Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 test over "begrip" backfocussen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D70 test over "begrip" backfocussen.

Hallo,

Ben deze uitgebreide test tegengekomen.
    Hier kan je je D70 eens mee testen, en is feitelijk bedoeld, om mensen die zich nodeloos ongerustmaken, op hun gemak te stellen.
    Blijkbaar zijn er vele "misverstanden" in kombinatie met de kitlens over backfocus gevoeligheid.

Zie:

Je kan de test uitvoeren met de bijgeleverde testkaart.

Greetz.

Re: Nikon D70 test over "begrip" backfocussen.

Deze link is vrij oud maar nog altijd even nuttig (ook voor wie geen D70 heeft).

Dit is een voorbeeld van deze test. (Canon 10D + 24-70L)

Comment

aan iedereen die dat wil testen:

neem er je tijd voor! niets rap rap, zo'n testen zou je met een wetenschappelijke precisie moeten doen!
      lees je opdracht, denk erover na, vraag je af waarom je dat juist zo gaat doen
      ken je opdracht
      voer de test uit en let erop dat je geen fouten maakt. probeer alles exact te doen.

als je zoiets vlug-vlug doet dan ben jij het die met de problemen, of slecht gevoel, zit!
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Heb in het begin van dit jaar mijn D70 bij Debeukelaer binnen gedaan voor dit fenomeen met de 18-70 mm kitlens erop. Nu constateer ik een aanzienlijke FRONTfocus bij o.a. mijn 50mm 1.4 als met mijn 28mm 1.4 primes. En nog geen klein beetje. Het focussen begint pas juist te zijn vanaf f/3.2 en dit op beide lenzen.
        Met mijn andere lenzen heb ik de test nog niet gedaan, maar dat zal wellicht hetzelfde zijn.
        Zou het kunnen dat de focus zo snel in onbalans geraakt, of is dit hier een alleenstaand geval ? Zijn er nog mensen met dit probleem ?
        Dus misschien de camera opnieuw eens binnendoen ?

Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

zit met zelfde probleem..toestel is al binnen geweest bij Debeukelaer voor problemen met de focus (frontfocus)...toestel terug gehad maar was nog niet perfect....maar hoe noemden ze dat ..binnen de tolerantiegrens....maar niet perfect in midden bij de test.....heb nu wel twee body's....dus neem natuurlijk altijd de Body die wel goed is....bij een hoger diafragma geen probleem met de scherpte maar met mijn nikon 80-200 2.8....als ik daar mee op 2.8 werk..?
          dan is de foto nooit scherp waar ik hem scherp wil hebben. fustrerend is dat...
          nu kan ik hem wel terug binnen doen. Maar betwijfel of hij dan beter focust.
          voorlopig laat ik het maar zo.
          Last edited by jan van ginkel; 17 november 2005, 21:22.
          Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
          Hier op dit forum.

Comment

Het is wel zeer frustrerend als je lichtsterke lenzen hebt in de orde van f/1.4 en je zit er voortdurend naast. Er moet toch een mogelijkheid zijn om het toestel perfect te calibreren of niet ???

Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkel
              zit met zelfde probleem..toestel is al binnen geweest bij Debeukelaer voor problemen met de focus (frontfocus)...toestel terug gehad maar was nog niet perfect....maar hoe noemden ze dat ..binnen de tolerantiegrens....maar niet perfect in midden bij de test.....heb nu wel twee body's....dus neem natuurlijk altijd de Body die wel goed is....bij een hoger diafragma geen probleem met de scherpte maar met mijn nikon 80-200 2.8....als ik daar mee op 2.8 werk..?
              dan is de foto nooit scherp waar ik hem scherp wil hebben. fustrerend is dat...
              nu kan ik hem wel terug binnen doen. Maar betwijfel of hij dan beter focust.
              voorlopig laat ik het maar zo.
              www.janvanginkel.be
              Heb je hem laten calibreren met je 80-200 er bij?
              Als je die veel gebruik is dat nuttiger.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

eigenlijk zoude ze daar een camerasetting van mogen maken

focus: -2,-1,0,+1,+2

hoeft niet sterk te zijn, heb maar arbitraire waarden gekozen.
                zo zou je als gebruiker toch nog een soort van fijnregeling hebben
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                X