Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belang UV Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Belang UV Filter

Ik ga nu mijn eigen ruiten ingooien , maar probeer tevens "te strijden" tegen het beeld van de winkel die een filter verkoopt als extra omzet.

Mijn ervaringen met filters: Op al mijn lenzen (en dat zijn er nogal wat) heb ik geen "beschermfilters" in de vorm van UV filters. De reden hiervoor is dat de prijs van een front-element van een objectief een van de minst dure onderdelen van de lens is. Een element van een lens van € 1000,00 kost ongeveer € 75 tot € 100,00. Dus qua lensbescherming heeft een UV filter voor mij niet zoveel toegevoegde waarde (of ik bij schade een front-element of filter moet vervangen is dus nagenoeg gelijk).

Er is weldegelijk een verschil in kwaliteit tussen de verschillende merken filters . Op zich logisch, want we praten hier tenslotte over optiek en goede optiek kost nu eenmaal meer geld dan mindere optiek (grappig overigens dat we het bijna allemaal met elkaar eens zijn dat een objectief van € 2000,00 betere optische resultaten heeft dan een objectief van € 200,00).

Dus, op economische gronden (dure vervanging onderdelen van het objectief) hoef je geen beschermfilter aan te schaffen.
    Waarom dan wel: 1. Als je in zeer slechte weersomstandigheden gaat fotograferen is een beschermfilter aan te raden, maar neem dan een Multi-coated filter, deze is ervoor gemaakt. 2. Als je extra UV wilt filteren, gebruik dan ook een filter.

Ga niet bezuinigen op een filter. Als je een objectief koopt van € 1000,00 koop dan ook en filter die past bij de hoge optische kwaliteit van de lens en dat zijn de filters van HOYA en B&W of van het het merk zelf (Canon, Nikon, Sigma). Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de goedkopere filters d optische kwaliteit van een objectief negatief beinvloeden.
    Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cvaniperen
      Mijn ervaringen met filters: Op al mijn lenzen (en dat zijn er nogal wat) heb ik geen "beschermfilters" in de vorm van UV filters. De reden hiervoor is dat de prijs van een front-element van een objectief een van de minst dure onderdelen van de lens is. Een element van een lens van € 1000,00 kost ongeveer € 75 tot € 100,00. Dus qua lensbescherming heeft een UV filter voor mij niet zoveel toegevoegde waarde (of ik bij schade een front-element of filter moet vervangen is dus nagenoeg gelijk).
      Komt daar bovenop nog eens het feit dat het gehard glas is. Krassen krijg je niet door aangepast kuismateriaal (vochtige doekjes ed), wanneer je natuurlijk gebruik gaat maken van een 14dagen oude zakdoek die al enkele keren tegen de grond gegaan is? Ja,dan...

Vreemd toch dat iedereen, als het op kuisen van de sensor aankomt, met een chirurgische precisie te werk gaat. Maar als het op lenzen aankomt, worden allerlei middelen gezocht om te "beschermen" - tegen wat dan?? Als je nu die lenzen behandeld als de sensor? Ik heb die UV hype nooit begrepen. Functioneel gebruik van een UV, pola of kleurenfilter - ja, maar om te beschermen?

Trouwens Corne: die 100€ voor een frontelement is dat dan met DIY plaatsing? Dat zijn toch geen prijzen die nikon of canon aanrekenen voor een vervanging, of toch?
      Last edited by Oliver; 11 januari 2005, 19:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oliver
        Ik heb die UV hype nooit begrepen. Functioneel gebruik van een UV, pola of kleurenfilter - ja, maar om te beschermen?
        lees dit eens

Hoi... Na een aanvaring met een struisvogel in een dierenparkje heb ik nu een kleine kras op mijn lens.... Bij de foto's die ik daarna genomen heb is me niets opgevallen.. Wat is het gevolg van een krasje op de lens ? is het krasje te verwijderen ? wie kan me er meer over vertellen ? Mauske (Sony DSCF505V)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oliver

Trouwens Corne: die 100€ voor een frontelement is dat dan met DIY plaatsing? Dat zijn toch geen prijzen die nikon of canon aanrekenen voor een vervanging, of toch?
          Het verschilt per fabrikant en per lens, maar de kosten vallen mee.
          Canon 1Ds MKII, EF 14mm f/2.8, EF 24mm f/1.4L USM, EF 35mm f/1.4L USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.2L, EF 135 f/2L, EF 200mm f/2.8, Gitzo 1127 & Kirk BH1 & Leica Digilux 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w00ha
            Aan struisvogels had ik niet gedacht

Morgen uv's bestellen.

