Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• telelens D70

Ik ben me aan het orienteren op welke lenzen ik wil voor mijn D70. Ik zoek een lens die lichtsterk moet zijn een een behoorlijk bereik moet hebben voor het spotten van vogels en natuur om deze beeldvullend vast te leggen. Daarnaast prefereer ik een een snelle zoom Zelf heb ik de volgende opties bedacht, maar naar welk zal jullie voorkeur gaan. (max 1000 euro)

sigma 70-200 f2.8 + TC 1.4 (lichtsterk (zonder converter) maar te kort bereik vandaar 1.4, maar dan zit je nog net aan de 280 zonder crop) In principe twee lenzen

sigma 100-300 f4 (behoorlijk bereik maar maar een f4. Is dat handig om snelle acties van vogels vast te leggen in schermerige en/of bewolkte dagen? ivm sluitertijd.)

Of zijn er nog ander opties?

opties die imo afvallen:
    Bigma is voor mij te zwaar als looplens
    80-400 VR/OS te langzame AF (of valt dat mee?)

Zelf dacht ik de 100-300 maar die werd door iemand juist afgeraden om dezelfde redenen (wat mij verbaasde. ik had namelijk best veel goede reviews gezien) die in deze review terugkomen. En dan vooral vanwege dat sqf tabelletje. -> De kleuren veranderen snel van rood naar andere (= slecht)
    Last edited by Tijs_a; 12 januari 2005, 13:58.
    Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Re: telelens D70

Als je rekening houdt met de vergrotingsfactor van de sensor van je digitale camera ( +/- 1.5 ) kom je met de 70 - 200 aan een bereik van 300 zonder telering en van 420 met telering. dit lijkt me toch behoorlijk. zeker als het een echte looplens moet zijn zal je dus veel uit de losse hand foto's nemen, en dan ga je met nog grotere tele's toch de mist in gaan. de grotere lichtsterkte is toch een voordeel als je bijvoorbeeld sportfoto's gaat nemen.
    Nikon D70 + Sigma 18 - 125 mm F 3.5-5.6 DC
    ready to learn

Comment

toch best content van de 100-300 zenne

op hotshots.be kan je enkele foto's zien die met de Sigma 100-300 gemaakt zijn

2.8 is natuurlijk nog beter maar ook stuk duurder hé
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
        toch best content van de 100-300 zenne

op hotshots.be kan je enkele foto's zien die met de Sigma 100-300 gemaakt zijn

2.8 is natuurlijk nog beter maar ook stuk duurder hé
        Mij werd deze 100-300 afgeraden. Terwijl ik hele goede resultaten met deze lens had gezien.
        Ik denk dat 70-200 + conv aan de korte kant is. Maar wel een goede start lens is die lichtsterk is. Jammer dat de 100-300 geen 2.8 is. Maar hoe bezwaarlijk is dat. Ik bedoel hoeveel kan een iso bump die 1 stop meer compenseren. Of zijn er nog andere alternatieven. De 120-300 f2.8 maar die is echt te duur. Of denk ik over bepaalde lenzen te negatief. (50-500/80-400?)
        Last edited by Tijs_a; 12 januari 2005, 09:50.
        Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Comment

Ik denk dat je over die 80-400 vr te negatief denkt...... 'k heb deze morgen aan zee enkele foto's geschoten.... zal ze vanavond on-line zetten..... en dit valt volgens mij serieus mee...... De af is niet zo snel, maar op af-c en je blijft constant focusen..... 't is wat oerenen ..... maar op 1/125 op 400 mm nog scherpe foto's kunnen maken vindt ik een serieus voordeel...... Nadel is wel, dat je goed de beweging van je bewegende objecten ziet Mijn eerste indrukken van zo'n 80-400 vr ('t is wel de nikkon versie) zijn momenteel vrij positief.... Maar geef me nog een paar weken om er echt een uitspraak over te doen
          To make your dreams come true, wake up

Comment

af-c dat kan je instellen op de D70 toch. Hij is wel mooi die 80-400VR en lekker licht. Heb je ook al onder licht arme situaties acties proberen te bevriezen?

