Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewoon jullie mening aub

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gewoon jullie mening aub

Hallo,

Met mijn huidig toestel Olympus 740 UZ (10xzoom) ben ik heel tevreden, alleen mis ik de belangrijkste shots als het gaat over het fotograferen van mijn dochter en dieren. Heel jammer vindt ik dat. Bovendien worden er ook nogal wat foto's binnenshuis genomen.
    Ik ben leek wat betreft fotografie, en vraag me af of een reflex voor mij een oplossing zou zijn.
    Het is dus voor zoals jullie zeggen 'huis, tuin en keukengebruik' met een budget rond de 1000 eur. Is dit wel te doen?
    Een groot zoombereik (zoals nu bij de Oly 740 UZ) is wenselijk doch niet noodzakelijk, dus qua lenzen weet ik niet wat het zou moeten zijn. De eventuele aankoop zou ook niet meer voor dit jaar zijn - ik zou me eerst willen verdiepen in sluitertijd, diafragma en toestanden, ... maar hoe meer ik lees over jullie ervaringen met camera's, hoe minder ik het weet.
    Eerst was het Canon of Nikon, nu komt daar al Olympus E300 en Konica Minolta bij kijken.
    Iemand die me een beetje het bos door de bomen laat zien? Of me een beetje raad kan geven?

Groetjes
    een fiere mama van een dochter van 2

Re: gewoon jullie mening aub

Ik denk niet dat een reflex een goede oplossing is voor jouw situatie. Als je een groot bereik wilt met lichtsterke lenzen (voor binnen), gaat dit meer dan €1.000 kosten.

Je zegt dat je nogal wat foto's "mist" van je dochter. Hoe komt het dat je deze shots mist? Wat is er mis met de foto's? Te donker, wazig... Als dit het enige probleem is valt dit waarschijnlijk wel op te lossen zonder een reflex-toestel aan te schaffen.

Comment

Waarschijnlijk is het probleem dat je toestel te traag reageert?

Indien Ja, dan zal een reflex de enige oplossing zijn vrees ik.
      Misschien je probleem een beetje nader omschrijven?

Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

ideale camera?

een prosumer

heb zelf nu een jaartje de pro1 van canon, had ze van alle merken getest en hi had de levendigste kleuren en de scherpste foto's
        soms wel wat traag in opslaan bij 8mp foto's in mode S maar da noem ik geen hindernis.

flitser erop(heb zelf een 420 ex)

lens is lichtgevoelig(zelfs een Lserie van canon) met redelijk groothoek en toch ook veel tele.

die compacte dingetjes zijn niet echt handig om mee te werken, een powershot of zo gaat al maar zit je beperkt met de flits en zoom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jo
          Waarschijnlijk is het probleem dat je toestel te traag reageert?
          Indien Ja, dan zal een reflex de enige oplossing zijn vrees ik.
          Alsof er geen compacte prosumers zijn met een kleine shutterlag

Ik denk dat een dslr per definitie niet bedoelt is als huis- tuin en keukenfototoestel .... my 2 cents!

Comment

Hey,

bedankt voor de reacties

Het probleem is wel degelijk dat het toestel te traag reageert.
            Het moment van afdrukken en opname van het beeld is verschillend.

Als reflex niet echt nodig is, kunnen jullie dan eens een aantal toestellen opnoemen die zouden in aanmerking komen?

groetjes

Comment

Je moet een toestel kiezen in de hogere prijsklassen met zo min mogelijk shutter-lag en snelle autofocus. Vroeger was de sony F828 de snelste maar deze in ondertussen weer verouderd... Ik zou even wachten met aanschaffen want de fabrikanten komen allemaal met nieuwe spulletjes en meestal geldt hoe nieuwe hoe sneller... En dat is schijnbaar voor jou belangrijk. Koop een camera met AF hulpverlichting, dit heb je binnen nodig...

Ik zou kijken en wachten op de nieuwe camera's van Fuji en Samsung, ook heeft Panasonic een mooie camera de FZ20....

Spiegelreflexen zijn bewerkelijker en niet zo voor de pak hè... Wij hebben ook een compactje voor "erbij" maar deze zijn toch echt trager...

Kijk ook op dpreview of ga naar de fotograaf. Geef je wensen aan en probeer de camera daar in de zaak. Vraag of je een foto mag maken in een minder goed verlichte ruimte en kijk wat de camera doet.... Ga niet naar een IT's of Dixons ofzo.. want daar weten ze vaak echt heel weinig over de verschillende camera's.

Je kunt beter iets meer geld kwijt zijn en nu het goede toestel kopen dan weer een snelle praat horen en een verkeerd besluit nemen...

Hoop dat je er wat aan hebt...