Comment

Wat is het verschil tussen een UV filter en een Skylight filter behalve de prijs?
              En welke raden jullie aan?
              Last edited by Tijs_a; 13 januari 2005, 09:42.
              Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tijs_a
                Wat is het verschil tussen een UV filter en een Skylight filter behalve de prijs?
                En welke raden jullie aan?
                skylight filter geeft iets warmere kleuren.
                UV filter moet normaal neutraal zijn...dient enkel voor (ons) onzichtbaar UV licht te filteren.

beide zijn uiteraard geschikt voor lensprotectie...

aan jou de keuze..

Comment

UV filter moet normaal neutraal zijn...dient enkel voor (ons) onzichtbaar UV licht te filteren.

aan jou de keuze..
                  Nog even dit, in tegenstelling to film zijn digitale sensors vrij ongevoelig voor UV licht. Komt daar nog bij dat moderne multi coated lenzen zowiezo weining UV licht doorlaten. Maw, als flilter heeft een UV filter weining tot geen zin op een DSLR.

Comment

aan jou de keuze..
                    Zijn er ook plaatjes waar duidelijk het verschil is op te zien. Die filters zijn wel duur een skylight diameter 86 kost 107 euro. (dure protectie)
                    Maar als het daadwerklijk een meerwaarde heeft voor de kleuren is dat overkomelijk.
                    Nikon D70 | nikkor AFS DX 18-70 f/3.5-4.5G | Nikkor AF 70-300 f/4-5.6G |Lowepro Nova 4 AW | Manfrotto 55db + 141RC

Comment

Nog even dit, in tegenstelling to film zijn digitale sensors vrij ongevoelig voor UV licht. Komt daar nog bij dat moderne multi coated lenzen zowiezo weining UV licht doorlaten. Maw, als flilter heeft een UV filter weining tot geen zin op een DSLR.
                      dat klopt idd...
                      ik benaderde de vraag meer algemeen, dus ook voor analoge fotografie...
                      met 'n goede AWB en PS zijn de meeste filters praktisch overbodig

Zijn er ook plaatjes waar duidelijk het verschil is op te zien. Die filters zijn wel duur een skylight diameter 86 kost 107 euro. (dure protectie)
                      hangt er vanaf welke objectieven je gebruikt, maar als je digitaal werkt (wat ik veronderstel) dan zijn alle kleurcorrectie's makkelijk in PS bij te tunen...

anyway, ik veronderstel dat de meeste praktisch geen filters meer gebruiken op DSLR of het moesten de meest noodzakelijke zijn...meestal protectie of
                      bv : polarisatie omdat reflecties moeilijk weg te werken zijn
                      gradueel grijsfilter om je dynamisch sensor bereik wat meer te benutten...
                      of bv star effectfilter...

de rest is meestal allemaal in PS te bewerken

Comment

geef me 'n voorbeeld om je argument te staven....enkel bij gebruik van UV filters wel te verstaan...
                        Het is uw goed recht om me niet te geloven.

Maar goed ik heb het onlangs nog ondervonden. Ik bestelde een B+W UV filter 77mm. Die waren niet binnen en er werd mij een "identieke" voorgesteld, goedkoper maar "even goed". Ik besloot het te proberen, tegen beter weten in, want ook ik geef ik niet graag te veel geld uit voor wat mogelijk hetzelfde geeft. Ik zette die erop en inderdaad het leek goed te zijn. Tot ik een bepaald beeld onder een bepaalde hoek van de zon buiten wilde fotograferen en ik flare zag. Ik haal de filter eraf en de flare was ook weg. Ik bestelde de B+W en heb in vrijwel dezelfde omstandigheden geen flare meer gezien. Heb toen op fora nadien gelezen dat er inderdaad problemen zijn met flare bij gebruik van Hama en Hoya filters en dat het een pak minder is bij B+W.

Daarenboven heb ik wel iets anders te doen dan wat ik schrijf aan goede raad dat steeds te gaan argumenteren, ik schrijf geen onzin, eventuele tegenargumenten kunnen steeds.

Ik vind dat hier al te dikwijls zo maar wat wordt gezegd en daar doe ik niet aan mee. Integendeel ik erger me dikwijls aan vele gratuite opmerkingen. Gelukkig zijn er dan nog enkele mensen, zoals ik, (minder en minder) die dan nog de goesting hebben om die eventueel te weerleggen, wat hier dan ook gebeurde. En ik niet alleen.
                        Last edited by Potske; 13 januari 2005, 13:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                          zou je dan zo vriendelijk kunnen zijn onze topicstarter een pm te sturen met daarin de uitleg waarom hij dan juist die bepaalde filters moet geven?
                          We zitten hier op een forum het is dan de bedoeling dat iedereen dat kan lezen. Ik krijg nu naar mijn goesting al te veel persoonlijke vragen in mijn mailbox en dat is wel niet de bedoeling. Met een enkel antwoord houdt het gewoonlijk niet op.

Comment

Working...
                          X