Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Eerste negatieve punt, en een vraagje of iemand van de andere 5D eigenaars dit al opgevallen is...
Batterij
Ik heb op mijn eerste batterijlading (met grip dus TWEE batterijen) exact 284 foto's gemaakt. OK er zit een frimwareupgrade, en sensor cleaning en een heleboel gepruts met de camera in (instellingen, uitproberen) en 80% van de foto's zijn getrokken met IS, maar < 150 foto's per batterij vind ik zal ik maar zeggen een beetje magertjes.
Dat is tot nu toe het enige negatieve punt, vignettering vind ik niet direct een probleem met mijn zooms, wel met de 35L (en daar is het wel erg opvallend bij f1/1.4)
Hoeveel mensen zijn er hier trouwens op het forum met een 5D
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Ik heb op mijn eerste batterijlading (met grip dus TWEE batterijen) exact 284 foto's gemaakt.
Je mag 2 batterijen samen niet aanzien als 2 ladingen afzonderlijk.
Twee batterijen samen geeft u meer power waardoor ze wel minder "afzien" (om het kind een naam te geven) en waardoor de stroom constanter zal zijn bij zware belasting (reeksopnamen) maar u gebruikt ze ook tegelijk en ze zullen dan ook niet dubbel zo lang meegaan dan 1 batterij afzonderlijk.
OK er zit een frimwareupgrade,
Gebruikt niet zo veel, is ook maar van korte duur.
en sensor cleaning
Dit laat ze al iets meer afzien, zekers als het iets langer duurt.
en een heleboel gepruts met de camera in (instellingen, uitproberen)
Ja ... je kan 5 minuten prutsen maar je kan ook een uur en half in dat menu bezig zijn en ondertussen het verschil tussen settings eens testen ...
en 80% van de foto's zijn getrokken met IS, maar < 150 foto's per batterij vind ik zal ik maar zeggen een beetje magertjes.
Zoals hiervoor reeds gezegd, deel niet door twee omdat je er twee batterijen ingezet hebt met de grip.
Dat is tot nu toe het enige negatieve punt
De batterij gaat inderdaad minder lang mee dan op de 10D ...
Maar ... er is ook een groot verschil, de 5D heeft een groter display, grotere sensor, grotere files, grotere spiegel, ...
Op de 10D gebruikte ik eveneens hetzelfde type batterij (BP-511A), dus daar komt het verschil niet van ...
Je moet wel eens iets proberen, en dit heeft wel een grote invloed op de levensduur van één lading alvorens ze terug plat is.
De batterij eens volledig opladen, een ganse nacht en niet direkt stoppen als het ledje continu brandt. Trouwens brandt dit ledje meestal al als ze +- 80% geladen is. Daarna de batterij gebruiken tot uw toestel uitvalt ... daarna dit nog minstens éénmaal herhalen ... en je bent vertrokken.
Ik had nog een niet gebruikte reservebatterij, ik had ze de eerste keer geladen en na +- 250 à 300 foto's was het gedaan ermee (5D) ... dus niet veel beter dan bij u. Na vermelde toegepast te hebben kan ik nu +- 600 foto's nemen (of meer) met 1 batterijlading van een originele BP-511A en neen, ik heb geen grip. Bijna alle foto's genomen met IS en een reeks nog met flits (Speedlite 580EX), een 2GB Sandisk Extreme III kaartje, 4 seconden view + info, JPG large superfine.
Natuurlijk hebben de sluitertijden ook een invloed, als je 250 foto's maakt met een sluitertijd van 1/250 of 5" zal een groot verschil zijn.
Met de 10D en 28-135 IS kon ik 800 tot over de 1000 foto's maken afhankelijk van de omstandigheden en steeds met IS.
Dus, vind ik het resultaat nu nog niet zo slecht, rekening houdend met de grote verschillen ... en dat allemaal met dezelfde batterij ... logisch dat er een verschil op zit.
De batterij eens volledig opladen, een ganse nacht en niet direkt stoppen als het ledje continu brandt. Trouwens brandt dit ledje meestal al als ze +- 80% geladen is. Daarna de batterij gebruiken tot uw toestel uitvalt ... daarna dit nog minstens éénmaal herhalen ... en je bent vertrokken.
