Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

    Zoals met alles zijn er die van de LX100 houden, anderen niet.
    Hangt een beetje van je verwachtingen af. Elke camera heeft zijn
    positieve en negatieve punten.
    Rudi

    Comment


    • #62
      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

      Nochtans werd mij hier ooit ingepeperd dat die Steve Huff toch niet zomaar de eerste de beste is waar het op foto & reviews aan komt ! LOL !

      Comment


      • #63
        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

        Ik lees veel voer van Steve Huffs.
        Ik vind hem amusant en de manier hoe hij iets brengt wel aantrekkelijk.
        Ieder zijn eigen mening.
        De LX100 is hem niet bevallen... teveel AF missers.
        Het kan best zijn dat hij een slecht toestel had ( ik zelf heb er drie getest met een defecte dioptrie)
        Misschien was hij ook niet in de mood om de LX100 te testen.

        De man heeft zo zijn voorkeuren.
        Dat zijn voornamelijk Leica, Olympus en Sony. (Meestal ook in die volgorde)
        Of Steve gelijk heeft of niet laat ik in het midden.
        Iedereen heeft andere parameters, voorkeuren, ervaringen en wensen... die deel uit maken om een toestel te benaderen ...en zeker op de manier waarop hij dat doet.
        Geen testkaarten of dergelijke... gewoon de ervaring hoe een camera of lens zich gedraagd bij het fotograferen.
        Real Life dus...
        Hij is bv ook groot fan van Zeiss lenzen... niet over de scherpte... maar wel hoe mooi die renderen... en dat is iets waar ik mij ook in kan vinden.

        Steve is geen echte fan van Panasonic.
        Als je veel van hem leest zal je snel ondervinden dat hij altijd Olympus prefereert boven Panasonic.
        Dit is iets wat ook wel een deel meespeelt in zijn oordeel van de LX100.

        Voor mij is Image Resource en Dpreview toch wel iets objectiever denk ik.
        Ik denk wel dat Dpreview de meest geliefde website is van de meesten onder ons.

        De LX100 komt in de verste verte niet overeen met de beschrijving van Steve en dat weet ik uit eigen ervaring.
        De meeste websites beschouwen de LX100 uitstekend.
        Vergelijken van reviews is het beste... en kijken naar de dingen die steeds terugkomen in de beoordelingen en als je dan nog twijfelt, zelf eens het toestel nader bekijken en onder handen nemen ( in zoverre mogelijk natuurlijk )

        Soms zijn de ervaringen van hier op BD ook wel wat waard.
        Ik hou daar wel rekening mee.

        Voor de rest... Steve Huffs is leuk vermaak.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #64
          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Voor mij is Image Resource en Dpreview toch wel iets objectiever denk ik.
          Ik denk wel dat Dpreview de meest geliefde website is van de meesten onder ons.

          Vergelijken van reviews is het beste... en kijken naar de dingen die steeds terugkomen in de beoordelingen en als je dan nog twijfelt, zelf eens het toestel nader bekijken en onder handen nemen ( in zoverre mogelijk natuurlijk )
          dpreview test echt bijna wetenschappelijk eh, dat zie je aan hun methodes. "Meten is weten" is hun credo.
          Ik heb al tig reviews gelezen en vergeleken. Om gek van te worden. Het wordt écht tijd dat ik die toestelletjes eens kan vastnemen. Maar over 't algemeen blijkt uit de reviews toch dat het kwaliteitsverschil tussen de RX en de LX voor wat betreft de low light/indoor opnames minder groot is dan je zou verwachten volgens de specs. Sterker nog, het lijkt - volgens wat ik lees - zelfs zo klein te zijn dat je die low light prestaties best niet mee neemt in je beslissing.Afin, da's toch de globale indruk die ik gekregen heb na al die reviews. Dat de LX beter rendert staat dan weer als een paal boven water. :-)
          Last edited by Muug; 13 november 2015, 08:27.
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #65
            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
            Maar over 't algemeen blijkt uit de reviews toch dat het kwaliteitsverschil tussen de RX en de LX voor wat betreft de low light/indoor opnames minder groot is dan je zou verwachten volgens de specs. Sterker nog, het lijkt - volgens wat ik lees - zelfs zo klein te zijn dat je die low light prestaties best niet mee neemt in je beslissing
            Ik heb de LX niet uitvoerig getest - Funcky kent die wel goed.
            Ik kan dus alleen spreken voor de RX100, en wat low light betreft, zijn dit mijn bevindingen:
            - in intelligent-auto mode doet de software heel knap werk met een combinatie van meerdere opnames snel na mekaar
            - met goeie zelf ingestelde belichtingswaarden haal je meer uit een raw dan een intelligent-auto jpeg
            - noise reduction kan je beter afzetten en zelf doen achteraf, anders krijg je bij de hoge iso waarden nogal uitgesmeerde details... de ingebouwde ruisonderdrukking is te agressief
            - met de 20MP haal je bij hoge iso ondanks de extra ruis toch evenveel detail als een 12MP micro-4/3 sensor

