Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon D800
Collapse
X
-
-
Re: Nikon D800
Oorspronkelijk geplaatst door Perico Bekijk berichtEn ik vind het nogal een zielige reactie dat dit blijkbaar zou zijn omdat ik mij (of ieder ander gebruiker) geen beter glas zou kunnen veroorloven. Integendeel, deze lens heb ik pas gekocht na mijn nodige kwaliteitsglas...
Dat je die lens koopt voor of na ander glas, en al dan niet om beter voor de dag te komen dan met een compactcamera doet toch niet terzake hier: het gaat er net om dat als je het budget niet hebt, en je beperkt zit aan een bedrag dat je dan misschien beter de balans body-glas in het voordeel van het glas laat wegen. iets wat je zelf eerst ook gedaan hebt blijkbaar.
En die vergelijking goedkopere body met duurder glas versus D800 met 28-300 erop wil ik nog steeds zien.Zelfs op DPreview met hun vergelijkende testjes kan je zoiets niet vinden. Er zijn anders genoeg topics en artikels te vinden over "het fenomeen", maar in dit specifieke geval niet. En met een veeleisende sensor... kan het interessant zijn om zo eens vergelijkend beeldmateriaal te zien. Is ook interessant voor wie aan upgraden denkt omwille van end-of-life van hun body. Misschien investeren die beter eerst in beter glas, of zijn ze goedkoper af met behoud van dezelfde kwaliteit van wat ze met hun glas uit een D800 kunnen halen door een iets goedkopere body te kopen.Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
ag ik dan even stout zijn en zeggen dat de 18-105 ook geen lens is voor een D7000. (door velen beweerd in het begin)
Ook ik heb die 18-105 lang gebruikt op mijn D7000 en vond toch dat die zeer goed meeviel. Maar ik maak dan ook geen afdrukken van 2 op 3 meter of groter.portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht. En met een veeleisende sensor...The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk berichtIs trouwens niet enkel kwestie van hoge iso e downscalen , de resolutie is zo hoog dat, na downscaling, het beeld zichtbaar scherper zal zijn dan dat van een D700. De 28-300 zal wellicht niet over het volledige zoombereik en al helemaal niet in de hoeken de resolutie aankunnen van de sensor, maar ik heb het stille vermoeden dat bij 200mm het beeld scherper zal zijn dan het beeld dat uit een D700 rolt , genomen met de prestigieuze 70-200mm
WalterCanon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk berichtsensors stellen in tegenstelling tot censors geen eisen. Minder goed glas zal op 36MP een even scherpe afdruk afleveren als op 12mp. Als je natuurlijk beiden op 100% bekijkt zal de 36MP iets minder scherp zijn omdat die dan gewoon 1.7 x sterker vergroot is.Groeten Remco.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk berichtsensors stellen in tegenstelling tot censors geen eisen. Minder goed glas zal op 36MP een even scherpe afdruk afleveren als op 12mp. Als je natuurlijk beiden op 100% bekijkt zal de 36MP iets minder scherp zijn omdat die dan gewoon 1.7 x sterker vergroot is.
DUS NEEN, WAT JE ZEGT GAAT NIET ZOMAAR OP. En alle tehorie en gezwets... ja, hoeft voor mij alleen als achtergrond te dienen, om te weten dat het wel eens kan uitmaken...
vanwaar (da's dan de derde keer zeker) MIJN TERECHTE VRAAG: zou er verschil zijn als je niet het beste glas gebruikt op een D800 versus het beste glas op een "minder" broertje? Als iemand dat kan posten, zijn we het gezwets voorbij.Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk berichtdat is pas gezwets... er zijn zaken genoeg te lezen over het feit dat inzake MTF 40lp/mm op FF overeenstemt met 60lp/mm op crop 1,5X (da's Nikon crop dan). Of dat een FF verder kan dichtgerdaaid worden vooraleer diffractie-onscherpet optreedr? of ove de COC... etc etc...
