Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

    Toch vind ik dit nog niet "je van het" op gebied van scherpte. Zeker aangezien je er ook nog USM op hebt toegepast. Niet aan jezelf twijfelen nu Lapino. De testfoto's spreken voor zich en die zeggen meer dan zo'n buitenopname.

    Comment


    • #47
      Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

      Resultaat van de focus test:

      10D focust beter dan 20D. Nu kan dit wel iets met de lenzen te maken hebben.

      10D + 24-70L


      20D + 70-200L. Paar mm front focus.


      Full size fotos: (4MB)




      Jan.

      Comment


      • #48
        Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

        Lapino, uw voorbeeld foto is voldoende scherp.

        Maar de DOF in deze foto is heel groot waardoor deze foto geen informatie geeft over de goede werking van uw autofocus.

        Nu, zoals ook al op Dpreview vermeld werd, het is niet omdat een autofocus test soms een paar mm of zelfs een paar cm frontfocus vertoont, dat als gevolg daarvan alle gewone fotos onscherp zijn.

        Van zodra de DOF groter wordt dan bijvoorbeeld 0,5 meter moeten al uw fotos scherp zijn.

        Jan.
        Last edited by Jan_10D; 13 oktober 2004, 21:05.

        Comment


        • #49
          Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

          Wat zou je dan voorstellen om zeker te zijn dat mijn 20D toch werkt zoals het hoort? Zou nogal belachelijk zijn om die in herstelling te sturen als er niks mis mee is en de onscherpe foto's te wijten zijn aan mijn fout gebruik (lijkt me sterk maar allé...)
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

          Comment


          • #50
            Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

            lijkt me simpel

            neem een statief en neem een foto van bv de tekst van een colafleske dan weet je het toch direct. en laat de cam scherpstellen

            Comment


            • #51
              Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

              Een 100% zekere test is de volgende. (Wel een klein beetje overkill)

              Plaats uw 20D op statief.
              Stel uw 20D in op zelf timer.
              Activeer mirror lockup.
              Stel uw lens in via AV tussen f5,6 en f8
              Fotografeer in RAW.
              Deze opstelling vermijdt elke mogelijke user error.

              Zoek u een hoop bakstenen. (Ik bedoel de voorkant van een huis)
              Fotografeer het huis.

              Converteer de RAW file met DPP met scherpte instelling 5.
              Bewonder het resultaat.

              Als deze foto niet superscherp is dan heeft uw 20D dringend service nodig.

              Jan.

              Comment


              • #52
                Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                Sorry hoor, maar ik vind dat je enorm loopt te mierenn**ken! Ik zie geen front focus waar ik mij druk over zou kunnen maken, en als je naar de winkel terug zou gaan de verkoper ook niet... maar ja... klant is koning he...
                Ga lekker fotograferen met je 20D joh! Je zult het vast niet terugzien op je foto's!
                In de tijd dat er nog geen digitale spiegelreflex camera's maakte niemand hier zich druk om...
                Canon Powershot G3, LA-DC58B, TC-DC58N, WC-DC58N
                Canon Digital Ixus
                ImageTank 20GB
                Canon EOS 50e + batterypack, 20D + batterypack, EF20, EF28-105, EF50, EF70-200 f4, RC1, Speedlight 550EX, Omnibounce, div. filters

                Comment


                • #53
                  Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                  MLoron, de foto van die fontein is er eentje die wél (min of meer) ok is, maar ik kan je verzekeren dat ik een heel groot percentage heb van onscherpe foto's. Als ik dit vergelijk met het percentage mislukte foto's die ik met mijn 10D had, dan is dit echt een zéér groot verschil (en kan me moeilijk voorstellen dat ik door van 10D -> 20D te gaan ineens een slechtere fotograaf zou zijn geworden)
                  Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                  Comment


                  • #54
                    Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                    MLoron, de foto van die fontein is er eentje die wél (min of meer) ok is, maar ik kan je verzekeren dat ik een heel groot percentage heb van onscherpe foto's. Als ik dit vergelijk met het percentage mislukte foto's die ik met mijn 10D had, dan is dit echt een zéér groot verschil (en kan me moeilijk voorstellen dat ik door van 10D -> 20D te gaan ineens een slechtere fotograaf zou zijn geworden)
                    Foto bij fontijn is prima zou ik zeggen. Dame voor boerderij is denk ik bewegings onscherpte. Testfoto's vind ik niet alarmerend... maar ja... het blijft natuurlijk mijn mening. Toen ik mijn 70-200 had gekocht (men zegt dat deze lens last heeft van backfocus) heb ik hem getest met een geleende 10D, mischien iets backfocus, maar ik lig er niet wakker van....
                    Canon Powershot G3, LA-DC58B, TC-DC58N, WC-DC58N
                    Canon Digital Ixus
                    ImageTank 20GB
                    Canon EOS 50e + batterypack, 20D + batterypack, EF20, EF28-105, EF50, EF70-200 f4, RC1, Speedlight 550EX, Omnibounce, div. filters

                    Comment


                    • #55
                      Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                      ik hoop echt dat die camera door Canon kan geserviced worden hoor. Ingo kan hem niet vervangen door nieuwe want heeft er geen meer in stock. vrees dat ik hem naar nederland zal mogen (laten) opsturen en wachten en hopen dat ze het dan in orde krijgen... en als dát niet lukt, dan gaat ie gewoon in koopjeshoek of op ebay.
                      ..
                      whaw tis hier echt een huis van vertrouwen geworden
                      Last edited by mila; 14 oktober 2004, 12:05.

