Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
    Ik ben bang geworden om mijn DSLR te verkopen, omdat ik schrik heb dat ik met die compactjes een miskoop zou doen, dat ik teveel de kwaliteit van mijn D5100 ga missen.
    Vervangen gaat die niet doen, zelfs die Fuji's die toch hype zijn en toch echt niet compact (ff duiken voor de gegooide schoenen ) moeten het op sommige gebieden afleggen tegen de spiegels. Het is altijd een compromis.
    Maar als je dan toch als enige toestel die neemt, mss toch iets meer aan kwaliteit prioriteit geven ipv compactheid?

    Comment


    • #47
      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

      Zo, een eerste stap is gezet : ik ga budget vrijmaken door mijn Nikkor 10-24 te verkopen. De 5100 met 18-200 ga ik nog wat houden, want die gebruik ik wel veel. Als ik merk dat die op zijn beurt in de schuif zal belanden, dan bied ik 'm ook te koop aan.
      @rudimaes, merci, die had ik nog niet gelezen.
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #48
        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        wat ik me hierbij momenteel bedenk:
        - ik heb de panasonic (of de leica, maar zelfde toestel bijna) ook in handen gehad, en die is mss wel iets groter dan de sony, maar die past evengoed nog in de vestzak (in de broekzak moet hij niet, daar zit al de gsm in de ene en de sleutels en muntstukken in de andere :-)). Qua draagbaarheid zie ik geen groot verschil (voor mij)
        - doel is gebruik op scherm/web/digitale fotoframe/ipad en afdruk tot misschien A4/A3. Als ik ff reken is die 13Mp toch voldoende daarvoor.

        Zou je met deze in het achterhoofd nog voor de sony rx100 gaan of toch voor de panasonic (of de leica)?
        Hou er rekening mee dat ik al een systeem heb dat compacter is dan de meerderheid van de SLRs.
        De vereiste voor mij was dus echt "carry everywhere". De Sony was daarvoor ideaal, en de prijs heeft mij helemaal overtuigd.
        Edit: mijn norm voor "carry everywhere" was de achterzak van een fietsshirt. Voor een jaszak mag je inderdaad wat groter...

        In geval van nieuwe aankoop, en als je de LX100 niet te groot vindt, zou ik de Panasonic nemen.
        Funcky postte in mijn topic van een paar weken geleden deze link: http://camerasize.com/compact/#534,6...9,520.388,ha,t

        Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
        Ik heb gekozen maar nog niks beslist
        in de prijsklasse van de RX100iii zou ik zonder twijfel durven gaan voor de Pana LX100 : grotere sensor is beter bij weinig licht. Het verschil volgens dpreview is aanzienlijk.
        Wat de afmetingen betreft is er in mijn ogen echt weinig verschil:
        merk/model/L/B/H/gewicht in gram
        sony rx100iii 102 58 41 290
        panasonic LX100 115 66 55 393
        MAAR ik heb ze nog niet in mijn handen gehad.
        Als afmetingen een belangrijk criterium zijn, telt een halve centimeter echt wel.
        Het klopt dat de LX100 en de kleinste Panasonic met verwisselbare lenzen niet zo heel veel groter zijn, maar voor mij was het formaat cruciaal.

        Voor fotokwaliteit op zich moet je niet twijfelen: micro-4/3 staat een stuk boven 1-inch.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #49
          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Funcky postte in mijn topic van een paar weken geleden deze link: http://camerasize.com/compact/#534,6...9,520.388,ha,t
          Prachtige link ! Erg mooi die vergelijking ! Zo zie je heel mooi dat de anderhalve cm die de LX100 dikker is inderdaad veel verschil maakt met de RX100iii ! Nu, ik zou als "gewone" compact de TZ70 willen nemen, en dan die aanvullen met een erg lichtsterke compact - waarbij de afmetingen dan nét iets minder belangrijk zijn - en dan botsen we alweer op de LX100 uit.
          Know what you know, and don't know what you don't know.

