Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn er BD'ers met een Olympus E-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zijn er BD'ers met een Olympus E-1

Beste mensen,

Even wat vraagjes, wie van jullie heeft een Olympus E-1 tot zijn beschikking.
    Wat zijn je ervaringen ermee? Hoe bevallen de Zuiko Digital lenzen (scherpte, gewicht, lawaai).

Bedankt,
    Edward
    Olympus four thirds en Panasonic micro four thirds

Re: Zijn er BD'ers met een Olympus E-1

Ja, ik ben nu inmiddels net iets meer dan 1 jaar in het bezit van de E-1.
    In een eerdere tread wordt er over gesproken, heb je dan nog vragen, stel ze maar.

Ben nog steeds op zoek naar een dslr, iemand ervaring of in het bezit van een Olympus-E-300 D/ of een Olympus-E-1/E 300, zo ja bevalt de camera. grt,bouk.
    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Dank Peer,

Had ik gelezen, men blijft toch vragen en zoeken of het een juiste beslissing wordt/is.
      Heb offerte aangevraagd bij Konijnenburg.
      Hoop op korte levertijd ;-)

Groet,

Edward

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aevh
        Dank Peer,

Had ik gelezen, men blijft toch vragen en zoeken of het een juiste beslissing wordt/is.
        Heb offerte aangevraagd bij Konijnenburg.
        Hoop op korte levertijd ;-)

Groet,

Edward
        De prijs is t.o.v. toen ik hem kocht in dec '03 wel met dik 1000 euro gezakt.
        Wat mij betreft zul je er geen spijt van hebben, maar dan dien je toch ook wel de Zuiko digital 50-200 bij aan te schaffen. (niet meteen maar wel doen)
        En niet neigen naar de Sigma 50-200 want daar zul je uiteindelijk wel spijt van krijgen.
        Houdt het dan wel bij kwaliteit.

De camera is echt fantastisch om mee te werken, alles binnen handbereik dus je hoeft niet continue de menu's in om iets te verzetten of veranderen.

succes ermee.
        Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0

Comment

Peer,

Zoals ik er nu over denk gaat het het volgende worden:
          - e1 se kit (goedkoper dan losse body met als extra een 14-45)
          - 14-54 f2.8-3.5
          - 50-200 f2.8-3.5
          - FL-36
          - Omnibounce filter voor FL-36

Nu nog even wachten op Konijnenberg, hij was helaas niet op voorraad.

Groet,

Edward

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aevh
            Peer,

Zoals ik er nu over denk gaat het het volgende worden:
            - e1 se kit (goedkoper dan losse body met als extra een 14-45)
            - 14-54 f2.8-3.5
            - 50-200 f2.8-3.5
            - FL-36
            - Omnibounce filter voor FL-36

Nu nog even wachten op Konijnenberg, hij was helaas niet op voorraad.

Groet,

Edward
            Zo, je bent goed bezig.
            Alleen heb je nu een lens over....
            De 14-45 zul je niet gebruiken als je ook een 14-54 hebt.
            Is het dan niet slimmer om de kit met de 14-54 te kopen?

Er zijn er volgens mij hier niet veel met de E-1.

Laat je mij je ervaringen weten?
            Hier zul je in ieder geval een perfecte camera aan hebben.
            Veel plezier ermee.

Comment

Peer,

Kit met 14-54 is duurder dan E1 met 14-45 met losse 14-54. Vraag me niet waarom, maar dat is het geval.
              Ik ben hollander dus ga ik voor het goedkoopste, met daarbij een "gratis" lens, kan altijd van pas komen (als je ergens moet "schieten" waar je niet zo blij van wordt, werkplaatsen o.i.d.).

Gezien inderdaad dat het aantal fotografen met een E-1 beperkt is hier, heb wel wat Nederlanders gezien in dpreview Oly SLR forum, tevens op www.oly-e.de (zij hebben ook een soort shooting days genaamd User Treffen, waarbij ze ook veel reizen naar het buitenland )

Ik laat weer van me horen zodra ik de spullen in mijn handjes heb.

Groet,

Edward
              Last edited by aevh; 14 januari 2005, 18:09.

