Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7 and A7R full-frame mirrorless ILC cameras

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony A7 and A7R full-frame mirrorless ILC cameras

Bij EVF zie je elke instelling zoals belichting, WB direct op je EVF.
    Scherptediepte kan je ook controleren. Je kan een Fn knop toewijzen naar wens. (in mijn geval Fn1/OMD)
    Bovendien is manueel scherpstellen een fluitje van een cent .. beeld kan je in een gewenste vergroting instellen.. 5x, 7x, 10x, 14x enz.. op het geselecteerde focuspunt.
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

> Waarom is dat een koopje? Een D800 body kost 2.149 euro en heeft ook 36MP.
      > Laatst gewijzigd door jocau; 18 oktober 2013 om 22:41

Ik vergelijk de A7 met de full-frame 35mm 2.0 die sony uitheeft - de RX1 - dan is ie goedkoop. Canikon dslr's is een andere markt gewoonweg - no hard feelings - maar ik volg dat niet (gewoon omdat het mijn markt niet is, dus ik ken die prijzen niet) - maar je moet elke markt los van mekaar leren zien - binnen de niet-bulky-markt is dit een koopje. Voor 1700€ een 24mpix full-frame dat lijkt me correct, en 2100€ voor 36Mpix - da's niet onaardig, en betaalbaar, maar je hebt dan nog geen deftig FF-glas!

1800€ voor een A7 met 28-70 - da's voor een FF echt wel betaalbaar. We zullen zien wat de tests zeggen.

Nu 36Mpix heb ik niet nodig - en ISO's hoger dan 6400 ook niet.

Zelf ga ik bij de gewone e-mount blijven voor m'n nex - dat volstaat voor stadsfotografie - en ik ga gewoon verder met a-mount voor het gros 75%.

Ikzelf beschouw de A7 en A7R als een veelbelovend niche-toestel tot er echt veel glas en convertoren voor uit zijn. Het wordt hopelijk de voorloper van een soortgelijke evolutie voor de A-mount - en hopelijk blijft de AF met Minolta glas bewaard (en doet men geen N*k*n-beweging in de onderste regionen zonder AF motor in de body - want met camera's voor 400€ dan wil men al eens ver gaan snoeien). Beschouw dit laatste niet als een kritiek op N*k*n (al ge/misbruik ik dat argument wel voor wie 2dehandslenzen van NIkon wil kopen) - maar gewoon als een vaststelling dat zoiets voor Sony een slechte zet zou zijn (de Minolta erfenis) - voor Nikon maakt dat niet uit - omdat er genoeg glas is met ingebouwde AF-motoren. Voor de E-mount zit het overal in de lens - dus een zorg minder. De hoofdmoot voor mij blijft A-mount - en hopelijk gaat men terug iets maken tussen de A58 (die eerder A28 had mogen heten, want nog minder dan de a35) - en de a65/a77 in.

Duidelijk maakt de A7 wel dat die Translucent mirror eruit zal gaan bij Sony. Wellicht speelt daarin het feit dat die technologie door de artikelschrijvers niet zo goed onthaalt werd - daar waar het argument voor Canikon dat een opklappende spiegel ouderwets is - nergens te vinden is. Dus neutraliteit is en blijft een moeilijk te behalen doel voor elke reviewer.

Duidelijk is wel dat de systeemcamera's een markt op zich zijn - en mogelijks op langere termijn een serieuze hap uit de DSLR-markt zullen halen - wie wil er nu veel geld uitgeven om gedegradeerd te worden tot een muilezel? Daar moet je dus speciifieke redenen voor hebben - en dus dreigt de opklappende spiegel een dure niche te gaan worden - tot grote spijt van zij die daar blijven bij zweren. Sony versnelt deze evolutie samen met al die andere systeem-camera-bouwers - of je dat nu graag leest of niet.

