Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat bedoel je met: de scherptediepte van de 5d en de 1ds is beter dan die van de 20d? Scherptediepte is toch hetzelfde?
Inderdaad is de scherptediepte theoretisch gelijk.
Toch niet. We wisten toch al dat de compacte digicams met hun kleinere sensors een veel grotere scherptediepte hadden? En dat scherptediepte op een midden- of grootformaatcamera juist moeilijker te krijgen is?
Scherptediepte op een 5D en 1DsmkII is dus niet gelijk aan die van een 20D, maar kleiner. Juist vanwege die grotere sensor. Scherptediepte heeft niet alleen te maken met de F-waarde en focusafstand, maar ook de grootte van de sensor, aangezien deze de waarde voor die lastige circles of confusion bepaalt
Scherptediepte op een 5D en 1DsmkII is dus niet gelijk aan die van een 20D, maar kleiner. Juist vanwege die grotere sensor. Scherptediepte heeft niet alleen te maken met de F-waarde en focusafstand, maar ook de grootte van de sensor, aangezien deze de waarde voor die lastige circles of confusion bepaalt
hij schreef dat je met de FF bodies het onderwerp makkelijker loskrijgt van de achtergrond, of minder scherptediepte. Net wat jij ook zegt
Scherptediepte op een 5D en 1DsmkII is dus niet gelijk aan die van een 20D, maar kleiner. Juist vanwege die grotere sensor. Scherptediepte heeft niet alleen te maken met de F-waarde en focusafstand, maar ook de grootte van de sensor, aangezien deze de waarde voor die lastige circles of confusion bepaalt
Bedankt Erik, heb dit dus altijd verkeerd begrepen. Dacht dat je met een 1.5(6) crop gewoon een uitsnede had van een foto gemaakt met full-frame(film) en dus dezelfde scherptediepte.
Je vergelijking met de digicams en middenformaatcamera's is inderdaad een hele goede. Nu maar wachten op een FF van Nikon dan...
Groetjes Edwin
Twee woordjes over (weer eens) een (begrijpelijke) hoop verwarring over scherptediepte. Een lens projecteert gewoon een beeld (met een bepaalde scherptediepte) op een plat vlak en "weet" niet of dit een film is of een grote sensor of een kleine sensor...
Overigens zijn de hoeveelheid scherptediepte en de visuele flou-heid (is dat een goed woord ) van de achtergrond twee verschillende zaken.
Hier is een interessante link over courante misverstanden, heb er zelf ook veel aan gehad.
Kris
EDIT: Feitelijk is een ander artikel van dezelfde site het betere in dit verband.
Bedankt Erik, heb dit dus altijd verkeerd begrepen. Dacht dat je met een 1.5(6) crop gewoon een uitsnede had van een foto gemaakt met full-frame(film) en dus dezelfde scherptediepte.
Je vergelijking met de digicams en middenformaatcamera's is inderdaad een hele goede. Nu maar wachten op een FF van Nikon dan...
Groetjes Edwin
Volgens mij heb je het dus altijd goed begrepen! De vergelijking met digicams en MF camera's wordt bemoeilijkt door het feit dat er op een compactje een 10 mm lens staat (of zo) en op de MF camera een 80mm lens (of zo).
Dacht dat je met een 1.5(6) crop gewoon een uitsnede had van een foto gemaakt met full-frame(film) en dus dezelfde scherptediepte.
Dat klopt in zoverre dat je idd een uitsnede hebt gemaakt en daarom is bv het perspectief niet gewijzigd. Maw, een 50mm-lens blijft ook op een cropcamera een 50mm-lens (en wordt niet 75 of 80mm).
Scherptediepte is echter een andere zaak, omdat daarbij de circles of confusion een rol spelen. De waarde die gekozen wordt voor deze Coc's hangt af van a) wat als 'scherp' wordt gedefinieerd (denk daarbij aan de afstand van waarop een foto van een bepaald formaat wordt bekeken) en b) de grootte van de film/sensor.
