Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste spiegelreflexcamera

Dankje MR Zero, dat haalt me toch wel ff flink over
    En je hebt denk ik ook wel gelijk, met die 18-55 blijf ik mooi binnen mn budget om nog een tripod, tas, geheugenkaartje en lensfilter te kopen. Een nieuwe lens kan ik altijd nog ergens anders kopen.
    Wel nog wat vraagjes:
    Die effecten van de D5100, gebruik je die veel of is t slechts een extratje?
    En de bijgeleverde software, wat kan je daar allemaal mee?
    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
    35mm f/1.8G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
      Klopt, dat is wel mn bottleneck ja. Maar denken jullie dat om te beginnen anders een D3100 of 1100d niet gewoon voldoet? Heb ik meteen wat extra geld voor een extra lens.
      Ik hoor trouwens ook veel dat een 50mm lensje echt een must is om te hebben. Is dat echt zo fijn?
      Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik weet 1 ding: als ik opnieuw kon beginnen, kocht ik geen kitlens (18-55mm) meer, maar direct een 50mm F/1.8. Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds geen wide angle mens ben. Ik beschouw een kitlens enkel als nuttig zijnde voor mensen die geen flauw idee hebben over welk brandpuntsafstand ze willen gaan gebruiken. Zo'n 50mm F/1.8 lens heeft veel meer voordelen vind ik. Je kan hem ofwel vol open gebruiken en heel weinig scherptediepte creëeren, maar dan heb je vaak wat softere beelden, of je kan hem 1 tot 2 stops afstoppen en dan is hij haarscherp (veel scherper dan een kitlens bij hetzelfde diafragma). En dan zwijg ik nog over de extra mogelijkheden bij low light situaties.

Dankje MR Zero, dat haalt me toch wel ff flink over
      En je hebt denk ik ook wel gelijk, met die 18-55 blijf ik mooi binnen mn budget om nog een tripod, tas, geheugenkaartje en lensfilter te kopen. Een nieuwe lens kan ik altijd nog ergens anders kopen.
      Wel nog wat vraagjes:
      Die effecten van de D5100, gebruik je die veel of is t slechts een extratje?
      En de bijgeleverde software, wat kan je daar allemaal mee?
      Met die tripod zou ik als ik jou was nog even wachten gezien je beperkte budget. Want daar geldt echt wel volgende stelling: goedkoop is duurkoop. Een goedkoop (en kwalitatief) alternatief voor een statief kan bvb een bonenzak zijn.
      Last edited by jocau; 18 mei 2012, 20:29.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Hey, Die effecten gebruik ik eerlijk gezegd nooit, maar er zitten er wel leuke tussen, zoals bv miniatuurweergave. Leuk voor als je een foto neemt van gebouwen als je ergens hogerop staat. Maar je hebt ook nog andere effecten erop zitten
        De software wat erbij zit is ook wel handig, ik gebruik deze regelmatig. Je kan een soort foto bibliotheek aanmaken en je kan je foto's ook zeer gemakkelijk wat bewerken, zoals verscherpen, helderheid, contrast, kleur opvoeren,... Is wel een leuk tooltje
        En oja, ik heb gelezen dat je je camera pas gaat aankopen na je vakantiewerk, tegen dan zal de prijs nog wel wat gezakt zijn denk ik dus kan je binnen je budget nog een leuke zoom erbij kopen.
        Grts

Comment

Aaargh nu zit ik met het dillema van een 18-55 of een 50mm!:P
          Ik wil wel een beetje kunnen zoomen enz, en 50mm is ook wel duurder dacht ik?
          Ook ben ik nog helemaal nieuw in spiegelreflex fotografie dus misschien is een 18-55 beter om te starten? Wat zeggen jullie?
          Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
          35mm f/1.8G

Comment

Gewoon voor die 18-55 gaan zoomen is inderdaad leuk en ik geloof ook dat je landschappen wou fotograferen he. Die 50 is inderdaad ook wel wat duurder. Deze kun je ook niet als kitlens erbij kopen? De prijsverschillen tussen de body te kopen en met deze 18-55 kitlens erbij is ook te verwaarlozen, dus het zou zonde zijn als je die kitlens er niet bijneemt grts
            Last edited by Mr ZERO; 18 mei 2012, 21:38. Reden: Typfout

Comment

Daar heb je helemaal gelijk in ja:P Als je de kitlens los koopt is dat gauw 90 euro terwijl in een kit zelf je maar 50 euro extra betaald ofzo. Dan kies ik voor nu denk ik de 18-55 en wacht ik af op price drops:P.
              TENZIJ iemand me kan overhalen voor een andereXD
              35mm f/1.8G

Comment

je kan ECHT wel filmen hoor met een D90.
                ik zie dat regelmatig voorbij komen dat je dat niet kan.

