Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe professionele camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe professionele camera

Oorspronkelijk geplaatst door Tienemiene Bekijk bericht
    Hallo,

Op mijn werk heb ik de opdracht gekregen om te kijken welke nieuwe professionele camera we zouden kunnen aanschaffen.
    Het betreft een Academie voor Muziek, Woord en Dans. De camera moet dus goed zijn om in een Auditorium mooie foto's te nemen met minder goede lichtomstandigheden. Voor de dans is het ook belangrijk dat er niet te veel bewogen foto's inzitten. Wijzelf hebben een canon van +/- 500 €. Maar van die echte professionele toestellen, daar weet ik niets vanaf.
    Is er iemand die me tips kan geven op wat ik moet letten? Of die zou kunnen zeggen welk toestel we best zouden kunnen aankopen?
    Van prijs heb ik niet echt een idee. Ik vermoed dat het mag kosten tussen de 1000 € en de 2500 € maar ik heb er geen idee van. Ze willen volgens mij eerst weten hoeveel zo'n echt professioneel toestel die goed is voor 'onze omstandigheden', hoeveel die ongeveer zo kosten.
    Alvast bedankt!
    Beschrijf eens wat je precies wil fotograferen

Mensen individueel ?
    Grote groepen of kleine groepjes van mensen ?
    Voorwerpen ?
    Ruimte's, bepaalde plaatsen ?

Zit je dikwijls kort bij je onderwerp of juist veraf ?

Ik veronderstel dat je nu een Bridge Canon hebt (met groot zoombereik ) en deze veel gebruikt met de flitser aan ?
    Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
      Niet helemaal akkoord. Ik had (heb nog) eerst eenTZ7 en was heel tevreden over de kwaliteit van foto's alleen niet die in donkere omstandigheden waren gemaakt. Teveel lelijke ruis.
      Daarom heb ik mijn D90 gekocht om zelf de instellingen te kunnen bepalen. En in het begin was ik wel teleurgesteld omdat mijn foto's niet beter waren dan mijn TZ7. Meer bewogen foto's dan vroeger.
      Maar met al een jaartje avondschool achter de rug heb ik al veel bijgeleerd en van de P-stand snel geëvolueerd naar A en S. Dit jaar moet ik op M schieten.

Aan de TS raad ik zeker aan om alvast de 1ste module (= half jaartje) fotografie te volgen in een CVO. Dan leer je de basisinstellingen in de praktijk.

Denk ook aan een statief om in die moeilijke lichtomstandigheden te fotograferen.
      Ik had waarschijnlijk betere foto's gemaakt met mijn D7000, maar ik ga niet naar een fuif om in hoofdzaak foto's te maken.
      Ik heb dus maar mijn TZ7 meegenomen voor het geval dat er toch een foto vanaf kon.
      Ik bedoelde dus ook maar dat je met wat nadenken en het juiste gebruik van de programma's in de camera wel bruikbare foto's kan maken.
      Veel proberen en niet opgeven zullen helpen, want anders is de nieuwe aankoop binnenkort ook slecht.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
        Niet helemaal akkoord. Ik had (heb nog) eerst eenTZ7 en was heel tevreden over de kwaliteit van foto's alleen niet die in donkere omstandigheden waren gemaakt. Teveel lelijke ruis.
        Daarom heb ik mijn D90 gekocht om zelf de instellingen te kunnen bepalen.
        De compacten waar ik op doelde (s95, G12, P7000 of P7100 en LX5) zijn allemaal volledig instelbaar net zoals de betere dslr's.
        Zij zijn voorzien van lichtgevoelige kwaliteitslenzen en dito sensor.

Ik kocht de LX5 met dit doel precies: eerst leren en ervaring opdoen en dan later wanneer je het onder de knie hebt overstappen naar een dslr (hopelijk een full frame) ... net zoals Dama hierboven zei ... en voordien Ansel Adams (The camera, 1980).

Comment

Is het niet beter om een budget te voorzien voor een goede fotograaf bij speciale evenementen ? En een d7000 16-85 / 70-300 (om er eentje te noemen) voor tussendoor ?

