Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 autofocus problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: D7000 autofocus problemen

    Dag allemaal,
    Is denk ook wat hierboven gezegd wordt, namelijk best 1 focus punt gebruiken en continu , heb dat es gebruikt met motorcross, ging erg goed en heel acuraat hoor, met meerdere focus punten is volgens mij ook niet nauwkeurig, als je fotos van mij wil zien geef maar een seintje.
    Ik gebruik erg veel slechts 1 focus punt, weliswaar soms uit center afhankelijk object, reageert erg snel vind ik
    Denk wel dat het een verkeerde instelling is, er zijn wel verchillende instellingen mogelijk hoor, beetje studeren in handleiding,

    Beste groeten

    Comment


    • #17
      Re: D7000 autofocus problemen

      Mijn camera heeft geen 3D tracking maar wel gewoon meervelds AF. Ik moet zeggen dat ik het nog nooit geprobeerd heb ... Gebruik altijd het middelste scherpstelpunt. Een gewoonte zeker maar zo heb ik het meeste controle over waar ik scherpstel.
      En op jouw foto's is duidelijk scherpgesteld op de achtergrond, ik zou toch veranderen van Af mode en zelf je scherpstelpunt richten op je onderwerp.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #18
        Re: D7000 autofocus problemen

        Jamaar, als auto-area de verkeerde scherpstelpunten kiest (die rondom de fietser), dan kun je dat toch zien in de zoeker? Als auto-area scherpstelpunten op de fietser kiest, en dit het resultaat is, dan is er iets mis met je toestel. Als je de scherpstelpunten rond de fietser zag oplichten, dan is het "user error"

        Auto-area is sowieso een beetje gokken, en lijkt me in deze situatie niet aangewezen (zeker als je de foto's ziet). AF-C en één scherpstelpunt zou moeten volstaan, of dynamisch met 9 omgevende punten als je wat meer ruimte wil om te kadreren.

        3D-tracking zou ik hier niet doen, omdat er weinig (of toch niet altijd) kleurcontrast is tussen de fietser en de achtergrond. 3D-tracking werkt best voor bijv. een bruine hond die door het groene gras loopt, of een witte vogel tegen een blauwe lucht.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: D7000 autofocus problemen

          ik denk dat er iets mis is gegaan met de focusinstellingen. ik heb zelf een d7000 en fotografeer zo goed als enkel actie en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. heb je misschien met de pijltjes vanachter op je toestel het focuspunt verplaatst zonder dat je het wist? als je op AF-C instelt (met 0, 9 of 21? extra focuspunten) en de sluiterknop half indrukt, duidt je met het vierkantje in je zoeker aan welk voorwerp de camera met zijn focus moet volgen. de extra focuspunten helpen dan mee met het onderwerp te volgen als het uit het vierkantje beweegt.
          als je dan perongeluk je focuspunt (vierkantje) wat naar links of rechts beweegt terwijl je met het midden van de zoeker naar de fietser wijst om scherp te stellen, dan gaat de camera scherpstellen op het publiek, en het publiek volgen ipv de fietser.

          probeer dus op tijd de fietser juist 'aan te wijzen' voor de camera voordat hij/zij op de plek komt waar je de foto wil hebben, opdat de camera zeker juist de fietser volgt. of zoals eerder vermeld, op voorhand op de juiste plaats scherpstellen en wachten totdat de atleet op dat juiste plekje komt. (like in the good old days)

          PS: nooit AF-A gebruiken, altijd AF-C of AF-S
          nikon d7000 met sigma 17-50 f2.8
          kijk eens naar die flickr daar!

          Comment


          • #20
            Re: D7000 autofocus problemen

            Oorspronkelijk geplaatst door lupo60 Bekijk bericht
            Als ik voor zoiets simpel al moet downsizen naar 9 pts, slik....
            Je moet niet downsizen...
            Je kiest Dynamic Area AF. Daar bepaal je zelf met welk scherpstelpunt je initieel scherpstelt op uw onderwerp (je kan alle sensoren gebruiken) en de camera zal zijn werk doen als het onderwerp weg fietst van dat scherpstelpunt. Je kan in het menu bepalen met hoeveel sensoren hij moet rekening houden rond uw eerst gekozen sensor. Bij de D300 is dat bv 9, 21 of allemaal (51). Je kiest best niet allemaal als het kan omdat dit de AF vertraagt. Kies voor fietsers 9 punten.
            Is eigenlijk wel allemaal goed beschreven in de handleiding.

            Comment


            • #21
              Re: D7000 autofocus problemen

              Om te scherpstellen heeft het toestel contrast nodig. Als je alle punten gebruikt, zal hij het scherpstellen waar het meest contract is : is dat in het midden, dan zal je voor je foto's geluk hebben, zit dat in de achtergrond dan heb je pech.

              Voor dergelijke foto's moet je je toestel verplichten om de scherpstelpunten te gebruiken die in het midden liggen, en de omgeving dus te negeren. Dat kan enkel door zelf 1 of meerdere punten te gaan kiezen. Dat heeft dus niets te maken met downsizen, maar gewoon met zorgen dat je toestel doet wat jij wil...

              Op mijn toestel heb ik maar 11 AF-punten (met mijn oud zelfs maar 3) : ik gebruik bijna uitsluitend het middenste. Bij tracking heeft mijn toestel een optie dat het middenste de "baas" is, en de 4 omliggende meehelpen. Die optie heeft uw toestel blijkbaar evengoed (met dan 8 omliggende punten).

