Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor niet schoon te krijgen(ook niet door Canon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sensor niet schoon te krijgen(ook niet door Canon)

Hoi,

Ik heb een maand geleden een 2dehands D30 gekocht bij een fotozaak incl. garantie (3 maanden). Na aankoop bleek dat de sensor nogal vuil was. Zelf swabben hielp niet, bij de winkel hebben ze het ook nog geprobeerd, maar ook zonder resultaat. Dus bleef over het opsturen naar Canon. En nu heb ik hem dus vanmiddag weer opgehaald en uiteraard meteen een testfoto gemaakt en het resultaat was nog exact hetzelfde als ervoor (min. 6 plekjes).

Winkel is inmiddels telefonisch ingelicht (en email incl. de testfoto verstuurd). Ik wordt maandag hierover teruggebeld.

Mijn vraag is nu of er nog opties over zijn om de sensor schoon te krijgen en wat ik anders verder zou kunnen vragen (eisen?) van de winkel. Geld terug? Moeten zij zorgen voor een gelijkwaardige vervanging?
    Wil me een beetje voorbereiden op het telefoontje van maandag en kijken wat jullie redelijk vinden in deze situatie.

Dit hele gebeuren zet me wel aan het denken of ik nog wel een DSLR wil...

Dank voor jullie mening,
    Michael
    www.lowspark.nl

Als je nog garantie hebt, dan moeten ze maar zorgen dat die sensor zuiver geraakt, en anders moeten ze het geld maar terug geven.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

hoe oud is het toestel?
      als het hele toestel nog geen 2 jaar oud is heb je er de volle garantie op volgens mij.
      (wettelijk op alle apparatuur voortaan 2 jaar minimale garantie)
      "Fuji S2pro" & "Fuji S1pro" Metz 54MZ-3/SCA3402*omni bounce* Sigma 17-35mmD 2.8:4 Aspherical * Nikon 28-80mm * nikon 35-135mm * sigma 70-300mm * sigma 50-500mm * X-drive II 60Gb * 2xCF van 1Gb Ridata - studioflitsers Bowens - manfrotto statief

Comment

test het ook ff met verschillende lensen, zodat je zeker weet dat het niet op de achterkant van de lens zit
        succes
        "Fuji S2pro" & "Fuji S1pro" Metz 54MZ-3/SCA3402*omni bounce* Sigma 17-35mmD 2.8:4 Aspherical * Nikon 28-80mm * nikon 35-135mm * sigma 70-300mm * sigma 50-500mm * X-drive II 60Gb * 2xCF van 1Gb Ridata - studioflitsers Bowens - manfrotto statief

Comment

@breedex cv: geen idee hoe oud het apparaat is, heb hem zelf nu een maand, Volgens mij heb ik een keer aan het serienummer gezien dat het één van de eerste fabricagejaren was, dus denk ik dat ik buiten de fabrieksgarantie val en dat ik afhankelijk ben van de winkelgarantie...
          www.lowspark.nl

Comment

Hier zie je o.a iets staan over 2e hand goederen , en welke rechten je als consument hebt Echt de moeite waard om eens door te nemen
            Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
            Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Garantie is toch echt bedoeld om een gegarandeerde tijd zonder zorgen optimaal met een toestel om te kunnen gaan. Als dat niet het geval is dan heeft de winkelier maar te zorgen dat het goed komt, of een gelijkwaardig vervangend apparaat te verzorgen. Lukt hem dat niet dan is geld terug de enige optie.
              Dat het om een 2e hands toestel gaat is in dit geval niet van belang.

Succes met deze strijd.

Comment

@breedex cv: ja, verschillende lenzen gebruikt, vuil blijft op dezelfe plek zittten

@Hanske: heb al wat voorbeelden doorgenomen en zal er nog een paar gaan doen; inderdaad erg interessant! Bedankt!

@Plofkop: Dank voor je visie, die overeenkomt met die van mij. Laten we zien of de winkel dit ook vind. Mogen ze, als ze bijv. met een 300D als alternatief komen, verlangen van mij dat ik daaraan bijbetaal???

www.lowspark.nl

Comment

Je zal alleen vervanging kunnen vragen ter waarde van de prijs die je betaald hebt. Of je dan wilt bijbetalen voor iets duurders is aan jou, en daar mag je en stukje coulance van de handelaar bij vragen vanwege de moeite die je hebt gedaan voor de miskleun...

Comment

Vind ik zelf eigenlijk ook wel, maar ik kan ook begrijpen dat de winkel niet zomaar een andere D30 uit de kast haalt. En als dus bijvoorbeeld een 300D als alternatief wordt getoond, vind ik dat dat een camera is uit een andere budgetklasse (ca. 400 euro duurder) en dat niet van mij verwacht kan worden dat ik dat zomaar even bij ga leggen (heb niet voor niets voor een D30 gekozen en niet voor een 300D). Vandaar mijn vraagje...uiteraard alleen relevant als dit ook daadwerkelijk de enige oplossing blijkt te zijn...
                    www.lowspark.nl

Comment

Ik zou durven verwachten dat een vuile sensor niet noodzakelijk onder de garantie valt. Vergelijk het even met de banden van een auto. Men kan altijd aanvoeren dat dit een gevolg van slecht gebruik of slecht reinigen is geweest.
                      Ik zou trachten mijn geld terug te krijgen indien hij nu geen ander toestel kan leveren of een tegoedbon voor dezelfde waarde.
                      Probeer in alle geval in goede verstandhouding een oplossing te vinden.
                      Succes,
                      Jos
                      http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

Comment

In mijn reply´s ben ik ervan uitgegaan dat de camera met een vuile sensor is verkocht.
                        Maar is dat ook zo? of is het vuil later ontstaan?

Comment

Is met vuil gekocht...heb er in de winkel een lens op laten zetten en die is er niet vanaf geweest tot na mijn eerste fotoshoot (binnen een week na aanschaf van de camera). En in die eerste fotoshoot zaten de problemen al, gelijk mee terugggegaan naar de winkel...

@Igoforit: op zich een goed punt, maar de banden van een auto zijn redelijk goedkoop te vervangen; bij normaal vuil zou ik het ook geen probleem vinden, want dat is schoon te maken. In dit geval zijn de kosten van de vervanging van een CMOS denk ik dermate hoog (als het al mogelijk is) dat de vergelijking niet opgaat. Je zou het meer moeten vergelijken met de motor van een auto...
                          www.lowspark.nl

Comment

Het vuil zat er al op van in de winkel zeg je...

Waarom heb je hem dan gekocht???

Comment

@nnf: omdat ik in de winkel nog niet wist dat het vuil eropzat en dat ik van de verkoper de verzekering kreeg dat hij schoon zou zijn. Achteraf ben ik te goedgelovig geweest en had ik dit zelf natuurlijk moeten testen, maar ik kreeg de toezegging dat als de sensor vuil zou zijn, dat het winkelpersoneel het wel kosteloos schoon zou maken. Dit hebben ze ook geprobeerd, maar ook hen lukte het niet....
                              www.lowspark.nl

Comment

Working...
                              X