Met die € 2500 ga je echt niet toekomen voor lichtsterk materiaal in alle omstandigheden. Investeer in de persoon en niet in materiaal... Cursus fotografie voor de leek die foto's moet nemen... Als er geen budget is voor een fotograaf... (Misschien is er wel al een in dienst...maar weet je het niet)
          Last edited by Dirk007; 11 september 2011, 15:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht

Met die € 2500 ga je echt niet toekomen voor lichtsterk materiaal in alle omstandigheden. Investeer in de persoon en niet in materiaal... Cursus fotografie voor de leek die foto's moet nemen... Als er geen budget is voor een fotograaf... (Misschien is er wel al een in dienst...maar weet je het niet)
            met een D7000 en een 85 f/1.4 spring je ver in het donker hoor. Dat heb je net voor 2500€. Als je de AF-D versie neemt ipv de AF-S versie van 85mm heb je nog wat over om er ook een 35 f/1.8 bij te nemen om ook wat bredere opnames te maken. Als medewerker van de academie kan je jezelf alle rechten toeeigenen om daar wat rond te lopen ipv met 4x tragere zooms te werken. Als je dans moet bevriezen is het verschil tussen 1/125 en 1/500 de moeite waard om het zoomen voor te laten.

Ik meen gelezen te hebben dat ts zelf fotografeerd en nog wat wil bijleren. Misschien staat de HOF hier binnen een jaartje vol met haar podiumkunstenfoto's. Iemand materiaal en de mogelijkheden regelmatig podiumkunsten te fotograferen geven is ook een manier om in de persoon te investeren. Ik vermoed toch dat die camera niet gekocht gaat worden voor 1 enkele show.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik ben ervan overtuigd dat ze voldoende belangstelling kunnen kweken bij wat fotografie studenten voor een zeer bescheiden vergoeding.
              Ze gaan alleszins betere foto's hebben en een pak geld uitsparen.

'k Vind het toch wel straf dat iemand komt aandraven met de aankoop van een "professionele" camera terwijl die niets van fotografie kent en dan denken dat zo'n camera op auto alles gaat oplossen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                Ik ben ervan overtuigd dat ze voldoende belangstelling kunnen kweken bij wat fotografie studenten voor een zeer bescheiden vergoeding.
                Ze gaan alleszins betere foto's hebben en een pak geld uitsparen.

'k Vind het toch wel straf dat iemand komt aandraven met de aankoop van een "professionele" camera terwijl die niets van fotografie kent en dan denken dat zo'n camera op auto alles gaat oplossen.
                Als je goed gelezen hebt, dan gaat het ook niet om zomaar een student aan te zetten voor de fotografie.
                Het gaat via 'het stad' dus een vergoeding moet wettelijk in orde zijn en blijkbaar steeds aangevraagd worden.

Indien er dus sprake is van een andere fotograaf, zal dit dus allemaal volgens het boekje gaan en vrij duur worden (lees: duurder dan aankoop materiaal)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                  En ik sta hier dan van versteld...

Een leek / beginner met een professionele uitrusting doen starten is om problemen vragen...

Ik ben van het principe, leer eerst stappen alvorens te lopen...

Ik heb zelfs al mensen horen vertellen over hoe lastig de overschakeling van een 450D naar een 7D is bvb... Laat staan dat zo'n toestel in handen komt van iemand die niet weet waar een diafragma toe dient, wat een sluitertijd betekent, en die weglopen van het woord "Scherptediepte"...

Met geld kan je alles kopen, behalve ervaring...
                  De omstandigheden waarin de TS aan fotografie wil doen, zorgen ervoor dat je verplicht bent om naar iets duurder materiaal te gaan. Ik wil je in die omstandigheden (duister auditorium) wel eens zien fotograferen met een compactje...
                  En iemand die bereid is om te leren fotograferen kent de basisprincipes op enkele uren tijd, als ze maar door de juiste persoon aangeleerd worden. Fotografie is nog altijd geen hogere wiskunde (hoewel sommigen het ons hier blijkbaar wel willen laten geloven). En of je nu een 1000D of een 1D in je pollen geduwd wordt : die basis blijft krek hetzelfde...

De rest is inderdaad oefenen en ervaring opdoen. En uiteraard het magische oog voor dat schilderen met licht. Dat laatste is inderdaad niet voor iedereen weggelegd (en is helaas ook niet aan te leren).
                  Maar niemand die ons kan vertellen dat de TS dat oog misschien toevallig wel bezit, maar nog niet benut heeft...
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    De omstandigheden waarin de TS aan fotografie wil doen, zorgen ervoor dat je verplicht bent om naar iets duurder materiaal te gaan. Ik wil je in die omstandigheden (duister auditorium) wel eens zien fotograferen met een compactje...
                    En iemand die bereid is om te leren fotograferen kent de basisprincipes op enkele uren tijd, als ze maar door de juiste persoon aangeleerd worden. Fotografie is nog altijd geen hogere wiskunde (hoewel sommigen het ons hier blijkbaar wel willen laten geloven). En of je nu een 1000D of een 1D in je pollen geduwd wordt : die basis blijft krek hetzelfde...

