Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 autofocus problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: D7000 autofocus problemen

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Ofwel heb je nog steeds alle AF-punten ingeschakeld, ofwel is mijn Aperture niet in staat om het preciese punt van scherpstelling vast te stellen:
    ik vermoed dat er een conversie is gedaan (van RAW naar JPG/), dan zie ik de scherpstelpunten ook niet meer namelijk bij mijn D7000
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #32
      Re: D7000 autofocus problemen

      Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
      ik vermoed dat er een conversie is gedaan (van RAW naar JPG/), dan zie ik de scherpstelpunten ook niet meer namelijk bij mijn D7000
      Da's natuurlijk altijd een mogelijkheid, maar dan zie ik in Aperture normaliter helemaal geen AF-punten meer en in de voorbeelden van onze TS zie ik ze allemaal, zij het dat er geen "gekleurde" te vinden zijn.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #33
        Re: D7000 autofocus problemen

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Da's natuurlijk altijd een mogelijkheid, maar dan zie ik in Aperture normaliter helemaal geen AF-punten meer en in de voorbeelden van onze TS zie ik ze allemaal, zij het dat er geen "gekleurde" te vinden zijn.
        Met viewnx zie ik geen scherpstelpunten op de foto's, net als bij mijn foto's het geval is.
        Weet niet hoe aperture er mee omgaat natuurlijk.
        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
        Our English website: www.kaichitravel.com
        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

        Comment


        • #34
          Re: D7000 autofocus problemen

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Als dat effectief klopt, dan worden we niet veel wijzer : allemaal kan moeilijk, hé : de scherpstelafstand kan maar 1 waarde hebben .
          Jammer dat een exif die scherpstelafstand niet vermeld (voor zover ik weet toch).
          In elk geval vond je toestel de achtergrond interessanter, dan wat je wilde fotograferen.
          lijkt me dat je geen scherpstelpunt hebt ? die worden in Aperture toch in het rood aangeduid ?
          Nikon D7000 *** Tokina 11-16 mm 2.8 AT-X PRO *** Nikkor 40mm f/2.8G ED AF-S DX Micro *** Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 ED VR II Nano

          Comment


          • #35
            Re: D7000 autofocus problemen

            Het wordt er niet echt duidelijker op...
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #36
              Re: D7000 autofocus problemen

              Oorspronkelijk geplaatst door chboodts Bekijk bericht
              lijkt me dat je geen scherpstelpunt hebt ? die worden in Aperture toch in het rood aangeduid ?
              Als je een foto hebt, en je gebruikt AF, dan heb je altijd een scherpstelpunt.
              Normaal kan je (behalve als je AF niet gebruikt) geen foto nemen als er niet scherpgesteld is.
              Het is niet omdat die software geen punt aangeeft, dat er niet is scherpgesteld.

              Bij de voorbeelden is duidelijk dat het fototoestel heeft scherpgesteld op de achtergrond en niet op het bewegend onderwerp... Als je alle scherpstelpunten gebruikt, is dat heel goed mogelijk... Vandaar dat er andere standen zijn om je AF in te stellen.
              Hoe je dat bij een Nikon exactmoet doen, laat ik aan de Nikonians over...
              Persoonlijk gebruik ik in dergelijke omstandigheden meestal enkel het middenste punt, of eventueel dynamisch die errond...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #37
                Re: D7000 autofocus problemen

                Ik gebruik voor actie bijna uitsluitend 1 scherpstelpunt .
                Last edited by François02; 15 december 2011, 12:19. Reden: schrijffout

                Comment


                • #38
                  Re: D7000 autofocus problemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Als je een foto hebt, en je gebruikt AF, dan heb je altijd een scherpstelpunt.
                  Normaal kan je (behalve als je AF niet gebruikt) geen foto nemen als er niet scherpgesteld is.
                  Het is niet omdat die software geen punt aangeeft, dat er niet is scherpgesteld.

                  Bij de voorbeelden is duidelijk dat het fototoestel heeft scherpgesteld op de achtergrond en niet op het bewegend onderwerp... Als je alle scherpstelpunten gebruikt, is dat heel goed mogelijk... Vandaar dat er andere standen zijn om je AF in te stellen.
                  Hoe je dat bij een Nikon exactmoet doen, laat ik aan de Nikonians over...
                  Persoonlijk gebruik ik in dergelijke omstandigheden meestal enkel het middenste punt, of eventueel dynamisch die errond...
                  Kan je bij het bekijken van het resultaat op het LCD scherm het/de AF punten die gebruikt werden bij het scherpstellen niet laten weergeven?