Wat de vraag van Eenbes betreft - de EVF van vb. de A58 is een heel stuk beter dan de A55 - en we horen dat deze van de A7/a7r nog een stuk beter zou zijn. Wacht nog even tot men dieper gaat graven - nu zijn de reviews maar eerste indrukken. Wat wel handig is aan vb. de EVF is dat je in't donker met een gewone kijker niks ziet - en met de EVF ondanks de ruis een degelijke indruk kan krijgen. Gezien de EVF nu via die ene sensor die ook de foto zal nemen, zal gaan, moet dat nog verbeteren.
      Last edited by mutley69; 20 oktober 2013, 12:07.

Comment

Ik denk dit eerder te kopen dan een 30mp+ fullframe Canon om mijn 5DII met 24-70L, 17-40L, R35, R50, R80 te vervangen.
        Hopelijk worden het keurige Zeissjes zoals het betere materiaal uit hun andere reeksen.
        De 24 1.8 op de NEX vond ik niet al dat.
        Ik gebruik voor 97 percent primes en dat zal wel goed werken met dit toestel.
        En als deze niet goed werkt wordt het waarschijnlijk de volgende

Ik vind de prijs nog reuze meevallen, had het duurder verwacht omdat de format uniek is op Leica na en er toch wel vraag naar is.
        Last edited by Strawberry; 20 oktober 2013, 14:12.
        Website

Comment

Aanvullend op Mutley69 post 47.
          Voor diegenen die de verschillende Markt toch niet uit elkaar kunnen (willen) houden wat de prijzen betreft.
          Kijk is even terug hoeveel een D800 bij de lancering heeft gekost ? Dan spreken we nog niet over de Canon 5 MKIII die met een 24-105 objectief al gauw over de 4000 over de toonbank rolde.
          U
          Deze A7 is gewoonweg heel aanvaardbaar geprijsd.

Maar kortom, markt is verschillend en onvergelijkbaar.
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Ik vergelijk de A7 met de full-frame 35mm 2.0 die sony uitheeft - de RX1 - dan is ie goedkoop. Canikon dslr's is een andere markt gewoonweg - no hard feelings - maar ik volg dat niet (gewoon omdat het mijn markt niet is, dus ik ken die prijzen niet) - maar je moet elke markt los van mekaar leren zien - binnen de niet-bulky-markt is dit een koopje. Voor 1700€ een 24mpix full-frame dat lijkt me correct, en 2100€ voor 36Mpix - da's niet onaardig, en betaalbaar, maar je hebt dan nog geen deftig FF-glas!
            Ik zie het anders. Als ik morgen naar een garage ga om een auto te kopen en ik zie 2 auto's staan die qua motorisatie gelijkaardig/identiek zijn, maar het ene model is een sedan/break (DSLR) en het andere model is een hatchback (CSC/MFT) en ze kosten beide evenveel, dan vind ik de hatchback toch niet meteen goedkoop. Prijstechnisch gezien vind ik de sedan/break dan zelfs de betere deal. Dit staat natuurlijk los van het feit of iemand voor een sedan/break of voor een hatchback wil gaan, want dat is gewoon persoonlijke voorkeur.

Duidelijk is wel dat de systeemcamera's een markt op zich zijn - en mogelijks op langere termijn een serieuze hap uit de DSLR-markt zullen halen - wie wil er nu veel geld uitgeven om gedegradeerd te worden tot een muilezel? Daar moet je dus speciifieke redenen voor hebben - en dus dreigt de opklappende spiegel een dure niche te gaan worden - tot grote spijt van zij die daar blijven bij zweren. Sony versnelt deze evolutie samen met al die andere systeem-camera-bouwers - of je dat nu graag leest of niet.
            Muilezel? Is natuurlijk weer sterk overdreven. Mits de juiste body en het juiste glas kan een DSLR ook licht zijn (bvb een 100D/700D met de 40mm pancake). Wat mij vooral stoort aan systeemcamera's/micro four thirds camera's is dat ze qua grip niets waard zijn in vergelijking met zelfs een instap DSLR. Ze voelen gewoon onprettig aan in mijn handen. Misschien dat de Sony A7(R) en de Olympus OMD EM-1 hier verandering in kunnen brengen. Al zou de EM-1 meteen afvallen hier omwille van de te grote cropfactor. Elke camera met een cropfactor groter dan 1,6 laat ik al meteen links liggen.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Goed bezig Sony !

