Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusproblemen Canon 20D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Focusproblemen Canon 20D ?

Oorspronkelijk geplaatst door dieter
    merci voor de feedback.
    Deze foto is gemaakt in P-mode.
    Naar mate men zijn toestel beter kent, is het waarschijnlijk wel verstandiger om in M-mode te fotograferen en alles zelf in te stellen volgens de omstandigheden, maar dan moet het natuurlijk wel juist zijn...
    Op f5,6 en 1/800 sec is er geen reden waarom deze foto onscherp zou zijn. De mode waarmee deze foto gemaakt is heeft hierop geen invloed.
    De Canon EF 70-200L is perfect scherp op f5,6. Ik kan me niet voorstellen dat de Sigma versie minder scherp zou zijn. En 1/300 sec is voldoende om geen bewegings onscherpte te hebben.

Ik gebruik enkel M mode met flits of bij heel weinig licht in RAW.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
      Kan natuurlijk zijn dat de 20D anders omgaat met de instellingen dan de 10D. Of dat de 20D andere verscherpingsmethodieken toepast.
      Wat gebeurt er op RAW
      De 20D gebruikt andere technieken en de sharpening intern is eigenlijk ni zo goed...

Gebruik een RAW en je zal zelf zien...
      (voor mij moeten die std. presets er niet opstaan, kan je toch ni voor RAW gebruiken)
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        De 20D gebruikt andere technieken en de sharpening intern is eigenlijk ni zo goed...

Gebruik een RAW en je zal zelf zien...
        (voor mij moeten die std. presets er niet opstaan, kan je toch ni voor RAW gebruiken)
        Zou het zelf niet beter kunnen formuleren
        Trek ook steeds in RAW, o.a. omdat de sharpening van DPP veel beter is dan van het toestel zelf.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Voor iedereen met een 20d... lectuur "à volenté", search op 20d en soft <LINK>
          Ook voor niet 20d'rs zene...
          -=- Light is the key...

Comment

Hieronder is nog ééntje, enkel vooraan is de foto scherp...
            Ik zal de test één doen waarover Jan spreekt, maar ik wacht nog op mijn statief. Misschien moet ik iemand anders eens met mijn body laten testen (met zijn eigen lenzen) om zo te achterhalen of er verschil is...

Onderstaande is gemaakt in AV modus:
            F4.5
            1/200
            ISO 200
            28mm
            Tamron 28-75

Comment

google eens op 20D en focus...
              Of beter: geef hem gewoon aan mij
              want je doet helemaal niet de moeite
              om zelfs de pure basis te bekijken...
              == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

beste Dieter, moest ik van jou zijn zou ik mijn tijd niet verbeuzelen met onnodige tests maar zou ik eens een goed boek over fotografie aanschaffen en lezen, ook zou het eventueel aansluiten aan een fotoclub zeer heilzaam kunnen zijn. Aan uw fototoestel is helemaal niets alsook niet aan uw lens.
                Dit is niet minachtende maar opbouwende kritiek. Ook zou het zoeken op "dieptescherpte", wat is dit, hoe beheers ik het enz zoals al enkele vorige posters je mededeelden leerzaam zijn. Ook eens een hoofdstuk lezen over hoe en waar scherpstellen met een AF ( autofocus systeem ) en de invloed ervan op de scherptediepte met rekening houdende met diafragmawaarden enz.
                Veel lees en leergenot en geniet nadien nog lang van je prima 20D

Het zou natuurlijk ook kunnen gebeuren dat je de leukste thuis bent maar dan zal je wel de gevolgen moeten dragen

Comment

ik geef 750 euro voor die slechte 20D, kan je geen scherpe foto mee maken man!!!!!!
                  www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter
                    Misschien moet ik iemand anders eens met mijn body laten testen (met zijn eigen lenzen) om zo te achterhalen of er verschil is...

Onderstaande is gemaakt in AV modus:
                    F4.5
                    1/200
                    ISO 200
                    28mm
                    Tamron 28-75
                    Dit zou je ook eens kunnen proberen en dan zul je zien dat er aan die 20D en de lens niets verkeerd aan is.
                    Natuurlijk moet je dan iemand hebben die in je buurt woont.
                    Last edited by Cois; 12 augustus 2005, 22:04.
                    mvg FrançoisVM
                    Canon 7D

Comment

vdbulcke, Cois, bedankt voor de feedback !

