Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke systeemcamera...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke systeemcamera...

Sorry hoor maar voor iemand die dus zelf zegt dat hij niets kent van de Fuji X-trans sensoren .... Wovon mann nicht sprechen kann, darüber soll mann schweigen .. Wittgenstein ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Beetje ongenuanceerde statements van 2 kanten... Het is je vergeven
      (Jawel, 16MP Fuji komt in de praktijk in de buurt van 24MP met traditioneel Bayer patroon. En die 24MP Fuji is waarschijnlijk eveneens op komst.)
      Ja .. ik hoor dat soort statements heel graag, ik lees ze over en over en iedereen wil ze graag steeds maar herhalen .. helaas blijft tot verder order 1+1 = 2 ttz hoe men met een 16Msensel sensor een 24 Msesnsel sensor wil "benaderen" in resolutie en oplossend vermogen dat moet dan toch een soort nieuwere wiskunde zijn .. mogelijk een hype-rbolische

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Ja .. ik hoor dat soort statements heel graag, ik lees ze over en over en iedereen wil ze graag steeds maar herhalen .. helaas blijft tot verder order 1+1 = 2 ttz hoe men met een 16Msensel sensor een 24 Msesnsel sensor wil "benaderen" in resolutie en oplossend vermogen dat moet dan toch een soort nieuwere wiskunde zijn .. mogelijk een hype-rbolische
        Dat is 1 mogelijkheid.
        Een andere mogelijkheid is dat de lens en de fotograaf een grotere rol spelen dan het aantal lichtgevoelige cellen van de sensor.
        Nog een andere mogelijkheid is dat de software de registratie van licht verschillend omzet in een foto (X-trans vs Bayer, weet je wel...)
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Dat is 1 mogelijkheid.
          Een andere mogelijkheid is dat de lens en de fotograaf een grotere rol spelen dan het aantal lichtgevoelige cellen van de sensor.
          Nog een andere mogelijkheid is dat de software de registratie van licht verschillend omzet in een foto (X-trans vs Bayer, weet je wel...)
          Ja .. ik ben steeds gefascineerd dat mensen mij mordicus willen overtuigen dat ze een hele hoop "berekeningen" kunnen doen met en op dingen die er niet eens zijn en met een beduidend hoger rendement dan 1+1=2 ... straffen toebak ...

(als ik iets begrepen heb van Fuji hun uitleg gaat het enkel om de afwijkende array van de fotocellen ...)

Comment

Ach,

Waar het eigenlijk ook om draait is met welke camera je je "goed" voelt, je graag werkt - al is dat uiteraard een subjectief gevoel.
            De foto's van mijn Fuji's waren echt prachtig, maar de camera's lagen me iets minder en het gebrek aan een (betaalbare) tele speelde ook een (belangrijke) rol.
            De 18-200 van Sony is voor mij een erg leuke lens en een pancakeje van 16mm voor de A6000 is een leuke straatfotografieset ...
            Technische specificaties mogen er zijn, maar ik heb ze nooit doorslaggevend gevonden.

Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
              als ik het goed begrijp dan zullen de fuji's me niet bekoren aangezien ik nooit in j-peg werk...
              de vraag is nu ook of ik al mijn gezin foto's ed zal blijven in raw schieten (nu doe ik dat vooral uit training in de beeldbewerking)
              maar die snelle af, en compactheid (past zéker in m'n jaszak!) van de sony a6000 spreekt me zeker ook aan,
              ik ga zowieso ook naar de art en craft foto days,
              ik hoop dat ik daar het een en ander in m'n handen zal kunnen houden

nog een vraagje jaja, de af van de a6000, hoe verhoud ie zich tov je nikons?
              Hallo,

Daar kan ik eigenlijk nog niet echt op antwoorden wegens nog te weinig vergelijkingsmogelijkheden.
              De Nikons, en zeker de 7200, zijn de snelste AF'ers die ik al heb gehad.

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

vandaag een raw foto in "bruikleen" gehad van funcky (waarvoor dank!)
                bij iso 3200, heb dit moeten omzetten in dng voordat het mijn al ouder wordende versie van LR en PS kruiste,
                ferm onder de indruk! ruisprestatie komt sterk in de buurt van m'n d800e (had dit niet zo neig verwacht)
                ook het dynamisch bereik bij zo'n hoge iso was ook erg sterk!! (veel rekwerk gedaan)
                ook en vooral de kleuren konden me bekoren, dit toestel staat nu al hoog aangeschreven, nu nog in m'n handen houden en af uittesten

heb eens ferm met m'n dof calculator zitten spelen en twijfel sterk dat mft (oly en pana) m'n ding zal zijn...
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

Comment

De keuze blijkt te krimpen : Samsung stopt er zo te zien mee, spijtig gezien de kwaliteiten van de NX1 en NX500

Comment

@ bulke41
                    graag gedaan hoor

@ Silver Roller
                    Dat zou heel spijtig zijn want er zat zeker potentieel in bij die Samsung toestellen.
                    Niet alleen Body's die goed evolueerden, maar ook enkele mooie objectieven zoals de 85 1.4 en de 16-50 2-2.8
                    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Nog wat tuin-foto's in raw gehad van funcky, van de oly omd5 mk2 en van de fuji xt10...
                      Beiden met een primelens vergeleken, met een correcte belichting en lage iso

Indien braafjes aanpassen: hooglichten, schaduwen, contrast en helderheid beetje tweeken, allebei prima op normale uitvergroting (50%)
                      Maar eenmaal begonnen aan het serieuzere werk: aanpassingen met maskers, verloopfilter, dodge and burn valt het sterk op dat de omd5 het moet afleggen tov de fuji, en dit toch onder ideale omstandigheden
                      Vooral de hooglichten waren een probleem voor de omd, maar ook detailweergave is veel beter bij de fuji, mijn bescheiden conclusie achter een paar testbeelden: de olympus geeft mooie beeldkwaliteit, maar de fuji torent hier ferm bovenuit!
                      Vandaag eens in m'n handen gaan houden zie

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:

Comment

Ik heb vroeger ook het idee gehad om naast mijn D800 een systeemcamera te kopen om compacter te zijn. Het is bij mij een Fuji X-E1 geworden. Mijn D800 ging ik gebruiken voor landschappen en de X-E1 eerder voor als ik de D800 niet wou meenemen en voor stadsfotografie en zo.