En dat er altijd gepaste lensjes volgen, dat hebben we eerder al gemerkt. Ik ben benieuwd.
              Als concept zie ik dit zeker zitten, vooral de A7 dan.
              Wel nog even de resultaten in de praktijk afwachten, maar dit is zeker een mogelijke opvolger voor mijn a900 (zogauw er gepast glas is om mijn huidige a-mount-lenzen te vervangen).

Hoewel, als straks de a99 ook weer vervangen wordt door een nog betere a-mount-FF, dan gaat het nog wel héél moeilijk kiezen worden.

En dan zijn er nog de leuke ontwikkelingen in het gebied van de Nexjes, en de RX-reeks...

Tja... Goed bezig Sony, maar kiezen wordt er niet gemakkelijker op .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                Ik zie het anders. Als ik morgen naar een garage ga om een auto te kopen en ik zie 2 auto's staan die qua motorisatie gelijkaardig/identiek zijn, maar het ene model is een sedan/break (DSLR) en het andere model is een hatchback (CSC/MFT) en ze kosten beide evenveel, dan vind ik de hatchback toch niet meteen goedkoop. Prijstechnisch gezien vind ik de sedan/break dan zelfs de betere deal. Dit staat natuurlijk los van het feit of iemand voor een sedan/break of voor een hatchback wil gaan, want dat is gewoon persoonlijke voorkeur.

Muilezel? Is natuurlijk weer sterk overdreven. Mits de juiste body en het juiste glas kan een DSLR ook licht zijn (bvb een 100D/700D met de 40mm pancake). Wat mij vooral stoort aan systeemcamera's/micro four thirds camera's is dat ze qua grip niets waard zijn in vergelijking met zelfs een instap DSLR. Ze voelen gewoon onprettig aan in mijn handen. Misschien dat de Sony A7(R) en de Olympus OMD EM-1 hier verandering in kunnen brengen. Al zou de EM-1 meteen afvallen hier omwille van de te grote cropfactor. Elke camera met een cropfactor groter dan 1,6 laat ik al meteen links liggen.
                Hier een Canon T4i (650D) vergeleken met een OMD.
                De Canon met 40 2.8 de OMD met 20 1.8.
                Toch aanzienlijke verschil http://camerasize.com/compact/#289.30,333.345,ha,t

Het gewicht voor de Canon + lens 705 gr .. De OLy 525gr

De Canon lens is niet geoptimaliseerd voor de 650D/700D enz.. (Crop) .. (40 2.8 is FF lens)
                De Panasonic lens is volledig geoptimaliseerd voor de 4/3 sensor...

In termen van DOF controle zit je in het voordeel van de combo Oly/20 1.7.
                De Pana heeft een DOF van 3.4 in FF eq. De Canon 4.5 .. dus de Crop DSLR heeft niet altijd voordeel in DOF controle in sommige situaties.

De Oly heeft betere SR verhoudingen. Scoort beter dus op high iso... en ook DR is beter.
                Video is ook een heel pak beter wat een ramp is op de Canon.. zeker wat gebruik betreft.

Handgrip is idd minder op de Omd.. het is dan ook een compacter systeem en met pancake lenzen heb je die grip niet nodig .. dat is nu ook eenmaal de bedoeling voor compactere body's maar hier heb je ook de keuze om een extra grip erop te monteren als het nodig moest zijn of zonder grip licht op stap te gaan met een kleine prime.

De vergelijking is hier ook niet de kleinste Canon APS, een 100D is idd nog kleiner ... maar bij M43 kan je ook nog kleiner gaan met bv een EPL5 of EPM2 of de nieuwe GM1 die nog een kleinere body heeft dan een RX 100 (lens niet inb.) http://camerasize.com/compare/#491,332 Een kleine camera met goede grip is de Panasonic GX7. http://camerasize.com/compact/#333.345,472.30,ha,t
                Mijn 5D heeft een royale grip maar ik vind mijn OMD daarom niet onhandiger.

