Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spiegelreflex of compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: spiegelreflex of compactcamera

    dslr is niet perse zo heel log om mee rond te lopen.. hangt ook af van welke toeter je erop hebt staan, wel of geen batterijgrip etc..

    je kunt het zo zwaar maken als je wilt...


    en voor de rest, zie franciskine´s post..
    EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

    Comment


    • #17
      Re: spiegelreflex of compactcamera

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Mijn Nex5 met 18-200 lens kan ik zeker niet compact noemen . . . ???? Integendeel zelfs, het blijft enkel compact als je een breedhoeklensje gebruikt . . .
      het voordeel van systeem camera's is dat je ze kunt aanpassen aan je behoeften, met DSLR ben je heel sterk beperkt door dat reflex systeem, maakt dat ding onnodig groot en beperkt gebruikersmogelijkheden. Is ook de reden dat merendeel DSLR's gebruikers een 2de kleiner toestel bijkopen.
      Met een goede systeemcamera heb je geen DSLR nodig voor normaal gebruik, wat zou je daar nog mee doen !

      Comment


      • #18
        Re: spiegelreflex of compactcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte
        ... Is ook de reden dat merendeel DSLR's gebruikers een 2de kleiner toestel bijkopen...
        Is het echt zo?
        Last edited by Shurik; 26 februari 2012, 20:28.
        http://lerrante.be/etoile/

        Comment


        • #19
          Re: spiegelreflex of compactcamera

          Is het echt zo?
          Offtopic, sorry daarvoor. Maar ja, dat denk ik ook. Mijn menig is dat, het voordeel van die systeemcamera's (wat een benaming toch) is, dat het je opnieuw toelaat (zonder terug te moeten grijpen naar die nostalgische analoge systemen, meetzoekercamera's ) om intieme portretten te maken bijvoorbeeld. Of straatfotografie, het laat je toe om discreter te fotograferen of in een andere sfeer, zodat het je opnieuw meer ruimte geeft om je focussen op wat je in beeld brengt. Vooral de kwaliteit dat het dan levert met het gunstig prijskaartje in vergelijking met dat van een super deluxe leica toestel. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel? Ik zou graag puerte of iemand anders zijn menig hierover ook horen.

          rosie, hoever ben jij ondertussen in jou zoektocht naar het juiste toestel?

          Comment


          • #20
            Re: spiegelreflex of compactcamera

            heel regelmatig worden er hier topics gestart in de aard van "Help ik ga op reis, wil niet met DSLR rondsleuren, welke compact ? "

            Dit is heel begrijpelijk als je al in bezit bent van (recente) DSLR.

            Echter de laatste 2 jaar zijn systeemcamera's heel sterk geëvolueerd en zit de verkoop van deze toestellen sterk in de lift. In Japan zijn al 40% van verkochte digitale toestellen met verwisselbare lens systeemcamera's.

            Is vrij logisch, beeldkwaliteit van sommige systeemcamera's overstijgt dat van DSLR's (APS), toestellen bieden meer mogelijkheden, voor veel toepassingen handiger in gebruik, compact, licht etc..

            op gebied van AF(autofocus) kan DSLR nog een voordeel bieden, alhoewel dat de AF snelheid van een aantal toestellen vergelijkbaar is met deze van DSLR in het lager segment en deze zelfs overtreft. Daarbij zijn er voor sommige toestellen adapters beschikbaar die je zelfde AF snelheid geven als DSLR in mid-class segment.
            Olympus claimed dat nieuw E-M5 toestel (voorgesteld maar nog niet in de winkel) snelste AF syteem heeft.

            buiten de eigen lenzen kun je mits gebruik van adapters praktisch alle DSLR objectieven gebruiken op systeemcamera's, sommige met AF andere beperkt tot MF. Maar je hebt ook de mogelijkheid de betere en compactere range-finder (m-mount) objectieven te gebruiken (nieuw heel duur) maar er zijn ook oudere versie van diverse fabrikanten in omloop.

