Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    Ik zoek iets dat altijd mee kan. De D810 is een topper maar niet te doen om altijd mee te nemen, de D5200 mag mee als het geen te uitdagende fotogra maar is nog steeds niet iets wat in je zak verdwijnt (en vaak in beslag genomen door mijn vriendin :-)).
    Ik zoek iets dat in de vestzak zit voor de "had ik nou maar m'n camera mee" momenten. Mag iets meer kunnen dan de standaard compactjes, om de schok niet te groot te maken :-)
    Dan is de RX100 IV zeker een goede keuze. Iets groter (maar ook grotere sensor) is de Panasonic LX100. De nieuwe Canon G5X zou ook kunnen.
    Rudi

    Comment


    • #17
      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

      Leuk om al die reacties te lezen!
      Tja, voor de hogere ISO's is de grootte van de sensor natuurlijk nog steeds heel erg bepalend.
      De AS 6000 is een systeem camera, en jep, dan ben je weer vertrokken natuurlijk, want je gaat dan geld uitgeven aan goeie lenzen erbij. Dus neen dank u, geen systeem camera voor mij.
      Juist daarom is de RX100 of LX100 zo subliem : die lenzen zijn al mooi lichtsterk, je moet er niks bij gaan kopen... En ultra-wide, ah, je gebruikt dan toch gewoon de panorama-functie van je toestelletje. ;-)
      Ik zou die RX100 en die LX100 eens in m'n hand moeten hebben om te kiezen... met die LX100 zijn veel instellingen lekker snel manueel toegankelijk, maar dat vind ik bvb geen echte plus. Op mijn D5100 zijn er ook niet echt zo heel veel buttons aanwezig, meestal duik ik toch in de settings om de white balance of de exposure aan te passen...
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #18
        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Ik zoek iets dat in de vestzak zit voor de "had ik nou maar m'n camera mee" momenten. Mag iets meer kunnen dan de standaard compactjes, om de schok niet te groot te maken :-)
        Stefan, ik heb nu de versie III van de RX100 en die is louter gekozen op basis van het formaat. Al de andere opties met 1-inch sensor of groter, inclusief de LX100, zijn gewoon een stuk omvangrijker en zwaarder. Natuurlijk is de definitie van "altijd mee" niet voor iedereen dezelfde. Mijn maatstaf was: kan ik het handig en veilig meenemen in de zakjes van mijn fietskledij? Ik steek de RX100 nu in een hardcase in het achterzakje van mijn koerstruitje en ik verwacht zelfs bij een occasionele valpartij (wat bij het mountainbiken toch wel eens gebeurt) helemaal geen probleem. Voor andere situaties heb ik ook nog een tasje in 4mm dik neopreen, en dat is nog een stuk kleiner dan de hardcase en past in een vestzak. Het toestel alleen kan je in principe zelfs in een broekzak kwijt.

        Oorspronkelijk geplaatst door rudimaes Bekijk bericht
        Dan is de RX100 IV zeker een goede keuze. Iets groter (maar ook grotere sensor) is de Panasonic LX100. De nieuwe Canon G5X zou ook kunnen.
        Afhankelijk van hoe klein het moet zijn, heb je inderdaad enkele opties, maar als je de kleinste wil met een goed werkbare lichtsterke zoom, is het de RX100. Voor de beeldkwaliteit zou ik de LX100 kiezen. Het probleem met die denkpiste is dat je de grens steeds verder legt om betere beeldkwaliteit te hebben, waardoor het verschil - in mijn geval ten opzichte van de X-T1 - haast verwaarloosbaar wordt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

          Hoe meer ik lees (hier, bedankt voor de info iedereen) en op het www hoe meer de rx100 er als 1ste uitkomt. Idd Pieter, ik volg je redenering, daarom compact en altijd mee kunnen wil ik wel op beeld wat inleveren, liever dat dan met iets te zitten wat te groot is en dan toch niet altijd meegenomen wordt...


          Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

          Comment


          • #20
            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

            Stefan_C,

            Ik heb nog steeds mijn Sony RX100MkI ... en dat wil toch al iets zeggen hé
            Beste compactcamera!

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #21
              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

              Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
              ff topic kapen:

              Iemand die me kan zeggen hoe zo'n sony A6000 staat tov een sony RX100 (IV) ifv ruis bij hogere iso?
              Ik heb zelf de RX100 III gehad.
              Als het compact moet zijn en in je broekzak moet passen dan is er niets beter.
              Zelfs iso 6400 recht uit de camera op niet al te groot formaat is nog te doen bv op iPad formaat of dergelijke (zelfs opmerkelijk goed voor zo'n kleine sensor)


              De A6000 is de betere camera tenzij je belang hecht aan alle mogelijkheden van de nieuwe RX100 IV.. zoals 4K, slow motion enz...)
              Zelf heb ik lang getwijfeld, uitgeprobeerd, getest... tussen de Fuji X-T10 en de A6000 ... ik ben voor de Fuji gegaan.. uiteindelijk kan je maar één van de twee kiezen.
              Zo'n keuze hangt altijd af van je persoonlijke behoeften en waar je de camera wil voor inzetten.
              High iso is ruim een stop beter dan de RX100.