Eenvoudig gezegd is de waarde van b) van belang vanwege de mate van vergroting. Een negatief van 30x20cm hoeft niet te worden vergroot om te worden afgedrukt op 30x20cm, een kleiner negatief/sensor zal vele malen moeten worden vergroot en daarmee zijn de scherpte-eisen ook hoger.
De cropfactor is dan ook precies de factor die op de Coc's wordt doorberekend. Bij een bepaalde aanname voor a) wordt bv voor fullframe film/sensors de waarde 0,03 gekozen voor CoC. Bij een camera met cropfactor 1,6 wordt dat ongeveer 0,019 (0,03/1,6). Zie bv http://www.dofmaster.com/digital_coc.html voor een lijst met waarden voor deze standaard Coc van 0,03 voor een groot aantal camera's met verschillende cropfactoren.
Zoals gezegd is ook a) een punt van belang. De waarde 0,03 (voor 35mm film/sensor) wordt algemeen als standaard gekozen, bijvoorbeeld omdat een foto van 30x20cm op een afstand van 3 meter wordt bekeken. Als je echter een 60x40 afdruk maakt die op een fotoclub tot op een meter nauwkeurig zal worden geïnspecteerd, zullen de eisen voor wat 'scherp' is hoger liggen en moet je een kleinere CoC in de berekeningen kiezen.
(nb: Bedenk dat de scherptediepte alleen iets zegt over het gebied dat 'acceptabel' scherp is, en niet iets zegt over de mate van onscherpte van de rest.)
Zoals in de quote door smartpics (en ook door Kris in de reply hiervoor) wordt aangegeven, is er nog een bijkomende factor. Als je een foto maakt op een fullframe-camera met een 50mm-lens, zal je op een compacte digicam bv een 12mm-lens moeten gebruiken om een vergelijkbaar beeld te krijgen (aangezien je immers een crop hebt). Ook deze factor heeft een groot effect op de scherptediepte, vandaar dat je met een compacte digicam gemakkelijk landschapsfoto's overal goed scherp kunt krijgen, maar dit bij bv portretfoto's waarbij je een kleine scherptediepte wilt juist een nadeel is. Het is echter niet alleen het verschil in brandpunt, maar ook de vergrotingsfactor. In het door Kris aangehaalde artikel vergelijkt van Walree dan ook een compacte digicam (met een sensor van 6x9mm) met een fullframe-camera (sensor 24x36mm).
Hierbij wordt niet alleen (bij gelijke F4 en focusafstand van 3m) het brandpunt aangepast (12,5mm versus 50mm), maar óók de CoC (eveneens gedeeld door 4: dus 0,0075 versus 0,03).
VWDOF 2.0---------input---------------------------------
Format 6.0x9.0 mm 24x36 mm 24x36 mm
COC 0.0075 mm 0.030 mm 0.030 mm
Focal length 12.5 mm 50 mm 50 mm
F-number 4 4 16
Object dist 3 m 3 m 3 m
------------------output--------------------------------
Field of view 46.6 deg 46.1 deg 46.1 deg
Hyperfocal dist 5.22 m 20.9 m 5.26 m
Depth of field 5.13 m 0.867 m 5.00 m
Infinity blur 13.1 mu 0.212 mm 53.0 mu
(Het gaat dus enkel om de eerste twee kolommen, de derde kolom is een vergelijking om ongeveer een gelijke scherptediepte als de digicam te krijgen, waarbij dan op de fullframe-camera F16 nodig is)
Bedankt voor je uitvoerige uitleg...
Een zeer goede landsschapsfotograaf van wie ik z'n werk bewonder Mahesh Thapa ging ooit van fuji naar Canon 1DS. Vond dit oa een logische zet vanwege de cropfactor bij fuji. Na jouw betoog lijkt het me echter minder logisch, want hij heeft nu dus minder dieptescherpte wat bij landschapsfotografie toch vaak wel wenselijk is. Denk dat ik eerdaags maar weer eens een fotorolletje in m'n 801 doe om de fullframe bij verschillende brandpunten te kunnen vergelijken met m'n digitale cropbox...
