Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 of D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D100 of D70

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy

De D70 kan geen Tiff opnemen
    .
    Raar argument. Waarom zou je tiff willen opnemen, als het met NEF ook kan. Tiff neem je op als je geen jpg compressie wil, vervolgens wordt die tiff wel in de camera geconverteerd tot een bruikbare beeld. Als je het uiterste wil neem je NEF op; geen compressie, geen beïnvloeding door de camera en een veel kleiner bestand. De meeste (top)camera's geven om de door mij genoemde reden juist geen mogelijkheid tot het opnemen van tiff.

Als je nog geen objectieven hebt, kijk dan eens naar de Canon 20D. Toch een klasse beter dan die beide Nikons. Minder ruis en meer pixels zodat je ook nog eens een behoorlijk uitsnede kan maken en de mogelijkheid tot een batterijgrip. Kijk eens hier naar de verschillen:

Let wel ik zeg niet dat die beide Nikons geen goede camera's zijn, maar op digitaal gebied veranderd alles zo snel dat je op moment van aankoop het beste een camera met de laatste ontwikkelingen kan kopen binnen het besteedbare budget.
    Sommigen vinden het ontbreken van een spotmeting (4%) een gemis, maar ik durf te stellen dat de deelmeting van Canon met 13% zijn werk net zogoed doet.
    Ik heb een Canon 1D Mark II met spot en deelmeting en bij proefje kwam ik altijd tot bijna hetzelfde resultaat. De ene keer was spot iets beter de andere keer de deelmeting.

Ik adviseer je geen Canon omdat ik er een heb, maar omdat de Canon 20D in zijn segment NU de beste camera is. Als ik ooit een nieuwe koop en ik zou geen Canonobjectieven (en zelfs dan misschien nog) hebben dan koop ik op dat moment de beste camera of dat nu een Nikon of Minolta is.
    Last edited by j@n; 19 januari 2005, 15:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
      Lees eens wat men hier schrijft ivm verlies in de D70 compressed NEf's:

Conclusie: er is wel degelijk verlies in detail en het voorstellen zoals Ken Rockwell het doet alsof het een gewone zipfile-omzetting is klopt niet.Er gaan bij de omzetting vooral details in de highlights verloren.
      Sorry roadrunner, je hebt een gelijk(allé jij niet maar Tom ) Ik heb ook een beetje gelijk dat de compressie lossless is maar de preprocessing niet maar daar uit de camera de 2 stappen komen is het dus de som die telt en dus inderdaad niet 100% lossless. Ze hadden nochtans die tooncurve uit de camera kunnen halen en in de processing in Capture kunnen zetten, hetgene meerdere voordelen zou hebben waaronder dat tooncurves niet meer opgeladen hoeven te worden maar gewoon nadien toegepast worden en dan kun je zelf oordelen welke het beste past bij je opname.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
        Sorry roadrunner, je hebt een gelijk(allé jij niet maar Tom ) Ik heb ook een beetje gelijk dat de compressie lossless is maar de preprocessing niet maar daar uit de camera de 2 stappen komen is het dus de som die telt en dus inderdaad niet 100% lossless. Ze hadden nochtans die tooncurve uit de camera kunnen halen en in de processing in Capture kunnen zetten, hetgene meerdere voordelen zou hebben waaronder dat tooncurves niet meer opgeladen hoeven te worden maar gewoon nadien toegepast worden en dan kun je zelf oordelen welke het beste past bij je opname.

