Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Nikon D800

    Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
    Bedankt iedereen!!!

    Weer wat bijgeleerd
    Ik heb nog iets. Er zijn 2 aspecten betreffend de computer:
    - De capaciteit voor de bewerking.
    - De capaciteit om de bestanden op te slaan.

    Betreffend de bewerking is hier al veel gezegd. Maar je moet ook rekening houden dat de bestanden zijn erg groot en de schijf raakt vol. Vooral als je de RAW-bestanden bewaart en ook de PSD-bestanden van Photoshop.

    Dus 1, of beter 2 (voor backup) externe harde schijven zijn noodzakelijk.

    De bewerkingscapaciteit is ook afhankelijk van de software die je gebruikt. Een ook van de grafische kaart.

    Persoonlijk heb ik een oude computer, maar met Win7 64bits en maar 4GB RAM-geheugen kan ik toch de bestanden van de D800 bewerken met Lightroom en Photoshop CS5. Dat gaat niet razend snel, maar dat lukt.

    Ik denkt dat bij jou zal het ook lukken, maar als de bewerking te traag vindt, kan je altijd het RAM-geheugen vergroten en/of een SSD schijf installeren voor het systeem en desnoods een sterkere videokaart installern.

    Comment


    • Re: Nikon D800

      Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
      Ik ga helemaal akkord mee. De voordelen zijn:
      - Met battery grip op x1,2 --> 5 fps
      - Met battery grip op x1,5 (DX) --> 6 fps
      - Een bijkomend voordeel is dat de bestanden kleiner zijn.
      Voor 5fps heb je geen batterijgrip nodig (wel 1.2 of 1.5 cropmode), als je er 6 wil in dx-crop heb je wel de batterijgrip nodig.

      Comment


      • Re: Nikon D800

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Een vraagje voor de kenners...

        Zoals geweten kan D800/D600 ook een dx-crop mode... Is deze mode enkel bruikbaar met een DX-lens of ook met een FX-lens? Maw zijn ze zowel steeds FX als DX bruikbaar? (Handig als je eens wat meer lengte nodig hebt)
        Je kunt natuurlijk een DX lens op je D800 schroeven, maar die is dan normaal alleen als DX bruikbaar, maw je sensor wordt niet over de volledige oppervlakte optimaal benut. In de hoeken zal je bij zo'n lens sterke vignettering merken en randonscherpte. Let wel, een DX zoomlens kan ingezoomd toch nog aanvaardbare resultaten geven op FX. Alleen de FX lenzen zijn ten allen tijde volledig inzetbaar zowel in FX als DX.

        Walter
        D850

        Comment


        • Re: Nikon D800

          Ja het heeft voordelen om hem in dx formaat te laten shooten maar waarom dan investeren in een FX? Dat gaat er bij mij niet in. D800 is gewoonweg TOP!
          Nikon D800 - Nikkor 24-70mm 2.8 - Nikkor 70-200mm VRII 2.8 - Nikkor 85mm 1.4

          Comment


          • Re: Nikon D800

            Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
            Ik heb nog iets. Er zijn 2 aspecten betreffend de computer:
            - De capaciteit voor de bewerking.
            - De capaciteit om de bestanden op te slaan.

            Betreffend de bewerking is hier al veel gezegd. Maar je moet ook rekening houden dat de bestanden zijn erg groot en de schijf raakt vol. Vooral als je de RAW-bestanden bewaart en ook de PSD-bestanden van Photoshop.

            Dus 1, of beter 2 (voor backup) externe harde schijven zijn noodzakelijk.

            De bewerkingscapaciteit is ook afhankelijk van de software die je gebruikt. Een ook van de grafische kaart.

            Persoonlijk heb ik een oude computer, maar met Win7 64bits en maar 4GB RAM-geheugen kan ik toch de bestanden van de D800 bewerken met Lightroom en Photoshop CS5. Dat gaat niet razend snel, maar dat lukt.

            Ik denkt dat bij jou zal het ook lukken, maar als de bewerking te traag vindt, kan je altijd het RAM-geheugen vergroten en/of een SSD schijf installeren voor het systeem en desnoods een sterkere videokaart installern.
            Bedankt voor de info!