                  Comment


                  • #39
                    Re: D7000 autofocus problemen

                    Neem je handleiding er eens bij
                    beginnen bij pagina 91
                    stel je toestel in op AF-C, dit is aan te raden bij bewegende onderwerpen.
                    dan ga je naar pagina 94 voor het instellen van je autofocus velden te bepalen.
                    stel je toestel eens in op enkelpunt AF
                    dan kan je gaan kiezen wel autofocus punt je wilt hebben (zie pagina 96)
                    nu gaan we verder naar pagina 208 om te bepalen wat prioriteit heeft bij het indrukken van de ontspanknop
                    A2 instellen op scherpstellen, zo doende maakt de camera enkel een foto bij scherpstelling

                    probeer deze instellingen eens uit
                    en lees op je gemak eens de volledige handleiding door, dat kan ook dikwijls al wat problemen oplossen en voorkomen

                    Comment


                    • #40
                      Re: D7000 autofocus problemen

                      Toch heb ik mijn bedenkingen i.z een fout bij het toestel en denk ik eerder in die richting.
                      Ts is een ervaren gebruiker van de d300 en het verschil is nu ook niet zo groot, een beetje regelen zoals hierboven aangegeven en het zou al opgelost moeten zijn.

                      Deze topic is wel heel nuttig bij problemen voor het scherpstellen van de d7000
                      Groeten Hervé.

                      Comment


                      • #41
                        Re: D7000 autofocus problemen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                        Kan je bij het bekijken van het resultaat op het LCD scherm het/de AF punten die gebruikt werden bij het scherpstellen niet laten weergeven?
                        Zou kunnen, maar ik heb zelf geen Nikon...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #42
                          Re: D7000 autofocus problemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                          Toch heb ik mijn bedenkingen i.z een fout bij het toestel en denk ik eerder in die richting.
                          Ts is een ervaren gebruiker van de d300 en het verschil is nu ook niet zo groot, een beetje regelen zoals hierboven aangegeven en het zou al opgelost moeten zijn.

                          Deze topic is wel heel nuttig bij problemen voor het scherpstellen van de d7000
                          Mocht de TS eens beginnen met mee te delen hoe hij z'n AF heeft ingesteld, dat zou al veel helpen.

                          Maar deze quote van hem :
                          Oorspronkelijk geplaatst door lupo60 Bekijk bericht
                          Als ik voor zoiets simpel al moet downsizen naar 9 pts, slik....
                          voorspelt eigenlijk niet veel goeds. Hij verwacht blijkbaar dat als hij alle scherpstelpunten kiest, dat z'n toestel moet kunnen voorspellen wat scherp moet zijn.
                          Met dergelijke "drukke" foto's moet dat misgaan...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #43
                            Re: D7000 autofocus problemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door lupo60 Bekijk bericht
                            Heb me net een splinternieuwe d7000 aangeschaft. Eerst wat normale portretjes geschoten, wat architectuur. Alles ok. Foto's waren prima.
                            Maar dit WE heb ik mijn nieuwe speeltje voor het eerst mee uitgenomen naar de cyclocross in Overijse. AF-area auto. Als flash gebruikte ik SB-700 met TTL.
                            Als SD kaarten: 2 x Sandisc 32GB, 30Mb/s.

                            Kan iemand zo direkt zien wat er mis is gegaan? Thxs alvast voor de antwoorden.
                            als je bij sterk bewegende onderwerpen AF-area op automatisch zet dan is het vragen om onscherpe foto's te hebben
                            kies zelf je scherpstelpunt en laat dat niet over aan de camera.
                            anders ga je camera een of meerdere stabiele punten kiezen om daarop scherp te stellen

                            ik heb zijn foto nagezien in nikon vieuw, daar staat effectief geen enkel scherpstelpunt geselecteerd zoals aan aangehaald door Lesc
                            bij mijn foto's kan ik via nikon vieuw perfect zien welk scherpstelpunt ik heb gebruikt , dat licht rood op.
                            Last edited by gert007; 15 december 2011, 18:15.

                            Comment


                            • #44
                              Re: D7000 autofocus problemen

                              Als je naar de exif van de laatste foto's kijkt, zie je f2.2. Ik denk dat dat iets teveel van het goede is om bewegende onderwerpen te trekken, aangezien er een zeer geringe DOF is.
                              Zet eens 3 batterijen schuin achter elkaar en stel scherp op de middelste.
                              Kijk dan eens of je scherpte goed is.

                              Of ken je niemand (of is er niemand van dit forum) uit de geburen die eens kan helpen?
                              Nikon D700 ; D7000 ; Sigma 17-35 2.8-4 ; Nikon 50mm 1.8 ; Sigma 70-200 2.8

                              Comment


                              • #45
                                Re: D7000 autofocus problemen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Niki VK Bekijk bericht
                                Als je naar de exif van de laatste foto's kijkt, zie je f2.2. Ik denk dat dat iets teveel van het goede is om bewegende onderwerpen te trekken, aangezien er een zeer geringe DOF is.
                                Zet eens 3 batterijen schuin achter elkaar en stel scherp op de middelste.
                                Kijk dan eens of je scherpte goed is.

                                Of ken je niemand (of is er niemand van dit forum) uit de geburen die eens kan helpen?
                                de test met die batterijen is hier al ergens gepost.

                                Comment

                                Working...
                                X