Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen:Dynax 7d vs Dynax 5d vs EOS 350d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnersvragen:Dynax 7d vs Dynax 5d vs EOS 350d

Van de week had ik voor ik dit forum ontdekte bijna een complete set EOS 350D gekocht, onder de voorwaarde dat ik hem twee weken mocht proberen. Helaas was de voorraad op en ging ik weer met lege handen naar huis. Misschien wel goed, want ik ben namelijk eigenlijk erg gecharmeerd van de Dynax 7d, maar niet zo van het prijskaartje.
    Ik heb momenteel een Minolta analoge camera met een 28-75, een 50-300mm en een macro lens. Ik begrijp dat door de vermenigvuldigingsfactor die telelens erg interessant is om op een dslr te gebruiken, maar de rest niet (Macro ook niet?)
    Daardoor dacht ik in eerste instantie aan de Dynax (vooral om zijn AS), maar de kosten van de body zijn zo hoog dat mij overal een EOS wordt aangeraden. Ik krijg uit dit forum echter de indruk dat de kit lensen van EOS niet zo best zijn. Zelf was ik al aan het kijken naar een EOS met een Sigma lens (18-200)

Hierdoor en door het enthousiaste review wat ik las van de forthcoming Dynax 5d krijg ik de indruk dat ik daar mijn pijlen op moet richten.
    Momenteel werk ik vrijwel altijd op de automaat met wat licht correctie, soms half automaat, maar ik zie mij zelf als een redelijk kritisch amateur.

Wat ik niet helemaal begrijp uit het Digital tijdperk, is waarom een 6,2 megapixel de strijd aan kan gaan met een 8. Moet ik dan enkel de conclussie trekken dat beiden hoog genoeg zijn voor prima normale foto's en dat je met 8 puur meer kan opblazen? Is 6 genoeg voor een DLSR als je niet voor het grootformaat gaat?

Dan natuurlijkde vraag:
    Wat zou jij doen? Eos 350D met de sigma lens? Eos met de kitlensen? Dynax 5d? Van de 5d weet ik niet wat hij gaat kosten, maar als ik een 7d met een 18mm lens koop dan ben ik veel meer kwijt dan als ik de Eos koop. Is het dit waard?

groet
    Sammieh
    Sammieh
    Konica Minolta 5D
    http://www.vandt.nl

Re: Beginnersvragenynax 7d vs Dynax 5d vs EOS 350d

Het verschil tussen 6 en 8 megapixels is niet zo groot, tenzij er al heel grote afdrukken gemaakt worden.

Als je al lenzen hebt die op een bepaald merk te gebruiken zijn, dan is het altijd goedkoper om daarvoor te kiezen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb ook op het punt gestaan om een 350 te kopen maar na meer en meer te lezen heb ik de boot nog ff afgehouden.

Ik ben een foto beginneling maar die D5 staat momenteel bovenaan mijn verlanglijstje.

Uiteraard wordt er door de canon en nikon aanhangers neergekeken op de andere merken maar de naam is voor mij absoluut niet belangrijk.
      ik ben liever een beetje een buitenbeentje

Het grootste nadeel dat ik zie in de KM is het mindere aanbod aan lenzen. (zowel nieuw als occazie)
      Als je het maximum aanbod van lenzen wilt dan wordt je verplicht om canon of nikon te kiezen ....
      Alhoewel dat ik zie dat tamron en sigma de meeste van hun lenzen ook met een KM vatting maken (ik weet alleen niet of die ook makkelijk leverbaar zijn)

en de samenwerking met sony doet me stiekem ook hopen op Zeiss lenzen

Anyway, ik ben in ieder geval van plan om de kat nog even uit de boom te kijken en te wachten op de reviews van de 5D. Die anti-shake CCD lijkt me echt een enorm voordeel !
      plus door een scherpere concurrentie lijkt het me best mogelijk dat er tegen het einde van het jaar nog wel een paar interesante aanbiedingen zullen gedaan worden ....

Greg
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf
        Uiteraard wordt er door de canon en nikon aanhangers neergekeken op de andere merken maar de naam is voor mij absoluut niet belangrijk.
        Huh, hoezo uiteraard heb zelf toevallig een Canon 10D omdat ik destijds Canon lenzen had. Zou ik nu moeten kiezen zou de D7 hele goede kansen maken.

