Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe professionele camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe professionele camera

Als ik dit allemaal lees komt mijn haar toch wel recht hoor...

Iemand zonder enige ervaring / kennis fotografie die op zoek is naar een professionele uitrusting, om dan foto's te nemen in moeilijke omstandigheden...

Daar wil ik de foto's niet van zien...

Er is zoveel meer nodig dan professionele uitrusting om geslaagde foto's te nemen.

Denk dat dit het allereerste begin is, een basiscursus fotografie volgen, een "gewone" camera aanschaffen, om dan later te zien wat de beperkingen van die gewone camera is, en te bepalen wat exact nodig is om die beperkingen op te vangen.

Ik denk dat een goede bridge van 4-500eur even goede foto's zal opleveren in het begin... totdat de fotograaf rijp is om met duurder speelgoed te spelen ;-)

Just my 2cts...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Comment

Ik heb alle prijzen gevonden, hoor. Ik had de prijzen van Art&Craft, Tuyttens en Grobet. Heb ze juist doorgegeven aan mijn baas. Hij vreest er echter voor dat ze dit niet zullen aanvaarden van 't Stad. Dat het te veel zal kosten voor hen. We zien wel... we proberen het in elk geval.

Het ergste van al is dan nog dat ipv dat ze het dan zullen kopen bij de goedkoopste, dat ze het zullen willen kopen in West-Vlaanderen. Wat dus waarschijnlijk Tuyttens zal worden, die dan wel de duurste is! Ongelofelijk eigenlijk. Ze kijken altijd naar de prijs van alles maar het moet altijd wel de dichtstbijzijnde winkel zijn, die dan ook nog eens meestal de duurste winkel is. Waardoor ze het dan natuurlijk niet willen doen.

Nu ja... mijn baas probeert het nu toch zo door te geven. We zullen wel zien.

In elk geval heeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor al jullie uitleg, geduld en hulp hier!

Comment

zou je dat niet in samenwerking met de academie voor beeldende kunsten laten doen door de fotografiestudenten. In elke groep fotografen zit er eentje met interesse en uitrusting voor podiumkunsten. 't Zou een schoon eindwerk of examenopdracht kunnen zijn.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tienemiene Bekijk bericht
          Geldverspilling? Mijn baas gaf me de opdracht om eens te kijken voor een goede camera omdat dat klein compact cameratje die we nu hebben, op niet veel trekt. Ik vrees dat hij geen fotograaf (of student) zal willen aanstellen telkens we een optreden hebben. (Er worden hier soms dagelijks ook audities enzo gegeven) Trouwens alles wordt hier via bestelbons enzo geregeld. Als we dus telkens moesten betalen voor zo'n fotograaf, dan moet dit altijd geregeld worden via 't Stad om die mensen te betalen. Ik vrees dat dit niet mogelijk is.
          Een goede camera heeft ook wel een gebruiker nodig die er iets van kent , anders zullen de resultaten ook op ni veel trekken . Ik ben gewoon eerlijk he , als jullie verwachten van ineens goede foto's te hebben wanneer je een dslr en lenzen aankoopt van rond de 2000 € gaat die camera snel op de 2dehands markt terecht komen denk ik .

Stel eens voor , zoals Putor zei , om met een school samen te werken . Ze zullen blij zijn met de kans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kendo Bekijk bericht
            ik denk dat je beter een beginnend fotograaf of student fotografie die z'n materiaal al heeft 10 euro per uur geeft om foto's te komen trekken want dit gaat echt geldverspilling zijn .
            Dergelijke opmerkingen vind ik er eigenlijk redelijk over. Als je een paar basisregels van fotografie kent, geraak je al een heel eind. Zeker als je je beperkt tot 1 soort fotografie.
            Het is inderdaad zo dat je als beginner niet het uiterste haalt uit topmateriaal, maar als je een beetje de wil hebt om het te leren, hoeft dat echt niet lang te duren.

