Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het kleine Canon Eos 1D Mark II topic ;)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het kleine Canon Eos 1D Mark II topic

Oorspronkelijk geplaatst door Yoda
    welke lenzen gebruiken jullie met 1D markII
    (ik denk aan: 24-70/2.8 USM, 50/1.4 USM en 70-200/2.8 IS USM of de 100-400/.. IS USM)
    Ik veronderstel dat de klassieker op een 1D MkII de 24-70 mm / f2.8 is.
    Naast deze zit in mijn Tamrac 5263 Rolling Briefcase volgend glaswerk :
    - 17-40 mm / f4
    - 50 mm / f1.4
    - 135 mm / f2
    - 70-200 mm / f2.8 IS
    - 1.4xTC
    Dan is er net nog plaats om een 550EX, een paar tussenringen, een tweede batterypack, de battery charger, een IBM Thinkpad R50p + power adater, een reispas en vliegtuigtickets kwijt te kunnen.

PS. Ik dacht dat Corné (CVaniperen) een 1Ds MkII heeft. Nr20 in de lijst of telt de ff niet mee?
    DigiCam

Comment

Ik neem maximum drie lenzen mee.
      Op voorhand kiezen dus
      De 550 EX zit er ook meestal bij + reserve batterijen.
      Soms een Image Tank.
      En altijd mijn Qtek ( gsm, pda en gps ) + nog een Ixusje vooor de dochter.
      ( Zo heb ik af en toe nog eens een foto van mezelf )
      Alles gaat in een Lowepro Magnum AW: lekker ruim en overzichtelijk.
      Een rugzak loopt misschien iets makkelijker, maar dat betrouw ik zo niet: als dat glas op mijn rug.....'t is snel opengezipt hé...

Tot nu toe ging de 100-400 erg vaak mee; ben er zeer tervreden over.
      Maar onlangs heb ik mijn 70-200 /f4 ingeruild voor een 2.8 IS versie, en eerlijk gezegd dit is een verbazend stukje techniek, maare....NOG ietsje zwaarder dan de 100-400.... Ik maak met de 70-200 2.8 ( en uitgeschakelde IS ) foto's aan lagere sluitertijden dan met de f 4 -versie...

Gewicht ? Om eerlijk te zijn, na een dagje voel je dat wel hoor...Maar het went + het geeft ook een gevoel van stabiliteit.

De dag nadien ben je gewoon weer iets kieskeuriger en neem je automatisch
      wat minder lenzen mee.

Trouwens "one-day-one-lens" is een hele uitdaging hoor: het scherpt de creatieve geest en spaart de biceps.
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

Comment

Als het alleen om de "knoppekes" gaat: ik heb een 1Ds Mark II en die zijn zowat hetzelfde. Maar ik weet niet of ik op uw lijstje mag staan....
        Fullator
        Fotostudio Candela Zone
        website: http://www.chronax.be
        website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan
          Maar in het begin zijn sommige vragen zo camera-gebonden, dat het leuk is om mensen te kennen die met exact hetzelfde toestel werken. ( = dezelfde "knopekes" ! )
          Allez, naast de lijst van wie er allemaal met een 1D rondloopt, misschien een lijst met goede info over die koppekes :

Zal ik de voorzet geven met :
          1. de uitstekende Tips & Techniques van Chuck Westfall met vooral de nadruk op het gebruik van Custom Functions voor AutoFocus en AutoExposure op een 1-series. Gegarandeerd uren lees en experimenteerplezier.

Wie vult aan ?
          DigiCam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
            Het gewicht wordt je gewoon, ik doe natuurlijk geen trektochten maar gebruik de camera meestal in de studio, en dan is het gewicht geen probleem. Als we is op stap gaan mag ik op de diensten van mij lief rekenen die dan letterlijk mijne zak mag dragen . Ik draag dan de camera met de gekozen lens rond de nek aan een Optech strap, wat heel goed te doen is zelfs met de 70-200 F2.8.

Ik heb de volgende lenzen in huis voor de Mark II en voor al mijn andere EOS body's.