            Men is ongeveer 50 a 60 jaar geleden overgeschakeld op reflex toestellen om dat je met dit systeem het beeld door de lens kon zien, was toen revolutionair. Hiervoor gebruikt men een spiegel die in rust stand het beeld naar de zoeker (via prisma systeem) projecteert. Als je een opname maakt klapt de spiegel op zodanig dat de film, vandaag de sensor, belicht kan worden.
            Dit mechanisme heeft heel wat ruimte nodig, dit verklaart grote van (D)SLR.

            Den dag van vandaag is dat niet meer nodig, je beeld kan digitaal geprojecteerd worden op LCD-scherm of op een elektronische zoeker (EVF).
            Door het ontbreken van de spiegel kunnen toestellen veel compacter gebouwd worden.

            Daar bestaat ook nog een ander systeem het zogenaamde range-finder (RF) systeem waar je het beeld niet door de lens ziet maar door een onafhankelijke optische zoeker waar verschillende kaders in getekend staan. Elk kadertje komt overeen met een bepaald brandpunt van gebruikte lens. Biedt wel de mogelijkheid om vrij snel manueel te focussen, (LEICA M8 en M9) maar hebben geen AF en zijn niet geschikt voor tele en je kunt ook geen zoomlenzen gebruiken.
            Met de huidige systeemcamera's is dat allemaal niet meer nodig en krijg je het beeld te zien zoals je sensor het ziet, en meeste bieden ook de mogelijkheid om op meer geavanceerde wijze vrij snel manueel en daarbij ook automatisch (AF)scherp te stellen en je hebt ook geen tele beperkingen en je kunt zoom's gebruiken.

            RF systeem spreek je vlug over 12000€ (M9 camera + lens ) en de betere systeemcamera's staan niet zover meer van die toestellen.
            Waarom koopt iemand RF, om de problemen van DSLR te ontlopen en ook een beetje imago.

            De moderne systeemcamera's bieden de mogelijkheid om gebruikt te worden als compact, als range finder alternatief en als DSLR, en dit voor een heel mooie prijs.
            Het is duidelijk dat deze toestellen op termijn zowel RF als DSLR gaan verdringen.

            Comment


            • #21
              Re: spiegelreflex of compactcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht



              Dit mechanisme heeft heel wat ruimte nodig, dit verklaart grote van (D)SLR.
              dslr´s zijn idd vrij groot, de analoge slr´s van weleer waren toch nog vrij compact..zo vind ik bv mijn minolta srt-101 of mijn canon ae-1 program of canon t-50 niet echt groot..naarmate er meer electronica in kwam, filmtransportmotortjes en AF hun intrede deden, werd de boel idd veel groter..de spiegel van mijn ae-1 program is even groot als die van mijn eos-3, dus daar ligt het imho niet aan..en ik vermoed zelfs dat de zoeker van die ae-1 p nog helderder is dan die van mijn eos-3 of 5dmkII..

              mijn 2 yashica electro´s RF-ers (gs black finish en gsn chrome finish) zijn overigens groter dan die slr´s..

              systeemcamera met 18-200 is ook niet meer compact te noemen, meer pancakes oid zou mooi zijn.. het blijft een compromis, ook al is je toestel compact..we blijven sleuren met die lenzen met meer bereik..
              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

              Comment


              • #22
                Re: spiegelreflex of compactcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                grotere sensor = betere beeldkwaliteit...


                dus dslr is beter dan systeemcamera...

                hoeveel controle wil je over je shots
                hoeveel tijd wil je investeren in leren omgaan met materiaal

                is antwood twee keer 'veel', ga voor dslr...

                ps, digitale zoom kan je met elk toestel.... je neemt een fotobewerkingsprogramma, je cropt de foto zo klein je wil en je "zoomt"
                best niet naar beeldkwaliteit kijken dan dus....
                Vraag is eerder 'hoeveel kan/wil ik spenderen'.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #23
                  Re: spiegelreflex of compactcamera

                  ging het net schrijven...