Marbico, ik vrees dat je jezelf ferm belachelijk aan het maken bent, als ik lees wat je hier neerschrijft...

Goeieavond, We geraken er niet meer aan uit. Vandaag heeft er nog een derde persoon gekeken naar de camera van mijn broer, en hij was ook niet overtuigd van de scherpte/detail in de foto's. De problemen die we hebben staan beschreven in volgende topic: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=77080 Om er zeker van

Uiteraard kan de handeling beter, ik zeg alleen dat ik met mijn 20D véél meer onscherpe foto's maak, dan met mijn 10D destijds...

Comment

Dieter, jij durft zeggen dat Marbico zich belachelijk maakt?
                        Meneer had een 10D en koopt dan een 20D en heeft nog nooit
                        van focussen gehoord.

En zoals ik al aangaf: google naar fotografie
                        en begin maar te lezen!

EDIT: Dieter, vertel mij eens het verband tussen scherptediepte en diafragma.
                        == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

De 20D stelt altijd scherp op het onderwerp dat het dichtst bij is, ook al is dit onderwerp 100 meter verwijderd van het onderwerp dat je scherp wil hebben.

Daarom kan het een goed idee zijn om enkel het centrale autofocus punt te gebruiken en eerst op het onderwerp te richten dat scherp moet zijn.

Ik zou het niet anders kunnen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                            De 20D stelt altijd scherp op het onderwerp dat het dichtst bij is, ook al is dit onderwerp 100 meter verwijderd van het onderwerp dat je scherp wil hebben.

Daarom kan het een goed idee zijn om enkel het centrale autofocus punt te gebruiken en eerst op het onderwerp te richten dat scherp moet zijn.

Ik zou het niet anders kunnen.

Jan.
                            Dat kun je ook proberen Dieter,want de 20D heeft 2 AF punten meer dan de 10D en voor sommige foto's vind ik dat nogal veel en gebruik dan ook het middelste AF-punt alléén.
                            Woon je ver ven Mechelen en meer bepaald Planckendael,want daar woon ik heel dicht tegen.
                            Anders wil ik wel eens proberen met jou 20D en lens,als tweede opinie zeg maar.
                            PS: En wat de reply van Marbico,dat zou ik mij niet aantrekken.
                            Waarschijnlijk een te fanatiek Nikon gebruiker geworden.
                            Ik heb zelf een 20D en een EF 100-400 L IS lens en veel onscherpe foto's heb ik daar noch niet mee genomen of ik moet zelf een fout begaan hebben.
                            Last edited by Cois; 13 augustus 2005, 10:50.
                            mvg FrançoisVM
                            Canon 7D

Comment

Wat een zever allemaal.

Dieter met die fotos is niks mis, een DSLR is nu eenmaal geen point en shoot. Een reflex stelt scherp op een voorwerp, hoeveel van de foto voor en achter dat voorwerp scherp is hangt VOLLEDIG af van je ingeseld diafragma! Hoe groter je diafragma (kleine F waarde bv 2.8 of 5.4) hoe waziger de achtergrond en perfect voor portretten.

Als je een landschap wilt fotograferen (en dus de volledige foto scherp wilt hebben, niet alleen het onderwerp waarop je focust) moet je een diafragma van 11 of meer gebruiken.

probeer dus eens je camera op Av te zetten. Als je camera op Av staat kun je zelf je diafragmawaarde instellen door aan je wieletje te draaien.
                              -Justme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Justme
                                Wat een zever allemaal.

Dieter met die fotos is niks mis, een DSLR is nu eenmaal geen point en shoot. Een reflex stelt scherp op een voorwerp, hoeveel van de foto voor en achter dat voorwerp scherp is hangt VOLLEDIG af van je ingeseld diafragma! Hoe groter je diafragma (kleine F waarde bv 2.8 of 5.4) hoe waziger de achtergrond en perfect voor portretten.

Als je een landschap wilt fotograferen (en dus de volledige foto scherp wilt hebben, niet alleen het onderwerp waarop je focust) moet je een diafragma van 11 of meer gebruiken.

probeer dus eens je camera op Av te zetten. Als je camera op Av staat kun je zelf je diafragmawaarde instellen door aan je wieletje te draaien.
                                -Justme
                                Dat is op vorige pagina ook al gezegd geworden.
                                mvg FrançoisVM
                                Canon 7D

Comment

Working...
                                X