Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van DSLR naar bridge?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van DSLR naar bridge?

Hallo,

Ik heb nu een Canon 1000D en overweeg terug over te schakelen naar een compact/bridge camera (vb. Sony Cyber-shot DSC-HX200V).
    Waarom?
    - Ik gebruik mijn camera vooral op reis om vakantiefoto's te maken. Hoewel ik wel oog heb voor mooie foto's, blijf ik toch een amateur.
    - Mijn camera is best lijvig en zwaar en past niet meteen in een handtas.
    - Ik heb 2 lenzen: 18-55 en 55-250 en ik gebruik ze ook beide. Echter is het overschakelen soms wat vervelend.
    - Ik heb zo de indruk dat mijn entry level DSLR vaak heel essentiele eigenschappen niet heeft. Vb. mijn lenzen zijn 'goedkoop' (in termen van DSLR), dus bij duisternis foto's maken is moeilijk. Ik heb geen extra flits (want das weer extra gewicht) en de standaard flits is echt flets.
    - Ik gebruik af en toe extra functies, en stel zelf alles in, maar om eerlijk te zijn, laat ik mijn camera meestal op auto staan, of stel ik enkel diafragmagrootte in...

Anderzijds vind ik mijn foto's in goed licht altijd heel mooi (mooier dan van kleine compacts), waarbij er veel meer diepte is en mooiere kleuren. Daarnaast ben ik intussen zo gewoon aan een viewfinder, en het aanbod compacte camera's met viewfinder is echt beperkt, en naar het schijnt heel vaak niet zo goed.

Nu heb ik het idee dat ik mijn canon 1000D beter van de hand zou doen, en in plaats van mijn entry level DSLR te gebruiken, meteen een meer upscale bridge te kopen.
    Mijn hoofdargument is dat ik denk/hoop dat ik met mijn budget (400€) loskom van de entry-level, en daardoor een toestel van betere kwaliteit kan kopen.
    Wat denken jullie van dit idee?

Kan ik een beter toestel kopen voor mijn noden? Of zal de kwaliteit met mijn 1000D altijd beter blijven?
    Tenslotte HEB ik die 1000D nu al...

Re: van DSLR naar bridge?

Doen of niet doen ga ik mij niet over uitspreken.
    Ik denk wel dat je bij verkoop van de 1000D maar weinig gaat krijgen en is het misschien beter deze te houden en eventueel een bridge bijkoopt en zo van 2 werelden de voordelen te hebben?

Comment

Hebben of houden? Ik heb al mijn zware materiaal van de hand gedaan voor
      een goedkope en vederlichte Nikon j1. Goedkoop, eenvoudig, simpel. En als ik
      echt eerlijk moet zijn, ook minder goed. Maar ik ben er tevreden mee, en dat
      is mijn goed recht, dat is iedereens eigen recht op een mening...

Comment

Ik denk dat de Fuji X-S1 één vd betere bridge camera's is, vnl vanwege de grote 2/3" sensor.

Maar klein dat je die niet noemen, hier een vergelijking met jouw 1000D.

En je gaat niet vooruit gaan qua beeldkwaliteit, jouw Canon heeft nog altijd een veel grotere sensor.
        Last edited by alex606; 4 maart 2013, 17:29.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Probeer zeker eens de 'systeemcamera's ' Zeker een beter resultaat dan de normale compact en toch nog de verscheidenheid in lenzen.

Het 'in weinig licht niet kunnen fotograferen' is waarschijnlijk meer te wijten aan je lenzen dan aan je camera, een lichtsterke prime kan hier soms al wonderen doen (dit kan al vrij goedkoop) en bij een bridge of systeemcamera gaat dit zeker niet anders zijn, ik denk zelfs eerder nog moeilijker. Al eens met de iso-instellingen gespeeld? Iso-diafragma-sluitertijd kan heel veel doen om beter in duisternis te fotograferen.
          Ook de flits gaat niet beter zijn dan op je 1000D.

Maak voor jezelf uit waarom je zou willen ruilen. als het voor compactheid/gewicht is ga je veel verbetering merken, maar ik vrees dat op elk ander vlak je niet beter af bent zonder weer extra accesoires (kosten) aan te kopen.

Veel succes ermee

Comment

Hallo,

zoals je kan zien heb ik zowel een (instap) DSLR als een bridge (Sony hx100v).
            De hx100v is zeker een goed toestel maar in slechtere lichtomstandigheden kom je zeker ook tekort of je moet de flits gebruiken.
            De video en de compactheid (t.o.v. de DSLR) zijn zeker pluspunten.
            Maar als ik echt mooie foto's wil nemen dan neem ik altijd mijn DSLR. Met een lichtsterke prime kan je al heel mooie foto's nemen bij minder licht.
            De DSLR is wel zwaarder en moeilijker mee te nemen maar ik vindt dit wel de moeite waard!
            Veel succes met uw verdere keuze.
            Canon

Comment

Working...
            X