Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwarte foto's

Sinds een tijdje heb ik steeds meer problemen met mijn foto's: Normaal werk ik altijd in NEF (RAW), maar een week geleden, merkte ik in een paar foto's (ongeveer 5 op de 100) een lijn van 1 pixel dik over de gehele breedte waarvan de informatie totaal verkeerd was, dus verschillende kleuren en motieven die er totaal niet passen.

Dit probleem viel op zich nog mee, omdat je op ware grootte die lijn toch niet ziet. Maar gisteren moest ik ergens foto's nemen, en toen ik ze opende waren ze bijna allemaal zwart, of toch een groot deel van de foto.

Nu dacht ik dat het misschien aan het NEF formaat kon liggen, dat mss. niet goed kon verwerkt worden met Nikon Capture, dus neem ik mijn foto's op in Tiff, maar nu zijn ook al deze foto's zwart.
    Als ik mijn computer opnieuw opstart is het probleem wel opgelost, en kan ik de foto's terug normaal zien, maar wanneer ik weer nieuw foto's inlaad zijn deze weer zwart

Heeft er nog iemand dit meegmaakt, want ik zou totaal niet weten waar de fout zit.

Mss. nog enkele technische gegevens die kunnen helpen aan de oplossing: Camera: Nikon D2x, met sandisk geheugenkaart. Powermac G5 computer, met als bewerkingssoftware Nikon Capture 4, en PS CS

Alvast bedankt.

grt, wouter

edit: ik vrees dat ik dit in het verkeerde forum heb gepost

Re: Zwarte foto's

geprobeerd met ander geheugenkaartje? eens met kaartlezer overgezet/gelezen?

edit: vraag niet genoeg gelezen. denk dat dit eerder hardwarematig is....grafische kaart of ram-geheugen dat tekortschiet?

ps: nef's die problemen zouden hebben met capture, lijkt me vrij irreëel

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Kijk ook hier eens naar:
      Als ik een tijdje aan het werken ben in Photoshop (v8 aka CS), verschijnen er plots "puntjes" die een repetitief patroon hebben. :B Sommigen zijn alleen visueel: dwz als je in of uitzoomt zijn er plots niet meer, in andere gevallen verdwijnen deze bij het inzoomen NIET en zijn retoucheerbaar (maar verschijnen er

Probleem werd veroorzaakt door 1 van de RAM-lattekes in de PC
      Sommige ge-savede tiff's bleken achteraf ook een "lijn" te hebben in geinverteerde kleuren.
      www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Dat kan idd. het probleem wel zijn, heb overlaatst nog 1gig RAM bijgestoken. Ik zal morgen het topic eens op mijn gemak doorlezen. Thx

Comment

Ik heb het RAM gehugen eens verplaatst, maar de fouten blijven zichtbaar. Zou het dan niet eerder iets met een schrijffout te maken hebben?

Comment

Je laatste verandering in je kast is het bijplaatsen van geheugen geweest. Haal die er eens een tijdje uit en berg ze veilig op. Blijft het probleem, ruil dan de oude latten om met de nieuwe en probeer dat een tijdje. Blijft het probleem dan nog, probeer bij iemand een videokaart te lenen. Is er dan nog een probleem, tja dan weet ik het ook niet meer..... Bij problemen probeer ik altijd deel voor deel te werken, dus nooit twee dingen tegelijkertijd veranderen, want dan weet je niet wat het is. Misschien heb je een diagnostische tool die je computer kan checken, soms komen daar ook merkwaardige dingen uit naar voren,

succes en laat ons weten wat het was hè...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
              Ik heb het RAM gehugen eens verplaatst, maar de fouten blijven zichtbaar. Zou het dan niet eerder iets met een schrijffout te maken hebben?
              Als je de file gecopieerd hebt met je "defecte" ram, zijn die files ook naar de kl**en hé...
              Eens en voor altijd... als je ram bijsteekt, test je pc eens de hele nacht... met memtest!!!!!! en je zal zien...

veel ram is leuk, maar al zit er een klein defectje in, dat kan je veel miserie brengen...
              -=- Light is the key...

Comment

Working...
              X