Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste spiegelreflexcamera

Zoo, lijstje gemaakt. Laptop van 409 euro en microfoon met alles erbij voor 102 euro. Samen 511.
    Dus op zn minst kan ik als ik pech heb kan ik 739 euro aan een SLR uitgeven
    Ik denk dat ik hier al heel wat aardigs voor kan kopen niet?
    Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
    35mm f/1.8G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marijntje42 Bekijk bericht
      Ik hoor altijd van die Canon vs Nikon verhalen maar is er nou ook echt een verschil?
      Kwestie van persoonlijke voorkeur
      even terzijde de keuze tussen een 5100 of een d90 zou ik zeker voor de D90 gaan .

Comment

Maar de D90 kan niet filmen en dat wil ik sowieso gaan doen
        Nikon D3100 || Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR || Nikon AF-S DX NIKKOR
        35mm f/1.8G

Comment

En die Pentax camera's wat zijn jullie meningen daarover? Ik vindt ze er altijd lekker retro uitzien maar de kwaliteiten zijn mij onbekend.
          35mm f/1.8G

Comment

En die Pentax camera's wat zijn jullie meningen daarover? Ik vindt ze er altijd lekker retro uitzien maar de kwaliteiten zijn mij onbekend.
            Niet op het uiterlijk uitgaan he het is wat erin zit dat telt.
            Photography is a way to see the world in detail.
            Fotograaf op rust

Comment

Haha ja dat klopt:P Maar daarom was ik ook benieuwd naar de kwaliteiten
              Maar ik denk dat ik qua body de keus D5100 maak.
              Nu nog de lens erbij kiezen.
              Is deze Tamron een goeie?: http://www.digicamshop.nl/product/27...-ii-nikon.html
              35mm f/1.8G

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                Koop enkel een spiegelreflex als je manueel wil fotograferen (zelf sluitertijd en diafragma instellen).
                Dit is nonsens als algemene regel maar is hier een advies in het kader van deze topic. Met een reflex kan je uiteraard ook automatisch fotograferen en ook dan geniet je van de betere technische specificaties en de scherptediepte.

Zoals aangehaald bestaat fotograferen echter uit twee zaken, wat de fotograaf ziet en wat het toestel en de fotograaf kunnen vastleggen. Het eerste kan je dus ook met een compact leren, het tweede gaat veel vlotter met een reflex en enkele duurdere compacts waar je onmiddellijk toegang tot manuele instellingen zoals sluitertijd en diafragma hebt en juist hiermee wil spelen.

Als je echter 17 bent en een krap budget hebt, zou ik er persoonlijk eerder voor kiezen om te leren kijken, te leren wat werkt en niet, te leren wat je met dat toestel al kan bereiken en wat niet. Je kan via het menu (dus met wat geduld) ook al spelen met de basics van sluitertijd en diafragma. Een compact past ook makkelijker in een binnenzak of handtas zodat je deze steeds bij de hand hebt en vaker kunt/zal gebruiken.
                Heb je wel het budget, kies dan gerust een reflex, maar weet dan ook dat je deze, door zijn omvang en gewicht, eerder dan een compact in de kast beland als de interesse verwaterd.
                Bij mij is de interesse eerst gekomen met het leren kijken en pas daarna ben ik overgeschakeld op een reflex.

@corre en marijntje
                De 18-105VR en de 18-200 zijn wat prijs betreft evenwaardig maar een 18-200VR kost 500€ meer. Beeldstbilisatie laat toe om sluitertijden tot 3 stops (=8x) korter te handteren zonder bewegingsonscherpte te krijgen als gevolg van fotograferen uit de hand (beweginsonscherpte treedt op bij 1/brandpunsafstand < sluitertijd). In omstandigheden waar je die kortere sluitertijd niet nodig hebt, heb je dus ook geen beeldstabilisatie nodig.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Klopt, maar ik ben bang dat wanneer ik een wat geavanceerdere compactcamera koop er te snel mee klaar ben en meer wil, en dan zal ik een jaar moeten wachten tot ik een SLR kan betalen... Het liefste maak ik gewoon in een keer de stap naar spiegelreflex want gebruiken zal ik hem ongetwijfeld, ik ben van plan om er ook echt tijd voor te maken. En anders heb ik hem toch nog voor vakanties e.d. Zeker dingen zoals sluitertijden etc. wil ik veel mee aan de slag gaan.
                  35mm f/1.8G

Comment

De Panasonic DMC-SZ7 kost 250€, heeft een omgerekend bereik van 25-250mm, heeft beeldstabilisatie en HDR, kan filmen en is compact. 't is uiteraard geen reflex maar volgens mij ook zeker geen verloren geld.
                    Volgend jaar weet je al des te meer van fotografie, zijn de prijzen wellicht wat gezakt en kan je een meer doordachte keuze maken bij aanschaf van body en lenzen.