Hubert
        Maakt niks uit,Hubert De D70 is een pracht van een camera!
        Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n
          Let wel ik zeg niet dat die beide Nikons geen goede camera's zijn, maar op digitaal gebied veranderd alles zo snel dat je op moment van aankoop het beste een camera met de laatste ontwikkelingen kan kopen binnen het besteedbare budget.
          Denk je dat echt ? Het evolueert inderdaad snel. Maar is de nieuwere uitgebrachte camera ook steeds beter dan de vorige ? Aan de specificaties te zien wel, maar werk er maar eens in de praktijk mee. Een schoon voorbeeld daarvan is de "oude" 717 en de "nieuwe" 828. Geef mij toch maar de oude 717 ! Aan die meer pixels enz. heb ik niets aan als de foto's slechter worden.
          Wie graag in Raw werkt, is nog steeds héél goed af met de D100 waar er geen bewerkingen in de camera gebeuren (gebeurt bij canon en de D70 wel, want dat vergelijk wordt gemaakt). De Nikons zijn steeds bekend geweest om hun snelle opstart en waar je ook zit, de ontspanknop heeft steeds voorrang. Wel dat is één van de punten die voor mij dus wel tellen. Ook de iets grotere CCD cropfactor van 1,5 heb ik liever dan 1,6.
          De D20 ken ik nu niet direct maar bij de 10D duurde het een aantal tellen langer voor de foto gemaakt kon worden. Meer dan eens een vergelijk gemaakt.

Het is zo goedkoop om te gaan "vergelijken" op basis van wat ? Alle drie stellen je in staat om goede foto's te maken. En waarom zou een camera van een jaar geleden niet goed meer zijn als er een nieuwe op de markt komt ?
          En wetende dat nieuwer niet altijd beter betekent....ben ik zo haastig niet meer.

Voor wie in .jpg wenst te werken is de D70 beter geschikt dan de D100. Maar wie in Raw (NEF) wenst te werken is het nog steeds de D100 een goede keuze. En ik werk steeds in Raw. Daarmee bereik ik als eindresultaat nog steeds het beste. En als ik dat niet wil werk ik met een compact.
          Last edited by Potske; 19 januari 2005, 16:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
            Denk je dat echt ? Het evolueert inderdaad snel. Maar is de nieuwere uitgebrachte camera ook steeds beter dan de vorige ? Aan de specificaties te zien wel, maar werk er maar eens in de praktijk mee. Een schoon voorbeeld daarvan is de "oude" 717 en de "nieuwe" 828. Geef mij toch maar de oude 717 ! Aan die meer pixels enz. heb ik niets aan als de foto's slechter worden.
            Deze vergelijking gaat niet op... Compleet andere klassen en compleet andere sensoren... Bij DSLR's mag je er wel nog vanuit gaan dat de nieuwe beter zijn dan de oude (ze kosten er ook genoeg voor, body only...)
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
              Wie graag in Raw werkt, is nog steeds héél goed af met de D100 waar er geen bewerkingen in de camera gebeuren (gebeurt bij canon en de D70 wel, want dat vergelijk wordt gemaakt). De Nikons zijn steeds bekend geweest om hun snelle opstart en waar je ook zit, de ontspanknop heeft steeds voorrang. Wel dat is één van de punten die voor mij dus wel tellen. Ook de iets grotere CCD cropfactor van 1,5 heb ik liever dan 1,6.
              De D20 ken ik nu niet direct maar bij de 10D duurde het een aantal tellen langer voor de foto gemaakt kon worden. Meer dan eens een vergelijk gemaakt.

Het is zo goedkoop om te gaan "vergelijken" op basis van wat ? Alle drie stellen je in staat om goede foto's te maken. En waarom zou een camera van een jaar geleden niet goed meer zijn als er een nieuwe op de markt komt ?
              En wetende dat nieuwer niet altijd beter betekent....ben ik zo haastig niet meer.

Voor wie in .jpg wenst te werken is de D70 beter geschikt dan de D100. Maar wie in Raw (NEF) wenst te werken is het nog steeds de D100 een goede keuze. En ik werk steeds in Raw. En als ik dat niet wil werk ik met een compact.
              Ik heb het niet over de 10D, maar de 20D. Dat verschil is voor mijn aanbevelling erg belangrijk. De 20D heeft ook een snelle opstart.

Hoe weet je dat er in een de Canon bij RAW wel iets wordt bewerkt in de camera en bij een 100D niet?

Camera van het jaar zegt mij niets. Elk jaar komt een ander merk aan de beurt. Die bladen moeten ook leven. Dit jaar is ook mijn camera 'Camera van het Jaar' Het interesseert mij niet

Ik zeg niet dat per definitie nieuwe camera's beter zijn. Bij de compactcamera's geven meer pixels, zoals je zelf al aangeeft, op eenzelfde (vaak te kleine) CCD)
              meer ruis. Ik noem dat ook geen evolutie.