          Comment


          • #50
            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

            Ik ben heel gelukkig met een Sony Alfa Reflex met een aantal objectieven, daarnaast ben ik super gelukkig met een compacte Sony RX100 Mark3 en een Panasonic ZF1000. De RX100 en de FZ1000 hebben beiden dezelfde 1" sensor en produceren alle twee even goede foto's. De compacte Sony RX100 heeft een kleine Zeiss zoom 1.8-2.8 , de grote Lumix FZ1000 heeft een Leica super-zoom 2.8-4.0 van maar liefst 25-400. De elektronische viewfinder van de Lumix is fantastisch. Ik heb in normale omstandigheden veel liever een elektronische zoeker dan een optische spiegel-zoeker. Liefst fotografeer ik met de Lumix FZ1000, omdat ik vooraf zie wat het resultaat zal zijn qua witbalans, kleur of zwart/wit, neutraal of levendig, dynamisch bereik optimalisatie, hooglichten - en schaduwen +, kortom ge ziet wat ge ingesteld hebt. Met de RX100 hebt ge dat ook maar de viewfinder is kleiner. De reflex gebruik ik nog 20% (meestal met de vaste 50mm 1.8 prime lens of de macro), 30% de RX100 en 50% de FZ1000. De Lumix is weliswaar een groot toestel, zeker in vergelijking met de compacte RX100, maar nog altijd handiger dan die reflex met al die lenzen. Spiegelloos is plezanter dan een spiegelreflex.
            groetjes - always look at the bright side of life
            ManManMan

            Comment


            • #51
              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

              bij mij telt niet elke cm, gezien:
              1. het gewoon in de vestzak moet kunnen;
              2. de 'concurrentie' een D5200 en D810 zijn, dus ik heb geen compact systeem (D5200 is wel zo compact dat vb. een Fuji geen optie is, gezien die niet zo veel schelen IMO).

              2 compactjes kopen is geen optie voor mij, er zijn grenzen ;-) Dus dan lijkt de logica eerder naar de Panasonic/Leica te wijzen. De Leica is duurder, voor dezelfde inhoud, alleen een mooier doosje lijkt mij. Blijkbaar wel softwarematige verschillen qua verwerking (kleuren) maar testen lijken niet echt verschil vast te stellen in praktijk qua resultaat.

              Comment


              • #52
                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                (D5200 is wel zo compact dat vb. een Fuji geen optie is, gezien die niet zo veel schelen IMO).
                Inderdaad. Mijn X-T1 is iets platter en met vergelijkbare lens nog een stukje lichter, maar dat verschil is niet meer zo groot.

                Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                2 compactjes kopen is geen optie voor mij, er zijn grenzen ;-) Dus dan lijkt de logica eerder naar de Panasonic/Leica te wijzen. De Leica is duurder, voor dezelfde inhoud, alleen een mooier doosje lijkt mij. Blijkbaar wel softwarematige verschillen qua verwerking (kleuren) maar testen lijken niet echt verschil vast te stellen in praktijk qua resultaat.
                Ik zou ook de LX100 kiezen.
                Een zeer kleine micro-4/3 kan ook, maar met eender welke zoomlens ga je met een groter formaat zitten dan de LX100. En dan wordt ook de jaszak wellicht te klein...
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #53
                  Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                  Ik heb net uitgebreid deze test gelezen : http://www.cameralabs.com/reviews/Pa.../verdict.shtml.
                  Het blijkt dat de LX100 - zuiver beoordeeld op low light conditions - het nauwelijks beter (qua noise en detail) doet dan de veel compactere en even dure RX100iii. Dat is erg verrassend, gezien de grotere sensor. Dus deze LX100 kopen enkel omdat je denkt dat een grotere sensor minder ruis en meer detail gaat opleveren, is fout. Dan is de kleinere RX100iii toffer omdat 'm zo klein is.
                  Ze zeggen wél dat de LX100 echt superieur is bij macrofotografie, omdat de rendering van de niet-scherpe beelden vele malen mooier is dan bij de RX100iii en de test op cameralabs heeft daar mooie voorbeelden van.
                  De LX100 heeft dan wel weer heel uitgebreide videomogelijkheden maar die interesseren mij geen fluit.