              Als de camera niet in je broekzak moet passen zou ik zeker gaan voor de A6000.
              Deze camera is licht, compact, zeer goede grip, snel, stevig.... geschikt voor actie en heeft al zeer goede jPeg's recht uit de camera.
              De camera heeft ook nog eens een aangenaam prijskaartje.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #22
                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Ik heb zelf de RX100 III gehad.
                Als het compact moet zijn en in je broekzak moet passen dan is er niets beter.
                Zelfs iso 6400 recht uit de camera op niet al te groot formaat is nog te doen bv op iPad formaat of dergelijke (zelfs opmerkelijk goed voor zo'n kleine sensor)


                De A6000 is de betere camera tenzij je belang hecht aan alle mogelijkheden van de nieuwe RX100 IV.. zoals 4K, slow motion enz...)
                Zelf heb ik lang getwijfeld, uitgeprobeerd, getest... tussen de Fuji X-T10 en de A6000 ... ik ben voor de Fuji gegaan.. uiteindelijk kan je maar één van de twee kiezen.
                Zo'n keuze hangt altijd af van je persoonlijke behoeften en waar je de camera wil voor inzetten.
                High iso is ruim een stop beter dan de RX100.

                Als de camera niet in je broekzak moet passen zou ik zeker gaan voor de A6000.
                Deze camera is licht, compact, zeer goede grip, snel, stevig.... geschikt voor actie en heeft al zeer goede jPeg's recht uit de camera.
                De camera heeft ook nog eens een aangenaam prijskaartje.
                Niet perse in de broekzak, wel de vestzak ;-) Maar even serieus: ik zo graag hebben dat ik de camera gewoon bij heb zonder al te veel te voelen dat ik hem mee heb. Beetje zoals ik altijd de gsm mee heb, maar niet rondloop met een zakje met de camera in. Als ik ga rondlopen met het idee van te fotograferen neem ik wel de D5200 of D810 mee, maar soms denk ik (of zegt mijn vriendin) had je maar de camera bij nu. Eigenlijk is dat beetje de redenering :-)
                Die A6000 is wel stukje groter, mss IQ beter (grotere sensor) maar als die niet compact genoeg is ga ik em waarsch toch niet meepakken en is zijn doel beetje voorbij.
                Verwisselbare lenzen hoeft niet, met de nikons heb ik al een mooi reeksje, maar heb geen behoefte aan nog een nieuwe reeks te starten. Een vaste lichtsterke met goed bereik is goed.

                Sony heeft ook zo een aantrekkelijke (maar superdure) compacte FF (FX1), maar die vaste lens op 35mm is toch wel jammer (en de prijs is ook pijnlijk).

                Vroeg me ook af of de RX100 III niet beter is dan een IV, niet zo enorm veel verschil als ik zo lees (voor foto's) en stuk goedkoper (de lanceringsprijzen gaan steeds omhoog bij die RX100's).

                Comment


                • #23
                  Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                  Niet perse in de broekzak, wel de vestzak ;-) Maar even serieus: ik zo graag hebben dat ik de camera gewoon bij heb zonder al te veel te voelen dat ik hem mee heb. Beetje zoals ik altijd de gsm mee heb, maar niet rondloop met een zakje met de camera in. Als ik ga rondlopen met het idee van te fotograferen neem ik wel de D5200 of D810 mee, maar soms denk ik (of zegt mijn vriendin) had je maar de camera bij nu. Eigenlijk is dat beetje de redenering :-)
                  Die A6000 is wel stukje groter, mss IQ beter (grotere sensor) maar als die niet compact genoeg is ga ik em waarsch toch niet meepakken en is zijn doel beetje voorbij.
                  Verwisselbare lenzen hoeft niet, met de nikons heb ik al een mooi reeksje, maar heb geen behoefte aan nog een nieuwe reeks te starten. Een vaste lichtsterke met goed bereik is goed.

                  Sony heeft ook zo een aantrekkelijke (maar superdure) compacte FF (FX1), maar die vaste lens op 35mm is toch wel jammer (en de prijs is ook pijnlijk).

                  Vroeg me ook af of de RX100 III niet beter is dan een IV, niet zo enorm veel verschil als ik zo lees (voor foto's) en stuk goedkoper (de lanceringsprijzen gaan steeds omhoog bij die RX100's).
                  Ik veronderstel dat je de RX1 bedoeld in plaats van FX1.
                  Voordeel van zo een vaste objectief is dat body en lens perfect op mekaar afgesteld staan en dat het geheel superklein is.

