Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D7100

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
    Dus we onthouden: veel minder moiré effect.
    Ik had toch voor de D7000 gegaan, in dat geval
    Euhm... ik denk dat je het niet begrijpt. Door die filter te verwijderen zou er tov de D7000 dus meer kans op moiré effect moeten zijn, wat men altijd al zoveel mogelijk heeft proberen te vermijden.

Maar dat valt heus wel mee hoor. Ik denk dat je vroeger inderdaad met een 8-10MP meer last zou kunnen hebben van moiré, gewoon door het aantal pixels dat je maar tot je beschikking had. Met 24MP zou dat effect sowieso al sterk verminderd worden. (Wat is moiré?)

Het zal natuurlijk afwachten worden tot er inderdaad duizenden en duizenden foto's gemaakt zijn met de D7100. Maar ik vermoed dat dit oude probleem met de nieuwe sensors wel sterk zal zijn afgenomen. Geef mij dus maar de D7100 met heel goed glas, en je foto's zullen nog scherper ogen dan met de D7000 en dezelfde lens.

UPDATE: Of misschien struikelde je over deze zin: "Bij de andere toestellen zou dit een heel beetje onscherpte veroorzaken." Hiermee bedoelde ik dus, de oude toestellen, zoals de D7000, hebben deze filter wel en hierdoor zou het beeld altijd een beetje onscherpte hebben tov toestellen zonder deze filter.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Hmm, fair enough.

Zal wel detail zijn.

Met mijn oude D50 heb ik nooit moiré problematiek ondervonden.
      Met een D7000 zal ik dat wellicht ook niet hebben.
      En met een D7100 dus nog minder.

Daar komt het op neer.

Ik zal het dus zeker niet merken.

Comment

Hier een test hierover op dpreview

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
          Euhm... ik denk dat je het niet begrijpt. Door die filter te verwijderen zou er tov de D7000 dus meer kans op moiré effect moeten zijn, wat men altijd al zoveel mogelijk heeft proberen te vermijden.
          Ik zou het terug moeten opzoeken, maar onlangs een artikel gevonden over moiré dat stelde dat sensors met heel hoge resolutie veel minder gevoelig zijn dan de 6MP sensors van jaren geleden. Het filter weglaten zou daarom op een 24 MP DX sensor geen moiré problemen mogen geven.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Ik zou het terug moeten opzoeken, maar onlangs een artikel gevonden over moiré dat stelde dat sensors met heel hoge resolutie veel minder gevoelig zijn dan de 6MP sensors van jaren geleden. Het filter weglaten zou daarom op een 24 MP DX sensor geen moiré problemen mogen geven.
            Lijkt mij ook logisch als ik die informatie las over moiré op de Nikon website. Daar de pixels in feite kleiner zijn geworden op die sensors, kunnen ze de kleine details ook beter verwerken en zal je minder snel dat moiré effect krijgen. Daarom dat het beeld ook scherper zou moeten zijn door die 'nu' onnodige filter te verwijderen.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Als ik dit zo lees begin ik me al af te vragen of het niet mogelijk zou zijn om in mijn d7000 het moirefilter te laten verwijderen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht

Met mijn oude D50 heb ik nooit moiré problematiek ondervonden.
                Met een D7000 zal ik dat wellicht ook niet hebben.
                En met een D7100 dus nog minder.

Daar komt het op neer.
                Je gaat juist 'méér' moiré hebben met de D7100 aangezien de AA filter er niet meer op zit. Die filter zorgt ervoor dat je minder moiré hebt, als je die filter niet hebt, heb je meer scherpte maar ook meer kans op moiré. Hoewel ik nog niet veel mensen heb horen klagen hierover, de D800E heeft die filter ook niet en ik hoor daar ook weinig klachten over.
                D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valerie1414 Bekijk bericht
                  Je gaat juist 'méér' moiré hebben met de D7100 aangezien de AA filter er niet meer op zit. Die filter zorgt ervoor dat je minder moiré hebt, als je die filter niet hebt, heb je meer scherpte maar ook meer kans op moiré. Hoewel ik nog niet veel mensen heb horen klagen hierover, de D800E heeft die filter ook niet en ik hoor daar ook weinig klachten over.
                  Ik neem aan dat het moiré probleem bij de D800e net als bij de de grootformaat camera's softwarematig opgelost wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Ik neem aan dat het moiré probleem bij de D800e net als bij de de grootformaat camera's softwarematig opgelost wordt.
                    Ik heb na 2000 foto's net mijn eerste foto gevonden met moiré (in een stuk fijne testiel van een broek in de studio). Was ZEER makkelijk op te lossen in Lighroom. 3 muisklikken en het was weg (borsteltje selecteren en erover gaan => volledig weg). Was ook enkel zichtbaar bij een uitvergroting.

Comment

Is inderdaad in een paar seconden op te lossen in Lightroom.
                      D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

Ook altijd handig deze site , werkt enkel met getalletjes maar toch:http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D90
                        Ik had vroeger een D90 en ben sinds meer dan 1 jaar een D7000 bezitter, en het verschil was naar mijn gevoel groot.
                        Met een D7100 zal dit spectaculair zijn.
                        Voorlopig ga ik mijn D7000 nog niet updaten naar de D7100 , (ik heb nog geen ezeltje dat geld...) de modellen volgen elkaar ook heel snel op.

Comment

Ik heb een D90 en eveneens tijdelijk de eigenaar geweest van een D7000 maar deze terug verkocht. Sinds een maand de D7100 en het is weer even aanpassen als je zoveel jaren de D90 gebruikt hebt maar dit weekend de D7100 eindelijk eens een beetje buiten kunnen testen (in de zon!) en ik ben wederom enkele jaren een zeer tevreden Nikon gebruiker. Yep I love it.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                            Ik heb een D90 en eveneens tijdelijk de eigenaar geweest van een D7000 maar deze terug verkocht. Sinds een maand de D7100 en het is weer even aanpassen als je zoveel jaren de D90 gebruikt hebt maar dit weekend de D7100 eindelijk eens een beetje buiten kunnen testen (in de zon!) en ik ben wederom enkele jaren een zeer tevreden Nikon gebruiker. Yep I love it.
                            Waarom de D7000 verkocht als ik vragen mag.Heb zelf ook de D7000 nog niet zolang en ben ook al aan het denken weer te verkopen..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                              Waarom de D7000 verkocht als ik vragen mag.Heb zelf ook de D7000 nog niet zolang en ben ook al aan het denken weer te verkopen..
                              Waarom wil JIJ hem verkopen?????
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik heb de D7100 nu een week of drie. Het is een fenomenale camera. Hij vervangt mijn oude D90. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om dit toestel te kopen.

Wel heb ik last van enkele bugs, ik weet niet of anderen daar ook problemen mee hebben:

- 1x gecrasht tijdens HDR-opname. Toestel reageerde niet meer, zelfs uitzetten had geen gevolg, het toestel bleef gewoon aan staan. De batterij verwijderen leverde de oplossing
                                - Bij selecteren manueel focuspunt krijg ik steeds 51 punten, ook als ik de stand van 5, 9 of 21 punten kies. Dit probleem deed zich niet voor van in het begin. Ik kan eens proberen of langere tijd de batterij verwijderen helpt. Erg storend is dit probleem niet.
                                - Bij manueel focus punt is het focuspunt vaak geblokkeerd, ook als de schakelaar daarvoor niet op Lock staat. Om het focuspunt "los" te krijgen volstaat het om de ontspankop half in te drukken. Ook geen storend probleem.
                                Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Working...
                                X