Over ruis gesproken. Zowel de 100D als de 70D en dat betreft trouwens ook de D2H zijn boven de 400 ISO behoorlijk ruizig.

Voordat de 20D uitkwam vond ik op dat moment de Nikon D70 de betere camera boven de 300D qua mogelijkheden dan (niet qua ruis). Als ik dan een Nikon D70 adviseerde, hoorde ik niemand van de Nikon fotografen klagen.

Ik beweer ook niet dat je niet goed af bent met de D100. Prima camera. Het gaat erom als je nu een moet kopen.

Voor mij is de camera een middel en niets meer. Als ik voor een nieuwe koop sta, kan het ook een Nikon of Pentax zijn.
              Last edited by j@n; 19 januari 2005, 16:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door j@n
                Raar argument. Waarom zou je tiff willen opnemen, als het met NEF ook kan. Tiff neem je op als je geen jpg compressie wil, vervolgens wordt die tiff wel in de camera geconverteerd tot een bruikbare beeld. Als je het uiterste wil neem je NEF op; geen compressie, geen beïnvloeding door de camera en een veel kleiner bestand. De meeste (top)camera's geven om de door mij genoemde reden juist geen mogelijkheid tot het opnemen van tiff.

Als je nog geen objectieven hebt, kijk dan eens naar de Canon 20D. Toch een klasse beter dan die beide Nikons. Minder ruis en meer pixels zodat je ook nog eens een behoorlijk uitsnede kan maken en de mogelijkheid tot een batterijgrip. Kijk eens hier naar de verschillen:

Sommigen vinden het ontbreken van een spotmeting (4%) een gemis, maar ik durf te stellen dat de deelmeting van Canon met 13% zijn werk net zogoed doet.
                Ik heb een Canon 1D Mark II met spot en deelmeting en bij proefje kwam ik altijd tot bijna hetzelfde resultaat. De ene keer was spot iets beter de andere keer de deelmeting.

Ik adviseer je geen Canon omdat ik er een heb, maar omdat de Canon 20D in zijn segment NU de beste camera is. Als ik ooit een nieuwe koop en ik zou geen Canonobjectieven (en zelfs dan misschien nog) hebben dan koop ik op dat moment de beste camera of dat nu een Nikon of Minolta is.
                heel simpel.... en is al voorgekomen trouwens

als je een hoge kwaliteit wil afleveren..direct ter plaatse zonder al te veel nabewerking... en kom nu niet af met jpegs ... want dat is een wereld van verschil... dus die Tiff heeft echt wel zijn nut van tijd... OK, ik neem 90% van de tijd Raw op...maar er zijn van die momenten dat sommige mensen direct hun beelden in de beste kwaliteit willen... en dan zijn tiff's de oplossing
                some toys 4 big boys
                http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Mijn inziens zijn de lenzen het belangrijkste element. Discussiëren over plus- en minpunten tussen een D70 en een D100 kan nuttig zijn, maar wat is de zin ervan als er dan bijvoorbeeld 90% van de tijd een 28-300 megazoomlens op staat?

Ik heb nu een D70 en als ik een nieuwe body zouden willen, zou ik zeker de volgende zaken willen hebben, zodat ik aangewezen zal zijn op een pro body:
                  *MLU voor langere sluitertijden bij tele/macro werk
                  *Een echt grote viewfinder voor manueel focussen bij macrofoto's.
                  *Nog snellere en accuratere autofocus.

Voor de rest ben ik ongelofelijk content van de onovertroffen flitsprestaties in combinatie met een SB-600/800, de zeer snelle opstart, de goede schrijftijden naar de CF kaart en de scherpte van de foto's mits gebruik van de juiste lenzen. Ik schiet ook altijd NEF, en haal hiermee zeer goede resultaten mijns inziens...