            Voor mij is de zichtbaarheid van ruis eigenlijk niet echt een probleem zolang het detail niet al te erg wordt aangetast. Ik zou er geen schrik voor hebben om een RX100 foto bij iso6400 af te drukken op 40x60cm. Er zit eigenlijk minder korrel in de beelden dan bij een ISO800 film van 30 jaar geleden, en die worden nog vaak gebruikt precies om wille van die korrel die een bepaald karakter aan een foto geeft. (Werkt echt goed in zwartwit met veel contrast.)
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #66
              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
              dpreview test echt bijna wetenschappelijk eh, dat zie je aan hun methodes. "Meten is weten" is hun credo.
              Ik heb al tig reviews gelezen en vergeleken. Om gek van te worden. Het wordt écht tijd dat ik die toestelletjes eens kan vastnemen. Maar over 't algemeen blijkt uit de reviews toch dat het kwaliteitsverschil tussen de RX en de LX voor wat betreft de low light/indoor opnames minder groot is dan je zou verwachten volgens de specs. Sterker nog, het lijkt - volgens wat ik lees - zelfs zo klein te zijn dat je die low light prestaties best niet mee neemt in je beslissing.Afin, da's toch de globale indruk die ik gekregen heb na al die reviews. Dat de LX beter rendert staat dan weer als een paal boven water. :-)
              Ik denk dat je de LX en de RX op een verkeerde manier benaderd.
              De RX is een camera die je het gemakkelijkst overal kan meenemen.
              De LX laat dat minder toe (relatief) en past bijvoorbeeld niet in een Jeans Broek zak.
              Daarentegen als het niet zo compact moet zijn word je met de LX beloond met de betere handligging en bedienbaarheid van de camera, met zijn royalere knoppen, diafragma met bediening op de lens (on wire) en de standaard goede handgrip.

              De verschillen in beeldkwaliteit tussen beide zijn te klein om discussie waard te zijn.
              High iso, DR en kleurdiepte maken het verschil niet tussen beide.
              De verschillen in Sensor zijn trouwens niet echt groot...crop eq. 2.2 x versus 2,7 x maar kan misschien wel het verschil uitmaken voor dat extra meer DOF controle.
              De LX gaat tot 75 mm de RX tot 70mm
              De LX heeft een 1.7 lens (1.7 vs 1.8 wide end) wat weer dat tikkeltje meer geeft voor DOF controle in combinatie met de iets grotere sensor.
              Niet veel.... maar alle kleine dingen maken........

              Als je 4k wil dan is de keuze snel gemaakt tenzij je naar de 1100 euro kostende MKIV wil gaan.
              Die RX MKIV zit ook nog eens boordevol features... of je daar belang aan hecht moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken.

              Het gaat niet echt over het beste toestel tussen die twee... maar eerder over het toestel die het beste bij jou past.

              Van beeldkwaliteit kan je bij geen van beiden mislopen.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #67
                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                ...

                Voor de rest... Steve Huffs is leuk vermaak.
                Ja als het getij verloopt verzet men hier nogal eens snel de bakens ... à la Normande ... my point being .. naargelang het geval wordt er nogal eens warm en koud tegelijk geblazen ... LOL !

                .. en als men dan toch met de dpreview bijbel zwaait ... t'ismaardatgetweet

                ...
                http://www.dpreview.com/articles/685...ras-500-800/14

                Comment


                • #68
                  Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                  Ik denk dat de meeste argumenten hier op tafel liggen (Funcky vat er hier een paar samen), de keuze is gevallen bij mij op basis van:
                  - minder cruciale compactheid (broekzak vs vestzakformaat);
                  - meer dieptespel/mooiere bokeh (in tests en voorbeeldfoto's merk ik toch verschil);
                  - handige bediening met die wieltjes. Je hebt meteen het gevoel hiermee kan ik overweg;
                  - (en nu slaan jullie me dood): uitzicht (gezien ik anders steeds voor de Leica vitrine sta te kwijlen (of die toppers echt hun meerprijs waard zijn laat ik in het midden, net zoals bij deze 'basis'camera) kon ik het niet over mijn hard krijgen niet met de Leica ipv de panasonic naar huis te gaan.

