Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW+JPG bij D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: RAW+JPG bij D70

ik vind dat JEPE hier een goed punt heeft.

gebruikte vroeger veel de combinatie, nu meer enkel NEF, maar een JPEG-ske werkt sneller om iets snel te maken of om snel een slideshow te geven

laatst zo'n 500 foto's gemaakt in LONDON, ben ze nog aan het converten... mijn medegezellen moeten wachten op hun slideshow
    een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
      ... Een ander belangrijk voordeel als je NC gebruikt is dat je de dustref foto kan gebruiken. Je kan die processen op je RAW zodat al de stofjes automatisch wegmapt worden. Heel handig als je foto's genomen zijn met een zeer klein diafragma (f/16 en meer)
      Werkt dat idd. zo goed? Ik meende ergens gelezen te hebben dat men die "correcties" soms toch nog wel ziet???
      Ik heb geen NC, dus geen ervaring, maar indien dit écht perfect zou werken zou ik het event. overwegen te kopen?...

Comment

ik gebruik die functie ALTIJD en ik vind ze echt handig.

ik weet niet hoe het zit met hedendaagse computers maar ik bewerk men fotos op een amd 1900+ met 512mb ram. als ik elke raw apart moet inlezen dan duurt dit te lang naar men goesting om te kunnen beoordelen.

nu zie ik in de verkenner de jpg's.
        goed: cava
        slecht (belichting die té scheef zit/onscherp/slechte kadering): jpg+NEF de vuilbak in.

op een paar min maak je zo toch al een eerste selectie.
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Bedankt,
          Jullie hebben me overtuigd om voor RAW+JPG te gaan
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

met Nikon View 6.2.1 kan ik vlug browsen in de NEF's zenne
            en van daaruit lanceer ik NC 4.2.1 om te bewerken

werkt vrij vlot zenne
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McSerial
              Ik denk dat er maar 1 reden kan zijn om RAW+JPG te maken en dat is dat je onmiddelijk op de pc al de foto's snel moet kunnen beoordelen. Dit is meer iets voor beroepsfotografen die snel een keuze moeten maken tussen de foto's of vlug een overzicht moeten kunnen geven aan de klant. Anders zie ik er geen voordeel in.
              klopt, ik werk beroepsmatig en daardoor heb ik altijd deadlines.voor mijn klanten voor persberichten en voor internetgebruik stuur ik de jpg versie op...voor betere drukwerk en promotie ga ik de Nef file bewerken, die door de jpg selectie overgebleven is....

Comment

Working...
              X