Comment

Heb net mijn E20P verkocht met de 14B, 08B en 300S
                en een e1 kit gekocht met 14-54 f2.8-3.5
                Heb de FL40 nog gehouden maar weet niet hoe compatibel dat met de E1 is
                Misshien is een kleinere wel zo handig. Heb nog nooit een Omnibounce filter voor de FL40 gehad en moet dat wel doen want direct is toch wel erg hard contrast op mensen.

Vind het wel jammer dat de E1 geen kleine flitser heeft zoals E20 en dacht daarom aan de hieuwe E300 maar koos toch voor een E1 omdat deze in UK voor 50% korting te koop is ivm studenten aanbieding (via mijn zoon gekocht welke geen interesse had), dus kon dat moeilijk weerstaan.

Ga er volgende week als hij komt mee stoeien en laat wat weten. Als alles goed bevalt kan mijn NIKON F90X set met 35-70 eindelijk weg, want dat gaf mij toch werkelijk tot nu toe de beste resultaten.
                Gert OLY-E1 14-54 (FL50, 50-200) upgrade from E20P, NIKON 5000, Kodak 1,2 Mp, OLY 0,8 Mp

Comment

Gertjansz,

Van harte met je aankoop, als ik mag vragen waar gekocht?
                  De FL-40 is bij mijn weten op het E-systeem aan te sluiten volgens de website van Olympus.

Ik ben nog steeds op zoek, konijnenberg had hem niet voor me

Groet,

Edward

Comment

Edward,
                    Jessop UK en studenten krijgen daar 50% korting op E1 systeem kit met de mooie 14-54 lens op de nieuwprijs van 1400 GBP dus dat wordt 700 GBP ofwel 1050 Euro! Dus toch maar mijn mooie E20P weggedaan.
                    Vandaar dat ik over mijn FL40 omruilen zat te denken voor een richtgetal van 50 met wat betere compatibiliteit met E1.
                    Weet iemand wat precies de verschillen zijn tussen FL40/50?

Heb de camera binnen en de lens, doch pakje 3 bevat de papieren en de batterij, dus kon nog niet spelen ermee (ivm reductie porto en verzekering en was zo opgestuurd door zoonlief).

Dus als jullie vrienden studenten in UK hebben moeten jullie dat zeker proberen want het is nog deze maand geldig (OLYMPUS UK offer), en velen hebben dat aangeschaft en sommige studenten zullen, na wat spielerei, zeker hun E1 weer verkopen met een paar biertjes winst (studenten kennende). Dus misschien op ebay-uk kijken voor een koopje.

In elk geval merk ik dat met e20p vergelijk de ergonomie een stuk beter is, camera is zelfs een stukje lichter en dat de meeste knopjes op dezelfde plek zitten en draaiknoppen net zo werken en bij elkaar net ietsje beter geplaatst voor de vingers. Het voelt heel degelijk allemaal aan. Ook het lichtere gewicht body en lichtere lens voelt goed in balans en zeker stukken beter dan een D70 en dergelijke. Jammer echter dat de lens er nu weer uit komt in relatie tot afstand en dat vond ik met de E20 wel handig zodat die op de lens geplaatst in heup-fototas altijd gelijke lengte had. Nu laat ik de zonnekap er maar op en blijft hij ook even lang (wat een zeikerd ben ik toch want dat heeft toch niks met fotograferen te maken).

Zodra ik de spulletjes kompleet heb laat ik wat meer weten.

Ik vroeg mij trouwens af of de IEEE1349 een b type (800 mbps) is of a type a (400mbps) is want USB2 is 480 mbps transfer speed. Ik heb geen eens firewire op mijn PC vandaar, wel USB2 CF reader.
                    Gert OLY-E1 14-54 (FL50, 50-200) upgrade from E20P, NIKON 5000, Kodak 1,2 Mp, OLY 0,8 Mp

Comment

Gertjansz,

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt, ik weet dus niet zeker of de FL-40 op de E-1 past, lees eerst de FL-40 handleiding of vraag op een forum (dpreview ofzo) of het kan.
                      Helaas geen bekenden op school in het buitenland, ik denk dus dat ik mag bloeden, maar ik heb op het olympus slr forum van dpreview begrepen dat het zijn geld waard is, dus vandaar.
                      Ik denk dat zowel firewire als usb even snel zullen zijn, de grens ligt in je CF bouwstenen die bij de snelste chips zo rond de 10 MB/s zijn is ruwweg 100 Mbps (dus nu nog geen probleem in mijn ogen).