Comment

ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen beide lenzen . Blijkbaar moet ge een keuze maken tussen portret/sportfotographie - hier is de sigma 70/200 f2.8 met 1/4 converter uitstekend voor , anderzijds natuurfotographie waar ge met een 100-300 f4 evengoede beelden (scherpte) maakt. Ik ben curieus naar uw keuze . Ik ga op 12 februari naar corne van ieperen in nl voor de aan koop. Tegen dan moet ik beslist hebben. Mijn probleem is of ge met een f2/8 wel scherpere natuurfoto's maakt dan met een f4, allebei sigma

Comment

het is eigenlijk nu voor mijn de 70-200 + 14TC / Bigma / 80-400 OS/VR
                100-300 werd mij afgeraden en is ook een onhandige uitbeidingslens. Want als je een 100-300 koop je geen 70-200 er bij. Bij de bovenstaande keuzes wel.
                Ik vraag me af of 280 zoom genoeg is (denk het niet maar wel f2.8), de bigma is wel erg zwaar (1.9 kilo), en af is langzaam maar hoe langzaam is langzaam en is de sigma OS sneller? (is ook 1.7 kilo)
                Ik denk dat met de laatste twee overwegngen het meest te leven is.
                Een 70-200 kan altijd nog.
                Last edited by Tijs_a; 12 januari 2005, 14:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijs_a
                  het is eigenlijk nu voor mijn de 70-200 + 14TC / Bigma / 80-400 OS/VR
                  100-300 werd mij afgeraden en is ook een onhandige uitbeidingslens. Want als je een 100-300 koop je geen 70-200 er bij. Bij de bovenstaande keuzes wel.
                  Ik vraag me af of 280 zoom genoeg is (denk het niet maar wel f2.8), de bigma is wel erg zwaar (1.9 kilo), en af is langzaam maar hoe langzaam is langzaam en is de sigma OS sneller? (is ook 1.7 kilo)
                  Ik denk dat met de laatste twee overwegngen het meest te leven is.
                  Een 70-200 kan altijd nog.

Opgelet, indien je de TC 1.4 gebruikt ga je wel een stop verliezen dacht ik en wordt het een F4.
                  D7000 en wat glas

Comment

Hi, als 280mm genoeg is zou ik zeker voor de 70-200 +1.4 gaan.
                    Heb je duidelijk meer nodig dan zou ik kiezen voor de bigma. Ik vond de bigma bij voldoende licht scherper dan de nikon 80-400. De nikon had wel meer contrast.
                    Mijn Foto's

Comment

met crop erbij heb je toch het equivalent van een analoge 105-280mm met een f vast 2.8 , wat volgens mijn bescheiden mening een zeer scherpe foto zou moeten leveren zowel in de natuur als in sport of portret en de lens weegt maar1270 gr.met de converter heb je nog altijd een f4 wat nog steeds zeer goed is en naar ik denk zeer scherpe foto's maakt als je het toestel rustig houdt.Bij corné vanieperen is de prijs voor de lens 745 euro en voor de convertor 1/4 sigma 175 euro, wat als je met de rest gaat vergelijken een zeer goede prijs is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trikkie
                        met crop erbij heb je toch het equivalent van een analoge 105-280mm met een f vast 2.8 , wat volgens mijn bescheiden mening een zeer scherpe foto zou moeten leveren zowel in de natuur als in sport of portret
                        Zoalang je maar rekening houdt met het feit dat de crop alléén het formaat van het beeld betreft en niet de lengte van de lens veranderd klopt dat. M.a.w. je haalt geen onderwerpen dichterbij, je snijdt een stuk van het beeld af.
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                          Zoalang je maar rekening houdt met het feit dat de crop alléén het formaat van het beeld betreft en niet de lengte van de lens veranderd klopt dat. M.a.w. je haalt geen onderwerpen dichterbij, je snijdt een stuk van het beeld af.
                          Dit is eigenlijk wel exact hetzelfde een telelens doet. Die zogenaamde crop verkleint de beeldhoek en een tele doet dat ook. Wat wel is is het feit dat, door de crop factor, meer van het glas gevraagd wordt. Hetgene normaal door een gans lens-oppervlakte moet gaan, komt nu door een kleiner oppervlakte waardoor meer van het oplossend vermogen van de lens wordt verwacht.
                          Langs de andere kant is de kwaliteit van het glas altijd het beste in het midden, zodat het ene het effect van het andere wat compenseert.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Als ik een vogel (mus, al zie je die niet zo veel meer) van 10 meter wil fotograferen is 280 zeker te weining. Ik wil lichtsterk (f.2.8 zonder conv 1.4)en aardige zoom en dat kan niet in de prijsklasse die ik voor ogen heb.
                            Ik denk eerst een 70-200 + conv en daarna een bigma of prime, denk ik. Ga ik namelijk eerst voor de bigma, betekent dat deze altijd op me camera moet zitten (of de kit natuurlijk) en da is niet handig voor lang lopen. Met de 70-200 heb je een mooie allrounder en draagbaar. Al zal ik wel het bereik missen van 300 tot 400 denk ik.
                            Last edited by Tijs_a; 12 januari 2005, 14:50.

Comment

Die Bigma is inderdaad geen wandellensje

De keuze voor de 70-200 heb ik om de zelfde reden gemaakt. Lichtsterk, licht van gewicht, klein, veel bereik en betaalbaar gaat helaas niet samen.
                              Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                              lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
                              X