                      Comment


                      • #56
                        Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                        bedoel dat niet verkeerd hé, ik bedoel gewoon dat als blijkt (na service Canon) dat de foto's die ik eruit krijg niet naar mijn zin zijn, ik de camera verkoop. ga natuurlijk geen 20D te koop stellen zonder die eerst door Canon te laten nakijken, je ziet dat van hier!
                        Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                        Comment


                        • #57
                          Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                          Op een mailinglist las ik enkele dagen geleden onderstaand bericht :

                          "Zonet was er een bekend leverancier van zéér goed fotomateriaal op
                          bezoek met een nieuw lenske, en heb hem enkele vragen gesteld over
                          de Eos20D.
                          En wat was het verdict voor de moment niet kopen teveel fouten en
                          een verscheidenheid aan fouten wat het niet simpel maakt om een
                          snelle oplossing te vinden voor veelvuldige fouten.
                          Fouten die hij kende waren o.a.,helderheid van de zoeker
                          variabel/fouten op de LCD weergave/Front en backfocussing en de
                          ondertussen bekende lock-up.
                          Dus nog even wachten voor deze zeer interessante camera, hij heeft
                          hem in zijn gamma maar raad het niet aan op deze moment."

                          Comment


                          • #58
                            Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door citreola
                            Op een mailinglist las ik enkele dagen geleden onderstaand bericht :

                            "Zonet was er een bekend leverancier van zéér goed fotomateriaal op
                            bezoek met een nieuw lenske, en heb hem enkele vragen gesteld over
                            de Eos20D.
                            En wat was het verdict voor de moment niet kopen teveel fouten en
                            een verscheidenheid aan fouten wat het niet simpel maakt om een
                            snelle oplossing te vinden voor veelvuldige fouten.
                            Fouten die hij kende waren o.a.,helderheid van de zoeker
                            variabel/fouten op de LCD weergave/Front en backfocussing en de
                            ondertussen bekende lock-up.
                            Dus nog even wachten voor deze zeer interessante camera, hij heeft
                            hem in zijn gamma maar raad het niet aan op deze moment."

                            Lijkt me een prachtig antwoord om aan te geven dat hij niet aan de toestellen kan komen. Heb tot nu tot al bijna 100 stuks uitgeleverd en er was er met ééntje een probleem welke direct is omgeruild door Ome Canon.

                            En één probleem met een 17-85 mm bij geleverde lens.
                            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

                            Comment


                            • #59
                              Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                              Otto : kan jij dan eventueel voor mij niet zorgen dat ze mijn 20D omruilen? Canon garandeert immers een garantie voor heel europa ongeacht verkoper. Ingo Albert kan die blijkbaar NIET omruilen bij 'ome canon' en de camera binnenbrengen bij hem is voor mij praktisch niet zo evident. Wil hier zelfs gerust iets voor betalen. Mocht je dat kunnen regelen, laat je me dan iets weten?

                              Is misschien een raar verzoek, maar je zou er in elk geval meteen een klant bijhebben! (ter info : bij Ingo op 1 jaar tijd voor 4000€ gekocht en denk niet dat dat dit jaar veel anders zal zijn )

                              ps: heb nog een digicam extra nodig ook, misschien kan ik die dan meteen mee oppikken!
                              Last edited by lapino; 15 oktober 2004, 16:09.
                              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                              Comment


                              • #60
                                Re: 20D : is er nu een front-focus probleem of niet met mijn camera?

                                Oorspronkelijk geplaatst door lapino
                                Otto : kan jij dan eventueel voor mij niet zorgen dat ze mijn 20D omruilen? Canon garandeert immers een garantie voor heel europa ongeacht verkoper. Ingo Albert kan die blijkbaar NIET omruilen bij 'ome canon' en de camera binnenbrengen bij hem is voor mij praktisch niet zo evident. Wil hier zelfs gerust iets voor betalen. Mocht je dat kunnen regelen, laat je me dan iets weten?

                                Is misschien een raar verzoek, maar je zou er in elk geval meteen een klant bijhebben! (ter info : bij Ingo op 1 jaar tijd voor 4000€ gekocht en denk niet dat dat dit jaar veel anders zal zijn )

                                ps: heb nog een digicam extra nodig ook, misschien kan ik die dan meteen mee oppikken!
                                moeilijke vraag....geen antwoord.....dat noem ik nogeens service se.....

                                Comment

                                Working...
                                X