Ik laat mijn batterijen altijd nog 1 uur verder laden nadat het lichtje continu brandt.
Ik had nog een niet gebruikte reservebatterij, ik had ze de eerste keer geladen en na +- 250 à 300 foto's was het gedaan ermee (5D) ... dus niet veel beter dan bij u. Na vermelde toegepast te hebben kan ik nu +- 600 foto's nemen (of meer) met 1 batterijlading van een originele BP-511A en neen, ik heb geen grip. Bijna alle foto's genomen met IS en een reeks nog met flits (Speedlite 580EX), een 2GB Sandisk Extreme III kaartje, 4 seconden view + info, JPG large superfine.
Ik zie één parameter die wel wat verschil zou kunnen veroorzaken. Ik doe RAW +JPEG, dat is bijna 20MB per foto, jouw JPEG fine is 5 MB per foto...
Ik gebruik daarentegen slechts 2 s view + info. Ik denk dat ik die viewmode gewoon ga afzetten.
Dus, vind ik het resultaat nu nog niet zo slecht, rekening houdend met de grote verschillen ... en dat allemaal met dezelfde batterij ... logisch dat er een verschil op zit.
Tja dat er verschil zou zijn tov de 20D had ik al begrepen. Maar niet zoveel verschil
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Ik laat mijn batterijen altijd nog 1 uur verder laden nadat het lichtje continu brandt.
Ik zet ze 's avonds op de lader en haal ze er 's morgens af ...
Ik zie één parameter die wel wat verschil zou kunnen veroorzaken. Ik doe RAW +JPEG, dat is bijna 20MB per foto, jouw JPEG fine is 5 MB per foto...
Ik gebruik daarentegen slechts 2 s view + info. Ik denk dat ik die viewmode gewoon ga afzetten.
Ja ... telkens 20MB wegschrijven i.p.v. 5MB is wel een groot verschil hé ...
(80% Van mijn foto's zijn tussen de 3,3 en 3,8MB groot)
Tja dat er verschil zou zijn tov de 20D had ik al begrepen. Maar niet zoveel verschil
Bon, ik ben sinds een 3 tal weekjes eigenaar van een 5D. Ik heb instussen al een paar vergelijkende testjes gedaan met ander materiaal uit onze studio. Sommige conclusies zijn op zijn minst gezegd verassend te noemen.
Vergelijking 5D VS 1DSmkII VS 20D VS EOS 3
Positief voor de 5D:
Gewicht.
Bouwkwaliteit vs de 20D is beter.
Iso 1600 is beter kwa ruis dan de mkII maar de MKII houd iets meer detail over.
Interface, die van de MKII is ronduit onhandig.
Shermpje is veel beter dan de MKII.
Autofocus is beter dan de 20D. In single shot even goed als de mKII.
De 5D autofocus is iets beter in slecht licht dan de MKII.
Beeldkwaliteit is int algemeen zeer goed (kleuren, witbalans en scherpte)
Picture styles als je jpg wilt gebruiken.
Scherptediepte vs de 20D
Prijs
Negatief voor de 5D
Batterij is snel leeg, veel te snel eigenlijk, zelfs met de grip.
Batterij kan niet tegen de koude.
3 fps tegen 4 fps tegen 5 fps (5D-MKII-20D).
Opletten voor vigneting (zelfde geld natuurlijk ook voor de MK2).
Opletten voor moire.
Minder goed vizier dan de 1DSmkII
Geen ingebouwde flits.
Geen sealing
Geen eyecontrol focus
Voordelen 1DSMKII
Je kan er nagels mee in de muur slaan
Ingebouwde grip
Tracking autofocus, maar toch niet de beste autofocus -> zie later
Ietsje meer resolutie dan de 5D
4 fps
Scherptediepte vs de 20D
CF + SD
100% vizier
sealing
Nadelen vs 5D
Gewicht, word loodzwaar na een tijdje.
Ergonomie, die canon ingenieurs moeten toch iets verdacht geslikt hebben toen ze daarmee op de proppen kwamen.
Vrij veel ruis op iso 1600
Geen picturestyles voor jpg
Zwak schermpje
Opletten voor vigneting
Kleuren zijn zwakker dan 5D
Geen ingebouwde flits.
