Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW+JPG bij D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• RAW+JPG bij D70

Kan iemand mij de zin hiervan beschrijven ?

Zelf zie ik hier geen enkel voordeel aan verbonden, maar misschien zie ik iets over het hoofd
    Canikon 40D - D200, D300

Re: RAW+JPG bij D70

Gebruik ik nooit en zie er ook het nut niet van in.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Kan maar 1 ding bedenken. Als je de JPG over/onderbelicht heb je nog een 2e kans met de RAW. Voor de rest alléén nadelen.

Zelf gebruik ik het nooit. De foto is goed of gaat de vuilnisbak in. Geen compromis
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik denk dat er maar 1 reden kan zijn om RAW+JPG te maken en dat is dat je onmiddelijk op de pc al de foto's snel moet kunnen beoordelen. Dit is meer iets voor beroepsfotografen die snel een keuze moeten maken tussen de foto's of vlug een overzicht moeten kunnen geven aan de klant. Anders zie ik er geen voordeel in.
        Nikkon D7000 • Nikkor AF-S 35mm f1.8G • Nikkor 50mm f1.8D • Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G • Sigma 70-200 F2.8 & converter 1.4x • SB-600
        Website: http://www.matthieucalu.be - vernieuwd!

Comment

Ik ben absoluut geen beroepsfotograaf maar ik werk altijd met RAW + Basic JPG, in jpg vooral om slen even de foto's te bekijken, in RAW om eventueel nabewerking te doen EN om het origineel te kunnen behouden.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
            Ik ben absoluut geen beroepsfotograaf maar ik werk altijd met RAW + Basic JPG, in jpg vooral om slen even de foto's te bekijken, in RAW om eventueel nabewerking te doen EN om het origineel te kunnen behouden.
            Je kunt ze toch ook snel in Raw bezien!!!
            Nikon body's plus wat Nikkor glas.
            Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

Comment

Bij mij was de NEF+JPG optie een van de belangrijkere redenen om voor de D70 te kiezen en niet voor de 300D. Ik doe hoofdzakelijk aan reisfotografie (waarbij een laptop meezeulen geen optie is) en zoals iedereen ben ik soms wel eens een beetje ongeduldig om mijn foto's te kunnen bekijken. Door de NEF+JPG-optie kan ik overal ter wereld mijn foto's bekijken, wat zoals je weet niet gaat zonder de juiste software indien je enkel NEF zou gebruiken. Bij gewoon thuisgebruik heeft die optie idd niet veel zin, maar in Kathmandu, Cuzco of Swakopmund wel.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Niets gaat sneller open dan de basic JPG's volgens mij, om RAW te bekijken op normaal formaat heb je iets anders nodig dan de windows viewer, PSp 9, photoshop CZ2, Nikon viewer, geen enkel van deze programma doet het zo snel als de windows viewer met de JPG's. Misschien wel in miniatuurweergave maar zeker niet in groot formaat........tenminste da's mijn gedacht, als er iemand is die een programma heeft dat deze RAW bestanden even snel opent als JPG's ben ik ZEER geïnteresseerd
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D
                  Bij mij was de NEF+JPG optie een van de belangrijkere redenen om voor de D70 te kiezen en niet voor de 300D. Ik doe hoofdzakelijk aan reisfotografie (waarbij een laptop meezeulen geen optie is) en zoals iedereen ben ik soms wel eens een beetje ongeduldig om mijn foto's te kunnen bekijken. Door de NEF+JPG-optie kan ik overal ter wereld mijn foto's bekijken, wat zoals je weet niet gaat zonder de juiste software indien je enkel NEF zou gebruiken. Bij gewoon thuisgebruik heeft die optie idd niet veel zin, maar in Kathmandu, Cuzco of Swakopmund wel.
                  Zo heb je natuurlijk gelijk, voor nef heb je de juiste software nodig, maar thuis op de computer vindt ik dat je in Nikon view, zeer snel de Nef's kunt bekijken. En in Nikon capture zit je ze in batch toch snel om naar JPG of TIFF als je dat wilt,

Comment

zelfde reden bij mij als die van Mr.D, m'n x-drive herkent geen raw, enkel jpg, snelle preview op reis kan dus enkel op als ik raw+jpg gebruik...

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D
                    D300 D70 - SB800 SB600 - 12-24/4 17-35/2.8 28-70/2.8 50/1.8 105/2.8 70-200/2.8

Comment

Ingaande op de vorige posting

ik neem mijn foto's in NEf en werk dan met een batch om ze te converteren naar JPEG.

momenteel laat ik dit uitvoeren in de beste kwaliteit

maar wat zijn nu eigenlijk de beste instellingen?

en, kan je bij de omzetting ook standaard enkele veranderingen laten toepassen, zoals scherpte, contrast etc? ben er nog niet ingeslaagd om dit te vinden of te laten uitvoeren

in CS lukt mij dit wel.
                      een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
                        Ingaande op de vorige posting

ik neem mijn foto's in NEf en werk dan met een batch om ze te converteren naar JPEG.

momenteel laat ik dit uitvoeren in de beste kwaliteit

maar wat zijn nu eigenlijk de beste instellingen?

en, kan je bij de omzetting ook standaard enkele veranderingen laten toepassen, zoals scherpte, contrast etc? ben er nog niet ingeslaagd om dit te vinden of te laten uitvoeren

in CS lukt mij dit wel.
                        Capture lukt dat ook perfect, in batch de eerste foto aanpassen ( scherpte, contrast, witbalans,onzetten naar jpg... enz) en dan doet hij al de ander foto's die in dezelfde dir staan.

Comment

Ik gebruik enkel maar NEF en ben nog geen situaties tegengekomen waarbij ik die basic JPG nodig heb. Als ik een echt grote hoeveelheid foto's heb stuur ik die door Capture met de batch functie en doe al de standaard aanpassingen en bewaar ze in een nieuwe map als NEF. Daarna kan ik elke foto afzonderlijk gaan evalueren in Nikon Capture op witbalans en aanpassen en saven naar JPG of TIFF.

Groeten,

Frank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
                            Kan iemand mij de zin hiervan beschrijven ?

Zelf zie ik hier geen enkel voordeel aan verbonden, maar misschien zie ik iets over het hoofd
                            Het voordeel is zéér duidelijk !
                            Door dubbel opnemen eet je van twee walletjes!

Je bespaart werk aan de mindere opnames, maar toch heb je van de toppers een RAW bestand om eventueel verder mee te werken.

Ik gebruik deze optie regelmatig, het vraagt een beetje meer plaats of een beetje minder opnames op dezelfde plaats.

MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik neem al mijn opnames RAW+JPEG. Ik zie enkel maar voordelen.

- De jpeg

De kleine jpg laat je toe snel door de foto's te gaan op je PC zodat je duidelijk kan zien welke goed zijn of leuk en welke slecht (onscherp,....).
                              Bij RAW duurt dit langer.

Als ik me niet vergis laat de D70 deze jpeg zien op het previewscherm i.p.v. de RAW.

- De Raw

Met RAW kan je heel veel parameters nog aanpassen zoals WB, EV correctie,... zonder informatie of kwaliteit te verliezen.

Een ander belangrijk voordeel als je NC gebruikt is dat je de dustref foto kan gebruiken. Je kan die processen op je RAW zodat al de stofjes automatisch wegmapt worden. Heel handig als je foto's genomen zijn met een zeer klein diafragma (f/16 en meer)

Een klein nadeeltje : het CF kaartje staat sneller val maar dat is tegenwoordig niet echt een probleem.
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                              X