Wat betreft deze Sony A7 zie ik geen enkel probleem wat grip betreft. Over deze camera is nagedacht en dat zie je.
                De grootte speelt voor mij wel parten.
                Deze Sony bied voor mij de mogelijkheid om naar één systeem te gaan ter vervanging van mijn 5D en OMD/EPL.
                Een FF camera die je toelaat om licht op stap te gaan naar behoefte met een kleine lens ... daar waar ik nu de 5D de thuis laat en de OMD neem ( de Body alleen weegt maar de helft van de 5D)

Comment

Toegegeven Jocau,

Dat van die muilezel is uiteraard wat overdreven - maar er zijn veel fotoliefhebbers die geen DSLR met bazooka willen, en die het compromis van een systeemcamera of Rx1/rx100 (of Canon/Nikon alikes) gewoon goed genoeg vinden. Er zitten tussen de nex-lenzen goed glas - er zit ook glas tussen waarvan je denkt dat het overdreven duur is ivm. wat je op een SLT/DSLR kan zetten. Wat ik ook besef is dat als je randscherpte gaat beoordelen en de fringes - de systeemcamera's altijd in 't nadeel zullen zijn - door de kortere afstand tussen brandpunt en sensor. Van de andere kant zit er minder mechanica in. Wat ik wel bij m'n volgende nex wil is een kijker - ik betrap er mezelf af en toe op dat ik dat op m'n spotgoedkope nex c3 wel 's mis.

Het komt er eigenlijk op neer dat je moet kopen volgens je eigen lastenboek. Is het nodig vaak in 't donker te trekken (en je haat ruis zoals ondergetekende, daarom ben ik met de Minolta 5D begonnen - dan is APS-C of m4/3 vaak de ondergrens). Ik denk niet dat de nex-opvolger die de a3000 en de a7/a7r toch gedeeltelijk zijn - de dslr-markt gaan vervangen. Het is altijd hoera-hoera als er nieuwe speeltjes komen, de eerste tests laten al de zaak wat bekoelen. Een systeemcamera zal nog niet zo snel voorbij de betere lenzen op een echte DSLR/SLT gaan - slaap gerust. Zelf geniet ik er natuurlijk van om er eens even mee te jokken - maar 't was ook met wat ingebouwde zelfspot - ik fotografeer zelf 75% in muilezel-modus... Niemand heeft me daarop gepakt - gemiste kans zou ik zeggen!

Comment

Zolang een EVF zich als een klein tv-scherm gedraagt ( mét delay) blijf ik voorstander van een OVF.
                    Het gedrag van zo'n EVF in bepaalde lichtomstandigheden is me te "elektronisch" ... zoals ondermeer het "dichtpitsen" bij tegenlicht ...
                    Een combinatie van beiden, zoals de X100, zou ideaal zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Met een metabones adaptor kan je ook Canon of Nikon lenzen gebruiken met behoud van lichtmeting en focus enz...
                      Bij gebruik van adapters (metabones of andere) heb je bij Nikon enkel MF en geen exif. Bij Canon werkt het wel, maar AF is trager.

De A7R is een absoluut indrukwekkende camera, maar het ontbreekt Sony aan een sterke collectie van (betaalbare) lenzen. Het enige dat ervoor zorgt dat ik (nog) niet switch.

Trey Ratcliff is zowat de grootste fan denk ik..
                      Sony A7r Review Go see the full Sony A7r Review here on the site! The Scoop on the Sony A7R Camera I got a sneak preview of the whole new Sony camera system. Here’s what you need to know. I’m not gonna take eight paragraphs to tell you the basics. You’re smart; here are the […]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Picha Bekijk bericht
                        Zolang een EVF zich als een klein tv-scherm gedraagt ( mét delay) blijf ik voorstander van een OVF.
                        Het gedrag van zo'n EVF in bepaalde lichtomstandigheden is me te "elektronisch" ... zoals ondermeer het "dichtpitsen" bij tegenlicht ...
                        Een combinatie van beiden, zoals de X100, zou ideaal zijn.

