Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D7100

Persoonlijk snap ik deze commentaren niet zo goed. Ik heb een D7100, ik kom van de D90 en ik heb met dezelfde lenzen super resultaten. Ik heb nog niet één onscherpe foto geschoten behalve toen ik dat zelf goed realiseerde en aavoelde, wat steeds met een fout van mijnentwege te maken had.

Sterker, ik gebruikte altijd de richtlijn dat 1/125e van een seconde nodig is om vanuit de hand scherpe foto's te schieten. Ik merk nu dat ik met een véél langere sluitertijd ook scherp kan schieten. 1/60e is bijv. geen enkel probleem. Dat is natuurlijk wel met adem inhouden en zo stil mogelijk staan als je afdrukt.

Wel is het zo dat 1/125e soms niet voldoende is, ik kan me inbeelden dat als je sportfotografie wil doen dat je een veel kortere sluitertijd nodig hebt. Dat is aanvoelen en ervaring. Zoals gezegd zijn al mijn foto's gelukt. Ik moet zeggen dat mijn kennis van fotografie sterk toegenomen is de laatste maanden. Met mijn D90 schoot ik tot ergens eind vorig jaar meestal op automatisch en had ik er het raden naar waarom een foto soms onscherp was.

Mijn raad: blijf weg van automatische standen en hou je sluitertijd in het oog. Als je denkt dat je niet genoeg hebt, vijs dan de ISO omhoog tot je een korte sluitertijd krijgt, of draai de lensopening open (als dat past bij je compositie). Traag bewegende scenes zijn 1/125e zeker kort genoeg, wat sneller bewegende scenes zou ik naar 1/400e gaan.

Let op, het kan best mooi zijn om bijv. auto's in een foto de suggestie te laten geven dat ze bewegen door een beetje vervaging terwijkl de rest van de scene haarscherp wordt weergegeven. Dat krijg je nooit bij een te korte sluitertijd.
    Last edited by Streamerke; 19 april 2013, 08:31.
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
      Mijn raad: blijf weg van automatische standen en hou je sluitertijd in het oog. Als je denkt dat je niet genoeg hebt, vijs dan de ISO omhoog tot je een korte sluitertijd krijgt, of draai de lensopening open (als dat past bij je compositie).
      Of nog een derde optie indien je de mogelijkheid hebt natuurlijk, mijn favoriet: ram een statief in de kont van je body.
      Dat helpt ook voor een stabiel beeld, kan je langere sluitertijden gebruiken met kleine lensopeningen op lage iso waarden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
        Mijn main fotografie is vliegtuigspotten..hier een linkje naar één van mijn laatste foto's die op airliners geaccepteerd is. Was hier redelijk verbaasd over aangezien ik die foto eigenlijk niet zo scherp vindt..

En nog eentje van mijn laatste spottrip..is ook niet superscherp

Op dit formaat vind ik het toch behoorlijk scherp hoor.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          Op dit formaat vind ik het toch behoorlijk scherp hoor.
          Dit formaat wel ja,maar niet op 100%

Comment

Veel D7000's hebben last van het bekende "backfocus" probleem.
            Ik had dit ook, moest voor al mijn lenzen naar bijna -20 gaan en voor sommige moest ik zelfs verder kunnen gaan (14-24 F2.8).

Binnengedaan bij Procirep en sindsdien werkt hij perfect.
            Hij was nog onder garantie, dus dat was een meevaller.

Mogelijk heb je dit ook.
            Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Dit formaat wel ja,maar niet op 100%
              anders even een crop plaatsen?!
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                anders even een crop plaatsen?!
                100% crop van die foto...alles behalve scherp.

Comment

Ik begrijp niet wat hier niet scherp aan is hoor. Nadeel van extreem pixelpeepen zeker. Als je ziet wat crop dit is van de originele foto...
                  Als je 24MP op 100% bekijkt zal je sowieso wat moeten ruis wegwerken en naverscherpen.
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

Comment

Dit is wel scherp hoor. Scherper kan nog maar dan moet je zeker zijn dat je je toestel instelt om de kortst mogelijke sluitertijd te realiseren. Heb je dat gedaan? Welke sluitertijd heb je genomen? Post eens wat EXIF-data! Ik lees tussen de lijnen dat je misschien op automatisch schiet en dan verwacht dat je foto's perfect zijn enkel en alleen omdat je een goed toestel hebt. Zo werkt dat niet hoor.
                    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Het ziet er niet zo'n heldere dag uit, dan heb je altijd onscherpte op zo'n afstanden door de lucht ertussen. Ziet er eerder zoiets uit. Met welke lens was dit? Want op de toestel met meer MP moet je ook betere lenzen gebruiken om er het optimale uit te halen. Persoonlijk vind ik die scherpte nog aanvaardbaar...

