Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Repetitief patroon in PS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Repetitief patroon in PS

Als ik een tijdje aan het werken ben in Photoshop (v8 aka CS), verschijnen er plots "puntjes" die een repetitief patroon hebben.
    Sommigen zijn alleen visueel: dwz als je in of uitzoomt zijn er plots niet meer, in andere gevallen verdwijnen deze bij het inzoomen NIET
    en zijn retoucheerbaar (maar verschijnen er iets later ergens ander weer! )
    Bug in Photoshop ?

Enkele voorbeelden:

Alle tips welkom ..
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Re: Repetitief patroon in PS

Zou dat geen geheugenprobleem kunnen zijn? Iets met je RAM?

Comment

Ik denk eerder als het een hardware-probleem is, dat er iets mis is met de vga-kaart.
      Maar dan zou het probleem zich ook in andere programma's moeten voordoen waarbij intensief het geheugen van de beeldkaart wordt aangesproken.
      Kan je niet even tijdelijk een andere kaart inpluggen.
      Groeten
      Paul
      Groeten,

Paul

Comment

Ondertussen ook nog 2x een "Blue screen" gehad

Comment

Komt me bekend voor. Ook veel gevloekt in die tijd. Zoals Paul zegt, je moet het ergens hardware-matig zoeken. Ik vermoed ook dat het met je vga te maken heeft.
          Ofwel iets mis met de opstart-HD die gebruikt wordt als cache. Die van mij is dan een tijd later gecrashed.

Comment

ik denk NIET dat het een VGA-kaart probleem is .. want hoe kan je een screenshot maken van iets dat een fout is in de weergave????

als je er een screenshot van kan maken, dna zit het al in je bestand, dus als je systematisch van deze soort fouten in je bestanden hebt, is er ergens iets fout in de hardware, maar de VGA kaart lijkt me het laatste waar de fout te vinden kan zijn.

ofwel heb je bv. last van een camera die mogelijks te lang in de zon gelegen heeft, en dat je hot-pixels krijgt, ofwel is het bv. een geheugenprobleem ofwel heb je een fout in de software die je bestanden foutief opslaat, ofwel heb je .. ach, er zijn veel dingen die je het probleem kunnen geven.

dus probeer eens of je de fout ook hebt op een andere PC met andere geheugenmedia in de camera, dan weet je tenminste of het niet aan de opname ligt. ligt het aan je PC .. dan kan je stuk voor stuk proberen de fout te vinden ... suc6!

Comment

Voor ik het tif- bestand open is het niet, als ik een tijdje in PS werk (healing brush gedurende 20 min. vb. ) verschijnen ze plots, maar het systeem geeft nu een dan ondertussen ook BSD's zonder PS te openen.

Comment

Ik blijf erbij: ram probleem. Kan ook aan het geheugen op de vga kaart liggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                  ik denk NIET dat het een VGA-kaart probleem is .. want hoe kan je een screenshot maken van iets dat een fout is in de weergave????

als je er een screenshot van kan maken, dna zit het al in je bestand,
                  Als ik het goed voor heb, 'k kan hier de bal ook volledig misslaat, dan wordt een screenshot gemaakt met de gegevens uit de repectievelijke geheugenlocaties van het bestand dat zich op dat ogenblik in het geheugen bevindt, aangezien bij het openen er nog niks aan de hand is met die puntjes (enkel na bewerking van 20min) denk ik niet dat de fout in het bestand zelf aanwezig is.
                  Komen daar nog eens de bekende blauwe schermen naar voor, dan mag je al in de richting denken dat het een geheugen-probleem is, zoals Visie al stelde.
                  Maar zeker ??????
                  Groeten,

Paul

Comment

Als ik NA dat ik de puntjes zie save druk (of uitvergroot) worden de puntjes (soms ook een lijn) mee gesaved of mee vergroot (maar niet altijd)

Comment

Hebt je dit ook met bestanden in PS die niet van jouw camera komen, ik bedoel foto's van anderen, eventueel van op het forum hier.
                      Groeten,

Paul

Comment

Het waren negatiefscans, maar het probleem is vermoedelijk gelokaliseerd.
                        Fastboot afgezet in Bios, zodat hij terug RAM test tijdens opstarten --> zegt altijd OK tijdens tellen, maar gaf bij elke cold-start andere geheugenaantal
                        Dus: Memtest86 vanaf bootfloppy laten lopen, beurtelings met elk van de 2 geheugenlatjes.
                        1 ervan FAIL, FAIL, FAIL ....
                        Het ander na een nacht-duurtest: 25 passes (1 pass=+-15 min.)

Draai nu dus (trager) met slechts 512Mb ipv 1Gig, maar nog geen Blue screens gehad, en Photoshop ga ik vanavond terug een reeks proberen om te zien of de puntjes (samen met de toenemende instabiliteit) opgelost zijn.
                        Omwile van de herhaalde gecrashte XP ga ik waarschijnlijk XP eerste eens her-installeren en dan CS-suite er terug op.

NB: bedankt voor alle hints (had ook al gevreesd tot het toch iets met RAM ging te maken hebben), als 't eind deze week nog stabiel draait zal ik ZEEER tevreden zijn (en mijn defect latteke gaan omwisselen)

Wel vreemd dat vooral PS problemen vertoonde terwijl de andere app's (videobewerking) nog gedraaid hebben, maar heeft vermoedelijk te maken met intensief geheugengebruik.

Comment

heb dat probleem al eens ergens meegemaakt, het is volgens mij namelijk de videokaart die te weinig ram heeft voor je CS zeker als het een CS 2 is

Comment

Ook al meegemaakt. De streepjes waren zichtbaar in 1 kanaal. Als ik in CMYK bezig was vb, enkel magenta aangetast. Bleek ook dat het om geheugen ging.
                            Het was trouwens niet alleen bij PS, ook in Illu. Vooral zichtbaar bij toonverlopen (gradients).
                            Andere mogelijkheid zou volgens mij ook HD kunnen geweest zijn. Als HD versleten is -> cache ... -> Apeldoorn bellen.

Grts,
                            Jurgen

Comment

Ik heb een gelijkaardig iets meegemaakt. De symptomen lijken dezelfde te zijn. Aanvankelijk waren het puntjes (hel van kleur. Soms rood, dan eens groen, dan eens goudgeel...). Na verloop van tijd kwamen er nog meer puntjes en die vormden dan vertikale streepjes. Toen die streepjes zowat de helft van mijn scherm begonnen te bedekken heb ik een nieuwe videokaart gevraagd en... gekregen. Sindsdien (nu zowat bijna een jaar later) heb ik dat probleem niet meer gehad. Naar het schijnt ligt de fout bij de temperatuur van de videokaart. Als de kaart te heet krijgt brengt dat beschadigingen met zich mee. Dus bij mijn computer was er niets mis mee met het geheugen.
                              Ik ben geen hardware kenner en weet dus in de verste verten niet of jij ook een videokaart-probleem hebt. Ik kon alleen maar mijn ervaringen laten kennen en hoop dat het je misschien verder op weg helpt.
                              Mvg
                              Minho

Comment

Working...
                              X