            Ja, ik zou graag mijn huidige pc willen houden, want ja, de D800 zou al een dure aankoop zijn.
            Hoop alleen dat hij toch een beetje gaat voldoen mijn pc!
            Daarom heb ik wat schrik om de D800 te kopen, daarvoor dacht ik ook om een D600 te kopen omdat die bestanden toch iets minder zwaar zijn, maar mijn eerste keus is toch nog altijd de D800 !!

            Comment


            • Re: Nikon D800

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Voor 5fps heb je geen batterijgrip nodig (wel 1.2 of 1.5 cropmode), als je er 6 wil in dx-crop heb je wel de batterijgrip nodig.
              Bedankt voor de info. Ik gebruik altijd een grip.

              Comment


              • Re: Nikon D800

                Oorspronkelijk geplaatst door boy1308 Bekijk bericht
                Ja het heeft voordelen om hem in dx formaat te laten shooten maar waarom dan investeren in een FX? Dat gaat er bij mij niet in. D800 is gewoonweg TOP!
                Heeft toch een groot voordeel bij vogelfotografie, je hebt af tot op elk hoekje, minder grote files en gewenste uitsnede recht uit de camera, alsook 5/6fps ipv 4.

                Comment


                • Re: Nikon D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Heeft toch een groot voordeel bij vogelfotografie, je hebt af tot op elk hoekje, minder grote files en gewenste uitsnede recht uit de camera, alsook 5/6fps ipv 4.
                  Dat is nog een goede tip. Met de D800 gebruik je meestal het formaat FX, maar in sommige omstandigheden is het de moeite waard een ander format instellen zodat je kan een snelere burst gebruiken.

                  Comment


                  • Re: Nikon D800

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Heeft toch een groot voordeel bij vogelfotografie, je hebt af tot op elk hoekje, minder grote files en gewenste uitsnede recht uit de camera, alsook 5/6fps ipv 4.
                    Voila, precies mijn gedacht... handig als het kan...

                    Ik wou eerst eigenlijk een D600 aanschaffen (zeer indrukwekkende specs) maar na er even mee te spelen bij Konijn vast kunnen stellen dat ie niet echt goed in mijn hand ligt
                    5d MK III lag zeeer goed in de hand (wel duur) ...D800 was niet voorhanden...maar ik vermoed dat die grip een stuk beter is als de D600?

                    Ik zou eventueel D800 overwegen maar dan wel met de 24-120VR lens (reden: budget).. => Is die lens goed genoeg voor die 36MP? De 24-85 vermoed ik van niet....
                    Ik lees wel veel dat een D800 ivm 36MP een redelijk moeilijk toestel is om scherpe foto's te maken? Is dit echt een probleem? ( kom van Canon 550D)

                    Comment


                    • Re: Nikon D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Ik lees wel veel dat een D800 ivm 36MP een redelijk moeilijk toestel is om scherpe foto's te maken? Is dit echt een probleem? ( kom van Canon 550D)
                      Neen.

                      Comment


                      • Re: Nikon D800

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                        Voila, precies mijn gedacht... handig als het kan...

                        ...maar ik vermoed dat die grip een stuk beter is als de D600?

                        Ik zou eventueel D800 overwegen maar dan wel met de 24-120VR lens (reden: budget).. => Is die lens goed genoeg voor die 36MP? De 24-85 vermoed ik van niet....
                        Ik lees wel veel dat een D800 ivm 36MP een redelijk moeilijk toestel is om scherpe foto's te maken? Is dit echt een probleem? ( kom van Canon 550D)
                        Mijn mening (en die van de meeste gebruikers) is dat de D800 ligt heel goed in de hand. Ik kan niet vergelijken met de D600 want die heb ik nog niet gezien.

