Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabilisatie belangrijk argument tot aankoop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeldstabilisatie belangrijk argument tot aankoop?

Bij het naast elkaar leggen van 2 verschillende merken van camera's, is het opvallendste verschil dat de ene een anti-trilsysteem heeft en de andere niet. Voor de rest zit er bijna geen verschil in technische specificaties.
    Moet ik mij door dit argument laten beďnvloeden voor de aankoop of stelt zoiets eigenlijk niet zoveel voor. Per slot kan ik bij de aankoop van een telelens toch ook kiezen voor een lens met stabilisatie of geeft die toch niet helemaal hetzelfde resultaat ?

Re: Beeldstabilisatie belangrijk argument tot aankoop?

ik weet natuurlijk niet wat de anderen ervan denken,
    maar ik kies steeds (indien mogelijk) voor systeem (in mijn geval lens)
    zónder antishake systeem.
    al die snufjes om zogezegd "betere" foto's te maken zijn niet aan mij besteed.
    een goeie optiek en een goed sensor-systeem is het belangrijkste.

dikwijls (niet altijd!) wordt die antishake gemakshalve aangewend
    om geen mono- of tripod te moeten gebruiken.
    of om in mindere lichtomstandigheden toch nog bewegingsonscherpte
    te kunnen beperken.

dat antishake-systeem maakt het fotograferen allicht wat makkelijker,
    maar daarom zéker niet boeiender.

laat het m.a.w. geen reden zijn om voor ene of gene systeem te kiezen,
    is mijn advies (één van de 13.000 ondertussen?)

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
      Bij het naast elkaar leggen van 2 verschillende merken van camera's, is het opvallendste verschil dat de ene een anti-trilsysteem heeft en de andere niet. Voor de rest zit er bijna geen verschil in technische specificaties.
      Moet ik mij door dit argument laten beďnvloeden voor de aankoop of stelt zoiets eigenlijk niet zoveel voor. Per slot kan ik bij de aankoop van een telelens toch ook kiezen voor een lens met stabilisatie of geeft die toch niet helemaal hetzelfde resultaat ?
      Ik gebruik een merk dat geen beeldstabilisatie heeft, ik moet mijn lenzen dus zeer duur betalen wil ik stabilisatie hebben. Zit deze functie in je toestel, dan heb je stabilisatie op AL je lenzen. Stabilisatie is geen wondermiddel maar het helpt echt wel in bepaalde situaties.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

voor hetgeen ik ervan weet is stabilisatie in lens wel veel effectiever dan in camera?

Comment

Voor mij is de beeldstabilisatie niet zo belangrijk, maar dat ligt voor anderen allicht anders.
          Ik denk dat indien je de camera op statief zet, je niet veel nut hebt aan een antishake. Antishake is bovendien alleen nuttig voor het geval je onderwerpen zelf niet bewegen, voor een spelend kind, of dergelijke onderwerpen, zal het vrees ik niet veel uitmaken, want de trilling van je handen is wel weg door de antishake, maar bij lange sluitertijden zal het kind zelf voor bewegingsonscherpte zorgen.
          Bij stilstaande onderwerpen hoor je me niet beweren dat die antishake geen nut heeft, maar in die situaties gebruik ik vaak een monopod, die toch ook een groot deel van de trillingen kan opvangen. Het voordeel van de monopod, is dat die werkt voor al mijn lenzen, vrij goedkoop is en dat het geen electronica is en bijgevolg duurzamer. Het nadeel is natuurlijk dat je iets extra dient mee te sleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoep Bekijk bericht
            voor hetgeen ik ervan weet is stabilisatie in lens wel veel effectiever dan in camera?
            Dat zou vooral bij langere lenzen het geval zijn, bij kortere brandpuntsafstanden zou er weinig verschil zijn tussen beeldstabilisatie die in de body of in de lens ingebouwd is.

Maar ook al zou die minder effectief zijn bij langere lenzen, je hebt toch nog steeds voordeel ten opzichte van een lens zonder IS/VR/OS als je met een camera werkt waarbij de beeldstabilisatie in de body zit.

Een lens met beeldstabilisatie is doorgaans wel een flink pak duurder dan een niet gestabiliseerde lens .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Mijn bescheiden mening: als je eenmaal beeldstabilisatie hebt gehad wil je nooit meer zonder. Het is een beetje als toen de eerste auto's airco kregen, iedereen die dat niet had vond het maar onzin. Toen ze het eenmaal hadden moest je ze er eens over horen.....

