Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ruis

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    En heeft Max Planck ook nagekeken hoe deze energie door de digitale sensors verwerkt wordt???
    Daar gaat het niet over. Hoe meer naar het blauw hoe hoger de frequentie en hoe energierijker de straling. Het fijne van de werking van sensoren ken ik niet, het gaat boven mijn petje.
    Ohja, welke lampen zaten vroeger in de doka ? Rode.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      Ik ben weeral eens niet meer mee. Max Planck : E=hv had dus ongelijk. Allee dan.
      Die feiten omtrent het blauw licht spectrum heb ik niet zelf uit mijn mouw geschud hé. Info daaromtrent kun je voldoende op het net vinden.
      Ik begrijp ook lang niet alles daarvan want sommige artikelen zijn echt wel stevig wetenschappelijk. Maar het is een feit dat "blauw licht" meer uitdagingen stelt dan groen en rood.

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Is dat niet dat ding dat eerst onbruikbaar was door verkeerd geslepen spiegels en dat door verschillende spaceshuttle reparatieploegen bruikbaar is gemaakt?
      Beetje kort door de bocht, niet?
      Er is ook een space-shuttle ontploft bij lancering maar neemt niet weg dat het een sterk staaltje techniek en wetenschap is. En wetenschap is nu eenmaal een proces van onderzoeken, testen, mislukken, daaruit leren en vervolgens verbeteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
        Beetje kort door de bocht, niet?
        Er is ook een space-shuttle ontploft bij lancering maar neemt niet weg dat het een sterk staaltje techniek en wetenschap is. En wetenschap is nu eenmaal een proces van onderzoeken, testen, mislukken, daaruit leren en vervolgens verbeteren.
        Nee, niet kort door de bocht.
        Het is geen wetenschap, maar toegepaste techniek en de slijperij heeft gewoon verkeerd werk afgeleverd, ken toevallig iemand die daar in die tijd werktte.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

En wat was je punt dan in deze discussie buiten het weetje dat een firma eens slecht werk heeft afgeleverd?
          Mijn punt was dat ze wel degelijk beter glas kunnen maken dan wat gangbaar is in lenzen voor fotografie. En dat kost versus verkoopbaarheid een natuurlijk argument is voor een commercieel bedrijf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Daar gaat het niet over. Hoe meer naar het blauw hoe hoger de frequentie en hoe energierijker de straling. Het fijne van de werking van sensoren ken ik niet, het gaat boven mijn petje.
            Ohja, welke lampen zaten vroeger in de doka ? Rode.
            Ja, maar in de doka was het zw,en het fotopapier was daar niet gevoelig aan.Kijk ook maar eens naar de rood filters in zw gebruik.
            Maar ik begrijp je stelling wel,en die is correct.
            Maar zoals het fotopapier minder of niet gevoelig was aan rood ( en dus rood licht geen energie zou hebben,want geen effect op het papier;totaal foutief natuurlijk,maar wordt niet gecapteerd of niet gevoelig)), zou het ook kunnen dat sensors meer gevoelig zijn aan blauw licht,door zijn hogere energie of zoiets.
            Maar Max Planck heeft ons al lang verlaten,en die zal het ons niet meer vertellen.
            Maar ik denk dat je de twee zaken moet loskoppelen:enerzijds de energie van het blauwe licht,en hoe die energie verwerkt wordt door de sensor.
            Stellen dat het blauwe kanaal minder energie zou hebben,is natuurlijk niet juist.Maar hoe dan ook,zie je meestal meer ruis in het blauwe kanaal,en dat zou wel eens aan de sensors kunnen liggen.
            Maar dat is geen oplossing voor het optreden van ruis.Het is er,hoe kan ik het voorkomen,en wat doe ik eraan als ik ermee opgezadeld zit?
            En daar zijn hierboven wel al enkele tips gegeven.
            Het feit dat er speciale software ontwikkeld is,is een teken dat het geen zeldzaam probleem is.Anders zouden deze mensen er geen tijd insteken,om iets op poten te zetten omdat er hier of daar een amateurke verkeerd belicht,en ruis heeft.
            Begrijp niet verkeerd:met amateurke bedoel ik niet de TS.
            Last edited by demuro; 29 juni 2018, 13:02. Reden: correctie amateurke.

Comment

Dat brengt mij naadloos in mijn eigen beroepssfeer: het is inderdaad een kwestie van overeenkomst tussen het licht en de aard van de stof waar het terecht komt: in de tandheelkunde (iedereen kent wel dat blauw-paars lampje die de tandarts gebruikt om vullingen hard te maken) hebben we zo een lamp met een filter, die een heel eng spectrum van licht doorlaat (in het blauw-paarse gebied dus), en enkel die golflengte van licht is in staat om die composietmaterialen te 'overhalen' om de uitharding te starten. Je mag een rood of oranje licht erop laten schijnen met zoveel kracht als je maar wil, dat product blijft steevast onveranderd. Het composiet werd in de fabriek in de juiste verhoudingen perfect gemengd, en heeft enkel een 'starter' nodig om de reactie in gang te zetten. En dat is dat blauwe licht. Heeft dat nu te maken met energie ? ik heb geleerd dat hoe hoger de frequentie (dus hoe korter de golflengte) hoe meer energie er mee gepaard gaat. De golflengte in dit geval zit tussen de 450 en 470 nanometer. Alles erboven en eronder heeft geen invloed op de uitharding.
              Last edited by fddent; 30 juni 2018, 13:24.

Comment

Working...
              X