Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belang UV Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belang UV Filter

Na de searchfunctie te gebruiken heb ik nog niet echt een antwoord gevonden. Mijn vraag is devolgende:

Hoe belangrijk is het voor ons om eventueel een UV filter aan te schaffen ?
    www.fotofolio.be

Re: Belang UV Filter

Al was het alleen maar om je lens te beschermen. Beter een nieuw UV filter kopen dan een nieuwe lens

En hier een andere reden :

Deze filters houden de ultraviolette straling tegen, die voor het menselijke oog onzichtbaar is. UV-filters komen vooral in de bergen en aan zee goed van pas, omdat daar de UV-straling het hoogst is. Met het gebruik van UV-filters voorkom je een blauwzweem, die anders door de straling veroorzaakt wordt. Een andere werking van UV-filters is dat ze voor een betere kleurenweergave en hoger contrast zorgen. En niet in de laatste plaats dient het filter als bescherming voor de lens.
    Last edited by Hanske; 11 januari 2005, 09:48.
    Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
    Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Wel merk / type raad u mij dan aan ?
      www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kayrun
        Wel merk / type raad u mij dan aan ?
        B&W is wel een goed merk ...........
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Lees ook eens mijn opmerkingen in deze thread : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=60830

Comment

zou een skylight filter ook kunnen dienen voor lens bescherming?
            ruud

Comment

duurder is beter... maar veel uitgeven om lens bescherming :-/

als je niet eens deftig weet wat je juist met filters kunt bereiken hoeven dure filters toch helemaal niet?
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                als je niet eens deftig weet wat je juist met filters kunt bereiken hoeven dure filters toch helemaal niet?
                Daar ben ik het helemaal mee eens.
                In eerdere topics op dit forum is er al heel wat over filters gesproken. Let wel, filters zijn niet altijd handig om te gebruiken. Maar als ik jullie zou zijn, zou ik eerst de camera beter leren kennen, voordat je nog extra aanverwante zaken erbij koopt.

Pas als je je camera kent en weet wat de mogelijkeheden (en onmogelijkheden) zijn van de camera, weet je wat je mist en eventueel extra bij kunt kopen.
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

Comment

Op mijn lenzen staan ook UV filters,maar die dienen hoofdzakelijk om mijn lenzen te beschermen tegen eventuele krassen en vinderafdrukken en stof.
                  Maar ik neem dan niet de duurste,Hoya UV filters zijn al goed genoeg.
                  Last edited by Cois; 11 januari 2005, 11:14.
                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
                    Op mijn lenzen staan ook UV filters,maar die dienen hoofdzakelijk om mijn lenzen te beschermen tegen eventuele krassen en vinderafdrukken en stof.
                    Maar ik neem dan niet de duurste,Hoya UV filters zijn al goed genoeg.
                    Je vergist je denk ik. De kwaliteit van wat voor je lens komt is wel zéér belangrijk, daar mag je niet op besparen. Daar is het beste nog niet goed genoeg eigenlijk. Kies gerust voor de duurdere B+W's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Potske
                      Je vergist je denk ik. De kwaliteit van wat voor je lens komt is wel zéér belangrijk, daar mag je niet op besparen. Daar is het beste nog niet goed genoeg eigenlijk. Kies gerust voor de duurdere B+W's
                      toch niet hoor....
                      het goedkoopste voor lensbescherming volstaat...

bij duurdere filters heb je metalen(koperen) vatting en 'n meerlagen coating, maar dat heeft geen enkele invloed op de beeldkwaliteit...alleen op de duurzaamheid

doe de test zelf maar 'ns met 'n degelijke prime en zet er gewoon enkel vensterglas voor...je gaat geen verschil zien

Comment

Mijn ervaring met een goedkoop filtertje was dat het wel degelijk uitmaakt. Het beeld was minder dan zonder filter of met goed filter.

Mogelijk dat vensterglas minder verziekt dan een slecht filter.
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

excuse me?
                          vraag de topic starter dan maar onmiddelijk om die 70-300 weg te pieren en een 200mm met VR te kopen.
                          als we dan toch bezig zijn kunnen we die D70 dan mss ook maar schrappen?

beetje wikken en wegen. als je net een DSLR gekocht hebt dan moet je niet beginnen met het duurste van het duurste erop te vijzen, of je resultaat ernaar gaat zijn is bedenkelijk.

een hoya filter zal beter zijn als géén filter (in de juiste omstandigheden).
                          en een goede B&W zal (mss) een verbetering geven.

wéét ook dat er nog geen één foto met die D70 genomen is.
                          ik zou zeggen: probeer eerst je toestel, probeer daarna je 2de lens.
                          bekijk je resultaten en vraag je dan af of je een speciale filter nodig hebt.

trouwens, als je naar een fotozaak stapt ga je ook 'flink' mogen betalen voor een hoya filtertje...
                          foto als spiegel of als venster?

Comment

Rustig jongens, géén ruzie maken voor mij

Dus het is wel aan te raden om een voorzet stukje op mijn lenzen te zetten om krassen ed. op mijn lenzen te vermijden ?
                            www.fotofolio.be

Comment

Sorry maar ik heb dat toch nog niet aan mijn foto's opgemerkt hoor.
                              Een Hoya filter is nu ook weer niet de goedkoopste,het is de gulden tussen weg.
                              ( ben ook maar een amateurke hé )
                              mvg FrançoisVM
                              Canon 7D

Comment

Working...
                              X