                  Wat de RX100 modellen betreft op vlak van beeldkwaliteit... die ontlopen mekaar nauwelijks..
                  Het is meer een kwestie wat je verlangt kwa uitrusting.
                  De mark III is uiteraard ook interessant ... heeft hetzelfde objectief als model 4 maar moet het doen zonder 4k en de slow motion mogelijkheden.
                  Zoeker is nog één van de oudere generatie (1.4 vs 2.3 paneel) maar doordat de vergroting gering is valt de beeldkwaliteit goed mee ...in tegenstelling tot een a6000 die hetzelfde paneeltje heeft en waar pixels meer zichtbaar zijn. (Idem voor de RX10 mark I)

                  RX100 model 1 en 2 zijn ook nog altijd interessant.
                  Beeldkwaliteit is on Par met de laatste generatie (3 en 4) maar objectief is verschillend (28-100)

                  Model 1 kan je soms vinden onder de 300 euro nieuw... zoals dit jaar het geval was bij Mediamarkt met de BTW kortingen.

                  Onderschat model 1 niet...
                  Dit was een zeer revolutionair model voor zijn tijd en behoort nu nog altijd tot de beste compactcamera's op de Markt... voor een prikje !

                  Model 2 is gebaseerd op model 1 en heeft een Tilt-LCD screen.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                    FWIW .. ik heb de RX100II en nu de A6000 .. de Canon dSLR spullen blijven nu in de kast liggen ... en op de A6000 passen een ontiegelijk aantal oude/vintage 35mm lenzen, mits adapter ... het einde is dus helemaal zoek met dit wonderlijke doosje ! LOL

                    Comment


                    • #25
                      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                      Hoi,
                      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Muug,

                      Niet doen, die DSLR is veel te handig in een aantal situaties ... Have been there ...

                      Jaja
                      Als je meer dan af en toe de moeilijke hoeken van fotografie raakt, zoals snelheid en licht,
                      kun je het best bij een spiegelreflex blijven.
                      Na 2,5 à 3 jaar systeemcamera (Olympus E-M5 en E-M1) en een half jaar me rot zoeken in het systeemcamerawereldje...
                      ben ik weer terug gegaan naar de grotere en zwaardere spiegeldoos... (zoals JaJa)
                      De moeilijkere fotosituaties, waarbij de systeemcamera's af moeten haken, zijn de hobby's van m'n D750

                      Adrie

                      Comment


                      • #26
                        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                        A7 serie,kan alles.

                        Comment


                        • #27
                          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Ik veronderstel dat je de RX1 bedoeld in plaats van FX1.
                          Voordeel van zo een vaste objectief is dat body en lens perfect op mekaar afgesteld staan en dat het geheel superklein is.
                          Yep, bedoelde de RX1. Ik snap het voordeel van een vaste lens daarop, maar een zoom (24-70mm bv) zou interessant geweest zijn. Nu is het wat beperkt (voor iets dat zoveel geld kost).

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Wat de RX100 modellen betreft op vlak van beeldkwaliteit... die ontlopen mekaar nauwelijks..
                          Het is meer een kwestie wat je verlangt kwa uitrusting.
                          De mark III is uiteraard ook interessant ... heeft hetzelfde objectief als model 4 maar moet het doen zonder 4k en de slow motion mogelijkheden.
                          Voor mezelf niet zozeer interessant, maar ik bedenk dat mijn vriendin wel nog graag filmt (had op reis een sony camera van mijn broer mee). Dus misschien voor haar te overwegen dan.

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          FWIW .. ik heb de RX100II en nu de A6000 .. de Canon dSLR spullen blijven nu in de kast liggen ... en op de A6000 passen een ontiegelijk aantal oude/vintage 35mm lenzen, mits adapter ... het einde is dus helemaal zoek met dit wonderlijke doosje ! LOL
                          Voor mij minder van toepassing denk ik, gezien ik als ik weet dat ik (veel) ga fotograferen toch eerder die DSLR ga meepakken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                            Moest toch naar de garage dus daarbij es gepasseerd bij A&C, nog een extra optie gezien: Leica D-Lux :-)
                            Ietwat groter, maar grotere sensor (minder pixels), maar wat doet twijfelen: de handige bediening. Alles staat op de body of lens, terwijl je bij de RX100 eerder in de menu's moet duiken.
                            Prijs is +/- the same.

                            duuuuuuuus: iemand ervaringen met die Leica? (ik vind het moeilijk vergelijken, vooral omdat (in mijn ogen) ze altijd veel duurder zijn dan een zelfde kwaliteit camera van een ander merk).

                            Comment


                            • #29
                              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                              Ik bedoel daarmee,dat volgens mij een toestel uit de A7 serie alles kan,wat een reflex kan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                                Het is niet voor niets,dat canon momenteel volop aan het werken is aan een ff systeemcamera,als antwoord op het succes van de a7 REEKS;

                                Comment

                                Working...
                                X