Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D7100

Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
    Ik ben in twijfel over de beperkte buffer om NEF te schieten in burst. Zou een D7000 daar een betere oplossing zijn als de 24mp geen must zijn?
    Is ongeveer gelijk, maar als je de 1.3 cropmode gebruikt in de D7100 met zeer snelle kaartjes (sandisk extreme pro 95mb/s), is de buffer een veel kleiner probleem. Zelfs in gewoon DX veranderd de snelheid gewoon van 6fps naar 4-5fps nadat de buffer volzit. (wat nog steeds meer dan voldoende is voor de meeste zaken)

Comment

Persoonlijk vind ik dit het grootste nadeel van de D7100, ik heb de aller allersnelste kaartjes, maar meer dan 4 of 5 foto's kan je in burst modus niet deftig nemen, als je raw en jpg wil schieten. Dat is toch een beetje jammer.

Verstuurd van mijn GT-N8000 met Tapatalk
      Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Luxeprobleem met je burstmodus.

Trek er een kwartiertje voor uit om je statief op te stellen en je body in te stellen en je lens scherp te stellen.
        Neem je tijd voor een foto. Trek 1 foto per keer. Neem een pauze bij het opslaan van de foto. Schep een luchtje.
        Doe een wandeling tijdens je bulb modus. Wees voorzichtig met struikrovers.
        Neem een extra bidon mee als buffer als je met 1 thermos koffie niet toekomt.

Comment

Een tripod behoort tot de standaarduitrusting van een fotograaf, ook van een amateur. Maar de burstmodus is dat ook en beide worden gebruikt in scenario's die elkaar meestal niet overlappen. Burstmodus is om een foto of 5 à 10 te nemen van een snelle actie om daar dan de beste van te weerhouden. In deze gevallen ben je niks met een tripod.

Enneuh... zoveel tijd hebben om altijd en overal je statief op te stellen, luchtje te scheppen, ... dàt noem ik pas luxe
          Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Straat- en sportfotografen kunnen ook gewoon beleefd vragen aan hun subjecten om tijdens het 'decisive moment' even wat trager te wandelen? Een ietwat altruïstisch persoon zal daar wel begrip voor opbrengen

Comment

En een stuk huisgemaakte chocoladecake, voor bij de koffie, nog vergeten.

Comment

Waarom fotografeer je RAW + JPEG? De D7100 fotografeerd 7 foto's in enkel raw nogvoor hij wat trager begint te gaan. Daarna hangt het dus af van de snelheid van je kaartjes.
                Sowieso is autofocus stukken beter als je 4fps of minder fotografeerd in plaats van de 6 of 7 fps van de D7100. (CL kan je instellen op 4fps of zelfs lager)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Waarom fotografeer je RAW + JPEG? De D7100 fotografeerd 7 foto's in enkel raw nogvoor hij wat trager begint te gaan. Daarna hangt het dus af van de snelheid van je kaartjes.
                  Sowieso is autofocus stukken beter als je 4fps of minder fotografeerd in plaats van de 6 of 7 fps van de D7100. (CL kan je instellen op 4fps of zelfs lager)
                  Wel, met RAW kan je niks doen als je niet bij de PC bent. Ik doe wel eens wat dingen met mijn foto's als ik op reis ben, ik bekijk ze met mijn tabletje, hou me creatief bezig met Photoshop Touch enz. Deel van de ervaring... zo eenvoudig is het. Alleen RAW kan inderdaad voor kortere uitstapjes. Ik zal eens proberen maar als hij 7 foto's haalt in één burst dan is dit best OK.

Comment

Wie kan hier een beetje madame Soleil voor mij spelen? Na lang overwegen neig ik toch om mij de 7100 aan te schaffen. Natuurlijk zijn prijswijzigingen altijd een beetje koffiedik kijken maar is het waarschijnlijk dat - met de zomer/vakanties in aantocht - dat er binnenkort wat prijsdalingen/kortingen aankomen? Vandaag kan je de 7100 (body) voor zo'n 1050 euro vinden. Zou het eventueel de moeite lonen om nog een anderhalve maand te wachten? Ik weet ook wel dan niemand mij zal kunnen zeggen dat de prijs over 2 maanden bv. 100 euro langer gaat liggen maar een educated guess kan nooit kwaad.

