Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 of D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D100 of D70

Hallo,...
    Na veel lezen weet ik het niet meer..
    De een geeft aan D70 en de ander D100.

Als geld geen rol speelt maar ik wil gaan voor kwaliteit snelheid en bedieningsgemak....
    Welke Camera is best?

Graag wat gebruikers ervaringen en Advies?
    Ik wil de Camera voor de meest uiteenlopende dingen gaan gebruiken.

Natuur foografie, Landschappen, etc. maar ook gewoon de Kids en portret werk.
    Daarbij wil ik ook via een koppelstuk wat verkrijgbaar is de camera aan een Meade Sterrenkijker hangen om astro fotografie te doen.

Is er verschil in ruis?

Hellluppp

Martin

Re: D100 of D70

als geld geen rol speelt en je wenst Nikon, wachten op D2X, normaal gezien beschikbaar op 25 feb 2005...
    anders eens search doen, bvb http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=40692
    Last edited by Panoramix; 19 januari 2005, 12:47.
    Panoramix

Comment

Als geld geen rol speelt maar ik wil gaan voor kwaliteit snelheid en bedieningsgemak....
      D2X

Zelf vind ik de D100 een prima camera, ondanks dat hij alweer bijna 3 jaar op de markt is. Een D70 heb ik alleen maar in m'n handen gehad en het nadeel wat ik ervan ondervond is dat hij nogal plastic aanvoelt, er geen grip voor bestaat en ik geloof dat spotmeting alleen maar te gebruiken is als je het menu induikt.
      Voordelen van een D70 zijn wel dat hij sneller foto's wegschrijft en de flitssynchro tijd is 1/500s. ipv 1/180s.. Het is maar waar je prioriteiten liggen...
      Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
        en ik geloof dat spotmeting alleen maar te gebruiken is als je het menu induikt.
        Dit is incorrect, kan je gewoon via knop bovenaan instellen.
        Gallery: http://www.fotogallerij.be

Comment

voor mij was de keuze snel gemaakt....

de D100

D70 kan je geen grip aansluiten...wat voor mij een errug groot negatief punt was (door my Baby F4S kan ik nie meer zonder )
          De D70 kan geen Tiff opnemen
          D70 gaat in zijn ISO niet zo hoog als de D100
          Je kan er geen cable-release op aansluiten...
          en ja... hij voelt gewoon nie zo lekker aan

een aantal punten die mij toch wel voor een ouder toestel deden kiezen...
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

als een batterijgrip niet noodzakelijk is, zie ik geen reden om nog een D100 te kopen
            D70 overtreft de D100 op veel zaken zenne
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

kijk misschien ook es hier voor een vergelijking :

Dan moet je zelf maar gaan uitmaken wat voor jou de doorslaggevende argumenten zijn...
              D7000 en wat glas

Comment

@all reactions..
                Bedankt.

Dat geld puntje bedoelde ik op basis van beide modellen, niet voor veel duurdere camera's.
                Ik neig zelf overigens naar de D100 omdat de plastic behuizing me een beetje tegenstaat.
                Is er niet een D70 met metalen behuizing op komst?
                Zou mooi zijn..
                Daarnaast moet ik melden dat ik een paar Nikon objectiven heb, anders was ik misschien wel voor de duurste sony(was dat niet DSC-F828) gegaan. Die komt zeer goed uit de testen.

Vraagje, kun je bij de camera's ook handmatig de sluiter open zetten en vervolgens na bv 1 minuut de sluiter weer dicht laten gaan?
                Is erg handig als je zeer lange belichtingstijden wilt bij Deep Space fotografie.

Ik ga verder lezen.
                Last edited by Martyin; 19 januari 2005, 13:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martyin
                  @all reactions..
                  Bedankt.

Dat geld puntje bedoelde ik op basis van beide modellen, niet voor veel duurdere camera's.
                  Ik neig zelf overigens naar de D100 omdat de plastic behuizing me een beetje tegenstaat.
                  Is er niet een D70 met metalen behuizing op komst?
                  Zou mooi zijn..
                  Daarnaast moet ik melden dat ik een paar Nikon objectiven heb, anders was ik misschien wel voor de duurste sony(was dat niet DSC-F828) gegaan. Die komt zeer goed uit de testen.

Vraagje, kun je bij de camera's ook handmatig de sluiter open zetten en vervolgens na bv 1 minuut de sluiter weer dicht laten gaan?
                  Is erg handig als je zeer lange belichtingstijden wilt bij Deep Space fotografie.