De beste oplossing is inderdaad die Canon 5DII (om bij de "betaalbare" toestellen te blijven), maar het prijskaartje daarvan is helaas al behoorlijk hoog.
            Ik zou nog altijd gaan voor die Canon 60D + EF-S 17-55 2.8 omdat de prijs van die lens toch een pak beter is dan van Nikon. Dat die lens een crop-versie is speelt niet echt een rol, als je niet van plan bent om later een full-frame aan te schaffen (zoals die 5DII).
            Die Canon 60D is in hogere ISO iets slechter dan het NIkon alternatief, maar het verschil is niet zo groot. En meestal is dat goed op te vangen in de nabewerking...
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Dergelijke opmerkingen vind ik er eigenlijk redelijk over. Als je een paar basisregels van fotografie kent, geraak je al een heel eind. Zeker als je je beperkt tot 1 soort fotografie.
              als je goed leest dan lees je dat het ook om het materiaal gaat. TS stelt geen vragen over skills, ze mag van haar baas niet het gerief aankopen om in een donker hol te fotograferen.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als ik alles goed gelezen heb dan kom ik tot de vaststelling dat:

- 1 Er nood is aan een (semi) professioneel toestel met een paar lichtsterke (prime)lenzen, wegens het onderwerp en de omgeving waarin het onderwerp zich bevind, MAAR "het stad" wil/kan maar een budget uittrekken van een instap toestel met kitlens

- 2 Jouw baas en soms jijzelf, die beiden geen evaring hebben met fotografie, laat staan ervaring hebben van het fotograferen van een "moeilijk, (snel)bewegend onderwerp in donkere lichtomstandigheden", mooie kunstige foto's willen nemen van optredens.

Ik wil je niet bang maken, maar als je het mij vraagt zal jij de boter opeten als de foto's die jouw baas zal nemen of jijzelf met het nieuwe toestel niet voldoen aan de verwachtingen...
                Zoals reeds gezegd door verschillende mensen hier,op het forum, zelfs als was het aankoop budget onbeperkt en koop je top materiaal, dan heb je nog altijd de kennis en de ervaring te kort.
                Nu komt het goede nieuws, kennis kan je opdoen en ervaring is je kennis omzetten in praktijk: oefening baart kunst.

In ieder geval wens ik je het beste met je opdracht.
                pitteljon.be
                The world needs dreamers and the world needs doers. But above all, the world needs dreamers who do.

Comment

Geldverspilling? Mijn baas gaf me de opdracht om eens te kijken voor een goede camera omdat dat klein compact cameratje die we nu hebben, op niet veel trekt. Ik vrees dat hij geen fotograaf (of student) zal willen aanstellen telkens we een optreden hebben. (Er worden hier soms dagelijks ook audities enzo gegeven) Trouwens alles wordt hier via bestelbons enzo geregeld. Als we dus telkens moesten betalen voor zo'n fotograaf, dan moet dit altijd geregeld worden via 't Stad om die mensen te betalen. Ik vrees dat dit niet mogelijk is.
                  Hou je vast als de baas z'n eerste foto's met het professionele toestel bekijkt. Vrees je niet dat jij dan de boter zal opgegeten hebben, ... (ofwel -de pineut bent-)
                  zo van 'nu heb ik al dat geld uitgegeven voor een professioneel toestel, en zijn m'n foto's toch nog niet goed'.
                  fin, ik weet niet hoeveel talent je baas in huis heeft op dat vlak, maar als hij iemand anders erop uit stuurt om een nieuw, professioneel toestel te kopen waar HIJ dan de foto's mee trekt, ...

-hey, zie dat ik al te laat ben met mijn reactie- zie Jetfool

Ch.
                  www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Zoals iemand al aanhaalde zal je ook nog wat nabewerking moeten doen om echt (semi)-professioneel ogende foto's te bekomen.

Wat is dus nodig:
                    - kennis van fotografie
                    - een toestel dat met hogere ISO's om kan
                    - een lichtsterke lens
                    - kennis van nabewerking
                    - software voor nabewerking

Een (peper)dure Canon 1D MkIII met 70-200mm F/2.8 IS zo uit de doos zal alleen maar teleurstelling geven. Ook de goedkopere Canon 5D zal al frustraties met zich meebrengen omdat enige kennis al nodig is om het toestel in te stellen. (en op die toestellen zit dan geeneens een flits op! Helemaal voor een leek...)

Misschien zou je baas eens beter eerst een kijkje nemen op dit forum bij de (beginnende) concertfotografen. Of de topic over partyfotografie. Hij zal dan merken dat mensen die toch enige kennis hebben en redelijk materiaal zelfs problemen hebben om in low-light omstandigheden (+ nog zeer sterk wisselende lichtomstandigheden) deftige foto's te maken.

't is echt niet zo dat een goedkope compact slechte foto's geeft en de foto's automatisch beter worden naarmate je meer geld neerlegd voor een (semi)professioneel toestel.

Als je wil besparen zou ik zelfs eerder durven besparen op de body dan op goede, scherpe, lichtsterke lenzen (die automatisch duur zijn).
                    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                      Zoals iemand al aanhaalde zal je ook nog wat nabewerking moeten doen om echt (semi)-professioneel ogende foto's te bekomen.

