Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UV filter / lens beschermer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• UV filter / lens beschermer

Ik denk dat ik beter een Uv filter koop zodat mijn lens beschermd is, maar er zijn zoveel soorten (polar,..), ik zou ni weten wat nemen, en welk merk!
    t'is voor op mijn nikkor 18-70
    kan iemand mij helpen?
    Nikkon D70 + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 G + SB 600 + Sandisk Ultra II 1 GB

Re: UV filter / lens beschermer

als het alleen ter bescherming is maakt het toch niet uit wat je koopt volgens mij.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpcolin
      Ik denk dat ik beter een Uv filter koop zodat mijn lens beschermd is, maar er zijn zoveel soorten (polar,..), ik zou ni weten wat nemen, en welk merk!
      t'is voor op mijn nikkor 18-70
      kan iemand mij helpen?
      Ik heb er een UV-filter 010 van B+W opgezet maar heb ook nog een vraagje voor de gevorderden onder ons.
      Mag je de UV-filter gewoon op de lens laten zitten en er een polarisatiefilter bovenop draaien als je buitenopnamen wilt maken of moet de UV-filter er af en de andere er op?

Ollie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ollie
        Ik heb er een UV-filter 010 van B+W opgezet maar heb ook nog een vraagje voor de gevorderden onder ons.
        Mag je de UV-filter gewoon op de lens laten zitten en er een polarisatiefilter bovenop draaien als je buitenopnamen wilt maken of moet de UV-filter er af en de andere er op?

Ollie.
        Als je een paar filters op elkaar zet, dan wordt de kans op vignetting groter (=donkere hoeken op de foto).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Een UV filter is vooral belangrijk als bescherming voor de lens. Het filtert ook bepaalde frequenties van het licht. Naar mijn beste weten om een bepaalde waas uit te filteren.

Polarisatie filter is een heel ander verhaal. Dit is bedoeld om schitteringen uit te filteren en zul je dus zeker niet altijd op de lens willen hebben ! Denk aan de polaroid zonnebrillen die schitteringen op een zonnige middag op het water uit filteren.

Aangezien een UV-filter eigenlijk geen echt efect op het beeld heeft zou je ze beide op elkaar kunnen schroeven. Je kunt dan afhankelijk van je filter/brandpunt afstand inderdaad vignetering krijgen. M.a.w. uitproberen voordat je echt aan de slag gaat. Het hangt van de lens af.

Voor groothoek lenzen zijn er speciale "slim" filters om vignetering te voorkomen.

Voor mijzelf gesproken, ik heb 1x een goedkoop filter geprobeerd en ben er heel snel van teruggekomen. Dit filter had wel effect op het beeld en niet bepaald naar mijn zin. Ondanks de hoge kosten heb ik daarom er voor gekozen om B&W filters op mijn lenzen te gebruiken.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik heb voor mijn 18-70 mm lens een UV filter 10 SLIM gekocht van B&W. Bij dit filter heb je geen last van vignetting. Dit is namelijk een smallere ring. De nikkon lenzendop past er alleen niet meer op. Als je het filter koopt zit er een andere dop bij.
            Last edited by Serage; 15 december 2004, 16:37.
            D200...
            BD0339NL

www.serage.nl

Comment

gewoon voor B&W gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                gewoon voor B&W gaan
                Sorry hoor, maar de vraag is hier gesteld door een zgn.beginner dus kun je misschien ook ff uitleggen waarom hij voor B&W moet gaan.

groeten, Jan.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Ikzelf ben eerder van de school die liefst geen filters voor de lenzen plaatst, ze kunnen enkel maar de beeldkwaliteit verminderen én een bron van flare zijn. Ik heb nog nooit een lenselement gekrast maar ik gebruik wel ALTIJD een zonnekap, zelfs binnen en zeker 's nachts.

Een polarisatiefilter is natuurlijk iets anders, evenals ND filters. Daar gebruik je ze omwille van het effect dat ze veroorzaken. Kleurfilters zijn vrij zinloos voor digitaal behalve als je een WB maakt die zo "warm" is dat het B kanaal begint te clippen bij het maken van de WB, in dat geval kan je beter een 80A filter gebruiken en met deze er op de CWB maken (maar hier ga ik een beetje OT).

Maar een UV filter voor mijn lens? No way, of ik zou moeten naar de woestijn op reis gaan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjeb
                    Sorry hoor, maar de vraag is hier gesteld door een zgn.beginner dus kun je misschien ook ff uitleggen waarom hij voor B&W moet gaan.

groeten, Jan.
                    rustig, rustig

ik kan alleen maar beamen wat mijn voorgangers hier zeggen. (over B&W)

ik wou dus zeggen dat ik B&W zou nemen. omdat deze filters bijna of helemaal geen vertekeningen geven en sommige andere merken zouden dit wel hebben.

ze zijn de duurste, maar (zouden) de beste zijn. en waarom 1400 euro geven aan een toestel om de perfecte foto's te nemen om dan te besparen op een filterke van 40 euro. de ketting is zo sterk als de zwakste schakel hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                      rustig, rustig
                      Bedankt, nu is het allemaal een stuk duidelijker en ook nog vriendelijker.

groeten, Jan.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

ja bedankt t'is al duidelijker, en nu nog een ander vraagje over de zonnekap,
                        wanneer gebruik je die en wanneer ni?
                        Nikkon D70 + Nikkor 18-70 + Nikkor 70-300 G + SB 600 + Sandisk Ultra II 1 GB

Comment

Ik gebruik zo ongeveer altijd m'n zonnekap, ook binnen en ook 's nachts...
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Enige keer dat de zonnekap er niet opzit is als de lens in de tas zit. Anders past het niet meer in de tas.

Zonnekap geet extra bescherming. Hoe voorzichtig je ook bent, je kunt altijd ergens tegenaan stoten en een zonnekap kapot is beter dan een lens.

Bovendien kan het geen enkel kwaad, ook niet binnen.
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Heel simpel, altijd en overal.

Comment

Working...
                              X