Ik ga verder lezen.
                  Waarom ga je niet voor een tweedehandse D100 ?
                  http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                    als een batterijgrip niet noodzakelijk is, zie ik geen reden om nog een D100 te kopen
                    D70 overtreft de D100 op veel zaken zenne
                    Er zijn nog verschillende redenen om nog steeds voor een D100 te gaan.
                    En ik noem er hier slechts één wat ook niet op het overzicht van Dpreview staat en dat is D100 uncompressed Raw/NEF en D70 (compressed Raw), dus niet echt Raw/NEF. Met de D100 heb je dus echt nog wel véél maar informatie in de foto's en dat is bij nabewerking toch echt wel héél belangrijk.
                    Last edited by Potske; 19 januari 2005, 16:14.

Comment

Bij ons op de fotoclub zijn er verschillende D70-gebruikers en hun fotookes zien er zeer goed uit (in JPEG getrokken) recht uit de camera.Het toestel is sneller,heeft iTTL-flitstechniek (groot voordeel want het is de laatste nieuwe flitstechnologie!) en heeft nog andere voordelen tegenover een D100.De D70 is jonger en "moderner" natuurlijk.

Maar ik zou nooit m'n D100 wisselen voor een D70 vanwege de robuustheid(niet enkel de body maar bijv.ook de sluiter...),geen mirror lock (van belang bij bijv. macrowerk),de RAWbestanden zijn van een betere kwaliteit (minder compressie),mogelijkheid grip... en als je steeds in RAW fotografeert zoals ik dan doen de D100-foto's niet onder voor de JPEG's van de D70.

Klik hieronder op m'n link en bekijk de landschapsfoto's maar eens (zwartwit,Mala Fatra (colour)...)Ik werk erg veel met de spotmetering en die werkt prachtig en erg precies op de D100.

Klein detail misschien maar de sensor van de D100 poets je zelf veel makkelijker dan de sensor van de D70 daar deze laatste een plastic rand heeft.De opbouw van de D100 is anders en hier swipe je het stof netjes van de sensor af zonder enig obstakel.

Met beide ga je erg mooie foto's kunnen maken. En bedenk dat het de lenzen zijn die de doorslag geven en waar je je geld moet insteken.Beter een wat oudere camera met prima glas dan steeds 't nieuwste van nieuwste met kwalitatief minder goed glas.
                      Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
                        Er zijn nog verschillende redenen om nog steeds voor een D100 te gaan.
                        En ik noem er hier seclhts één wat ook niet op het overzicht van Dpreview staat en dat is D100 uncompressed Raw/NEF (echt) en D70 (compressed Raw), dus niet echt Raw/NEF. Met de D110 heb je dus echt nog wel véél maar informatie in de foto's en dat is bij nabewerking toch echt wel héél belangrijk.
                        Dit is absoluut niet waar. De compressed versie heeft enkel voordelen, daar ze een compressie zonder verlies is(zoals zip of rar). Alle informatie blijft dus in het beeld, alleen wat kleinere file, sneller weg geschreven, meer foto's mogelijk in de buffer, camera sneller klaar voor een nieuwe foto,....

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

[QUOTE=Martyin
                          [/QUOTE]

Je kan dat zeker met de D70 en wellicht ook met de D100.
                          In de stand M plaatsen en snelheid verlagen tot bulb verschijnt. Is zelfs mogelijk in deze stand de camera te bedienen met draadloze afstandsbediening (zelfs met de goedkope universele TV afstnadsbedienig). Je zet dus de sluiter zolang open als nodig. Zie o.a. nachtfotografie - vuurwerk, erg interessant met de afstandsbediening.

Groetjes,
                          Pol.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner
                            geen mirror lock (van belang bij bijv. macrowerk),
                            Inderdaad roadrunner, dit is iets wat ik wel mis op de D70 bij macrowerk. Bij langere tijden op statief krijg je onscherpte.

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                              Dit is absoluut niet waar. De compressed versie heeft enkel voordelen, daar ze een compressie zonder verlies is(zoals zip of rar). Alle informatie blijft dus in het beeld, alleen wat kleinere file, sneller weg geschreven, meer foto's mogelijk in de buffer, camera sneller klaar voor een nieuwe foto,....

Hubert
                              Lees eens wat men hier schrijft ivm verlies in de D70 compressed NEf's:

Conclusie: er is wel degelijk verlies in detail en het voorstellen zoals Ken Rockwell het doet alsof het een gewone zipfile-omzetting is klopt niet.Er gaan bij de omzetting vooral details in de highlights verloren.
                              Danny's Photosite

Comment

Working...
                              X