Wat is dus nodig:
                      - kennis van fotografie
                      - een toestel dat met hogere ISO's om kan
                      - een lichtsterke lens
                      - kennis van nabewerking
                      - software voor nabewerking

Een (peper)dure Canon 1D MkIII met 70-200mm F/2.8 IS zo uit de doos zal alleen maar teleurstelling geven. Ook de goedkopere Canon 5D zal al frustraties met zich meebrengen omdat enige kennis al nodig is om het toestel in te stellen. (en op die toestellen zit dan geeneens een flits op! Helemaal voor een leek...)

Misschien zou je baas eens beter eerst een kijkje nemen op dit forum bij de (beginnende) concertfotografen. Of de topic over partyfotografie. Hij zal dan merken dat mensen die toch enige kennis hebben en redelijk materiaal zelfs problemen hebben om in low-light omstandigheden (+ nog zeer sterk wisselende lichtomstandigheden) deftige foto's te maken.

't is echt niet zo dat een goedkope compact slechte foto's geeft en de foto's automatisch beter worden naarmate je meer geld neerlegd voor een (semi)professioneel toestel.

Als je wil besparen zou ik zelfs eerder durven besparen op de body dan op goede, scherpe, lichtsterke lenzen (die automatisch duur zijn).
                      De lenzen zijn inderdaad zeer belangrijk , heb dit aan den lijve ondervonden met L glas op de 350D.

Comment

Ik heb alle prijzen gevonden, hoor. Ik had de prijzen van Art&Craft, Tuyttens en Grobet. Heb ze juist doorgegeven aan mijn baas. Hij vreest er echter voor dat ze dit niet zullen aanvaarden van 't Stad. Dat het te veel zal kosten voor hen. We zien wel... we proberen het in elk geval.

Het ergste van al is dan nog dat ipv dat ze het dan zullen kopen bij de goedkoopste, dat ze het zullen willen kopen in West-Vlaanderen. Wat dus waarschijnlijk Tuyttens zal worden, die dan wel de duurste is! Ongelofelijk eigenlijk. Ze kijken altijd naar de prijs van alles maar het moet altijd wel de dichtstbijzijnde winkel zijn, die dan ook nog eens meestal de duurste winkel is. Waardoor ze het dan natuurlijk niet willen doen.

Nu ja... mijn baas probeert het nu toch zo door te geven. We zullen wel zien.

In elk geval heeeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor al jullie uitleg, geduld en hulp hier!
                        Ben zelf van West-Vlaanderen, en voor het aankopen van foto-materiaal is dat inderdaad niet de beste coté .
                        Mijn ding komt evengoed van Turnhout ...

Ik sta hier eigenlijk wel redelijk verstelt van de mening dat je een DSLR niet in de handen van een beginner mag steken (want daar komt het zowat op neer). Voor zover ik weet is iedereen hier, ooit begonnen met fotograferen met niet al teveel kennis van zaken. Het hangt er gewoon vanaf hoeveel moeite je wil doen om het te leren.
                        Er is een leercurve aan, maar de basisprincipes die het belangrijkst zijn, heb je heel snel onder de knie.
                        Met hetgeen je hier wil, kan je met een compact niet veel aanvangen, en met een DSLR met kitlens ook niet. Dus veel keuze is er eigenlijk niet ...

Als 't stad wat foto'kes wil, en die graag door jullie wil laten nemen, dan zullen ze toch wel min. die 1500€ mogen ophoesten . En dan heb je nog geen telelens ...
                        Groeten,

Polleke

Comment

En ik sta hier dan van versteld...

Een leek / beginner met een professionele uitrusting doen starten is om problemen vragen...

Ik ben van het principe, leer eerst stappen alvorens te lopen...

Ik heb zelfs al mensen horen vertellen over hoe lastig de overschakeling van een 450D naar een 7D is bvb... Laat staan dat zo'n toestel in handen komt van iemand die niet weet waar een diafragma toe dient, wat een sluitertijd betekent, en die weglopen van het woord "Scherptediepte"...

Met geld kan je alles kopen, behalve ervaring...
                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Ik sta hier eigenlijk wel redelijk verstelt van de mening dat je een DSLR niet in de handen van een beginner mag steken (want daar komt het zowat op neer).....
                          www.damafoto.be
                          Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                            En ik sta hier dan van versteld...

Een leek / beginner met een professionele uitrusting doen starten is om problemen vragen...

Ik ben van het principe, leer eerst stappen alvorens te lopen...