- 17-40 mm f4 L USM
            - 28-70 mm F2.8 L USM
            - 70-200 F2.8 L USM
            - 50mm F1.4 USM
            - 85 mm F1.8 USM
            - 100 mm F2.8 Macro USM
            - 135 mm F2 L USM
            - 300 mm F4 L USM

My 2cents

MVG, Jeff
            Jeffke, gij zijt ne straffe als ge uw madame al da gerief laat dragen ......
            (grapje hee ....)

Omverder OT te gaan : ik had geen last met de 1D (weliwaar mark 1) om daar gans de dag mee rond te lopen. En ik heb meestal wel al mijn lenzen bij ....

Comment

1D MARK II
              =========

01. André M
              02. Canonian
              03. DigiCam
              04. Digipics357
              05. Fons Sluiter
              06. Fredericrom
              07. Froto
              08. Hvr Oosterzele
              09. Johan
              10. Lukathi
              11. M@rc
              12. MacARIO
              13. PaulR1
              14. Pierewiet
              15. Rovertje
              16. Selamat
              17. Stasseyns
              18. Steldat
              19. Veusy

1Ds MARK II
              ==========
              01. CVaniperen
              02. Fullator

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DigiCam
                Allez, naast de lijst van wie er allemaal met een 1D rondloopt, misschien een lijst met goede info over die koppekes :

Zal ik de voorzet geven met :
                1. de uitstekende Tips & Techniques van Chuck Westfall met vooral de nadruk op het gebruik van Custom Functions voor AutoFocus en AutoExposure op een 1-series. Gegarandeerd uren lees en experimenteerplezier.

Wie vult aan ?
                Hi Digicam,

Bedankt voor deze link.
                Morgen wordt ie uitgeprint.

Vraagje tussendoor:

Binnenkort ga ik eens naar Planckendael en in zou me een beetje willen oefenen in vogels in de vlucht te fotograferen. Daar dit erg moeilijk is, dacht ik dat een ooievaar ideaal was om te beginnen: lekker groot en vliegt niet te snel of te schichtig.

Ik heb een 100-400 IS L .

Kan je me enige tips geven hoe ik mijn toestel best instel ?

- AI SERVO
                - Partial metering ?
                - en hoe stel ik die AF punten in, want daar ben ik nog niet uit ...
                - in TV fotograferen ? ( 300 mm op 1/400 ??? )

Lens instellen in mode 2 ?

Comment

Vraagje tussendoor:

Binnenkort ga ik eens naar Planckendael en in zou me een beetje willen oefenen in vogels in de vlucht te fotograferen. Daar dit erg moeilijk is, dacht ik dat een ooievaar ideaal was om te beginnen: lekker groot en vliegt niet te snel of te schichtig.

Ik heb een 100-400 IS L .

Kan je me enige tips geven hoe ik mijn toestel best instel ?

- AI SERVO
                  - Partial metering ?
                  - en hoe stel ik die AF punten in, want daar ben ik nog niet uit ...
                  - in TV fotograferen ? ( 300 mm op 1/400 ??? )

Lens instellen in mode 2 ?
                  Ben net terug van een weekje 'vogels schieten' in de Camargue...

IMHO:

AI SERVO met enkel middelste focus punt geactiveerd, met CF17 focus punt
                  expansion aanzetten ('k dacht CF17-1).

Heb vrijwel altijd partial metering gebruikt, je zou natuurlijk ook
                  spot-metering kunnen gebruiken (gelinkt aan je focus punt).

IS VOLLEDIG UITSCHAKELEN !!! Die beesten vliegen toch een willekeurige kant op en dus loop je het risico dat de IS zich 'tegen je keert'.

Geen IS, dus: korte sluitertijden, 1/500e en minder...