Mijn conclusie is dat wanneer je geen verticale grip nodig hebt, een D70 met SB-600/800 voor hetzelfde geld een meer verantwoorde uitgave betekent dan een D100.

Groeten,

Frank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy
                    heel simpel.... en is al voorgekomen trouwens

als je een hoge kwaliteit wil afleveren..direct ter plaatse zonder al te veel nabewerking... en kom nu niet af met jpegs ... want dat is een wereld van verschil... dus die Tiff heeft echt wel zijn nut van tijd... OK, ik neem 90% van de tijd Raw op...maar er zijn van die momenten dat sommige mensen direct hun beelden in de beste kwaliteit willen... en dan zijn tiff's de oplossing
                    Je hebt een punt Huggy. Doch in een dergelijke situatie zou ik ze ook een jpg durven voorschotelen. Bij de 1D Mark II kan ik de compressie instellen van 1-10
                    op dezelfde manier als in Photoshop. Overigens alle nieuwe camera's hebben geen Tif mogelijkheid meer en ooit gaat die D100 kapot.

Comment

Hallo,

Momenteel heb ik de Nikon D70. Ben er héél tevreden van, maar elke keer ik hem gebruik mis ik de verticale grip meer en meer. Ik weet niet wat jouw manier van fotograferen is, maar ik crop graag en dan is 6 milj. pixels iets teweinig. Bovendien druk ik enkel af in A3 (als ik iet afdruk).

Voor mij is de keuze dus snel gemaakt: Een Nikon met een 10 milj. pixels (of meer) en verticale grip!!!
                      En dat is de Nikon D2X

Maar das natuurlijk jouw keuze hé.

Geef anders eens een meer detailleerde versie van jouw voorkeuren en ideën en afdrukken.

mvg Sven Michiels

Comment

Voor mij is de keuze dus snel gemaakt: Een Nikon met een 10 milj. pixels (of meer) en verticale grip!!!
                        En dat is de Nikon D2X
                        Maar das natuurlijk jouw keuze hé.

Die zou ik ook wel willen... Eind Februari weten we meer van deze camera... maar wie gaat dat (willen) betalen???? Zeker als je ziet hoe de prijs van de D2H gezakt is in de relatief korte tijd dat die op de markt is...

Groeten,

Frank
                        Last edited by Svenmichiels; 19 januari 2005, 19:56.

Comment

Lees dit maar eens:

D70 =

Comment

Jongens jongens geen ruzie maken hoor... het is allemaal zowieso maar een tijdopname....
                            even tussendoor,,,.....
                            De D2H is niet meer leverbaar bij de importeur.

D2 D2x is mij op dit moment een te zware uitgave.
                            De D100 is inderdaat door zijn body erg goed. (Metaal)
                            De D70 wint het op specs, en de recenties van diverse mensen zijn erg goed.
                            De lens is hierbij een zwaar bepalende factor.
                            De objectiven die ik heb zijn duur en goed.
                            De D100 is bijna de helft duurder en dat is nou juist het punt.

Ik heb de D70 besteld.
                            Nu, als het een camera is die snel vervangen wordt door veel betere techniek met mooiere resultaten, vervang ik hem gewoon.
                            Het is de 1e digiSLR die ik dan heb, en zo kan ik eerst mooi leren werken zonder een te grote investering te doen.

Allen bedankt voor de echt leerzame hulp...

Later meer .. (ALS HET MEE ZIT HEB IK HEM MORGEN IN HUIS)

Thanx again...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martyin

Later meer .. (ALS HET MEE ZIT HEB IK HEM MORGEN IN HUIS)
                              De mijne is maandag verstuurd bij topfoto, we zijn nu donderdag en nog steeds géén geluk ... wachten is erg ... te erg
                              www.fotofolio.be

Comment

@Kayrun

Wat heb je betaald?
                                - Nikon D70, body (NL) 879 Euro (1 model voorradig)
                                - Nikon D70, body (UK) 805 Euro (ruim uit voorraad leverbaar)
                                Ze zijn op voorraad bij Konijnenberg.
                                Last edited by Martyin; 20 januari 2005, 13:24.

Comment

Working...
                                X