Twijfel er sterk aan om deze voor mezelf te kopen (en steeds op zak te houden voor unieke momenten).

Comment

Hmmm klinkt verleidelijk.
                      Maar ik wil wel met lange sluitertijden kunnen spelen e.d. en ik wil sowieso een zoeker.
                      Ook heb ik niet echt het gevoel de fotografiewereld in te gaan door slechts een compactcamera te kopen. Dan denk ik toch meer óf een SLR óf een bridge/superzoom camera.
                      35mm f/1.8G

Comment

It's all about the money ;-)

Comment

Klopt, dat is wel mn bottleneck ja. Maar denken jullie dat om te beginnen anders een D3100 of 1100d niet gewoon voldoet? Heb ik meteen wat extra geld voor een extra lens.
                          Ik hoor trouwens ook veel dat een 50mm lensje echt een must is om te hebben. Is dat echt zo fijn?
                          35mm f/1.8G

Comment

Ik kan me maar niet van de D5100 afhouden.
                            Oke, dat gaat m worden. Nu nog de lenzen...
                            Zal ik de kitlens met een andere lens doen. Of alleen de body en een of twee andere lenzen?
                            35mm f/1.8G

Comment

Bij bol.com hebben ze een mooie 30 euro kortingsbundel met de D5100, cameratas, 8gb memory card (20mb/s) en een uv filter.
                              Dit is mét de kitlens. alles bij elkaar 578,8 euro.
                              35mm f/1.8G

Comment

Bij bol.com hebben ze een mooie 30 euro kortingsbundel met de D5100, cameratas, 8gb memory card (20mb/s) en een uv filter.
                                Dit is mét de kitlens. alles bij elkaar 578,8 euro.
                                Heb ik niet kunnen terugvinden (zou wel sterk zijn). Bij konijnenberg staat de combi van D5100 en 18-105VR aan 721€.

Wat lenzen betreft moet je ergens beginnen, ervaring opdoen, zien wat je graag doet, kijken wat je het meest gebruikt of mist en dan opnieuw die vraag stellen.
                                Ieder is anders op dit vlak. Landschappen, architectuur, straat, reportage, sport, macro, portret, nacht, dieren, reizen, ... , elk van deze voorkeuren heeft ook weer zijn eigen vereisten wat lens betreft en het aanbod is heel breed (types, merken, kwaliteit en prijs).
                                Een 18-105VR is zeker geen slecht begin. Zelfs nadat je later lenzen bij koopt met een specifieke bedoeling zal je deze nog blijven gebruiken. De combinatie die ik aanvankelijk had was 18-55 en 55-200 maar ik heb heel vaak van lens gewisseld omdat deze bereiken mekaar niet overlappen.

50mm op een full frame camera (35mm op een crop camera zoals D90, D3100, D5100, D7000) maakt een beeld wat overeenkomt met het menselijk oog (één oog), dus niet verkleint of vergroot, identiek aan wat je zonder camera ziet. En daar bestaan heel wat verhalen, meningen en ... over.
                                Lenzen met een vast brandpunt (prime lenzen), zij het 20, 35, 50, ... , 500mm bieden de beste kwaliteit (scherpte, vervorming, kleurschifting, vignetering) omdat ze optimaal voor één brandpunt gebouwd worden. Lenzen met een variabele brandpuntsafstand moeten een compromis maken om over het hele bereik te presteren. Hoe groter de zoomfactor (verhouding kleinste en grootste brandpuntsafstand), hoe groter het compromis. Ik zeg niet dat bvb. een 18-200 daarom een slechte lens is. Anderzijds heeft deze het voordeel dat je bijna niet van lens hoeft te wissellen (zeer interessant in stoffige omgevingen).
                                Een tweede aspect is hoe beter het glas, hoe meer glas in een lens, hoe hoger de kwaliteit (en de prijs). Dit zowel voor prime's als zoomlenzen.
                                Last edited by cojon; 17 mei 2012, 22:39.

Comment

Working...
                                X