Succes en de groeten,
                  André

Comment

Alleez Vooruit dan maar die 20 zijn compleet

Ik heb Zaterdag men 20D opzijgelegd voor een 1D MKII.
                    Is dat wel effe wennen seg , de overstap van de 10D naar de 20D was niet zo erg , maar dit is toch wel effe slikken .
                    Een geluk dat ik hier van sommige al wat tips gekregen had en uitleg , Gisteren een dag na aankoop dan toch maar een paarden wedstrijd gaan coveren , en het is redelijk meegevallen , een geluk dat ik capture one heb .
                    Die verdomde menu´s moet je even over nadenken , handleiding lezen en nog maar is proberen .
                    Uiteindelijk ben ik toch een gelukkig mens nu , en heb tenminste de sluiterknop toch eindelijk onder controle
                    Een hele aanpassing , maar toch ook goeie beelden meegebracht .

Groetjes Rudi
                    Last edited by Tubbs; 11 april 2005, 17:36.

Comment

Hé Rudi, tof dat je bent overgeschakeld...
                      De "knopkes" zijn een wereld van verschil met de 10D en de 20D...waarom eigenlijk ? Want die zijn op zich ook zeer handelbaar.
                      In het begin is het effe wennen, maar na een tijdje wil je nooit meer met die anderhalve kilo extra de deur uit..oops, en dan staat er nog geen lensje op.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door André M
                        AI SERVO met enkel middelste focus punt geactiveerd
                        Ik gebruik AI SERVO met alle 45 de focuspunten geactiveerd en IS op mode 2 (panning).

Comment

Toen ik de 1D nog had begon ik altijd te tracken met het center AF punt in AI Servo. Daarna liet ik de voorkeuzeknop los en liet de cam op alle 45 punten verder tracken.

Comment

Binnenkort ga ik eens naar Planckendael en in zou me een beetje willen oefenen in vogels in de vlucht te fotograferen.
                            en
                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                            Ik gebruik AI SERVO met alle 45 de focuspunten geactiveerd en IS op mode 2 (panning).
                            Johan, Hans,

IS mode 2 zal enkel helpen als de beweging van de vogels mooi horizontaal is,
                            zoniet werkt de IS tegen je!!
                            De afgelopen week in de Camargue was die hor. vlucht bij mij allesbehalve het geval,
                            dus heb ik meestal zonder IS gewerkt voor vogels in de vlucht...

De bedoeling van het centrale focus-point met evt. focus-point expansion (CF17), is dat de focus veel sneller zal zijn, doordat het apparaat geen beslissing meer moet nemen, waar het moet focussen.

Dit voorjaar een test-shoot (gelukkig was het maar een test-shoot, lokale wielerwedstrijd)
                            naar de knoppen geholpen, door bij redelijk donker weer 45 punts focus
                            met focus-expansion te gebruiken in AI Servo mode.
                            Resultaat: ontzettend veel foto's met foutieve focus ;-(( , maar toch
                            weer een lesje geleerd ;-))

Groeten,
                            André

Comment

André,Tom & Hans,
                              Bedankt voor jullie goede raad: wellicht hebben jullie elk van ieder een beetje gelijk, maar best is dat ik het ook zelf een uitprobeer en zie wat mijzelf het beste ligt.
                              Ik heb in ieder geval weer nuttige tips, die de trial and error weer wat beperken.
                              IS is inderdaad een raar ding: KAN heel nuttig zijn, maar is zeker niet voor alle situaties even goed. Om eerlijk te zijn heb ik die mode 2 nog niet veel gebruikt.
                              Anderzijds zou ik (IMHO) denken, dat als je op 300 of 400 mm zit, je het object vlug "kwijt bent", en dat je dus best alle tot je beschikking staande focuspunten ( wat een zin ) gebruikt...
                              Want DAT is toch het verschil met een 10/20D...de 45 focuspunten ?!

Comment

@Digipics357, MacARIO, DigiCam, Mar©, Tom, ...
                                bedankt voor jullie commentaren wat betreft grootte, gewicht en lenzen,

BTW.: mijn belangrijkste redenen om niet voor 1D markII te kiezen blijven (toch nog): grootte / gewicht en prijs

Voor de rest: een schitterend machien, vrees ik
                                "Away put your weapon, I mean you no harm"

Comment

Working...
                                X