Groetjes Edwin
Bedankt voor je uitvoerige uitleg...
Een zeer goede landsschapsfotograaf van wie ik z'n werk bewonder Mahesh Thapa ging ooit van fuji naar Canon 1DS. Vond dit oa een logische zet vanwege de cropfactor bij fuji. Na jouw betoog lijkt het me echter minder logisch, want hij heeft nu dus minder dieptescherpte wat bij landschapsfotografie toch vaak wel wenselijk is. Denk dat ik eerdaags maar weer eens een fotorolletje in m'n 801 doe om de fullframe bij verschillende brandpunten te kunnen vergelijken met m'n digitale cropbox...
Groetjes Edwin
Bij pakweg 24 mm is DOF geen probleem hoor. Bij zit heb je een hyperfocal distance van nog geen twee meter.
Zet je lens dus op 2 meter scherp (manueel) en alles tussen de 1 meter en oneindig is scherp
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Scherptediepte is wel kleiner dan bij crop, maar niet té klein. Wat betreft de keuze voor een fullframe zoals de 1Ds en de 5D is, zeker ook voor landschapsfotografie, het voordeel van de beeldhoek groter dan het nadeel van de kleinere scherptediepte. Ik denk dat die Thapa eerder voor de beeldhoek koos dan de scherptediepte. Want bv een 14mm-objectief is dan weer 'echt' 14mm, je zou daarvoor een ruim 8mm-objectief nodig hebben op een 1,6-cropcam
k*t zeg, batterijen alweer leeg.
Ik lees af op mijn scherm... foto 500, dat is dus 500 foto's op 2 x2 batterijen Dit is te gek om los te lopen. OK 80% van de foto's zijn getrokken met de 24-105 IS en vaak buiten (dus in de koude) maar ik heb de image review amper gebruikt (hij staat zelfs niet standaard op)
Ik heb ondertussen 4 bijkomende batterijen gekocht, maar die batterijperformantie is iig niet accepteerbaar wat mij betreft .
Bovendien nog iets geks opgemerkt, ik weet niet of iemand anders dit ook al heeft, ik haal één batterij uit de grip, en de camera werkt opnieuw...
Ik vraag me af of die batterij dus niet het zwakke broertje is.
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
k*t zeg, batterijen alweer leeg.
Ik lees af op mijn scherm... foto 500, dat is dus 500 foto's op 2 x2 batterijen Dit is te gek om los te lopen. OK 80% van de foto's zijn getrokken met de 24-105 IS en vaak buiten (dus in de koude) maar ik heb de image review amper gebruikt (hij staat zelfs niet standaard op)
Ik heb ondertussen 4 bijkomende batterijen gekocht, maar die batterijperformantie is iig niet accepteerbaar wat mij betreft .
Bovendien nog iets geks opgemerkt, ik weet niet of iemand anders dit ook al heeft, ik haal één batterij uit de grip, en de camera werkt opnieuw...
Ik vraag me af of die batterij dus niet het zwakke broertje is.
sugar
Hmm... het kan ook zijn dat het aan de grip zelf ligt die niet goed omgaat met de 2 batterijen...
Dat klopt in zoverre dat je idd een uitsnede hebt gemaakt en daarom is bv het perspectief niet gewijzigd. Maw, een 50mm-lens blijft ook op een cropcamera een 50mm-lens (en wordt niet 75 of 80mm).
Scherptediepte is echter een andere zaak, omdat daarbij de circles of confusion een rol spelen. De waarde die gekozen wordt voor deze Coc's hangt af van a) wat als 'scherp' wordt gedefinieerd (denk daarbij aan de afstand van waarop een foto van een bepaald formaat wordt bekeken) en b) de grootte van de film/sensor.