Ik laat btw ook altijd mijn zonnekap erop zitten, mijn fotograferende manager heeft me eens het voordeel uitgelegd, minder kans op krassen, minder kans op flair en Olympus doet ze er niet voor niets bij

Ik wil je niet van dit forum wegjagen maar heb wat links voor je (ook met foto's)
                      http://www.myfourthirds.com (forum met veel beelden)
                      http://www.olympusinfo.de/cgi-bin/di...e=/4/3280.html (FL-40 op E-1 in het Duits)
                      http://www.olympusdigitalschool.com/index.html (voorbeelden en uitleg over de camera door Olympus)

Als je nog meer links wilt kan ik mijn cams/olympus verzameling met je delen, stuur me daarvoor een mailtje (zie mijn user).

Suc6,

Edward

Comment

Gertjansz,

Oh ja, nog vergeten te vertellen, de FL-50 is best wel aan de prijs, als je het niet erg vindt om van richtgetal 40 naar 36 te gaan kun je ook nog voor een FL-36 kiezen (~ € 200).

Suc6,

Edward

Comment

HiepHoera,
                          Mijn 3 pakjes zijn binnen en zo kon ik body, lens en (nu opgeladen) batterij assembleren. Onder het laden 4 uurtjes (groen) doc gelezen en zoals ik al verwachtte zijn er veel overeenkomsten met E20 dus erg handig.
                          Eerste verschillen?
                          - heel veel sneller met AF
                          - manual AF luisterd ook beter (bijna lock-on ondanks by-wire)
                          - echte spiegel geklak, doch zeer bescheiden (en helaas (natuurlijk) niet uit te zetten zoals op E20 alhoewel spiegel apart bediend kan worden )
                          - beter heldere zoeker met een ietsje kleiner beeld maar heel goed manual scherp te stellen
                          - Tja, en wat is de E20 dan opeens langzaam met wegschrijven (ook II kaart)
                          - En wat een buffer space voor 12 full RAW frames
                          - Wat jammer geen inbouw flitsje voor die donkere snap-momenten (heb ik toch best wel wat keren benut op de E20 en zal het gemak missen)

Oh ja, de Fl40 werk toch wel OK en ondanks dat de volle lens range misschien net wat anders reikt en geen snelle sync naar 4000ste is de flitser compatible en ook op de CD detailed doc zelfs vermeld. Moet daar noch maar eens extra aandacht aan schenken. Maar dochter gaat naar USA en dus laat ik toch maar een FL50 flash meenemen denk ik. De FL40 levert toch nog een dikke 200 op.

Ga er maar eens op uit en de camera wat uitproberen.

So far so good, en als er mensen zijn die nog twijfelen of de E20 upgarde het waard is? , nou als de snelheid je veel opgebroken heeft (of traagheid liever gezegd) dan is de E1 echt een racemonster. OK, het aanzetten is nog even een volle 1,5 seconde maar dat is met mijn gebruik en handigheid al heel snel en ahw instant.

Jullie horen nog van me, en bedankt voor die links en andere opmerkingen. Allemaal erg nuttig want ik ben ook erg hongerig om alles te weten te komen.
                          Cheers.

Comment

Heb je al wat om te tonen?

Gertjansz,

Top dat je je spullen binnenhebt. Ik ben op dit moment bezig met een aankoop van ongeveer hetzelfde.
                            Hoop binnenkort meer te melden.

Succes met foto's schieten ;-)

Edward

Comment

Proficiat met je nieuwe aankoop Gertjanz.
                              Wat ik o.a. fijn vindt van de E-1 is het bedieningsgemak.
                              Alle knopjes makkelijk bereikbaar.
                              Zonder in menu's te moeten duiken alles instelbaar.

Have fun

Comment

Working...
                              X