Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20d:méér ruis in RAW dan jpg ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 20d:méér ruis in RAW dan jpg ???

ik maakte een aantal opnames op 3200 asa

wat me opviel : er lijkt méér ruis aanwezig op de rawbeelden dan op de jpg beelden in DPP

wat zijn jullie bevindingen

Re: 20d:méér ruis in RAW dan jpg ???

Bij m'n 300D dacht ik dat ook in het begin. Bleek later dat jpg al wat noise reduction en liuminous smoothening (of hoe noemt dat?) toepast en dan opslaat onder jpg. Bij Raw moet je dat eerst nog zelf aanpassen, dat hielp al een heel stuk.
    Last edited by Faan; 18 mei 2005, 20:49.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

Comment

ok dan

dat was ff schrikken !!!!

thanks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door planar1.4
        ik maakte een aantal opnames op 3200 asa

wat me opviel : er lijkt méér ruis aanwezig op de rawbeelden dan op de jpg beelden in DPP

wat zijn jullie bevindingen
        DPP heeft geen enkele vorm van ruis onderdrukking.

Ook op ISO 100 is ruis zichtbaar.

Op de .jpg fotos rechtstreeks uit de 20D wordt wel ruisonderdrukking toegepast.

Jan.

Comment

en hoe onderdruk je het best de ruis?

ben nieuw in digiland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
            Op de .jpg fotos rechtstreeks uit de 20D wordt wel ruisonderdrukking toegepast.

Jan.
            Ben je daar zeker van Jan? Behalve wanneer je het aanzet voor de +1 sec beelden natuurlijk.

Ik geloof namelijk niet dat er ruisonderdrukking inzit. Maar weten doe ik absoluut niet. Als ze het wel doen mogen neatimage en noise ninja alvast een lesje van canon gaan leren.

Over het verschil in ruis tussen jpeg en Raw merk ik dat niet zozeer met DPP maar meer met andere convertors.

Comment

ben nieuw in digiland
              Hoe beter je exposure hoe minder ruis in je beeld. Ga je in raw aanpassingen maken gaat er toch meer ruis de kop opsteken dan wanneer het correct was bij opname. Ondanks het feit dat het raw is.

Ik denk zelfs dat dit waarschijnlijk ook de grootste oorzaak is van het verschil dat je ziet.

Comment

ben nieuw in digiland
                Zelf heb ik meestal voldoende aan de C1 ruisonderdrukking.

De laatste versie V3.7 heeft een erg goede kleur ruis onderdrukking.

Merk ook op dat ruis op foto afdrukken weinig zichtbaar is.

Ik verwijs u ook door naar deze antieke topic:
                Hallo Even kort voorstellen : naam : Mieke nationaliteit : Belg hobbies : Afghaanse Windhonden (show, coursing, racing), videofilms maken via de computer en sinds kort : foto's nemen op de show. En hier wringt nu net het schoentje Sinds een 2-tal maanden mag ik me "gebruiker" van een digitaal

(Er staat nog een fotoke van ondergetekende )

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                  Ben je daar zeker van Jan? Behalve wanneer je het aanzet voor de +1 sec beelden natuurlijk.

Ik geloof namelijk niet dat er ruisonderdrukking inzit. Maar weten doe ik absoluut niet. Als ze het wel doen mogen neatimage en noise ninja alvast een lesje van canon gaan leren.
                  Dit zeker weten is onmogelijk. Maar een gevolg van ruisonderdrukking is dat de scherpte van de foto afneemt.
                  Als een .jpg foto minder scherp is op ISO 800 (in vergelijking met ISO 100) dan is er ruisonderdrukking toegepast.
                  Als in de raw convertor de ruisonderdrukking wordt afgezet dan is een foto op ISO 800 even scherp als een foto op ISO 100 maar is er veel meer ruis.

Jan.

Comment

bedankt
                    ben ff naar die oude topic gaan zien...

behoeft niet véél woorden meer

er rest me dus enkel (en dit na m'n verlof...want ben zaterdag voor 3 weken weg)....helicon,neatimage of noise ninja aan te kopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                      Dit zeker weten is onmogelijk. Maar een gevolg van ruisonderdrukking is dat de scherpte van de foto afneemt.
                      Als een .jpg foto minder scherp is op ISO 800 (in vergelijking met ISO 100) dan is er ruisonderdrukking toegepast.
                      Als in de raw convertor de ruisonderdrukking wordt afgezet dan is een foto op ISO 800 even scherp als een foto op ISO 100 maar is er veel meer ruis.

Jan.
                      Wel ik had in DPP niet het gevoel dat er een verschil was tussen beide. Met C1 wel maar C1 past eigenlijk altijd verscherping toe dus dat kan je ook niet vergelijken. Probleem is dat je ook niet weet in welke mate er verscherping op de raw files is. Want C1 en RSE passen zelf bij afzetten toch nog altijd verscherping toe en ook je jpeg is altijd verscherpt geweest. Om te kunnen vergelijken zoals je zegt zou dit ook exact hetzelfde moeten zijn en dat kan je niet. We zullen het dus waarschijnlijk nooit zeker weten. Maar een jpeg zal ook wel altijd een ruisbehandeling krijgen want ook dat is iets dat in de Raw files eigenlijk altijd het geval is. Dus je hebt gelijk er zal wel ruisonderdrukking zitten in de jpeg en in de raw maar de hoeveelheid zal verschillen. Mijn petje af dus voor canon. Zo weinig ruis met behoud van detail waar iedereen een puntje aan kan zuigen. Knap!

@Planar: Als ik jou was zou ik die ruisonderdrukkingsprogramma's niet kopen maar een andere Raw convertor gebruiken en dan denk ik direct aan C1 of RSE. De ruisonderdrukking die in die convertors zit is meestal voldoende met jouw camera zelfs voor redelijk grote prints. En die convertors werken een pak handiger dan DPP en daar heb je geniet van op al je foto's en niet enkel die met hoge iso.

Comment

JPEG en MPEG compressie algorithmes zijn ZEER gevoelig voor ruis. Behalve dat (bij aanwezige ruis) de resulterende file groter is, zal de ruis ook artefacten veroorzaken, die zeer storend overkomen. Daarom is het gewone procedure om eerst een ruisfilter toe te passen voordat de eigenlijke compressie gebeurt.

Comment

Working...
                        X