Lol.. Een EVF zal zich altijd als een klein tv scherm gedragen want dat is het ook.
                        Met EVF's zoals de Olympis VF4 is er gewoon nog weinig reden om voor een OVf te kiezen. Niks elektronisch gevoel... gewoonweg keigoed, geen pixels zichtbaar, zeer groot beeld (groter dan D800), natuurlijk beeld en geen delay.

De X100 EVF is redelijk maar niet te vergelijken met een VF4... En de OVF van deze is ook al ni ideaal wegens parallax.

De EVF van deze A7 zou ook heel goed zijn maar daar kan ik nog niks over zeggen zonder vergeleken te hebben, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ze hier rommel zouden in monteren.
                        Last edited by Funcky; 25 oktober 2013, 00:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lykmeraid Bekijk bericht
                          Ik vind het toch maar een bizar systeem.

Oké, ge hebt dan een FF camera, maar alle zooms zijn F4 en de primes zijn F2.8 omdat ze anders te groot en zwaar worden door de kleine body dus ge haalt niet het meeste uit uw sensor.
                          Inderdaad. Dan toch maar beter M43. Ik zag de test met de A1 print van OMD EM-1 naast die van FF. Onmogelijk te zeggen welke van de M43 en welke van de FF was.
                          en bij M43 zijn de lenzen wel kleiner.

Comment

Na het zien van deze aankodiging begon ik meteen te twijfelen om mijn Alpha en RX1 te verkopen en dan voor iets zoals dit te gaan. Maar ik gebruik mijn spiegelreflex vooral voor heel brede of tele opnames, en ik denk niet dat die lenzen opeens veel lichter zullen worden (los van het feit dat ik veel verlies zou maken op mijn huidige body's).
                            about.me/stijnv

Comment

Toegegeven Jocau,

Dat van die muilezel is uiteraard wat overdreven - maar er zijn veel fotoliefhebbers die geen DSLR met bazooka willen, en die het compromis van een systeemcamera of Rx1/rx100 (of Canon/Nikon alikes) gewoon goed genoeg vinden. Er zitten tussen de nex-lenzen goed glas - er zit ook glas tussen waarvan je denkt dat het overdreven duur is ivm. wat je op een SLT/DSLR kan zetten. Wat ik ook besef is dat als je randscherpte gaat beoordelen en de fringes - de systeemcamera's altijd in 't nadeel zullen zijn - door de kortere afstand tussen brandpunt en sensor. Van de andere kant zit er minder mechanica in. Wat ik wel bij m'n volgende nex wil is een kijker - ik betrap er mezelf af en toe op dat ik dat op m'n spotgoedkope nex c3 wel 's mis.

Het komt er eigenlijk op neer dat je moet kopen volgens je eigen lastenboek. Is het nodig vaak in 't donker te trekken (en je haat ruis zoals ondergetekende, daarom ben ik met de Minolta 5D begonnen - dan is APS-C of m4/3 vaak de ondergrens). Ik denk niet dat de nex-opvolger die de a3000 en de a7/a7r toch gedeeltelijk zijn - de dslr-markt gaan vervangen. Het is altijd hoera-hoera als er nieuwe speeltjes komen, de eerste tests laten al de zaak wat bekoelen. Een systeemcamera zal nog niet zo snel voorbij de betere lenzen op een echte DSLR/SLT gaan - slaap gerust. Zelf geniet ik er natuurlijk van om er eens even mee te jokken - maar 't was ook met wat ingebouwde zelfspot - ik fotografeer zelf 75% in muilezel-modus... Niemand heeft me daarop gepakt - gemiste kans zou ik zeggen!
                              Ook FF lenzen kunnen veel last hebben van randonscherpte, dat ligt niet alleen zozeer aan de korte afstand tussen lens en sensor.. er zitten meer factoren aan vast.
                              Neem een Canon 17-40 f4 op een FF. Die geeft ook veel randonscherpte op F4. In de uiterste hoeken is er van scherpte zelfs geen sprake meer. Zelfs op f8
                              Ook de 1200 euro kostende 16-35 2.8 is onscherp in de hoeken en is niet zoveel beter dan de 17-40. En deze mag je rekenen bij topglas van Canon niet ?
                              Vergelijk randonscherpte van de Zuiko 7-14 (43) maar eens met deze 2 Canon's. (de Zuiko is beter)