Ruud

ps : tja, dat was blijkbaar al een paar keer gezegd. paginaatje overgeslagen denk. sorry.
                Last edited by rufus1964; 24 mei 2012, 19:22. Reden: ps je
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Hallo,

Ik zat verleden jaar ook in hetzelfde schuitje : keuze tussen D90, D5100 en D3100.

Na lang twijfelen de D3100 met 18-105 gekocht. Heel tevreden van (kwam van een bridge). Ondertussen heb ik de AF-D 50 1.8 bijgekocht als lichtsterke lens.

Wat al die bijkomende mogelijkheden zijn, ik gebruik ze niet. Alleen in manuele stand en diafragma-voorkeur. Schiet in raw-formaat, zo heb je zelf nog meer mogelijkheden om je foto te bewerken.

Sucses met je keuze
                  Fuji x 100 f

Comment

Geen slechte keuze,maar waarom niet de D7000,dat heb je eerder de top.
                    Want je kan er later spijt over hebben ,denk ik.
                    Ik heb het ook voor gehad,eerste was een D3000 en nu een D7000.

Comment

De D7000 lag boven mijn budget. En aangezien ik de "toeters en bellen" toch niet gebruik, is het de bedoeling dat ik iets meer geld uitgeef aan lichtsterkere lenzen. Niet dat ik ontevreden ben met de 18-105, maar dikwijls moet je de iso omhoog halen om toch een foto te kunnen nemen, met de nodige ruis erbij. Tot 1600 geen probleem, maar 3200 begint toch zichtbaar te worden.

En een tweede reden is dat het een hobby moet blijven, het is niet mijn bedoeling om prof-foto's te nemen. Ik kan expirementeren en dan soms heel teleurgesteld zijn, maar meestal is het dan mijn fout en ligt het niet aan de D3100, wat dikwijls wel wordt tegengekomen in de commentaren.

Wil hier niet verkondigen dat de D7000 niet beter zou zijn, maar je weet wat je koopt en moet dan achteraf niet komen klagen.

J.
                      Fuji x 100 f

Comment

De D3100 met 18-105 vind ik wel een beetje duur. Zou de D3100 met de 18-55 en dan nog een 35mm een goeie keus zijn dan? En sorry de D7000 kan ik momenteel echt niet betalen.
                        35mm f/1.8G

Comment

Met de 18-55 heb je minder zoom, maar op zich geen probleem.

De 35 mm 1.8 is de volgende lens op mijn verlangenlijstje. Als je de commentaren leest en foto's met deze lens genomen bekijkt, is het zeker een aanrader. En de prijs zit ook OK.
                          Fuji x 100 f

Comment

Ja dat dacht ik ook al.
                            Oke dan ga ik mijn keuze uit de volgende drie maken:

-D5100 met 18-55
                            -D3100 met 18-105
                            -D3100 met 18-55 en 35mm

De D5100 trekt me ook nog steeds een beetje aan dus daarom staat die er nog tussen.
                            35mm f/1.8G

Comment

Ja dat dacht ik ook al.
                              Oke dan ga ik mijn keuze uit de volgende drie maken:

-D5100 met 18-55
                              -D3100 met 18-105
                              -D3100 met 18-55 en 35mm

De D5100 trekt me ook nog steeds een beetje aan dus daarom staat die er nog tussen.
                              Dan zou ik voor optie 1 gaan.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

je kan natuurlijk ook beginnen met de d3100 en 35 1.8 en zien na wat testen wat het beste bij je past. Met de 35 mm heb je een "normaal" objectief ongeveer gelijk aan wat het menselijk oog ziet.

Hierna kan je bepalen of je dient uit te breiden naar "de breedhoeken" of naar de "telezijde" of misschien macro ?

Als ik moest herbeginnen (na 1 jaar) in zou de 3100 nemen met de 35 en dan op onderzoek uitgaan. Niet dat ik nu ontevreden ben, maar ik denk dat je dan de zaken op een andere manier leert te benaderen en te interpreteren.
                                Fuji x 100 f

Comment

Working...
                                X