + IS wil ook zeggen beelden die een 5D + 24-105L niet kan maken. Maar ook hier weer hoe vaak gaat dit van belang zijn.

Ben via iview nu al een beetje mijn verleden aan het analyseren om op al deze vragen een gedacht te krijgen maar ik vrees toch echt dat ik nooit uit mijn twijfels ga geraken....
                              Last edited by Kevlar; 28 februari 2006, 16:03.

Comment

Voor wie echt wil:
                                Crown Woudenberg: 2500 euro (wel direct aftikken).
                                http://www.fotohans.eu

Comment

Working...
                                X