Geen eyecontrol focus
Prijs
Voordelen 20D
Gewicht
Snelheid 5 fps
compact
Prijs
ruisonderdrukking (5D is beter maar toch)
Handige kleine files
Ingebouwde flits.
Nadelen 20D
Autofocus is niet te vertrouwen.
Bouwkwaliteit is de zwakste van allen.
Geen picturestyles voor jpg.
Kleuren en sherpte vs de FF cameras.
***vizier
Geen sealing
Geen eyecontrol focus
Voordelen EOS 3
De beste autofocus van allen. Eye control focus met 45 punten rulez bigtime. (is wel een ietse trager)
Werkt op AA batterijen (met de grip)
Je kan er filmpjes insteken (Ilford Delta en fuji velvia zijn mijn favorieten)
Beste vizier
sealing
Nadelen
Werkt met filmpjes dus duurder in gebruik.
Lomp
Geen ingebouwde flits.
Nu enkele ervaringen met lenzen en de 5D.
Allereerste en meest verassende van allen: De 17-40L f4 is VEEL beter dan de 16-35L f2.8 op de 5D. De 16-35 heeft meer vigneting, is minder scherp en meer flare gevoelig.
24-70L f2.8 VS Tamron 28-75 Di f2.8. Beiden presteren zeer goed op de 5D. Usm en sealing zijn de voordelen van de L. Compacter en minder vervorming op groothoek zijn de voordelen van de tamron. Voor zijn prijs is de tamron een super aanbieding. Beide doen het goed kwa flare.
17-40L f4 vs Canon 10-22. Verrasing, eigenlijk heeft de 10-22 zwakkere randen dan de 17-40L wide open. De 17-40 is ook minder flare gevoelig
70-200L 2.8 IS vs sigma 70-200 2.8. Canon heeft sealing en IS. IS is het prijsverschil waard. Optisch is de sigma net iets beter op 70-120. De canon is optisch beter vanaf 120.
Nog een verassing: De sigma 20mm 1.8 is een rotlens op 1.8 maar een pareltje op f8 op de eos 5D. Aanrader, zeer weinig vervorming en uiterst scherp op f8. Goedkoop.
De canon 85 1.8 is ook een pareltje en zijn bereik is practischer op de 5D dan op de 20D. Mega lens voor een zacht prijsje.
Wat bedoel je met: de scherptediepte van de 5d en de 1ds is beter dan die van de 20d? Scherptediepte is toch hetzelfde?
Bedoel je wellicht perpectief?
Groetjes Edwin
Wat bedoel je met: de scherptediepte van de 5d en de 1ds is beter dan die van de 20d? Scherptediepte is toch hetzelfde?
Bedoel je wellicht perpectief?
Groetjes Edwin
Inderdaad is de scherptediepte theoretisch gelijk. Maar toch is het met een FF cam eenvoudiger om je subject van zijn achtergrond te scheiden indien min of meer dezelfde framing wordt behouden.
Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...
@Drill: bedankt voor deze info. Dit bevestigd en vult aan wat hier en daar over deze cams te vinden is.
De ergonomie van de 1D serie lijkt tegenover Nikon en zelfs tegenover de 5D echt wel van de vorige eeuw.
Ook MR van luminous-landscape vindt dit een probleem:
Of hoe kan je zelf je eigen avatar instellen (zoals ajuin bijvoorbeeld, zijn avatar zie ik niet in de lijst staan).
Prettig nieuwjaar iedereen,
-Wim-
Je kan er zelf een maken, en als die goed is, zou het wel eens kunnen dat die voor iedereen beschikbaar wordt gesteld. Zoek even op avatar, en je vindt waaraan de avatar moet voldoen en naar wie je het moet sturen.
Zelf kan ik kiezen tussen redactie, m'n juintje, en de algemene, maar ik verkies het juintje...
You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
[...dwarsliggers houden de sporen recht...] Imagening the world with Nikon and Tamron stuff
@Drill: bedankt voor deze info. Dit bevestigd en vult aan wat hier en daar over deze cams te vinden is.
De ergonomie van de 1D serie lijkt tegenover Nikon en zelfs tegenover de 5D echt wel van de vorige eeuw.
Ook MR van luminous-landscape vindt dit een probleem:
Comment