Comment

Meestal loopt tijdens de zomer wel een speciale Cashback actie en tegenwoordig worden ook recente toestellen daarin opgenomen. Een beetje geduld zou dus inderdaad kunnen lonen.
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

0,1 mm verschil tuss de sensor van de D7000 en de D7100 ..... daar gaan we onze keuze uiteraard van laten afhangen ??

geloof mij , daar zit het verschil niet , 80% van de specificaties worden door de meeste niet gebruikt of heeft zelfs geen voordeel voor je foto's . Mijn Fuji met de 35mm f1,4 is scherper dan mijn D700 met de Sigma 15-30 maar zijn de foto's daardoor beter ? in veel gevallen heb ik nog het meeste plezier in de foto's die ik neem met mijn iPhone .
                        fotografie gaat niet over welk toestel maar over het vastleggen van een gebeurtenis/beeld en of dat nu met een D4 of een Holga of een Hassy gedaan is maakt niet uit , de foto is of mooi of heeft iets te vertellen en dat is waar het om gaat , niet over de scherpte in de linkerbovenhoek of een stofje in de rechter hoek onderaan of een sensor die 0,1 mm groter is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                          Meestal loopt tijdens de zomer wel een speciale Cashback actie en tegenwoordig worden ook recente toestellen daarin opgenomen. Een beetje geduld zou dus inderdaad kunnen lonen.
                          Bedankt. Dan kijk ik nog even de kat uit de boom (en ga misschien uiteindelijk toch nog voor de Fuji x20 )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DonaldS Bekijk bericht
                            0,1 mm verschil tuss de sensor van de D7000 en de D7100 ..... daar gaan we onze keuze uiteraard van laten afhangen ??

geloof mij , daar zit het verschil niet , 80% van de specificaties worden door de meeste niet gebruikt of heeft zelfs geen voordeel voor je foto's . Mijn Fuji met de 35mm f1,4 is scherper dan mijn D700 met de Sigma 15-30 maar zijn de foto's daardoor beter ? in veel gevallen heb ik nog het meeste plezier in de foto's die ik neem met mijn iPhone .
                            fotografie gaat niet over welk toestel maar over het vastleggen van een gebeurtenis/beeld en of dat nu met een D4 of een Holga of een Hassy gedaan is maakt niet uit , de foto is of mooi of heeft iets te vertellen en dat is waar het om gaat , niet over de scherpte in de linkerbovenhoek of een stofje in de rechter hoek onderaan of een sensor die 0,1 mm groter is
                            Voor mij mag het toch wat meer zijn. Gelijk heb je: tonnen duur materiaal staan niet garant voor foto's die iets origineels vertellen. Dat is en blijft de hoofdzaak en is ook het moeilijkste om te leren. Maar het zou eigenlijk "èn mooi, èn iets vertellen" moeten zijn en niet of. Wanneer je veel naar foto's van anderen kijkt valt toch op dat een technisch goed gemaakte en goed bewerkte opname er uitspringt. En dan is goed materiaal wel belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld bij de D7100, de sluitertijd kan koppelen aan de mate waarmee je inzoomt (1/focuslengte), hou je de ISO zo laag mogelijk. Dit geeft je toch meer de handen vrij om bezig te zijn met de inhoud van je foto. Wanneer je veel geld uitgeeft voor mogelijkheden die je niet benut, dan ben je misschien niet goed bezig. Je wil het beeld dat je wil maken ook zo mooi mogelijk vastleggen. Een volmondig ja dus voor je stelling maar..
                            Fuuu…tsjie
                            www.wouldbephotography.be

Comment

Ondanks dat deze discussie al een tijdje loopt, wil ik hierbij toch nog een vraag stellen.

Ook ik overweeg de overstap van D90 naar D7100, vooral voor de ISO-prestaties.
                              Mijn hoofd-bezigheid betreft concert-fotografie.
                              Hierbij neem ik veel foto's in slecht verlichte zaaltjes of cafées.
                              Zelfs met f1.8 moet ik soms naar een sluiter van 1/50 en ISO 800 of 1600 gaan.

Enerzijds lees ik dat met de D7100 de ISO nog hoger kan, anderzijds zou volgens sommige kommentaren de sluiter langer moeten worden (wegens hogere MP's).
                              Als ik beiden optel, komt mijn winst terug op nul uit.
                              Wat denken jullie, is deze investering dan wel de moeite, of mis ik hier iets?

PS: zoals opgemerkt hierboven een statief gebruiken, lijkt mij tussen het gedrum van dansende zatlappen niet echt een optie.
                              Nikon Df

Comment

Ik kom van een D90 en heb nu en D7100, ik kan enkel bevestigen dat de ISO-prestaties fenomenaal beter zijn dan die van de D90 die in zijn tijd nochtans ook niet slecht scoorde. Ik heb er op reis mooie foto's mee geschoten in soms bijna volledig donkere omstandigheden.

Verstuurd van mijn GT-N8000 met Tapatalk

Comment

Working...
                                X