Er zijn fanatieke aanhangers van een merk, maar voor de meesten geldt toch dat de camera alléén dient om de foto te kunnen maken en niet om je te onderscheiden van de rest Dat laatste hoop ik tenminste

Gezien het feit dat je al lenzen hebt is het zeker niet onverstandig om bij Minolta te blijven. De 5D is een mooie machine die ongetwijfeld meer kan dan wat je momenteel verwacht. Overstijgen je verwachtingen in de toekomst de mogelijkheden van de body kun je altijd nog verder zien. 't is maar een body tenslotte. Die kun je altijd weer omruilen voor een ander, in tegenstelling tot andere zaken
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf
          Ehm, nee niet helemaal. Als ze neerkijken op een ander merk zijn ze mijn inziens serieus verkeerd bezig. Ikzelf heb overigens een Canon. Als mijn budget een stuk hoger had gelegen had ik zonder twijfel de Minolta 7D gekocht. Van een 5D was er toen nog geen sprake. Dát is waarom ik voor Canon ging en niet voor de Minolta. Ik denk dat de meeste Canon en Nikon mensjes best beseffen dat de 7D een prachtig apparaat is. Doen ze dat niet, dan zou ik ze toch aanraden hem eens te proberen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammieh
            Van de week had ik voor ik dit forum ontdekte bijna een complete set EOS 350D gekocht, onder de voorwaarde dat ik hem twee weken mocht proberen. Helaas was de voorraad op en ging ik weer met lege handen naar huis. Misschien wel goed, want ik ben namelijk eigenlijk erg gecharmeerd van de Dynax 7d, maar niet zo van het prijskaartje.
            Ik heb momenteel een Minolta analoge camera met een 28-75, een 50-300mm en een macro lens. Ik begrijp dat door de vermenigvuldigingsfactor die telelens erg interessant is om op een dslr te gebruiken, maar de rest niet (Macro ook niet?)
            Daardoor dacht ik in eerste instantie aan de Dynax (vooral om zijn AS), maar de kosten van de body zijn zo hoog dat mij overal een EOS wordt aangeraden. Ik krijg uit dit forum echter de indruk dat de kit lensen van EOS niet zo best zijn. Zelf was ik al aan het kijken naar een EOS met een Sigma lens (18-200)

Hierdoor en door het enthousiaste review wat ik las van de forthcoming Dynax 5d krijg ik de indruk dat ik daar mijn pijlen op moet richten.
            Momenteel werk ik vrijwel altijd op de automaat met wat licht correctie, soms half automaat, maar ik zie mij zelf als een redelijk kritisch amateur.

Wat ik niet helemaal begrijp uit het Digital tijdperk, is waarom een 6,2 megapixel de strijd aan kan gaan met een 8. Moet ik dan enkel de conclussie trekken dat beiden hoog genoeg zijn voor prima normale foto's en dat je met 8 puur meer kan opblazen? Is 6 genoeg voor een DLSR als je niet voor het grootformaat gaat?

Dan natuurlijkde vraag:
            Wat zou jij doen? Eos 350D met de sigma lens? Eos met de kitlensen? Dynax 5d? Van de 5d weet ik niet wat hij gaat kosten, maar als ik een 7d met een 18mm lens koop dan ben ik veel meer kwijt dan als ik de Eos koop. Is het dit waard?

groet
            Sammieh
            Als oude minolta freak, ben ik een daarna een aantal jaren fervent Canon gebruiker geweest, heb heel wat toestellen en lenzen gehad. Ook veel invloed van dit forum gehad (ik noem het hier trouwens ook Canon digital, kijk maar eens goed rond..)
            Maar toen ik de 7d in mijn handen gehad heb, was de stap snel gezet, heel de Canon set verkocht, en ook al is Canon op gebied van autofocusspeed met zijn usm beter, voor de rest heb ik geen klagen, ben dolblij met de 7d, voor mij, betere beelden, mooieren kleuren, scherper, veel groter gebruiksgemak, en de set zal goedkoper zijn, als je tweedehands lenzen koopt. Hou er ook rekening mee, dat de oudere minolta lenzen, zoals de 70-210F4 of de 28-135 F4, de nieuwere L lenzen van Canon op beeldkwaliteit zeker evenaren, of zelfs beter resultaat geven. Ligt het aan de camera / ccd / lenzen, weet het niet, maar het gaat om het resultaat.
            Moest ik nu kopen, zou mijn eerste body nog steeds de 7d zijn, als backup de 5d. Maar ik hou wel van de knoppen op de body ipv de menus voor alles te moeten gebruiken. Anders was de 5d waarschijnlijk ook voldoende.
            6 naar 8 mpixels, echt te verwaarlozen op dslr, tenzij je voor sterke vergrotingen gaat. Zelfs moeglijk dat het beeld van de 6mpixels ccd beter gaat zijn dan een 8mpixel cmos. mijn gedacht natuurlijk.
            en de verlengingsfaktor, tja, je wint tele, verliest groothoek, welke macrolens heb je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
              welke macrolens heb je?
              Ik heb een Sigma Autofocus macro lens 1:2.8 f=50 mm
              Sammieh
              Konica Minolta 5D
              http://www.vandt.nl