                  we hadden het over 1000 euro... en voor die prijs... als je die m9 kan vinden, koop er 25 en start een webwinkel
                  www.aeri-photography.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: spiegelreflex of compactcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                    ging het net schrijven...

                    we hadden het over 1000 euro... en voor die prijs... als je die m9 kan vinden, koop er 25 en start een webwinkel

                    je verstaat waarschijnlijk de point niet, wat beeldkwaliteit betreft kom je door +/-1000€ te spenderen met een aantal systeemcamera's al vrij dicht in de geburen van een 12000€ M9 combinatie en overtref je waarschijnlijk met glans en glorie een 8000€ M8 systeem.
                    Op hoge ISO (1600 en hoger) kunnen zowel de m8 als de m9 niet tippen aan een aantal systeemcamera's.

                    daarbij komt dat je met de leica's niet manueel kunt focussen in minder goede lichtomgeving en ze hebben geen automatisch focussysteem.

                    Comment


                    • #25
                      Re: spiegelreflex of compactcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      daarbij komt dat je met de leica's niet manueel kunt focussen in minder goede lichtomgeving en ze hebben geen automatisch focussysteem.
                      daarom zijn het ook rangefinder-camera´s..geen AF...

                      leica heeft zijn eigen markt gecreeerd, of het nu goed of slecht of beter is is, laat ik in het midden..

                      leica zoekt het meer in de lensjes ipv de camera´s..

                      high iso bij leica? daar doen ze niet aan, ze zoeken het meer in de lensjes, wel met een flink prijskaartje, dat wel, maar blijkbaar kunnen ze het zich veroorloven.. (noctilux etc.. )

                      wat is wijsheid? ik vind een volkswagen een beter te verantwoorden aanschaf dan een bugatti veyron, maar beide worden verkocht..zal met fototoestellekes wel hetzelfde zijn zekers?
                      EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                      Comment


                      • #26
                        Re: spiegelreflex of compactcamera

                        je verstaat waarschijnlijk de point niet, wat beeldkwaliteit betreft kom je door +/-1000€ te spenderen met een aantal systeemcamera's al vrij dicht in de geburen
                        1: er van uit gaan dat ik de point niet versta is nogal arrogant..., dat ik er niet mee akkoord ben is niet gelijk aan het niet begrijpen van uw argumenten.

                        ja, systeemcamera's hebben de laatste jaren goede vooruitgang gemaakt. en zoals je zelf zegt, ze komen in de buurt van...
                        voor sommige mensen is dat voldoende om de voordelen van zo'n toestel te laten winnen tegen de hogere kwaliteit van een DSLR, voor anderen nu eenmaal niet.

                        er zijn maar een paar systeemcamera's met een FF sensor, een paar meer met een gewone crop en een pak met een micro 4/3 sensor... en wat je er ook van wil zeggen, size does matter.... of denk je dat fotografen voor de show die hasselblads kopen...?
                        een paar zijn zelfs gelijkwaardig maar dat zijn die van 5000 en meer euro...
                        en die hebben dan ook grote sensors....
                        en dan spreken we nog niet over de lenzen...
                        www.aeri-photography.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: spiegelreflex of compactcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door leontine1978 Bekijk bericht
                          daarom zijn het ook rangefinder-camera´s..geen AF...

                          leica heeft zijn eigen markt gecreeerd, of het nu goed of slecht of beter is is, laat ik in het midden..

                          leica zoekt het meer in de lensjes ipv de camera´s..