Groetjes,
              Bart

Comment

Eigenlijk zit ik een beetje met hetzelfde probleem! Als ik het ontleed is vooral het fotograferen onder slechte (lees weinig) lichtomstandigheden meestal de grootste oorzaak van een traag reagerende lens. De meeste camera's die nu op de markt zijn/komen in de mid/hoge klasse zijn zeker snel genoeg maar bij slechte lichtomstandigheden falen ze nog steeds allemaal. Daarbij hou ik ook van manuele instellingen en liefst een grote zoom.(net zoals jij dus )

Na wat onderzoek is mijn conclusie dat enkel de fujifilm F10 geschikt is voor indoor fotografie (lees weinig licht). Helaas heeft dit toestel geen manuele instellingen.

Maar de toekomst blijkt raad te brengen want Fujifilm gaat de Finepix E900 op de markt brengen (oktober) die wel op hoge ISO waarden (zoals F10) goede foto's kan maken en dit met de mogelijkheid tot het manueel instellen van al wat wenselijk is en dit in een compact toestel met 4 x optische zoom.
                Andere toestellen in deze klasse die ik verwacht dat de moeite gaan zijn : Canon S80/A610/A620 en Panasonic DMC-LX1/DMC-FX9/DMC-FX8

Moet er een grote zoom op dan is de canon S2IS een goede keuze maar als indoor fotografie ook hoog op de lijst staat dan kan je misschien beter wachten op de nieuwe fujifilm Finepix S5600/S9500 met 10 x Zoom en dus weer die hoge bruikbare ISO waarden.

Dus ik ben nog wachtende , al begint het gemis van een camera stilaan zwaar te wegen
                Last edited by Twido; 24 augustus 2005, 20:04.
                Fujifilm Finepix F31fd

Comment

De Fnac geeft een aantal keer peer jaar een boekje uit waarin allerlei populaire camera's met elkaar vergeleken worden, niet gewoon product informatie, maar eigen testresultaten. Persoonlijk heb ik dit altijd nuttige informatie gevonden. Er staat o.a. bij voor iedere camera hoeveel de shutterlag precies bedraagt.
                  Het laatste boekje over digitale camera's staat ook online in PDF formaat:
                  link

Comment

De Fnac.... das nu net de laatste plaats om raad te gaan vragen...

hopeloze quotes krijg je daar zoals "alles van Canon trekt op niets..."

Comment

Plex
                      Misschien waar, maar hun boekje is echter wel tamelijk goed. Zeker de data die ze opgeven. Je moet het zien als een bijkomende info-bron en zeker niet naar hun geleuter luisteren. De aangeven tijden voor de shutterlag zitten zeer goed.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                        Plex
                        Misschien waar, maar hun boekje is echter wel tamelijk goed. Zeker de data die ze opgeven. Je moet het zien als een bijkomende info-bron en zeker niet naar hun geleuter luisteren. De aangeven tijden voor de shutterlag zitten zeer goed.
                        Idd, ik heb niet gezegd dat je daar aan de eerste de beste verkoper uitleg moet gaan vragen of je je toestel daar moet gaan kopen. Maar dat boekske is de moeite waard, vind ik toch.
                        Vooral wat betreft shutterlag lees je in andere boekskes dingen als "nearly instant", maar ja, wat voor de ene neraly instant is, is voor de andere tergend langzaam. Vandaar.

Comment

Typisch voor die verkopers van zo 'n zaken. Als je die om info vraagt, lezen ze het kaartje wat naast het product staat af. Als je dan iets vraagt wat niet op het kaartje staat kijken ze je aan met een dwaze blik en gokken ze 'ja' of 'neen', naargelang ze denken wat je zelf denkt zodat je toch maar zou kopen.
                          Een camera koop je bij iemand die er iets van kent, ook al is dat iets duurder.

@dePaul: bedankt voor de link! Ik was net op zoek naar de vergelijkingen tussen shutterlag bij verschillende camera's. Het lijkt me een heel nuttig boekje.
                          Fuji FinePix S100fs

Comment

Blijkbaar komt de FUJI FinePix Z1 goed uit de Fnac-testen.
                            Zou dit iets zijn? Ik heb de camera nodig voor voornamelijk familiekiekjes (binnen en buiten).
                            Het enige wat me nog tegenstaat is dat de camera geen aparte zoeker heeft. Zijn er BD'ers die zo een cameraatje hebben met enkel een lcd-scherm? Missen jullie die zoeker dan nooit?
                            Ik heb ook nog een S7000, en kijk toch regelmatig door de zoeker ipv het schermpje.
                            Fuji FinePix S100fs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RuZ
                              Een camera koop je bij iemand die er iets van kent, ook al is dat iets duurder.
                              Veel duurder dan bij Fnac ga je zelfs moeilijk kunnen vinden
                              Soms vraag ik mij echt af wie daar elektronische aparatuur koopt
                              Je kan niets testen: ofwel zijn er geen batterijen opgeladen en als ze er toch zijn mag je de toestellen niet aanraken...
                              De informatie van de verkoopers is meestal beperkt en/of gebrekkig
                              En de prijs? Tja...

Sorry voor deze off-topic post, maar het moest er toch even uit (ben vanmiddag nog naar de fnac geweest om wat te gaan dromen...)
                              Apple Inc. rulez

Comment

Working...
                              X