Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusproblemen Canon 20D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focusproblemen Canon 20D ?

Mijn Canon 20D samen met Tamron 28-75 en Sigma 70-200, heeft nogal vaak onscherpe foto's of stukken op de foto die totaal onscherp zijn.
    Kan een instelling/handeling zijn, maar zou ook aan het toestel/lenzen kunnen liggen. Vroeger had ik de 10D en had ik scherpere foto's. Ik weet dat er testen bestaan om te zien of de body wel in orde is, maar ik wacht nog op mijn statief, zonder statief is dit waarschijnlijk moeilijk te achterhalen.
    Mensen die nog tips/advies hebben hieromtrent ?

Re: Focusproblemen Canon 20D ?

Gebruik de search functie eens en zoek op "front- en backfocus"
    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

post eens een foto...
      Want die fb-testen... pff... (ik dacht dat ik daar probs mee had.. maar nu.. oefenen baart kunst...)
      -=- Light is the key...

Comment

Hier is alvast ééntje:
        De WK trial staat er scherp op, maar de achtergrond...

Exif:
        1/800
        F/5.6
        200mm
        ISO 100
        Sigma 70-200

Comment

Doe eens een search op "Depth of Field", DOF, scherptediepte en je krijgt meer literatuur dan je in een hele zomer kan verwerken !
          Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter
            Hier is alvast ééntje:
            En met een 10D zou deze achtergrond wel scherp zijn geweest.

Prachtige foto.

Jan.

Comment

Met een 10D zou die idd niet beter geweest zijn, maar ik merk gewoon op dat ik mijn foto's over het algemeen iets minder scherp zijn (en meer onbruikbare heb) dan vroeger. En dan wil ik gewoon zeker zijn dat het aan de handeling ligt en niet aan het toestel/lenzen...

Comment

Hier is alvast ééntje:
                Exif:
                1/800
                F/5.6
                200mm
                ISO 100
                Sigma 70-200
                Ik denk toch als je F11 of F16 zou genomen hebben en een hogere ISO ( 200 à 400 iso ) en dan krijg je natuurlijk een tragere sluitersnelheid dat dan de achtergrond ook scherper zou zijn.
                Je moet er alléén opletten dat je met een tele ( zonder IS ) geen te trage sluitersnelheid krijgt,want dan krijg je weer meer sneller bewegingsonscherpte.
                Dat is nu éénmaal zo met een dslr dat de achtergrond meer onscherp wordt,bij een grotere lensopening.
                Met deze foto is volgens mijn bescheiden mening niets mis,als ik voort ga op deze Exif.
                Last edited by Cois; 8 augustus 2005, 14:54.
                mvg FrançoisVM
                Canon 7D

Comment

, deze vraag kan toch niet echt zijn he?????????
                  www.sportactiefoto.nl

Comment

Met een 10D zou die idd niet beter geweest zijn, maar ik merk gewoon op dat ik mijn foto's over het algemeen iets minder scherp zijn (en meer onbruikbare heb) dan vroeger. En dan wil ik gewoon zeker zijn dat het aan de handeling ligt en niet aan het toestel/lenzen...
                    Uw foto lijkt minder scherp dan mijn fotos.
                    Maar dat kan enkel een verschil in nabewerking zijn.

Eventueel kan je een focus test uitvoeren.
                    Dit is een resultaat foto van deze test met een 20D en een Canon EF 70-200L IS:

Comment

Vraagje, heb je al gespeeld met de instellingen qua verscherping, etc. Kan natuurlijk zijn dat de 20D anders omgaat met de instellingen dan de 10D. Of dat de 20D andere verscherpingsmethodieken toepast.

Wat gebeurt er op RAW
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Schiet je dan op auto?

Het is compleet normaal dat die achtergrond zo is, vooral als je je foto's neemt met een groot diafragma. (kleine F waarde dus)
                        flickr

Comment

merci voor de feedback.
                          Deze foto is gemaakt in P-mode.
                          Naar mate men zijn toestel beter kent, is het waarschijnlijk wel verstandiger om in M-mode te fotograferen en alles zelf in te stellen volgens de omstandigheden, maar dan moet het natuurlijk wel juist zijn...

Comment

merci voor de feedback.
                            Naar mate men zijn toestel beter kent, is het waarschijnlijk wel verstandiger om in M-mode te fotograferen en alles zelf in te stellen volgens de omstandigheden, maar dan moet het natuurlijk wel juist zijn...
                            Tussen P en M ligt er ook nog Av en dàt is de modus die je gebruikt als je via de manuele instelling van het diafragma ook de scherptediepte wil controleren. De camera berekent dan netjes de sluitertijd (op basis van de gekozen meetmethode). Praktisch 90% van mijn foto's zijn gemaakt in Av-mode; M gebruik ik enkel als de camera er zelf niet uitraakt.
                            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

Comment

merci voor de feedback.
                              Om dit alles te leren kan je misschien eerst proberen in AV waar je de lens opening zelf kunt instellen.(sluitersnelheid wordt dan automatisch ingesteld )
                              Wanneer je zelf de sluitersnelheid wil instellen,zet je het toestel op TV. ( dan wordt de F waarde of lensopening automatisch ingesteld )
                              Vergeet niet dat je hier zelf ook nog je ISO waarde kunt instellen in beide mode's.
                              Later kun je dan naar de M mode overschakelen als je de AV en TV mode onder de knie hebt.
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Working...
                              X