Het is absurd dat topglas van FF beter is.
                              Een Zuiko 75 1.8 is evenzeer topglas dan een 135 2.0 van Canon (deze 135 was één van mijn beste lenzen)
                              De Zuiko 75 ...een juweel.. de afwerking, Bokehkwaliteit, de scherpte..
                              En er is nog meer topglas in het M43 systeem. (het zijn er eigenlijk heel veel)
                              Ook de 4/3 telelenzen zoals de 150 2.0, de 300 2.8, de 35-100 2.0 en de 90-250 moeten niet onderdoen voor het Canon glas.

M43 is gewoon een ander formaat.. das op zich ook een fullframe systeem (of hoe je dat ook moet interpreteren) waaronder ik bedoel dat lens en sensor ( en processing) volledig op elkaar afgestemd zijn integenstelling tot bij Nikon en Canon waar FF lenzen ook op DX-EFS camera's gebruikt worden die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn, maar soms wel een voordeel kan geven door de sweet spot van de lens in kwestie.
                              Uiteraard heeft M43 geen sensor ter grootte 24-36 die dateert uit het analoge tijdperk en die zijn oorsprong uit de filmrol-camera gehaald heeft. Beide Systemen hebben zo hun voor en nadelen.

Full frame is een term die we eigenlijk gebruiken gebaseerd uit een tijd dat alle lenzen voor reflex-camera's (Canon-Nikon) daar op afgestemd waren.
                              De eerste DX (zogenaamd crop) sensoren maakten eigenlijk maar gedeeltelijk gebruik van die bestaande lenzen tot dat op zekere hoogte de lenzen uitkwamen die voor die kleinere sensor geschikt waren. (kleinere beeldcirkel)

Uiteraard hoe groter de sensor hoe beter deze een beeld kan registreren binnen dezelfde techniek .. en met beter bedoel ik .. bijvoorbeeld betere ruis-eigenschappen, DR en je hebt meer controle over DOF.

De term Fullframe gebruiken we dus om elkaar te begrijpen waarover het gaat maar verder niets.
                              Andere camera's waar lens en sensor op elkaar afgestemd zijn evengoed ff camera's in absolute termen.

Net zoals medium formaat camera's ook een full frame camera op zich is.
                              Moest in de fotografie-wereld het medium formaat als de enige standaard erkennen waar we naar streven, dan zou een nu een 5D/1DX,D800,D4 enz..met het 24-36 formaat erkend worden als Crop-camera. (in uitspraak termen)
                              Voor veel fotografie toepassingen volstaat een kleiner formaat zoals M43, een Compact camera of zelfs een iphone of android smartphone kan uitkomst bieden.

Camera's zoals een RX100/I/II zijn kwalitatief even goed in bv. high iso en dynamic range dan mijn Nikon D200 een aantal jaar geleden.

Alles hangt er dus van af wat je wil doen en bereiken met je fotografie en het is de kunst om met een camera daar omheen te werken.

Deze Sony A7 heeft zeker mijn interesse gewekt. Niet zozeer omdat ik deze camera echt nodig heb maar het idee van zo'n compacte camera met een grote sensor boeit mij, ook al gewoon alleen uit interesse voor camera's.
                              Misschien bied deze camera mij de mogelijkheid mijn 5D2 te vervangen, misschien is deze camera een voorbode van een nieuwe generatie. Hangt ervan af wat de mogelijkheden zijn.. lenzenaanbod, accessoires enz..
                              Dus dat wordt afwachten.
                              Last edited by Funcky; 27 oktober 2013, 18:10.

Comment

Een eerste serieuze test op imaging-resource vd A7 en A7R. De lens die ze gebruikt hebben is de 55/1.8 Zeiss.
                                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                                Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Working...
                                X