                  Twee compacts moet kunnen vind ik : een TZ70 voor buitenopnames en zijn gigantische zoom, de RX100iii voor alles wat kortbij is en/of binnen.
                  Tot zover de woorden natuurlijk, nu nog daden. :-/
                  Last edited by Muug; 10 november 2015, 13:14.
                  Know what you know, and don't know what you don't know.

                  Comment


                  • #54
                    Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                    Het blijkt dat de LX100 - zuiver beoordeeld op low light conditions - het nauwelijks beter (qua noise en detail) doet dan de veel compactere en even dure RX100iii.
                    Matcht niet echt met de grafiek in #44, waar er toch een duidelijk verschil in lijkt vastgesteld te zijn?
                    Bokeh scheelt idd wel een pak...

                    Comment


                    • #55
                      Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                      tja, er blijkt een groot verschil tussen de praktijk en dat grafiekske :-(
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #56
                        Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                        [QUOTE=Muug;4384454

                        Twee compacts moet kunnen vind ik : een TZ70 voor buitenopnames en zijn gigantische zoom, de RX100iii voor alles wat kortbij is en/of binnen.
                        Tot zover de woorden natuurlijk, nu nog daden. :-/[/QUOTE]
                        De zoom op de TZ70 is niet meer gigantisch te noemen, gezien de Nikon P900, tot 83x zoomt (24-2000mm eq.). Maar dat is dan ook een
                        groot en zwaar toestel.
                        Rudi
                        Last edited by rudimaes; 10 november 2015, 16:41.

                        Comment


                        • #57
                          Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                          Rudi, ge bedoelt 2000mm ;-)
                          maar inderdaad, da's véél groter dan de TZ70 :-D
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #58
                            Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                            Ze zeggen wél dat de LX100 echt superieur is bij macrofotografie, omdat de rendering van de niet-scherpe beelden vele malen mooier is dan bij de RX100iii en de test op cameralabs heeft daar mooie voorbeelden van.
                            Als de lens toelaat om dicht genoeg te komen, zou een kleinere sensor eigenlijk het voordeel moeten hebben bij macro en close-up. Scherptediepte, of de beperking daarvan, is je vijand bij macro-opnamen en daarvoor is die 1-inch sensor nu net heel geschikt. Veel mensen maken ook schitterende macro's met een FZ1000 (bijvoorbeeld).

                            Buiten het close-up gebied is de beperktere scherptediepte van de grotere sensor natuurlijk prettiger om mee te werken.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                            Twee compacts moet kunnen vind ik : een TZ70 voor buitenopnames en zijn gigantische zoom, de RX100iii voor alles wat kortbij is en/of binnen.
                            Ik zou toch nog altijd liever een toestel hebben met grotere sensor. Met die TZ70 is het ontzettend moeilijk om een onderwerp te isoleren van de omgeving door middel van het spel van scherp en onscherp. Met de RX100 lukt dat al een beetje. Maar een 4/3 sensor en al wat groter is, laat op dat vlak veel meer creativiteit toe.
                            Maar goed... elk zijn keuze uiteraard. Er zijn ook zeer veel soorten foto's te bedenken waarbij je alles even scherp in het frame wil zien.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #59
                              Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                              Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                              Rudi, ge bedoelt 2000mm ;-)
                              maar inderdaad, da's véél groter dan de TZ70 :-D
                              Mijn fout, t'is natuurlijk 2000mm
                              Rudi

                              Comment


                              • #60
                                Re: DSLR te groot, liever compacte alleskunner, maar welke ????

                                Hm, er zijn er die niet zo happy zijn met de LX100
                                My Panasonic LX100 Thoughts... Hey guys, hope you are all 100% fantastic! Many have been asking me "Steve! Where is your Panasonic LX100 review"!!! Well, to make a log story short..I had the camera for a few weeks and have mixed emotions on it. After using it with the Fuji X100T and even a Sony
                                Know what you know, and don't know what you don't know.

                                Comment

                                Working...
                                X