DUS NEEN, WAT JE ZEGT GAAT NIET ZOMAAR OP. En alle tehorie en gezwets... ja, hoeft voor mij alleen als achtergrond te dienen, om te weten dat het wel eens kan uitmaken...
vanwaar (da's dan de derde keer zeker) MIJN TERECHTE VRAAG: zou er verschil zijn als je niet het beste glas gebruikt op een D800 versus het beste glas op een "minder" broertje? Als iemand dat kan posten, zijn we het gezwets voorbij.
succes nog met je 'terechte vraag'.
edit:
op photozone.de kan je tests bekijken van lenzen op verschillende sensors. Dan kan je zelf zien. Denk er wel bij dat er een verschil is tussen testbaar en relevant in de praktijk.Last edited by putor; 6 april 2012, 12:15.The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk berichtmeneertje gezwets, je komt hier af met het feit dat sensors met hogere resolutie gevoeliger zouden zijn voor bewegingsonscherpte en dat ze veeleisender zouden zijn. Ik heb je al eens gevraagd om dat eerste aan te tonen, maar daar heb je geen antwoord op, op niets eigenlijk.
succes nog met je 'terechte vraag'.
edit:
op photozone.de kan je tests bekijken van lenzen op verschillende sensors. Dan kan je zelf zien. Denk er wel bij dat er een verschil is tussen testbaar en relevant in de praktijk.
Zal je effe op weg helpen:
waar ze het duidelijk uitleggen, door Nikonliefhebbers.
beetje theoretischer, vertrekkend vanuit video... maar interessant inzake ontwikkelingen
met verschillen van compactjes vanop statief of uit de hand... met aanzienlijke verschillen tot gevolg.
Nog een stapje verder dan misschien: de D7000 (op nikon-club NL in de vergelijking) met een 70-200 VR uit de hand voor een bewegend onderwerp, en de D800 met 28-300 erop voor hetzelfde. Op volledig frame ga je MISSCHIEN* enkel de lensverschillen zien, op pixelniveau echter... ??
* misschien omdat op http://www.luminous-landscape.com/tu...solution.shtml
o.m. te lezen staat:Only for highly corrected lenses (with better performance at f/5.6 than f/8) do higher sensor resolutions make sense
EDIT: het is natuurlijk wel te verstaan dat het niet kan dat iemand met een goedkoper systeem misschien een betere (technisch gesproken dan) foto kan nemen dan iemand met een duurder systeem.Last edited by Yourt; 6 april 2012, 12:58.Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk berichtIk vind het eerlijk gezegd een hoop gezwets van een hoop mensen. Het is allemaal theoretisch en geen praktijkervaring. Ik heb zelf ook nog geen d800 maar ik verwacht weinig tot geen verschil met de d800. Het is natuurlijk ook niet zo dat je met een 7mp spiegelreflex sluitertijden van een seconde kon gebruiken omdat de pixels "zo groot" waren. Ik verwacht geen verschil tussen een d700 of d800 wat betreft behoefte aan lenzen. Goed glas is altijd een voordeel tegenover minder goed glas. Voor vakanties blijft een 28-300 bijvoorbeeld ideaal en zou ik deze graag hebben. Voor de rest zou ik hem nooit gebruiken waardoor ik hem wel een beetje te duur vind.
Maar om nou opmerkingen van anderen gezwets te noemen terwijl je nog geen materiaal in je handen hebt gehad wat ook maar in de buurt komt van waar je over praat...Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
-
Het is echt zo dat hoe groter de sensor/opnameformaat is, hoe meer bewegingsonscherpte zichtbaar wordt. Daarnaast betekent meer detail ook helaas meer bewegingsonscherpte.
Zolang je dat op een afdrukje van 10x15 of 15x22 bekijkt maakt het niet zo veel uit. Als je het uiterste uit je foto wilt krijgen wel.Sony en Olympus
Fotoseries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk berichtHet is echt zo dat hoe groter de sensor/opnameformaat is, hoe meer bewegingsonscherpte zichtbaar wordt. Daarnaast betekent meer detail ook helaas meer bewegingsonscherpte.
Zolang je dat op een afdrukje van 10x15 of 15x22 bekijkt maakt het niet zo veel uit. Als je het uiterste uit je foto wilt krijgen wel.Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
www.musicinframe.be
Comment
-
Ik hier eens geel lang volgehouden dat je de vuistregel 1/brandpunt niet met de cropfactor moet vermenigvuldigen. Dat lukte niet. Uit die discussie kwam dat je een groter formaat altijd minder sterk vergroot dan een kleiner en dat je dus altijd iets meer marge hebt.
Het eerder door Yourt aangehaalde 'probleem' van hoge resolutie dat zou bestaan als een onscherpe veeg zich over 5 ipv 3 pixels uitstrekt,mag ook naar het rijk der onzin omdat enkel de lengte van die onscherpe veeg van belang is en niet het aantal pixels.The Knight That Says Ni...kon
Comment
Comment