Comment

De 7D kan je voor minder dan 1000 eur in Duitsland gaan halen...
                Die is dus zelfs veel goedkoper dan een 20D en ik ben ook van plan
                hem te kopen, lijkt me gewoon een topper.
                == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sammieh
                  Ik heb een Sigma Autofocus macro lens 1:2.8 f=50 mm
                  Brandpuntsafstand is ideaal, x1.5 is dat een 50mm.
                  ikzelf heb de minolta 50mm 2.8 macro, prima resultaat

Comment

De Km7D (body) ligt ook al in Nederland voor 999 euro in de winkels.
                    Het is een klasse camera, vooral het AntiShake-systeem is opzienbarend.
                    Vooral als je al lenzen hebt van Minolta is de 7D of de 5D een prima keuze.
                    Anders ga eens naar de winkel en houd eens een camera in de hand. Dit zal toch mede erg belangrijk zijn hoe de body zich aanvoelt...
                    Succes,
                    Ted
                    -----------------------------------------------
                    Homepage;www.tedboots.nl
                    -----------------------------------------------

Comment

Ook ik heb al wat watertjes doorzwommen, en ben enkele maanden geleden toch naar Minolta gegaan nadat ik een paar keer die van een vriend heb kunnen proberen.

Tot nu toe bevalt de cam zeer goed, ik gebruik em met plezier.
                      De kwaliteit, ik schoot met Nikon of Canon steeds in RAW, maar sinds ik de 7D heb begin ik ook in jpeg te schieten, Er zijn uitzonderingen waar ik nog steeds RAW verkies, maar dat wordt een minderheid. De snelheid : hij is nog altijd snel genoeg om actie te fotograferen, met als pluspunt dat je zelfs in continue AF mode de prioriteit nog steeds op focus confirmatie kunt leggen. Wel effe wennen hieraan, je hebt net een shutterlag, maar de camera wacht op een focus bevestiging alvorens de plaat te maken.

Hij heeft ook nadeeltjes hoor, maar dat heeft iedere camera, geloof me. Wat wel zeer aangenaam is, is de manier waarop je de body bedient. Zoals rudy al aangaf, geen ellenlange menuutjes meer, geen dubbel knopcombo's, gewoon rechttoe rechtaan. Ieder settingske zen eigen knoppeke .....

Maar zoals altijd, je moet vooral een camera kopen die JOU bevalt, niet omdat de winkel dit zegt, of omdat de reviews dat zeggen, maar omdat jij er tevreden mee moet zijn.

Comment

ben altijd al Minolta Fan geweest. heb hier nog de A1 gebruik.
                        Heb indertijd gekozen voor Nikon omdat daar meer lenzen voor te vinden zijn.
                        Maar als ik nu de keuze moest maken zou het toch de Minolta worden hoor.
                        ze hebben zo pas nog een nieuwe 18-200 3.5- uitgebracht.
                        En met die antischake in de body win je zo twee stops.
                        en dan heb je Nog niet de lichtsterke lenzen gebruikt want dan met een 2.8 op de body, mag je er van uit gaan dat voor situatie's met weinig licht.
                        Die Minolta momenteel de te kloppen DSLR is.
                        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                        Hier op dit forum.

Comment

Mijn vrouw heeft de Dynax 7D en ze is er zeer tevreden over. De camera is nu enkele dagen oud. Ook zij had minolta objectieven. We wilden eerst op de 5D wachten maar na enkele keren de camera vastgehouden te hebben was ze verkocht. De leercurve is iets steiler omdat de camera geen scenestanden kent, je moet op zijn minst het diafragma of de sluitertijd instellen. De camera kent wel een volautomatische en een P Shift stand. Ik denk dat als je uiteindelijk met de camera om leert gaan, het een fantastisch middel is om je doel te bereiken, namelijke een mooie foto. Ik heb de Canon EOS 350 in handen gehad en dat is qua kwaliteit gezien toch een mindere camera. De 7D is gebouwd om lang mee te gaan...

Wil je liever een camera met scenestanden dan zou ik de D5 kiezen, maar dan krijg je wel een body ongeveer gelijk aan de Canon 350 of Nikon 50 hebben ze ons verteld. Dit wordt meer een instap camera om mensen over te halen naar de spiegelreflexen.

Moeilijk hè de keuze..... Maar het is ook leuk hè. Veel succes en plezier en we zien graag de resultaten natuurlijk!

Comment

Nou ik wacht gespannen op de 5D. Ben al een tijdje op zoek naar een Dslr maar wacht toch nog even de 5D af voor ik een definitieve keuze ga maken welke het gaat worden. De 5D trekt me wel enorm aan!!!
                            Nu de prijs nog!
                            Groeten,
                            Peerke

Comment

Jep, en koop em gerust waar je wil ter wereld, Minolta geeft immers wereldwijde garantie ....

Comment

Working...
                              X