De rest is inderdaad oefenen en ervaring opdoen. En uiteraard het magische oog voor dat schilderen met licht. Dat laatste is inderdaad niet voor iedereen weggelegd (en is helaas ook niet aan te leren).
                    Maar niemand die ons kan vertellen dat de TS dat oog misschien toevallig wel bezit, maar nog niet benut heeft...
                    In mijn ogen maken die mensen dan ook met een compactje topfoto's.

Comment

Ik spreek niet van een compactje, maar van een bridge... Ik denk dat deze mogelijkheden TS al heel goeg resultaat zal opleveren.

Over het leren "fotograferen" : je hebt de theorie, die je inderdaad op enkele uren kan aanleren, maar daarmee kan je nog niet fotograferen. Het duurt echter heel lang alvorens dit tot een goed resultaat in de praktijk komt.

Tja, er zijn er nog die met een Porsche leren autorijden... waarom niet, als de middelen er zijn... Maar dat zijn daarom niet de beste chauffeurs...

www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                        In mijn ogen maken die mensen dan ook met een compactje topfoto's.
                        Klopt, maar niet in duistere omstandigheden... En dat geldt evengoed voor een bridge...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Klopt, maar niet in duistere omstandigheden... En dat geldt evengoed voor een bridge...
                          KLIK
                          Kijk dan daar eens naar, voor de gebruikte middelen is het resultaat best goed.

Dat zijn toch ook geen professionele middelen (compactje, enkele led-zaklampen)
                          (En ja het is een model en die blijft stilzitten)

Comment

Met een compact(je) kan je in het donker idd makkelijker "klare" foto's maken dan met een dslr maar dan mag je de foto's niet vergroten want dan is de kwaliteit erbarmelijk, in tegenstelling met wat je op het schermpje ziet.
                            Nikon D5100 + 18-105mm VR
                            Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

Comment

KLIK

Dat zijn toch ook geen professionele middelen (compactje, enkele led-zaklampen)
                              (En ja het is een model en die blijft stilzitten)
                              zo'n foto's kan je nooit verkrijgen met een onderwerp dat niet stil blijft zitten
                              zoals dans ,theatervoorstellingen enzo...
                              daar ga je veel te kort mee komen met een compact camera en zelfs met de betere bridge toestelen ga je wel te kort komen vrees ik

Comment

KLIK
                                Voor mij zelfs meer dan best goed. Prachtig om zo'n fotografen aan het werk te zien.
                                Op het einde kwam zelfs het beste toen hij commentaar gaf op het "compactje": it's just a tool, what's important is (wijzende naar zijn hoofd en ogen) your mind and eyes.
                                Daarmee zegt hij wat velen hiervoor al aanhaalden: kennis en kunde is veel belangrijker dan de camera en dat is nu net het tegenovergestelde waarvan TS uit ging.
                                Namelijk: koop een prof. camera en je krijgt automatisch goede foto's.

Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                                Met een compact(je) kan je in het donker idd makkelijker "klare" foto's maken dan met een dslr maar dan mag je de foto's niet vergroten want dan is de kwaliteit erbarmelijk, in tegenstelling met wat je op het schermpje ziet.
                                2 Weken geleden met mijn LX5 foto's genomen op een verjaardagsfeest: ISO 400 en 800 en zonder flits en zien er zeer behoorlijk uit op print (13x18).
                                Ten andere TS heeft hier nooit gezegd dat ze prof. kwaliteitsfoto's wou hebben. Ik denk toch dat iedereen het ermee eens is dat je dat niet oplost door louter een prof. camera te kopen.

Zoals TS zelf zei kent ze er weinig van en haar baas (die de foto's zou maken) nog minder; imo gaat die zelfs al grijs haar krijgen wanneer die "maar" een LX5, s95 etc in handen gaat krijgen.

TS wil een prof. camera kopen omdat ze teleurgesteld is in de foto's van haar compactje denkende dat het compactje haar teleurstelt wanneer het eigenlijk zij zelf is die haar compactje teleurstelt.

Comment

Working...
                                X