                          high iso bij leica? daar doen ze niet aan, ze zoeken het meer in de lensjes, wel met een flink prijskaartje, dat wel, maar blijkbaar kunnen ze het zich veroorloven.. (noctilux etc.. )

                          wat is wijsheid? ik vind een volkswagen een beter te verantwoorden aanschaf dan een bugatti veyron, maar beide worden verkocht..zal met fototoestellekes wel hetzelfde zijn zekers?
                          dat was zo een paar jaar terug maar ondertussen is er veel verandert met de komst van systeemcamera's, dat is juist hetgeen ik wil duidelijk maken
                          een van de sterke punten van leica was dat ze snelle en accurate MF aanbieden, maar huidige systeemcamera's bieden ook al vrij snelle MF, misschien nog niet zo snel als met range-finder maar de verschillen zijn zeer klein, daarbij is MF bij RF enkel bruikbaar bij voldoende licht, je moet dan nog in kadertjes kijken afhankelijk van brandpunt etc. Den dag van vandaag heb je dat RF systeem niet meer nodig voor MF, is min of meer achterhaald. Zekers met toestellen die goede MF mogelijkheid bieden en daarbij nog AF bieden ook.

                          hun objectieven, kon in het analoge tijdperk vrij vlug zien bij sommige beelden, vooral bij breedhoek dat de opname dmv RF gemaakt was, met de M8 was dat al veel moeilijker dit onderscheidt nog te maken.

                          ik geef je op een blaadje als je met een recent panasonic of olympus m4/3 toestel in combi met de panasonic leica summilux 25mm f1,4 (zit je in totaal toestel + objectief aan een 1200€) een opname maakt het behaalde resultaat nog heel moeilijk te onderscheiden valt met een 8000€ leica combi. Zelfde geldt voor bvb NEX5 met 50mm f1,8. Op hoge ISO dan gaan die toestellen zelfs beter tot veel beter presteren dan Leica.
                          daarbij kun je al die leica lenzen gebruiken op systeemcamera's.

                          is juist de sterkte van die systeemcamera's je gebruikt ze zoals je zelf wil en volgens je eigen portemonnee
                          als compact in combi met goedkopere lichte compacte objectieven
                          als RF-alternatief met hoogwaardige primes uit eigen stal of m-serie of wat dan ook
                          als DSLR

                          flexibel,modulair,simpel,handig,plezierig,veel mogelijkheden,goede kwaliteit,compact dat zijn de sleutelwoorden.
                          Last edited by puerte; 28 februari 2012, 11:28.

                          Comment


                          • #28
                            Re: spiegelreflex of compactcamera

                            Er is 1 ding wat ik vreemd vind. Olympus was op de DSLR-markt altijd het paardje met de slechte hoge-ISO prestaties. Zelfs een E-5 presteert daar blijkbaar nog altijd ondermaats (heb zelf een E-30, en eigenlijk kan ik er wel mee leven).
                            We stoppen dezelfde sensor in een systeemcamera (van Olympus of Panasonic : dat is dezelfde sensor), en plots hebben die systeemversies daar geen problemen meer mee en is het allemaal dik in orde.
                            Groeten,

                            Polleke

                            Comment


                            • #29
                              Re: spiegelreflex of compactcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              een van de sterke punten van leica was dat ze snelle en accurate MF aanbieden, maar huidige systeemcamera's bieden ook al vrij snelle MF, misschien nog niet zo snel als met range-finder maar de verschillen zijn zeer klein, daarbij is MF bij RF enkel bruikbaar bij voldoende licht, je moet dan nog in kadertjes kijken afhankelijk van brandpunt etc.
                              ooit een RF gebruikt? Blijkbaar niet, want dan zou je weten dat je daarmee kan scherpstellen vanaf er voldoende licht is om te zien.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: spiegelreflex of compactcamera

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                ooit een RF gebruikt? Blijkbaar niet, want dan zou je weten dat je daarmee kan scherpstellen vanaf er voldoende licht is om te zien.
                                al die zaken gebruikt in mijne pampertijd, focussen bij weinig licht is mogelijk maar vrij moeilijk, en al die kadertjes, je weet wel voor elk brandpunt heb je zo een kadertje dat zegt tot waar je beeld komt, worden vrij onduidelijk bij weinig licht.

                                Comment

                                Working...
                                X