Ik heb zelfs al mensen horen vertellen over hoe lastig de overschakeling van een 450D naar een 7D is bvb... Laat staan dat zo'n toestel in handen komt van iemand die niet weet waar een diafragma toe dient, wat een sluitertijd betekent, en die weglopen van het woord "Scherptediepte"...

Met geld kan je alles kopen, behalve ervaring...
                            Een D7000 zit gewoon een automatische stand op. Geen enkel probleem om mee te beginnen dus. En zoals gezegd, of een cursus volgen, of enige zelfontwikkeling doen, en dan ben je met een paar maanden een redelijke amateur. Laten we nu niet net gaan doen of het rocket science is

En ik ben er van overtuigd dat een D7000 op automatische stand met een lichtsterke lens behoorlijk beter resultaat zal geven dan een compactje.

Sommige mensen hier vergeten wel eens dat niet iedereen foto's probeert te maken die de wereld rond gaan, maar gewoon wilen vastleggen wat er gebeurt.

Jammer dat het voor mij te ver is, anders had de TS gerust mijn camera mogen lenen om eens te proberen.
                            Last edited by jvdk; 9 september 2011, 18:50.
                            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                            Our English website: www.kaichitravel.com
                            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Toch even een anekdote...

Reeds 3 van mijn vrienden vroegen mij raad om welke reflex ze moesten kopen, want ze vonden mijn foto's de max, en dachten dus dat dit enkel aan de camera lag.
                              Ik vind dat je geen reflex koopt om hem full-auto te gebruiken.

Een reflex gebuik waarvoor hij gemaakt is, zijnde volledige controle over de opname.
                              Toen ik vertelde over stof op de sensor, nabewerking om een iets of wat scherpe / kleur-en contrastrijke foto te krijgen, scherpte diepte, sluitertijd, iso, blabla... gaven ze gewoon toe dat dit niet voor hen weggelegd was.
                              Ze zijn alle 3 heel tevreden over de bridge die ik hen aanbeveelde.

Je kan hier uren over discussieren, maar ik ben ervan overtuigd dat er heel veel reflex in de koopjeshoek komen omdat mensen niet beseffen wat er allemaal aan vast hangt...

O ja, dan heb je ook nog die mensen die nooit de zoeker van hun reflex gebruiken, maar de reflex op een halve meter voor zich houden om zo een foto te maken...

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                              Een D7000 zit gewoon een automatische stand op. Geen enkel probleem om mee te beginnen dus. En zoals gezegd, of een cursus volgen, of enige zelfontwikkeling doen, en dan ben je met een paar maanden een redelijke amateur. Laten we nu niet net gaan doen of het rocket science is

Sommige mensen hier vergeten wel eens dat niet iedereen foto's probeert te maken die de wereld rond gaan, maar gewoon wilen vastleggen wat er gebeurt.
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                                Toch even een anekdote...

Reeds 3 van mijn vrienden vroegen mij raad om welke reflex ze moesten kopen, want ze vonden mijn foto's de max, en dachten dus dat dit enkel aan de camera lag.
                                Ik vind dat je geen reflex koopt om hem full-auto te gebruiken.

Een reflex gebuik waarvoor hij gemaakt is, zijnde volledige controle over de opname.
                                Toen ik vertelde over stof op de sensor, nabewerking om een iets of wat scherpe / kleur-en contrastrijke foto te krijgen, scherpte diepte, sluitertijd, iso, blabla... gaven ze gewoon toe dat dit niet voor hen weggelegd was.
                                Ze zijn alle 3 heel tevreden over de bridge die ik hen aanbeveelde.

Je kan hier uren over discussieren, maar ik ben ervan overtuigd dat er heel veel reflex in de koopjeshoek komen omdat mensen niet beseffen wat er allemaal aan vast hangt...

O ja, dan heb je ook nog die mensen die nooit de zoeker van hun reflex gebruiken, maar de reflex op een halve meter voor zich houden om zo een foto te maken...
                                Tja, das jouw mening (is niks mis mee hoor) ik heb toendertijd een dslr gekocht om eindelijk eens mijn jongens op de foto te krijgen, die waren namelijk nogal snel (nu niet meer, ze puberen en komen bijna niet meer van de bank) de shutterlag van een bridge was rete-irritant. Pas later ben ik op een andere manier gaan fotograferen. En ik denk nog steeds dat veel mensen gewoon zeer tevreden zijn met de foto's uit een dslr op automatsche stand
                                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                                Our English website: www.kaichitravel.com
                                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

Comment

Working...
                                X