Een tijdje geleden heb ik hier de vraag gesteld of ik me nu een d50 of een d70s zou aanschaffen.De d70s heeft een scherptedietekontroleknop,in hoeverre mag ik dit laten doorwegen in de aankoop van mijn toestel?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
scherptediepte
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: scherptediepte
Niettegenstaande de scherptediepte een essentieel gegeven is in fotografie, gebruik ik deze controleknop eigenlijk zelf nooit. Jarenlange ervaring met diafragmawaarden heeft mij geleerd welk diafragma ik het best gebruik. Deze knop is misschien wel eens handig, maar voor mij zeker geen noodzaak. Voor Macro-fanaten (waartoe ik tot dusver NIET behoor) zal deze knop ongetwijfeld een grotere betekenis hebben.Minder glas dan vroeger, maar beter.
-
Ik gebruik dat knopje zo nu en dan, en als ik het doe is het beslist een handig hulpmiddel (hoewel je nooit precies kunt zien wat echt scherp wordt en wat niet, want het beeld wordt wel akelig donker als je het diafragma flink dichtdraait). Maar ik betwijfel of ik minder goede foto's (of meer slechte foto's) zou maken als het knopje niet op mijn camera zou zitten.
Groeten, Miriam
Comment
-
Die jarenlange ervaring mis ik dus,dus kan het voor mij wel een meerwaarde betekenen dan?Ik zou trouwens graag een cursus digitale fotografie volgen,tips hieromtrent zijn welkom.Ik vind dit trouwens een heel leerrijk forum voor een newbiezoals ik.
Groetjes
Rudi
Comment
-
-
Ik vond zo'n knop zeer nuttig, maar dan moet je wel een zoeker hebben waarin je het effect goed ziet. Met mijn analoge body (Nikon F-801) was dat het geval, met mijn Fuji S2 niet en ik vrees dat de zoeker van de D70s ook niet toelaat om het effect goed te evalueren :-(
Plus, je kan inderdaad achteraf checken op het schermpje alhoewel dat wegens het kleine formaat geen goed beeld geeft vind ik. Ik bedoel: op het uiteindelijke formaat (computerscherm of print) ziet de achtergrond er veel onscherper uit dan op het kleine schermpje.
Dus ik zou zeggen dat enkel deze functie het prijsverschil tussen een D50 en D70s niet waard is.
Kris
Comment
-
Moderne toestellen hebben meer een doorzicht- dan een matglas en dus is de functie niet echt zinvol, je kunt inderdaad beter uitvergroten op het lcd ter controle. Ervaring doet ook wonderen.Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Zou dit niet laten doorwegen.
Gebruik deze knop nooit (effect is toch niet nauwkeurig genoeg te beoordelen in een niet prof. DSLR).
Zoals hier reeds geopperd: foto nemen en op LCD uitvergroten.
Wanneer ik zoveel mogelijk scherptediepte wil, draai ik trouwens gewoon het diafragma zo veel mogelijk dicht tot de laagst mogelijk bruikbare sluitertijd zonder bewegingsonscherpte: de 1/Fmm regel weet je wel (x1.6 op mijn 'crop' camera)...Greetz Geert.
Canon gerief...
Comment
-
Op mijn canontoestellen zit ook zo een knop, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die nooit gebruik aangezien ik door ervaring wel het juist diafragma weet te vinden. In geval van twijfel kan je altijd nog een proefopname maken en deze dan beoordelen op je display.
Comment
-
-
Ik was wel erg blij dat de 20D juist zo'n knop had. Niet dat ik hem altijd gebruiken, maar af en toe vind ik het erg nuttig.vriendelijke groeten, Helen
Updated WWW.HELENICA.NL
---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----
Comment
-
Ik weet dat er zo'n knopje op mijn 20D staat, maar dat heb ik nog nooit ingedrukt...http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door HelenIk was wel erg blij dat de 20D juist zo'n knop had. Niet dat ik hem altijd gebruiken, maar af en toe vind ik het erg nuttig.
Comment
-
De dieptescherpteknop vind ik ook niet zo handig, je kan moeilijk de scherpte zien in de zoeker.
MAAR
De canon 20D (10D, en andere ?) heeft wel een 'A-DEP' instelling. Automatische dieptescherpte. De camera stelt dan het diafragma in zodanig dat alle focuspunten scherp gesteld worden. Dit is handig voor snapshots van meerdere mensen (bv familie thuis,..). Want in de normale P-stand wordt enkel de persoon die het dichtst bij de camera staat scherp gesteld. (U kan ook nog focuspunten selecteren om een bepaald iemand scherp te hebben,..)
Comment
Comment