Na een tijd heb ik dit als niet handig ervaren en zeer duur. Voor je D800 heb je een set lenzen nodig. Voorbeeld 16-35 f4, 24-70 f2.8 en 70-200 f4 om nu maar iets te zeggen. Voor je systeemcamera (ander merk) ook een set (14,18-55,55-200) Dus eigenlijk heb je alles dubbel. Als je een lange of verre reis wilt maken heb je de vraag welk systeem neem ik nu mee, ik kan beide misschien gebruiken. Backup zou handig zijn maar dan heb je eigenlijke een dubbele outfit mee.

Nog een probleem dat ik ondervonden heb is het verschil in raw bestanden. Een fuji raw bestand vraagt een andere aanpak dan een Nikon raw bewerken. De kleuren zijn anders etc. Dat leidt tot frustraties. Ik begon dan ook te vergelijken onderling tussen Nikon en fuji.

Vroeg of laat ga je een van beide systemen als meest handig, meest plezierig beschouwen en dan blijft je andere systeem in de kast.

Als je iets naast je D800 wilt hebben dan kan ik je aanraden. Koop er iets bij waar je geen extra lenzen voor moet bijkopen. Koop je dus een compacter systeem met vaste lens. Bob De Fuji X100T of nog een mogelijkheid koop je een compacter systeem van hetzelfde merk.

Als je toch iets bijkoopt koop dan zeker iets dat géén te groot kwaliteitsverschil geeft met de D800 want anders heb je al snel iets van had ik mijn D800 maar mee.

Veel succes met de keuze.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Fuji x100t is natuurlijk al wat prijziger en geen tiltscreen (belangrijk), en vandaag eigenlijk ontdekt met al deze systeemcamera's dat ik een centrale zoeker leuker vind
                          Ook wil ik geen gans arsenaal lenzen, enkel een kitlens die op 16mm start en een primelens (pancake) met een brede hoek, hierbij uitbreiden denk ik niet te doen...

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                            Ik heb vroeger ook het idee gehad om naast mijn D800 een systeemcamera te kopen om compacter te zijn. Het is bij mij een Fuji X-E1 geworden. Mijn D800 ging ik gebruiken voor landschappen en de X-E1 eerder voor als ik de D800 niet wou meenemen en voor stadsfotografie en zo.

Na een tijd heb ik dit als niet handig ervaren en zeer duur. Voor je D800 heb je een set lenzen nodig. Voorbeeld 16-35 f4, 24-70 f2.8 en 70-200 f4 om nu maar iets te zeggen. Voor je systeemcamera (ander merk) ook een set (14,18-55,55-200) Dus eigenlijk heb je alles dubbel. Als je een lange of verre reis wilt maken heb je de vraag welk systeem neem ik nu mee, ik kan beide misschien gebruiken. Backup zou handig zijn maar dan heb je eigenlijke een dubbele outfit mee.

Nog een probleem dat ik ondervonden heb is het verschil in raw bestanden. Een fuji raw bestand vraagt een andere aanpak dan een Nikon raw bewerken. De kleuren zijn anders etc. Dat leidt tot frustraties. Ik begon dan ook te vergelijken onderling tussen Nikon en fuji.

Vroeg of laat ga je een van beide systemen als meest handig, meest plezierig beschouwen en dan blijft je andere systeem in de kast.

Als je iets naast je D800 wilt hebben dan kan ik je aanraden. Koop er iets bij waar je geen extra lenzen voor moet bijkopen. Koop je dus een compacter systeem met vaste lens. Bob De Fuji X100T of nog een mogelijkheid koop je een compacter systeem van hetzelfde merk.

Als je toch iets bijkoopt koop dan zeker iets dat géén te groot kwaliteitsverschil geeft met de D800 want anders heb je al snel iets van had ik mijn D800 maar mee.

Veel succes met de keuze.
                            Beste raad tot nu toe.

Comment

Ik kocht een Fuji XT-1 en een 50-140 2.8 en een 18-55mm F2.8-F4.0.

Wat een camera! Geweldige beeldkwaliteit, super autofocus, geweldige viewfinder. Beter dan mijn Nikon D750 die dus in mijn kast blijft liggen. Alleen voor studio komt deze er nog uit :-
                              Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

Comment

Fuji xt1 zal beetje overkill zijn, is niet de bedoeling iets te vervangen,
                                wel om mijn hobby aan te vullen en breder te maken
                                heb zeker ook de compacts met apsc sensor overwogen (daar ben ik eigelijk aan beginnen denken)
                                maar x100t vind ik vrij duur en geen tilt screen (dat wil ik écht)
                                wat ik ook veel naar zitten kijken heb is de ricoh gr
                                zijn er hier leden die hierover meer weten?
                                als je de beelden bekijkt is dit toch een apart contrast die deze camera's geven, maar AF??

voorlopig vind ik de Fuji xt10 de betere kandidaat, gevolgd door de a6000
                                deze camera's lijken ook qua af zeker voldoende voor hetgeen ik wens
                                portfolio en workshops:

Comment

Working...
                                X