                  Comment


                  • #69
                    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ik denk dat je de LX en de RX op een verkeerde manier benaderd.
                    De verschillen in beeldkwaliteit tussen beide zijn te klein om discussie waard te zijn.
                    Het gaat niet echt over het beste toestel tussen die twee... maar eerder over het toestel die het beste bij jou past.
                    Van beeldkwaliteit kan je bij geen van beiden mislopen.
                    Wel, je slaat de nagel op de kop. In eerste instantie dacht ik inderdaad dat ik de "beste" moest ontdekken, ttz de meest lichtsterke, de scherpste, die met het minste ruis... maar gaandeweg kwam ik inderdaad lezend tot het besef dat ze elkaar nauwelijks ontlopen. Wat bediening betreft : ik ben iemand die zich gemakkelijk aanpast aan de situatie, dus waar de knopkes zitten is voor mij geen issue... En al dat video en gps-gedoe interesseert me trouwens geen zier, ik wil foto's maken, geen video's. Ook wat er op de 2dehands-markt verschijnt speelt dan weer mee, zo ben ik dan wel weer. Als ik 200 euro kan uitsparen op een toestel met nog anderhalf jaar garantie, dan doe ik dat graag.
                    Verder steek ik nooit iets in mijn jeanszakken, behalve kleingeld of een zakdoek. Portefeuille, smartphone en al de rest gaat in de erg ruime jaszakken of in een heuptasje als het te warm is. Die zakken zitten dus al tamelijk goed vol en daarom ga ik quasi zeker voor de compacte, kleine, platte RX100 III.
                    Last edited by Muug; 13 november 2015, 12:19.
                    Know what you know, and don't know what you don't know.

                    Comment


                    • #70
                      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ja als het getij verloopt verzet men hier nogal eens snel de bakens ... à la Normande ... my point being .. naargelang het geval wordt er nogal eens warm en koud tegelijk geblazen ... LOL !

                      .. en als men dan toch met de dpreview bijbel zwaait ... t'ismaardatgetweet

                      ...
                      http://www.dpreview.com/articles/685...ras-500-800/14
                      Dus je hebt goed gekozen ...
                      Ik deel de mening van harte met DP.
                      Je lijkt me een fier en gelukkig man met je nieuwe toestel
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #71
                        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                        @ Stefan-_C
                        De Leica is magnifiek.
                        Strakker, Cleaner... en daarom mooier. ( IMHO)

                        Dus begrijp ik volledig.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #72
                          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Dus je hebt goed gekozen ...
                          Ik deel de mening van harte met DP.
                          Je lijkt me een fier en gelukkig man met je nieuwe toestel
                          Absoluut .. ik vind fotograferen terug absolute fun !! ... en nu heb ik de vintage lenzen ontdekt haha man man .. het hek is van de dam !! Ik moet mij werkelijk inhouden of mijn nazaten gaan een heel grote container moeten bestellen om van alles af te geraken ! LOVL !! (je hebt mij trouwens goed "bijgestuurd" in het proces ! merci !)

                          Comment


                          • #73
                            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            @ Stefan-_C
                            De Leica is magnifiek.
                            Strakker, Cleaner... en daarom mooier. ( IMHO)

                            Dus begrijp ik volledig.
                            't is moeilijk rationeel te verantwoorden om meer te betalen voor 'mooi'.
                            Ik heb het wel alleen laten spelen in de keuze Panasonic vs Leica, de keuze van de 'motor' was al gemaakt volgens de argumenten vorige post.
                            Normaal gezien ligt het niet in mijn doen om zo'n keuze te maken, maar goed je mag es zot doen

                            Comment


                            • #74
                              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                              Ondertussen is iedereen tevreden, zo te zien
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment


                              • #75
                                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                                Ondertussen is iedereen tevreden, zo te zien
                                Niet helemaal... zit op het werk dus nog niet veel kunnen naar mijn nieuw speelgoed kijken

                                In ieder geval bedankt aan iedereen voor de bijdrages hier, de topic kan voor veel anderen ook nog nuttig blijken.
                                Ik laat iets weten als ik meer 'ervaring' heb.

                                Comment

                                Working...
                                X