              Ik weet niet of je nikon software heeft, waarmee je het effectief gebruikt scherpstelpunt kan zichtbaar maken. Bij je foto's ligt het blijkbaar altijd in de achtergrond, en dus kan de voorgrond (en dus je onderwerp) niet scherp zijn.
              Het zou me verwonderen dat er iets mis is met je toestel : dan zou gewoon niets scherp zijn...
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #22
                Re: D7000 autofocus problemen

                In Aperture kan ik de gebruikte scherpstelpunten zichtbaar maken, en voor de allereerste foto (heb de andere niet gecheckt) lijkt het mij ook alsof er veel te veel scherpstelpunten gebruikt werden:
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: D7000 autofocus problemen

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  In Aperture kan ik de gebruikte scherpstelpunten zichtbaar maken, en voor de allereerste foto (heb de andere niet gecheckt) lijkt het mij ook alsof er veel te veel scherpstelpunten gebruikt werden:
                  Als dat effectief klopt, dan worden we niet veel wijzer : allemaal kan moeilijk, hé : de scherpstelafstand kan maar 1 waarde hebben .
                  Jammer dat een exif die scherpstelafstand niet vermeld (voor zover ik weet toch).
                  In elk geval vond je toestel de achtergrond interessanter, dan wat je wilde fotograferen.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: D7000 autofocus problemen

                    Oorspronkelijk geplaatst door dewey Bekijk bericht
                    ik denk dat er iets mis is gegaan met de focusinstellingen. ik heb zelf een d7000 en fotografeer zo goed als enkel actie en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. heb je misschien met de pijltjes vanachter op je toestel het focuspunt verplaatst zonder dat je het wist? als je op AF-C instelt (met 0, 9 of 21? extra focuspunten) en de sluiterknop half indrukt, duidt je met het vierkantje in je zoeker aan welk voorwerp de camera met zijn focus moet volgen. de extra focuspunten helpen dan mee met het onderwerp te volgen als het uit het vierkantje beweegt.
                    als je dan perongeluk je focuspunt (vierkantje) wat naar links of rechts beweegt terwijl je met het midden van de zoeker naar de fietser wijst om scherp te stellen, dan gaat de camera scherpstellen op het publiek, en het publiek volgen ipv de fietser.

                    probeer dus op tijd de fietser juist 'aan te wijzen' voor de camera voordat hij/zij op de plek komt waar je de foto wil hebben, opdat de camera zeker juist de fietser volgt. of zoals eerder vermeld, op voorhand op de juiste plaats scherpstellen en wachten totdat de atleet op dat juiste plekje komt. (like in the good old days)

                    PS: nooit AF-A gebruiken, altijd AF-C of AF-S
                    Ik zou het niet beter kunnen zeggen, heel doeltreffend.
                    Groeten Hervé.

                    Comment


                    • #25
                      Re: D7000 autofocus problemen

                      Alright. Denk dat iedereen die wil nu zijn zegje gedaan heeft.
                      Allereerst wil ik iedereen bedanken voor zijn hulp, en vooral voor de moeite die sommigen zich getroost hebben (vb foto met scherpstelpunten), sjiek!
                      Ik heb al wat foto's genomen (indoors) met de instellingen die jullie aanraden, en op de manier die jullie aanraden (zie laatste reactie hiervoor), maar nog steeds geen goed resultaat.Zie foto's.
                      Vandaar dat ik parallel ook Nikon Europe gecontacteerd heb en nu ben ik hun het probleem ook aan het voorleggen. Wacht nog op antwoord.
                      Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dit avontuur afloopt.
                      Indien iemand ondertussen nog een idee heeft wat er aan de hand is, be my guest.

                      Comment


                      • #26
                        Re: D7000 autofocus problemen

                        Ofwel heb je nog steeds alle AF-punten ingeschakeld, ofwel is mijn Aperture niet in staat om het preciese punt van scherpstelling vast te stellen:

                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #27
                          Re: D7000 autofocus problemen

                          Het zal wel geen toeval zijn dat Les altijd alle focuspunten ziet. Hoe ziet dit er normaal uit, Les? Zie je enkel de actieve, of zie je ze sowieso allemaal en zijn de actieve gekleurd?
                          Wat zie je als autofocus uitgeschakeld is? Zo kunnen we al eea uitsluiten

                          In ieder geval, op basis van die laatste 2 foto's kun je niet oordelen want ze zijn beiden onscherp door beweging van het onderwerp.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #28
                            Re: D7000 autofocus problemen

                            Alle focuspunten kunnen aanstaan, maar het programma zal toch de aktieve, dit kunnen er meer zijn, aan moeten geven. Misschien eens met ViewNX proberen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #29
                              Re: D7000 autofocus problemen

                              Misschien ligt je probleem hier .
                              Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

                              Comment


                              • #30
                                Re: D7000 autofocus problemen

                                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                                Het zal wel geen toeval zijn dat Les altijd alle focuspunten ziet. Hoe ziet dit er normaal uit, Les? Zie je enkel de actieve, of zie je ze sowieso allemaal en zijn de actieve gekleurd?
                                Wat zie je als autofocus uitgeschakeld is? Zo kunnen we al eea uitsluiten

                                In ieder geval, op basis van die laatste 2 foto's kun je niet oordelen want ze zijn beiden onscherp door beweging van het onderwerp.
                                Eventjes een foto die ikzelf genomen heb, gekozen. Inderdaad: enkel de actieve scherpstelpunten zijn (rood) gekleurd, de andere blijven wit. Ik heb, zeker voor bewegende onderwerpen (meestal veel te snel lopende kinderen) AF-puntuitbreiding ingeschakeld op mijn 7D:


                                En zelfs met AF uitgeschakeld op mijn EF-s 17-55 f/2.8 zie ik de gebruikte scherpstelpunten:
                                Last edited by LesC; 15 december 2011, 09:42.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                                Comment

                                Working...
                                X