Ikzelf loop heel vaak tegen grenzen aan van sluitertijden. Ik heb dan ook net zo lang gewacht met het kopen van een SLR totdat er een was met stabilisatie in de body.

Klein voorbeeldje:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                laat het m.a.w. geen reden zijn om voor ene of gene systeem te kiezen,
                is mijn advies (één van de 13.000 ondertussen?)mm
                ja ben een twijfelaartje hé!
                Al krijg ik bij elke vraag weer antwoorden waarbij ik weer 100 nieuwe vragen heb. Het wordt alsmaar moeilijker...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  ik weet natuurlijk niet wat de anderen ervan denken,
                  maar ik kies steeds (indien mogelijk) voor systeem (in mijn geval lens)
                  zónder antishake systeem....
                  Ben het, voor een keer , niet eens met Maarten. Ik zou iedere lens met IS kopen. Jammer genoeg is er geen 180mm macrolens met IS. De lenzen die ik wél heb met IS zijn stuk voor stuk juweeltjes : 70-200 2.8L IS, 300 f/4L IS, 400 f/4 DO IS. Ik heb ook nog een 28-135 IS maar die gebruik ik niet meer zoveel.

Comment

Misschien een vreemd antwoord; maar het gebruik van IS, VR of wat dan ook mag nooit geen argument zijn om GEEN statief te kopen. Een statief is nog altijd de allerbeste beeldstabilisator, maar het vraagt wat meer gesleur.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woabow Bekijk bericht
                      Mijn bescheiden mening: als je eenmaal beeldstabilisatie hebt gehad wil je nooit meer zonder.
                      Ik heb mijn eerste en enige lens met stabilisatie verkocht.
                      Ofwel gebruik ik flitslicht, ofwel een vaste lens met een heel laag f getal, ofwel een statief, ofwel voldoende omgevingslicht.

Oorspronkelijk geplaatst door woabow Bekijk bericht
                      Ikzelf loop heel vaak tegen grenzen aan van sluitertijden. Ik heb dan ook net zo lang gewacht met het kopen van een SLR totdat er een was met stabilisatie in de body.
                      Ik stel telkens opnieuw vast dat mijn onderwerpen bewegen als ik een foto maak.

Daarom is IS wel een erg goed alternatief voor een statief, maar geen alternatief voor kortere sluitertijden.

Jan.
                      Last edited by Jan_10D; 24 november 2006, 12:34.

Comment

Dat is absoluut waar. Met IS (of SR in mijn geval) heb ik wel vaak foto's waarbij de omgeving sherp is maar de mensen niet. Toch denk ik dat minstens 50% van mijn foto's profiteren van IS (relatief veel indoor zonder flits en tele).

Het komt er uiteindelijk weer op aan wat je wil uitgeven. Ik kan met een kitlens meer dan wanneer ik geen stabilisatie heb. Maar koop je een kwaliteitslens die erg lichtsterk is dan overtref je de kitlens, ook als je geen stabilisatie hebt.

(Waarbij ik dan weer zeg dat je mét stabilisatie én een lichtsterke lens nog beter af bent.. )

Comment

Ik heb hetzelfde als Waobo, De VR en tele lens op mijn CP 8800 beviel mij zo goed dat ik pas besloot de stap naar een DSRL te maken toen de 18-200mm VR uit kwam, anders had ik wat langer gewacht op een prosumer die sneller en onder beter licht omstandigheden op de markt zou komen. Voor mij is VR een must, ik wil een camera makkelijk mee kunnen nemen zonder van alles en nog wat mee te moeten slepen zoals verschillende lenzen en statief.
                          Last edited by Roosje; 24 november 2006, 12:52.
                          Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                          Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Ik zou iedere lens met IS kopen.
                            Jamaar, jouw juweeltjes zijn op dit ogenblik voor mij nog onbetaalbaar. Dus vroeg ik me eigenlijk af, als de camera al beeldstabilisatie heeft dan moet ik toch niet meteen de duurste lenzen aanschaffen.
                            Maar misschien is het systeem van de stabilisatie in de lenzen beter dan dat in de camera?

Comment

Beeldstabilisatie was bijna het enige argument die me wel over de streep trok om de sony alpha aan te schaffen, en tot nu toe ben ik er uitermate tevreden van. Het helpt mij in ieder geval om toch nog foto's te nemen met zeer lage sluitersnelheid (tot 1/20). Nikon en canon hebben andere eigenschappen die misschien iets beter beeld geven of zo, maar ik zou die stabilisatie niet meer willen missen.
                              Sony RX10 Mark IV
                              nog een fijne dag verder!
                              Guido

Comment

Working...
                              X