                        De Nikkor 24-120VR is aangeraden door Nikon zelf. Hier heb je een complete lijst van de lenzen voorgesteld door Nikon om het maximum van de D800 uit te halen:
                        AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2.8G ED
                        AF-S NIKKOR 24–70 mm f/2.8G ED
                        AF-S NIKKOR 70–200 mm f/2.8G ED VR II
                        AF-S NIKKOR 16–35 mm f/4G ED VR
                        AF-S NIKKOR 24–120 mm f/4G ED VR
                        AF-S NIKKOR 200–400 mm f/4G ED VR II
                        AF-S NIKKOR 24 mm f/1.4G ED
                        AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G
                        AF-S NIKKOR 85 mm f/1.4G
                        AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II
                        AF-S NIKKOR 300 mm f/2.8G ED VR II
                        AF-S NIKKOR 400 mm f/2.8G ED VR
                        AF-S NIKKOR 500 mm f/4G ED VR
                        AF-S NIKKOR 600 mm f/4G ED VR
                        AF-S Micro NIKKOR 60 mm f/2.8G ED
                        AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED

                        Maar je kan gerust andere goede objectieven op de D800 zetten.

                        Comment


                        • Re: Nikon D800

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Ik lees wel veel dat een D800 ivm 36MP een redelijk moeilijk toestel is om scherpe foto's te maken? Is dit echt een probleem?
                          Het hangt ervan af.
                          Als je uw foto's op een normale grootte bekijkt (mag een 2560 x 1600 pixels 30 inch monitor of een A3+ afdruk zijn) dan is de D800 niet moeilijker dan bv een D600 of D700 om hetzelfde resultaat te bereiken.
                          Wil je echter het onderste uit de kan (voor zeer grote afdrukken waar je de 36 MP nodig hebt) of kan je niet weerstaan aan pixelpeepen op 100% grootte dan zal je wat gedisciplineerder tewerk willen gaan. Je zal kortere sluitertijden moeten hanteren, eigenlijk bij voorkeur vanop een statief met een draadontspanner werken, zeer goede lenzen gebruiken en uw diafragma in de gaten houden (meeste lenzen niet op het grootste diafragma gebruiken en niet te klein gaan).
                          Is dat een nadeel van de D800? Neen! Je kan op vandaag die kwaliteit (detail in uw foto) met geen andere DSLR bereiken en als je de D800 gebruikt zoals je een D700 / D600 zou gebruiken en je bent redelijk (niet pixelpeepen of de resolutie terugbrengen tot deze van de D700 / D600) dan is de D800 nog altijd minstens even goed. Hoe dan ook, de D800 / D800E zijn geen camera's die je koopt om ze (alleen) op reis voor uw vakantiefoto's te gebruiken.

                          Kort samengevat: wil je de "perfectie" dan moet je een inspanning doen, doe je dat niet dan zal je niet slechter uitkomen dan een andere camera op voorwaarde dat je dezelfde resoluties vergelijkt.

                          Comment


                          • Re: Nikon D800

                            Vraag me af waar die 6 FPS vandaan komt met batterijgrip.
                            Voor zover ik weet kan dat alleen als je de MDB-12 hebt (zoals ikzelf dus) EN je daar de EN-EL18 (batterij van de D4) insteekt met een apart aan te kopen stuk om die batterij in een MBD-12 te steken.
                            Ga je natuurlijk ook nog een oplader voor de EN-EL18 moeten hebben.
                            Dit is ook terug te vinden op het net hoor.
                            Heb alleen niet direct een linkje, zal wel eens zoeken.

                            Update: Oh, correctie, het kan ook als je 8 AA's plaatst blijkbaar.
                            http://answers.nikonusa.com/answers/...lpfulq&dir=asc
                            Last edited by TimberWolf; 29 januari 2013, 12:05. Reden: Extra info
                            Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

                            Comment


                            • Re: Nikon D800

                              allemaal bedankt voor de adviezen...

                              Comment


                              • Re: Nikon D800

                                Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
                                Vraag me af waar die 6 FPS vandaan komt met batterijgrip.
                                Update: Oh, correctie, het kan ook als je 8 AA's plaatst blijkbaar.
                                Dat klopt. Probeer eens een reeks foto's te nemen in DX formaat, maximale snelheid. Je zal zien dat elke seconde krijg je wel zes foto's. En dat gewoon met AA-batterijen in de grip.

                                Comment

                                Working...
                                X