Comment

Voor mij is die foto perfect scherp.
                        Maar ik ben dan ook een brildrager, en zie misschien niet 100% goed. Doch, hij is zeker aanvaardbaar.

Misschien is het wel een onscherpe vlieger, maar is de foto op zich wel scherp

Comment

Wel dan heb ik een zeer slecht scherm of ik moet ook dringend voor een bril gaan... Maar hier ziet het er niet uit....
                          Heb me dan nog pas een eizo scherm gekocht omdat die beter zouden zijn voor fotobewerking...
                          Ik probeer om zoveel mogelijk foto's op airliners.net te krijgen, ook voor hun is deze kwaliteit onaanvaardbaar. Ok die gasten zijn wel pokkestreng met hun regels

Comment

Is het niet sowieso dat hoe meer pixels een sensor heeft, hoe beter je de onscherpte ziet?

De sensor blijft toch even groot bij een DX toestel, dus hoe meer pixels, hoe meer kans dat een kleine beweging over meerdere pixels wordt verspreid. (Simpele uitleg van een Engelse tekst die ik ooit heb gelezen.)

Het komt er eigenlijk op neer dat dezelfde minuscule beweging bij het afdrukken, bij een 12MP bijvoorbeeld maar een beweging is over 2 pixels, terwijl dat bij een 16MP of meer al 3 of 4 pixels kan zijn. (Echte waarden kunnen anders liggen, maar het is maar een voorbeeld om aan te geven dat een kleine beweging al een verschuiving over meerdere pixels kan veroorzaken.)

Dus je zou kunnen zeggen, hoe meer pixels je sensor heeft, hoe vaster je hand moet zijn, of hoe beter je statief moet zijn. En sowieso zal ook de lens hier een grotere rol spelen. Een kleine afwijking in een lens zal bij een lagere pixel aantal van je camera minder opvallen dan bij een grotere pixel aantal.

Meer pixels is mooi, maar voor de pixel peeper zal zijn leven natuurlijk frustrerender worden.
                            Mvg,
                            Rudy Mas
                            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                              Post eens wat EXIF-data! Ik lees tussen de lijnen dat je misschien op automatisch schiet en dan verwacht dat je foto's perfect zijn enkel en alleen omdat je een goed toestel hebt. Zo werkt dat niet hoor.
                              Ik schiet meestal op P of shutterspeed priority(zeker met de bigma) Deze geeft auto aan in bridge maar is op P genomen.(ok is eigenlijk auto..ik weet het) Maar zelfs op P heb ik al veel betere resultaten gehad.

Exif van de foto : f/7.1 1/800s ISO200 70-300@195mm
                              Last edited by marc1201; 20 april 2013, 17:43.

Comment

Wel dan heb ik een zeer slecht scherm of ik moet ook dringend voor een bril gaan... Maar hier ziet het er niet uit....
                                Heb me dan nog pas een eizo scherm gekocht omdat die beter zouden zijn voor fotobewerking...
                                Ik probeer om zoveel mogelijk foto's op airliners.net te krijgen, ook voor hun is deze kwaliteit onaanvaardbaar. Ok die gasten zijn wel pokkestreng met hun regels
                                Eerlijk gezegd denk ik dat je kennis van fotografie in elk geval minder is dan de kwaliteit van je scherm. Zolang je niks kan zeggen over de sluitertijd die gebruikt is bij deze foto is verder discussiëren echt zinloos.

Ik kan een foto zo onscherp nemen als je wil hoor, dat is niet moeilijk. Scherp kan ook, maar het is pas als je zeker kan zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om een scherpe foto te nemen dat je kan zeggen dat er een mogelijk probleem is met je toestel of lenzen.

Verstuurd van mijn GT-N8000 met Tapatalk

Comment

Working...
                                X