Eenvoudig gezegd is de waarde van b) van belang vanwege de mate van vergroting. Een negatief van 30x20cm hoeft niet te worden vergroot om te worden afgedrukt op 30x20cm, een kleiner negatief/sensor zal vele malen moeten worden vergroot en daarmee zijn de scherpte-eisen ook hoger.
De cropfactor is dan ook precies de factor die op de Coc's wordt doorberekend. Bij een bepaalde aanname voor a) wordt bv voor fullframe film/sensors de waarde 0,03 gekozen voor CoC. Bij een camera met cropfactor 1,6 wordt dat ongeveer 0,019 (0,03/1,6). Zie bv http://www.dofmaster.com/digital_coc.html voor een lijst met waarden voor deze standaard Coc van 0,03 voor een groot aantal camera's met verschillende cropfactoren.
Zoals gezegd is ook a) een punt van belang. De waarde 0,03 (voor 35mm film/sensor) wordt algemeen als standaard gekozen, bijvoorbeeld omdat een foto van 30x20cm op een afstand van 3 meter wordt bekeken. Als je echter een 60x40 afdruk maakt die op een fotoclub tot op een meter nauwkeurig zal worden geïnspecteerd, zullen de eisen voor wat 'scherp' is hoger liggen en moet je een kleinere CoC in de berekeningen kiezen.
(nb: Bedenk dat de scherptediepte alleen iets zegt over het gebied dat 'acceptabel' scherp is, en niet iets zegt over de mate van onscherpte van de rest.)
Zoals in de quote door smartpics (en ook door Kris in de reply hiervoor) wordt aangegeven, is er nog een bijkomende factor. Als je een foto maakt op een fullframe-camera met een 50mm-lens, zal je op een compacte digicam bv een 12mm-lens moeten gebruiken om een vergelijkbaar beeld te krijgen (aangezien je immers een crop hebt). Ook deze factor heeft een groot effect op de scherptediepte, vandaar dat je met een compacte digicam gemakkelijk landschapsfoto's overal goed scherp kunt krijgen, maar dit bij bv portretfoto's waarbij je een kleine scherptediepte wilt juist een nadeel is. Het is echter niet alleen het verschil in brandpunt, maar ook de vergrotingsfactor. In het door Kris aangehaalde artikel vergelijkt van Walree dan ook een compacte digicam (met een sensor van 6x9mm) met een fullframe-camera (sensor 24x36mm).
Hierbij wordt niet alleen (bij gelijke F4 en focusafstand van 3m) het brandpunt aangepast (12,5mm versus 50mm), maar óók de CoC (eveneens gedeeld door 4: dus 0,0075 versus 0,03).
VWDOF 2.0---------input---------------------------------
Format 6.0x9.0 mm 24x36 mm 24x36 mm
COC 0.0075 mm 0.030 mm 0.030 mm
Focal length 12.5 mm 50 mm 50 mm
F-number 4 4 16
Object dist 3 m 3 m 3 m
------------------output--------------------------------
Field of view 46.6 deg 46.1 deg 46.1 deg
Hyperfocal dist 5.22 m 20.9 m 5.26 m
Depth of field 5.13 m 0.867 m 5.00 m
Infinity blur 13.1 mu 0.212 mm 53.0 mu
(Het gaat dus enkel om de eerste twee kolommen, de derde kolom is een vergelijking om ongeveer een gelijke scherptediepte als de digicam te krijgen, waarbij dan op de fullframe-camera F16 nodig is)
Nog een belangrijk gegeven is het punt waarbij de lens hyperfocaal word, bij een crop cam is dat 1.6 maal eerder.
Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...
FedEx heeft vandaag mijn focusscreen afgeleverd. Een wereld van verschil. Ik zie nu perfect in mijn viewfinder of de scherpstelling correct is of niet, iets wat onder tussen al 10 jaar geleden was (Fujica ST701).
De M42 lens scherpstellen (135 mm/1.8) is nu niet langer een loterij, maar gewoon de eenvoud zelve.
Ik denk dat ik die Fujinon 50 mm/1.4 van mijn oude Fujica nog eens ga gebruiken
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Comment